Wednesday 19 June 2024

Kisah palsu Umar ra dimarahi isterinya

 

Matan kisah

 

هذه القصة والتي مفادها أَنَّ رَجُلًا جَاءَ إلَى عُمَرَ يَشْكُو إلَيْهِ خُلُقَ زَوْجَتِهِ فَوَقَفَ بِبَابِهِ يَنْتَظِرُهُ فَسَمِعَ امْرَأَتَهُ تَسْتَطِيلُ عَلَيْهِ بِلِسَانِهَا وَهُوَ سَاكِتٌ لَا يَرُدُّ عَلَيْهَا ، فَانْصَرَفَ الرَّجُلُ قَائِلًا : إذَا كَانَ هَذَا حَالَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَكَيْفَ حَالِي ؟ فَخَرَجَ عُمَرُ فَرَآهُ مُوَلِّيًا فَنَادَاهُ : مَا حَاجَتُك يَا أَخِي ؟ فَقَالَ : يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جِئتُ أَشْكُو إلَيْك خُلُقَ زَوْجَتِي وَاسْتِطَالَتَهَا عَلَيَّ فَسَمِعْتُ زَوْجَتَكَ كَذَلِكَ فَرَجَعْت وَقُلْت : إذَا كَانَ هَذَا حَالَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مَعَ زَوْجَتِهِ فَكَيْفَ حَالِي ؟ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ : إنَّمَا تَحَمَّلْتُهَا لِحُقُوقٍ لَهَا عَلَيَّ : إنَّهَا طَبَّاخَةٌ لِطَعَامِي خَبَّازَةٌ لِخُبْزِي غَسَّالَةٌ لِثِيَابِي رَضَّاعَةٌ لِوَلَدِي ، وَلَيْسَ ذَلِكَ بِوَاجِبٍ عَلَيْهَا ، وَيَسْكُنُ قَلْبِي بِهَا عَنْ الْحَرَامِ ، فَأَنَا أَتَحَمَّلُهَا لِذَلِكَ ، فَقَالَ الرَّجُلُ : يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَكَذَلِكَ زَوْجَتِي ؟ قَالَ : فَتَحَمَّلْهَا يَا أَخِي فَإِنَّمَا هِيَ مُدَّةٌ يَسِيرَةٌ .

 

Terjemahan

 

Dikisahkan bahawa seorang lelaki datang kepada Umar untuk mengadu mengenai sikap isterinya. Dia menunggu di pintu Umar dan mendengar isterinya mengeluarkan kata-kata kasar tanpa Umar menjawab. Lelaki itu kemudian pergi sambil berkata, ‘Jika ini adalah keadaan Amir al-Mukminin Umar ibn al-Khattab, bagaimana pula keadaanku?’ Umar keluar dan mendengar keluhan lelaki tersebut. Lelaki itu berkata, ‘Wahai Amir al-Mukminin, aku datang untuk mengadu mengenai sikap isteriku yang kasar kepadamu, dan aku mendengar isterimu juga melakukan hal yang sama. Aku kembali dan berkata, ‘Jika ini adalah keadaan Amir al-Mukminin bersama isterinya, bagaimana keadaanku?’ Umar berkata kepadanya: Aku menanggung sikap isteriku kerana hak-hak yang dia lakukan kepadaku. Dia memasak untuk makananku, membuat roti , mencuci pakaian , dan menyusukan anak-anakku, walaupun itu bukanlah kewajipannya. Hatiku tenang dengan keberadaannya daripada melakukan yang haram. Aku menanggung hal itu. Lelaki itu bertanya, ‘Wahai Amir al-Mukminin, adakah isteri saya juga seperti itu?’ Umar menjawab: Terimalah dan tanggunglah wahai  saudaraku, kerana itu hanyalah sekejap .

 

Takhrij

 

KIsah ini diriwayatkan oleh al-Laits as-Samarqandi dalam Tanbih al-Ghafilin hal. 517. Selain itu ia juga ditemukan dalam kitab Hasyiah ala Syarah al-Minhaj  hal. 517 dan al-Zawajir karangan al-Haithami 2/80.

 

Kisah ini palsu.

 

Tidak ada seorang pun dari kalangan mereka yang menyatakan sanadnya, akan tetapi mereka menukilkan dengan lafaz yang menunjukkan lemah seperti dikatakan atau dikisahkan. Ini menunjukkan kisah ini adalah tidak sahih.

 

Kisah ini juga bertentangan dengan apa yang masyhur tentang Umar R.A di mana  sifat keperibadian dan kewibawaannya yang dihormati di mata orang ramai, maka bagaimanakah pula dengan isteri-isterinya ? Ibn ‘Abbas R.Anhuma berkata:

 

مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيدُ أنْ أسْأَلَ عُمَرَ بنَ الخَطّابِ عن آيَةٍ، فَما أسْتَطِيعُ أنْ أسْأَلَهُ هَيْبَةً له

 

Sepanjang satu tahun aku ingin bertanya kepada Umar bin Khattab tentang satu ayat, tetapi aku tidak mampu bertanya kepadanya, kerana (menghormati) kewibawaannya (HR.  Bukhari no. 4913 dan Muslim no. 1479)

 

Kisah  isteri Umar yang meninggikan suara kepadanya, sehingga dapat didengarnya dari luar, sedangkan dia diam adalah perbuatan tercela yang tidak dapat diterima. Yang mengetahui keperibadian Amir al-Mukminin pasti menolak perbuatan itu dengan tegas. Beliau adalah yang ditakuti oleh syaitan, jika beliau melalui satu jalan, syaitan akan mengambil jalan yang lain. Oleh itu, sikap wanita yang meninggikan suara dan mengungkit-ungkit pada suami bukanlah cara yang diamalkan oleh para salaf (Fatwa Soaljawab Islam no. 179442).

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...