Wednesday 19 June 2024

Hadith musalsal meletakkan tangan di kepala saat membaca ayat al-Hasyr 21-24

 

Matan hadith

 

عن علقمة والأسود: قرأنا على عبد الله بن مسعود، فلما انتهينا إلى خاتمة سورة الحشر قال: ضعا أيديكما على رؤوسكما فإني قرأت على النبي صلى الله عليه و سلم فلما بلغت هذه الآية قال: ضع يدك على رأسك فإن جبريل عليه السلام لما نزل بها علي قال لي: ضع يدك على رأسك فإنها شفاء من كل داء إلا السام، وهو الموت.

 

Terjemahan

 

Dari Alqamah dan al-Aswad: Kami membaca al-Quran kepada ‘Abdullah bin Mas‘ud RA, lalu tatkala kami sampai di penutup Surah al-Hasyr, beliau berkata: Letakkan tangan kamu berdua di kepala kamu, sesungguhnya aku pernah membaca kepada Nabi SAW, maka ketika aku sampai pada ayat ini baginda bersabda: “Letakkan tangan kamu di kepala kamu, sesungguhnya Jibril AS ketika menurunkannya kepadaku beliau berkata kepadaku: Letakkan tangan kamu di kepala kamu, sesungguhnya ia adalah penawar dari segala penyakit kecuali mati”.

 

 

Takhrij

 

HR. al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 1/277, Abu Nua'im dalam Akhbar Asbahan 1/154.

 

Hadith ini dinukilkan oleh al-Alusi dalam tafsirnya Ruh al-Ma‘ani 14/257. Demikian juga al-Suyuti dalam kitabnya al-Durr al-Manthur 8/121. Kedua-dua mereka menyatakan hadith ini diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam kitabnya Tarikh Baghdad.

 

Pentahqiq Tarikh Baghdad menilai hadith ini palsu.

 

az-Zahabi sepertimana disebutkan dalam Fathul Qadir 5/208, menilai hadith ini batil.

 

Imam Zahabi menyatakan ia berpunca dari perawi yang dikenali sebagai Abu al Tayyib al Muqri . Beliau merupakan guru Abu Nuaim yang menukilkan periwayatan ini. Imam ibnu Hajar dalam Lisanul Mizan menyatakan perawi ini ialah orang yang sama yang dikenali sebagai Abu al Faraj al Muqri yang dikritik oleh imam Daraqutni (Mizanul 'Itidal 3/ perawi no. 7165, Silsilah Hadith Dhaif no. 5596).

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 5596.

 

Hadith ini juga dimuatkan dalam kitab hadith palsu oleh Ibnu Iraq dalam Tanzih Syariah 1/295 Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah 1/143, al-Fathani dalam Tadzkiratul Maudhuat 1/80.

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...