Friday, 29 November 2024

Mensahihkan hadith dengan metode sufi kasyaf?

 

al-Ajluni membawakan kata Ibnu Arabi:

 

 فرب حديث يكون صحيحاً من طريق رواته، يحصل لهذا المكاشف أننه غير صحيح، لسؤاله لرسول الله صلى الله عليه وسلم، فيعلم وضعه. ورب حديث تُرك العمل به لضعف طريقه، من اجل وضاع في رواته، يكون صحيحاً في نفس الأمر، لسماع المكاشف له من الروح حيث إلقائه على رسول الله صلى الله عليه وسلم

 

Sebagai contoh, sebuah hadith yang sahih dari sisi ahli kasyaf menjadi tidak sahih kerana dia bertanya  langsung kepada Rasulullah saw tentang kepalsuan hadith tersebut, lalu beliau mengetahui kepalsuannya. Hadith yang ditinggalkan untuk diamalkan kerana kelemahan jalan-jalannya, kerana kelemahan para perawinya, adalah sahih dalam hal yang sama, kerana ahli kasyaf mendengarnya dari ruh sebagaimana yang disampaikan kepada Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam (Kasyful Khafa' 1/9)

 

 

al-Mubarakfuri membawakan kalam Ibnu Arabi:

 

ونُصَحِّح من هذا الطريق أحاديث النبي، فرُبَّ حديث صحيح عن أهل الفن لا يثبت عندنا من هذا الطريق، ورب موضوع عندهم يصح بقوله صلى الله عليه وسلم هذا حديث قلته.

 

Kami mensahihkan menerusi cara ini (kasyaf) hadith-hadith Nabi. Jadi, kadang-kadang sebuah hadith hadith di sisi ahli hadith tidak tsabit di sisi kita melalui cara ini. Dan kadang-kadang hadith palsu di sisi mereka sahih dengan kata baginda SAW, ‘hadith ini aku pernah ucapkan (Muqadimah Tuhfat al-Ahwadzi hal. 208-209, Darul Fikr)

 

 

Kaedah ini tidak pernah disebutkan atau diamalkan oleh mana-mana ulama hadith, kecuali ulama hadith yang mempunyai latar belakang sufi. Ibnu Arabi, sufi yang dianggap “termasuk golongan hashawiyyah, melampau, penganut falsafah batiniyyah, mulhid, jabriyyah, mutaṣawwifah yang mengaku Islam...” oleh Imam al-Ahdal (855 H) ulama sufi berakidah Asya‘irah dan bermazhab Syafie. Ibnu Arabi adalah orang pertama yang memperkenalkan kaedah ini. Jadi, mengikut manhaj ahli hadith yang sebenar, manhaj ini menyeleweng.

 

Tidak dinafikan ada ulama hadith yang menerima atau tidak mengingkari manhaj ini (al-Ajluni, as-Sha'rani, al-Bajuri), namun itu tidak bermakna ia boleh dianggap sebagai manhaj ahli hadith. Sebab itulah, al-‘Ajluni yang memperakukan manhaj tersebut ditempelak oleh Syeikh Abdul Fattaḥ Abu Ghuddah, ulama hadith dari Syria dengan katanya:

 

ولا يكاد ينقضي عجبي من صنيعه هذا وهو المحدث الذي شرح صحيح البخاري، كيف استساغ قبول هذا الكلام الذي تهدر به علوم المحدثين، وقواعد الحديث والدين؟ ويصبح به أمر التصحيح والتضعيف من علماء الحديث شيئاً لا معنى له بالنسبة إلى من يقول: إنه مكاشَف أو يَرى نفسه أنه مكاشَف! ومتى كان لثبوت السنة المطهرة مصدران: النقل الصحيح من المحدثين والكشف من المكاشفين؟! 

 

“Hampir-hampir tidak terhenti kehairananku dengan perbuatannya ini, padahal beliau ahli hadis yang mensyarah Sahih Bukhari. Bagaimana mungkin beliau menerima kata-kata (Ibnu ‘Arabi) ini yang memusnahkan ilmu ahli hadith serta kaedah hadith dan agama, dan menjadikan urusan mensahihkan dan mendhaifkan yang dilakukan oleh ulama hadith tidak mempunyai makna bagi orang yang mendakwa ia kasyaf atau mendapati dirinya kasyaf. Sejak bila tsabitnya sunnah yang suci ada dua sumber: riwayat sahih daripada ahli hadith dan kasyaf daripada orang kasyaf?”

 

Beliau menyudahkan kalamnya dengan katanya:

 

فحذارِ أن تغتر بهذا، والله يتولاك ويرعاك.

 

“Maka hati-hati jangan terpedaya dengan ini. Semoga Allah menjaga dan memeliharamu.” ((al-Masnu‘ fi Ma‘rifat al-Hadith al-Mawdu‘ hal. 273).)

 

 

Rujukan

 

https://islamsyria.com/ar/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B5%D8%AD%D9%8A%D8%AD-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B6%D8%B9%D9%8A%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B4%D9%81%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA

 

https://gerakanpenamalaysia.blogspot.com/2021/03/syeikh-al-sharani-bukan-bermanhaj-hadis.html

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...