Matan hadith
مَن كانَ لَهُ سعةٌ ولَم يضحِّ ، فلا يقربنَّ مُصلَّانا
Terjemahan
Barang siapa yang memiliki
kelapangan harta dan tidak berkorban, maka janganlah dia mendekati tempat solat
kami
Takhrij
HR. Ahmad no. 8273, Ibnu Majah
no. 3123, al-Hakim no 3525 dan 7647, al-Baihaqi dalam Sunan Kubra no. 19044,
ad-Daruquthni 4/285, Al Khathib Al Baghdadi 8/338, daripada Abu Hurairah ra.
Hadith ini diperselisihkan
statusnya.
Al-Hakim mensahihkan hadith ini
begitu juga As-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 8954 dan Syeikh al-Albani dalam
Sahih Jami’ no. 6490.
Manakala kebanyakan ulama lainnya
menilai hadith ini dhaif seperti Ibni Abdil Bar dalam al-Istidzkar 4/228, Ibnu
Qudamah dalam al-Mughni 13/361, Ibn Baz dalam Hasyiah Bulughul Maram no. 729,
Ibnu Utsaimin dalam Syarah Bulughul Maram 6/76.
Pendapat yang kuat adalah hadith
ini tidak sahih dari Nabi saw. Bahkan
menurut Imam Ahmad seperti mana dinuqilkan Ibnu Jauzi (Tahqiq fi Ahaditsil
Khilaf 2/161), Ibnu Qayyim (Furusiyyah 1/200) hadith ini munkar.
Hadith di atas dinilai lemah
kerana diantara perawinya terdapat Abdullah bin ‘Ayyas, yang dinilai sebagai
perawi yang lemah.
Sebagaimana keterangan dari
Syaikh Syu’aib al Arnauth rahimahullah, “Sanad hadith ini lemah. Abdullah bin
‘Ayyas (salah seorang rawinya) dinilai lemah. Dia juga mengalami kekacauan
dalam periwayatan hadith ini. Keterangan selanjutnya akan dipaparkan di
pembahasan takhrij.” Kemudian beliau melanjutkan, “Syaikh Albani menilai hadith
ini hasan dalam Takhrij Musykilah al Faqr. Namun beliau keliru dalam penilaian
tersebut.” (Ta’liq Musnad Imam
Ahmad 2/321)
Dan yang benar ia adalah mauquf
ucapan Abu Hurairah ra,
Imam an-Nawawi berkata,
(مَنْ وَجَدَ سَعَةً لَأَنْ يُضَحِّيَ فَلَمْ يضحي فَلَا
يَحْضُرْ مُصَلَّانَا) رَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ وَغَيْرُهُ وَهُوَ ضَعِيفٌ قَالَ الْبَيْهَقِيُّ
عَنْ التِّرْمِذِيِّ الصَّحِيحُ أَنَّهُ مَوْقُوفٌ عَلَى أَبِي هُرَيْرَةَ
Barang siapa yang memiliki
kelapangan harta untuk berkorban sedangkan dia tidak berkorban, maka janganlah
dia mendekati tempat solat kami." Hadith ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi
dan selainnya dan ini merupakan hadith yang lemah. Al-Baihaqi berkata dari
at-Tirmidzi bahawa yang benar itu adalah ucapan Abu Hurairah (Al-Majmu’ 8/385).
Ibnu Abdil Barr berkata,
وَالْأَكْثَرُ يَجْعَلُونَهُ مِنْ قَوْلِ أَبِي هُرَيْرَةَ
Kebanyakan para ulama
menghukuminya sebagai ucapan Abu Hurairah (al-Istidzkar 5/229).
Imam Tirmidzi sebagaimana
dinukilkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam al-Sunan al-Kabir, berkata:
"Telah sampai kepadaku
daripada Abu Isa al-Tirmidzi bahawa beliau berkata: "Riwayat yang sahihnya
adalah daripada Abu Hurairah secara mauquf". (Sunan Kubra oleh 19/251).
al-Baihaqi sendiri merajihkannya
sebagai mauquf melalui banyak riwayat-riwayat secara mauquf yang beliau
sebutkan.
Imam Ibn 'Abdul Hadi, seusai
beliau membawakan riwayat secara mauquf, beliau berkata:
"Ianya lebih tepat".
(Tanqih al-Tahqiq Fī Ahadith al-Ta'liq 3/564).
Imam al-Thahawi sebagaimana
disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani di dalam Fathul Bari
menyebutkan:
"Riwayat secara mauquf
adalah lebih tepat sebagaimana kata al-Thahawi dan selain beliau". (Fathul
Bari 10/6).
Hukum berkorban adalah sunat
muakkad menurut majoriti ulama dan inilah pendapat yang lebih tepat
Bersamaan dengan itu adalah
ucapan Abu Hurairah, tidaklah itu menunjukkan wajibnya berkorban bagi yang
mampu kerana telah dinukil bahawa para sahabat tidak ada yang berpendapat berkorban
itu wajib. Al-Hafiz ibnu Hajar berkata,
مع ذَلِكَ فَلَيْسَ صَرِيحًا فِي الْإِيجَابِ
Bersamaan dengan itu adalah
ucapan Abu Hurairah, tidak menunjukkan dengan jelas bahawa tentang kewajipan
berkorban (Fathul Bari 10/3).
Al-Hafiz Ibnu Hajar juga
menerangkan,
قَالَ ابن حَزْمٍ لَا يَصِحُّ عَنْ أَحَدٍ مِنَ الصَّحَابَةِ
أَنَّهَا وَاجِبَةٌ
Ibnu Hazm berkata, Tidak sahih
dari seorang pun dari para sahabat yang berpendapat bahawa berkorban itu
hukumnya wajib (Fathul Bari 10/3).
Terdapat riwayat sahih, bahwa Abu
Bakar, Umar, Ibnu Abbas, dan beberapa sahabat lainnya tidak berkorban. Kerana
mereka khuwatir kalau berkorban dianggap suatu yang wajib.
Imam Thahawi menyatakan,
وروى الشعبي عن أبي سريحة قال رأيت أبا بكر وعمر ـ رضي الله
عنهما ـ وما يضحيان كراهة أن يقتدى بهما.
Asy-Sya’bi meriwayatkan dari
Suraihah, beliau berkata, “Saya melihat Abu Bakar dan Umar ra tidak berkorban.
Kerana tidak ingin orang mengikutinya (menganggapnya wajib).” (Mukhtashar
Ikhtilaf al-Ulama 3/221).
Abu Mas’ud al Anshari pernah
mengatakan
إني لأدع الأضحى وأنا موسر مخافة أن يرى جيراني أنه حتم علي.
Sungguh saya pernah tidak berkorban
padahal keadaan saya mampu. Kerana saya khuwatir tetanggaku akan berpandangan
bahawa berkorban itu kewajipan. (Ahkam al Quran, al Jasshas 5/85).
Ibnu Umar menegaskan,
ليست بحتم ـ ولكن سنة ومعروف
Berkorban bukan sebuah kewajipan.
Namun hanya sunnah yang ma’ruf.” (Ahkam al Quran, al Jasshas 5/85).
Rujukan
https://konsultasisyariah.com/28263-mampu-qurban-tapi-tidak-berqurban-berdosa.html
No comments:
Post a Comment