إِنَّ الْحَمْدَ لله نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوْذُ بلله مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ الله فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إله إلا الله وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
Sesungguhnya
pujian hanya bagi Allah. Kita memujiNya, meminta pertolongan kepada-Nya dan
keampunan daripada-Nya. Kita berlindung dengan Allah daripada kejahatan diri
kita dan keburukan amalan perbuatan kita. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh
Allah, tiada yang dapat menyesatkannya. Dan sesiapa yang disesatkan, tiada
yang dapat memberikan petunjuk kepadanya. Aku bersaksi bahawa tiada Ilah
(yang layak disembah) melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya. Dan
aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya.
|
|
1
|
Pernahkah kita terlintas suatu ketika apabila
melakukan sesuatu ibadah, kita merasakan adakah ibadahku ini menepati
kehendak syariat dan akan diterima oleh Allah SWT?
Ataupun, kita merasakan bahawasanya
ibadah-ibadah yang selalu kita lakukan turun temurun mengikut fahaman nenek
moyang, guru, ustaz, ustazah itu tidak menepati syariat, dan kita berusaha untuk
bertanya kepada orang yang lebih alim, menghadiri seminar, datang ke kuliah
agama, ceramah untuk mendapatkan pencerahan.
Jika sikap semacam ini hadir dalam diri kita,
Alhamdulillah kita masih di atas landasan agama dengan disiplin yang benar.
Inilah sikap penting yang perlu ada dalam setiap umat islam. Semangat untuk
mendasari setiap ibadah dan amalan dengan ilmu merupakan cerminan seseorang
terhadap kesempurnaan beramal.
Imam Ahmad dan para fuqaha ahli hadis
-Imam Syafi’i termasuk di dalamnya- berkata:-
إنَّ الْأَصْلَ فِي
الْعِبَادَاتِ التَّوْقِيفُ
“Hukum
asal ibadah adalah tauqif (menunggu sampai adanya dalil)” (Majmu’ Al Fatawa,
29: 17)
Ramai ulama dan fuqaha menasihatkan setiap
amal yang kita lakukan hendaklah didasari dengan dalil kerana ini merupakan
asas dalam ibadat. Dari mana kita boleh mengutip dan memahami dalil? Ya tentulah
dengan ilmu. Ilmu yang macam mana? ilmu yang bersesuaian dengan amal tersebut
bersumberkan Al-quran dan Sunnah.
Sufyan
at-Tsauri mengatakan:
إِنْ اسْتَطَعتَ ، أَلَّا تَحُكَّ رَأسَكَ إِلَّا بِأَثَرٍ فَافعَلْ
Jika
kamu mampu tidak akan menggaru kepala kecuali jika ada dalilnya maka
lakukanlah
(Al
Jami’ li Akhlaq ar Rawi wa Adab as-Sami’, Khatib al-Baghdadi, Mauqi Jami’
al-Hadis: 1/197)
Namun, masih ramai lagi kebanyakan kaum
muslimin kurang peka akan disiplin ini. Kebanyakan hanya menuruti kebiasaan
yang dianuti turun-temurun dari emak, ayah, datuk, nenek, sekolah dan para asatizah
mereka tanpa berusaha mencari mengapa ibadah/ amal itu perlu dilakukan
sedemikian. Sehinggakan ada amalan ibadah yang nampak seperti datang dari syariat agama, tetapi sebenarnya tersasar. Amalan itu nampak baik apabila dilakukan, malangnya di sisi syariat tertolak. Ada juga kita kadangkala merasakan/menuduh amalan sesorang itu pelik dan ganjil dari pandangan kebiasaan, tetapi sebenarnya amalan itulah yang mendekati kebenaran dalam syariat. Apabila di dada kita kurang ilmu, makan kita akan cenderung melakukan kesilapan dalam ibadan dan mudah menuding salah akan amalan sesorang yang tidak seperti kebanyakan orang yang sudah dianuti secara turun temurun. Inilah yang dikatakan oleh penulis seperti tajuk di atas, yakni amal itu cerminan dari ilmu kita.
|
2
|
Apa
itu ilmu?
|
Yang dimaksudkan
dengan ilmu dalam konteks beramal adalah dalil,
baik dari Al-Quran maupun hadis Nabi SAW. Syaikhul Islam, Ahmad bin Abdul
Halim al-Harrani mengatakan:
العِلمَ مَا قَامَ عَلَيْهِ الدَّلِيلُ وَالنَّافِعُ مِنْهُ مَا جَاءَ
بِهِ الرَّسُولُ
“Ilmu adalah kesimpulan yang ada dalilnya,
sedangkan ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang dibawa oleh Rasul SAW”. (Majmu’
Fatawa, 6/388).
