Hadith:
Rasulullah shallallahu’alaihi wa
sallam bersabda,
مَنْ غَسَّلَ وَاغْتَسَلَ وَغَدَا وَابْتَكَرَ فَدَنَا وَأَنْصَتَ وَلَمْ
يَلْغُ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ كَأَجْرِ سَنَةٍ صِيَامِهَا وَقِيَامِهَا
Terjemahan
“Barangsiapa yang membuat
istrinya mandi junub dan ia pun mandi, lalu ia berangkat ke masjid dan
bersegera, kemudian ia mendekat kepada imam dan diam mendengarkan khutbah serta
tidak berbuat sia-sia, maka setiap langkahnya seperti pahala puasa dan sholat
setahun.” [HR. Ahmad dari Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash radhiyallahu’anhuma,
Shahihut Targhib: 693]
Takhrij:
HR Ahmad dari Abdullah bin ‘Amr
bin Al-‘Ash, no. 6954 Syuaib al-Arnauth menilainya hasan lighairih.
قال الإمام أحمد : (غَسَّل) أي : جامع أهله ، وكذا
فسَّره وكيع
Imam Ahmad berkata, makna
ghassala adalah menyetubuhi isteri. Demikian ditafsirkan pula oleh Waki’
(Dinaqalkan oleh Ibnu Qayyim dalam Zaadul Ma'ad 1/385).
As Sindi menjelaskan makna dari
“ghassala” adalah ghuslul a’dha lil wudhu iaitu memandikan anggota badan untuk
wudhu, lalu dilanjutkan dgn ihgtasala yang ertinya mandi junub kerana tatacara
mandi junub adalah wudhu dulu, baru mandi. (Tahqiq Musnad Ahmad 11/545).
Ada ulama yang menafsirkan maksud
hadis penyebutan mandi dengan ghasala bermakna mencuci kepala, sedangkan
ightasala berarti mencuci anggota badan lainnya (Tuhfatul Ahwadzi 3/3). Bahkan
inilah makna yang lebih tepat (Hasyiyah As Suyuthi ‘ala Sunan An Nasai 3/95).
Pendapat ini dikuatkan dengan
adanya sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud yang berbunyi,
مَنْ غَسَلَ رَأْسَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَاغْتَسَلَ
“Barangsiapa yang membersihkan
kepalanya pada hari Jumaat dan mandi.”(HR Abu Daud no. 346 disahihkan oleh
al-Albani).
Syaikh Muhammad Shalih
al-Munajjid, menyatakan bahawa pendapat yang rajih—menurut beliau—adalah bahawa
hadis yang memuat perintah untuk mandi di hari Jumaat tersebut berkaitan dengan
mengisi waktu lengang istirehat untuk persiapan solat Jumat dimana pada waktu
tersebut dianjurkan untuk mandi, memakai wewangian, dan meminyaki rambut, jadi
sama sekali tidak ada kaitannya dengan anjuran melakukan jimak atau menggauli
isteri di malam Jumaat, paginya, atau siangnya.
Wallahu a’lam.
Rujukan:
Fatwa soaljawab Islam no. 292165
No comments:
Post a Comment