Perkara ini perlu ditegaskan agar tidak
terjadi salah faham. Pokok perbahasannya adalah ingin menjelaskan, setiap
orang yang beramal dan dia mengetahui dalilnya maka boleh dikatakan, orang
ini telah beramal atas dasar ilmu. Sebaliknya, beramal namun tidak ada
landasan dalil belum dikatakan beramal atas dasar ilmu.
Jadi bagaimana dengan orang awam yang tidak
memahami dalil?
Apakah dia diwajibkan mencari dalil?
Jawapannya: untuk
orang awam, dalil bagi mereka adalah dengan mengikuti keterangan dan fatwa
ulama yang mendasari telah berhujah dengan dalil dan bukan pendapat atau pemikirannya
yang membelakangi Al-quran dan sunnah.
Dalilnya
adalah firman Allah:
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
“Bertanyalah kepada ahli ilmu, jika kalian
tidak mengetahuinya” (QS. Al-Anbiya: 7)
|
|
3
|
Ilmu
dulu baru amal
|
Mengapa
ilmu begitu penting?
Kerana dengan ilmulah kita
akan mengetahui bahawa yang wajib adalah wajib, yang sunnah adalah sunnah,
yang haram adalah haram. Tidak hanya itu, selain mengetahui hukum setiap
perbuatan, seseorang dapat menunaikan tugas-tugasnya sebagai hamba Allah SWT
dengan sebaik-baiknya, kerana bersendikan ilmu.
|
|
4
|
Muslim
atau Yahudi atau Nasrani?
|
Berkaitan isu ini, Allah SWT telah merakamkan
dalam Al-Fatihah, 5-7 dengan firmanNya:-
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (5) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ
عَلَيْهِمْ (6) غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (7)
“Berilah kami petunjuk ke jalan yang lurus
{5} yaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat {6} Bukan jalan
orang-orang yang dimurkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat {7}.”(QS.
Al-Fatihah: 5 – 7).
Pada
ayat di atas, Allah membahagikan manusia berdasarkan dengan hidayah ilmu
menjadi tiga golongan:
Pertama:-
Golongan orang yang mendapat nikmat.
Merekalah golongan yang mengikuti petunjuk Nabi SAW dan para sahabat dalam
beragama.
Kedua:
Golongan
orang-orang yang dimurkai. Merekalah orang-orang yahudi
Ketiga:-
Golongan
orang-orang yang sesat, iaitu orang-orang nasrani.
Ibnu
Taimiyah menyimpulkan sebab kedua-dua umat yahudi dan nasrani dikafirkan:
Kesimpulannya,
bahawa:-
“Kekafiran orang yahudi pada asalnya disebabkan mereka tidak
mengamalkan ilmu mereka. Mereka memahami kebenaran, namun mereka tidak
mengikuti kebenaran tersebut dengan amal atau ucapan.
Sedangkan
kekafiran nasrani disebabkan amal perbuatan mereka yang
tidak berlandaskan ilmu. Mereka rajin dalam melaksanakan berbagai macam
ibadah tapi tanpa petunjuk syariat dari Allah.
Kerana itu, sebaghagian
ulama, seperti Sufyan bin Uyainah dan yang lainnya mengatakan: “Jika ada golongan
ulama yang sesat, itu kerana dalam dirinya ada kemiripan dengan orang yahudi.
Sedangkan golongan ahli ibadah yang rosak kerana dalam dirinya ada kemiripan
dengan orang nasrani”
(Iqtidha’
Shirathal Mustaqim, Ahmad bin Abdul Halim al-Harrani, dengan Tahqiq Dr.
Nashir al-`Aql, Kementerian Wakaf dan Urusan Islam KSA, 1419 H, jilid 1, hal.
79).
Umat islam hendaklah
mengekalkan kedudukan di pertengahan (wasatiyyah), dengan menggabungkan
antara ilmu dan amal seperti yang telah dijelaskan dalam surah Al-Fatihah
tersebut.
|
|
5
|
Keutamaan
ilmu zaman ini
|
Imam Nawawi dalam Muqaddimah Syarah Majmu’, hal. 48 berpendapat bahawa
meyibukkan diri dengan mencari ilmu lebih afdhal daripada sibuk beribadah
sunnah, seperti solat, puasa sunat dan membaca tasbih.
Ada beberapa alasan dengan apa yang
diungkapkan oleh Imam Nawawi, antaranya ialah:-
a)manfaat ilmu lebih meluas kepada kaum Muslimin.
Sedangkan ibadah sunat manfaatnya hanya untuk dirinya.
b)kerana ilmu itu memperbaiki ibadah, dan
ibadah sunat itu juga memerlukan ilmu.
c)ulama merupakan warisan Nabi.
d)kerana ilmu tetap kekal meskipun orangnya telah
meninggal dunia. Sedangkan ibadah sunat terputus jika seseorang meninggal
dunia.
|
|
6
|
Syarat amalan untuk diterima Allah
|
a)
Iman
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ
جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً
“Sesungguhnya,
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, untuk merekalah syurga-syurga Firdaus.” (QS. Al
Kahfi: 107)
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ
مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ
أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Barangsiapa
yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki mahupun perempuan dalam keadaan
beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik
dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang
lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. (QS. An-Nahl:97)
Rasulullah SAW bersabda,
قُلْ أَمَنْتُ بِاللهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ
“Katakan, ‘Aku beriman kepada Allah’,
kemudian istiqamah-lah.”
(HR. Muslim no. 55]
b)
Ikhlas
وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ
فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
Dan barangsiapa
yang berbuat demikian (iaitu: memberi sedekah, atau berbuat ma’ruf, atau
mengadakan perdamaian di antara manusia) kerana mencari keredhaan Allah, maka
kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar. (QS. An-Nisa: 114)
c)
Ittiba’
Ittiba bermaksud amalan yang dilakukan
hendaklah sesuai dengan apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.
Allah
SWT berfirman,
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا
“Dan apa-apa yang datang kepada kalian dari
Rasulullah, maka ambillah. Dan apa-apa yang beliau larang darinya untuk
kalian, maka jauhilah.” (QS. Al Hasyr: 7)
Nabi SAW bersabda:
مَنْ أَحْدَثَ فِي
أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ
Barangsiapa membuat perkara baru di dalam
urusan kami (agama) ini, apa-apa yang bukan padanya, maka itu tertolak. (HR.
Muslim no. 1718).
|
|
Kesimpulan
|
|
a)Setiap mukmin hendaklah sentiasa terus menerus mencari ilmu
dalam rangka memperbaiki amalan dan ibadah
b)Jangan membuta tuli melakukan sesuatu amalan dan ibadah
tanpa berlandaskan dalil yang tepat lagi benar
c)Niat ikhlas kerana Allah semata-mata tanpa ittiba’ dalam
beramal tidak mampu membuatkan amal itu diangkat oleh Allah
d)Janganlah bersikap ghuluw (ekstrim) dan asabiyyah (taksub)
terhadap individu/mazhab tertentu. Jika sesuatu pendapat yang dikeluarkan itu
menyelisihi dalil wajiblah ditinggalkan.
|
|
Wallahu a’lam
|
Wednesday, 11 April 2018
Amal Cerminan Ilmu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as
Matan kisah Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...
-
Hadith tular Malaikat menyentuh pipi wanita lalu bertanya kepada Allah S.W.T . "Ya Allah , kenapa pipi perempuan kelihatan ranu...
-
Teks Sayyidah Fatimah pernah mengadu kepada Rasulullah ﷺ bahwa dia ingin seperti wanita-wanita lain berhias dengan barang emas. ...
-
Matan Hadith عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ " قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! لَيْسَ الشَّهِيدُ إِلَّا مَنْ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؟ ...
No comments:
Post a Comment