No
|
Hadith
|
Takhrij
|
1
|
أَعْطُوا الْأَجِيرَ
أَجْرَهُ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Berilah upah kepada
kuli (pekerja) sebelum peluhnya kering." (Ibnu Majah)
|
HR. Ibnu Majah, Kitab Hukum, Bab ‘Ajr
al-Ajra’, dari Abdullah bin Umar no. 2434, disahihkan oleh al-Albani.
|
2
|
فَحَمِدَ اللَّهَ
وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَذَكَّرَ وَوَعَظَ فَذَكَرَ فِي الْحَدِيثِ قِصَّةً فَقَالَ
أَلَا وَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا فَإِنَّمَا هُنَّ عَوَانٌ عِنْدَكُمْ
لَيْسَ تَمْلِكُونَ مِنْهُنَّ شَيْئًا غَيْرَ ذَلِكَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ
بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ فَإِنْ فَعَلْنَ فَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ
وَاضْرِبُوهُنَّ ضَرْبًا غَيْرَ مُبَرِّحٍ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا
عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا أَلَا إِنَّ لَكُمْ عَلَى نِسَائِكُمْ حَقًّا
وَلِنِسَائِكُمْ عَلَيْكُمْ حَقًّا فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَى نِسَائِكُمْ فَلَا
يُوطِئْنَ فُرُشَكُمْ مَنْ تَكْرَهُونَ وَلَا يَأْذَنَّ فِي بُيُوتِكُمْ لِمَنْ
تَكْرَهُونَ أَلَا وَحَقُّهُنَّ عَلَيْكُمْ أَنْ تُحْسِنُوا إِلَيْهِنَّ فِي
كِسْوَتِهِنَّ وَطَعَامِهِن
Rasulullah SAW bersabda, "Dengarlah dengan
penuh perhatian, berlaku baiklah terhadap isteri-isteri kamu kerana mereka
ialah tawanan di sisi kamu. Kamu tidak memiliki apa-apa hak daripada mereka
selain daripada mereka perlu menjaga kesucian diri mereka dan menjaga harta
benda kamu. Namun, jika mereka melakukan perkara yang keji secara
terang-terangan maka tinggalkanlah mereka sendirian di tempat tidur mereka
yakni jangan tidur bersama mereka namun mereka tetap tinggal di dalam rumah.
Dan pukullah mereka dengan pukulan yang ringan. Selepas itu jika mereka
kembali mentaati kamu maka janganlah kamu mencari apa-apa alasan (untuk
menzalimi mereka). Dengarlah dengan penuh perhatian, sesungguhnya ada hak
kamu yang menjadi tanggungjawab isteri kamu dan (demikian juga) ada hak
mereka yang menjadi tanggungjawab kamu. Adapun hak kamu yang menjadi
tanggungjawab isteri kamu ialah tidak membenarkan sesiapa yang kamu tidak
suka memijak tilam-tilam kamu dan tidak membenarkan sesiapa yang kamu tidak
suka memasuki rumah kamu. Dengarlah dengan penuh perhatian, hak isteri-isteri
kamu yang menjadi tanggungjawab kamu ialah berlaku baik terhadap mereka dalam
urusan pakaian dan makanan mereka yakni sediakan perkara-perkara itu sesuai
dengan kemampuan kamu." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Ridha’, Bab Haq
al-Mara’at A’la Zawjiha, dari Amru bin al-Ahwash no. 1083, dihasankan oleh
al-Albani.
|
3
|
أَحَقُّ أَنْ يُسْجَدَ لَهُ قَالَ فَأَتَيْتُ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ إِنِّي أَتَيْتُ
الْحِيرَةَ فَرَأَيْتُهُمْ يَسْجُدُونَ لِمَرْزُبَانٍ لَهُمْ فَأَنْتَ يَا
رَسُولَ اللَّهِ أَحَقُّ أَنْ نَسْجُدَ لَكَ قَالَ أَرَأَيْتَ لَوْ مَرَرْتَ
بِقَبْرِي أَكُنْتَ تَسْجُدُ لَهُ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا لَوْ
كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ النِّسَاءَ أَنْ
يَسْجُدْنَ لِأَزْوَاجِهِنَّ لِمَا جَعَلَ اللَّهُ لَهُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ
الْحَقِّ
Rasulullah SAW bersabda, "Jika saya memerintah
sesiapa bersujud kepada seseorang pasti saya memerintahkan wanita-wanita
supaya bersujud kepada suami mereka kerana besarnya hak terhadap suami yang
Allah telah pertanggungjawabkan ke atas para wanita." (Abu Daud)
|
HR. Abu Daud, Kitab Nikah, Bab Haq
al-Zawj A’ala Mar’ah, dari Qais bin Sa’d, no. 1828, disahihkan oleh al-Albani
jika tanpa kalimat yang menerangkan tentang kubur.
|
4
|
أَيُّمَا امْرَأَةٍ
مَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَنْهَا رَاضٍ دَخَلَتْ الْجَنَّةَ
Rasulullah SAW bersabda, "Mana-mana isteri yang
meninggal dunia sedangkan suaminya reda terhadapnya akan memasuki
syurga." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Ridha’, Bab Haq
al-Zawj A’ala Mar’ah, dari Ummu Salamah, no. 1081, didhaifkan oleh al-Albani.
|
5
|
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: جَاءَتْ عَجُوزٌ إِلَى النَّبِيِّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عِنْدِي، فَقَالَ: لَهَا رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَنْتِ؟» قَالَتْ: أَنَا
جَثَّامَةُ الْمُزَنِيَّةُ، فَقَالَ: «بَلْ أَنْتِ حَسَّانَةُ الْمُزَنِيَّةُ،
كَيْفَ أَنْتُمْ؟ كَيْفَ حَالُكُمْ؟ كَيْفَ كُنْتُمْ بَعْدَنَا؟» قَالَتْ:
بِخَيْرٍ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَلَمَّا خَرَجَتْ
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، تُقْبِلُ عَلَى هَذِهِ الْعَجُوزِ هَذَا
الْإِقْبَالَ؟ فَقَالَ: «إِنَّهَا كَانَتْ تَأْتِينَا زَمَنَ خَدِيجَةَ، وَإِنَّ
حُسْنَ الْعَهْدِ مِنَ الْإِيمَانِ
Sayyidatina Aisyah berkata, "Seorang wanita tua
telah datang kepada Nabi SAW sedangkan pada masa itu Baginda berada di
samping saya lalu Baginda berkata kepada wanita itu, "Siapakah
kamu?" Beliau menjawab, "Saya ialah Juśamah Madaniyyah."
Baginda berkata lagi, "Apakah hal kamu? Bagaimana keadaan kamu selepas
kami (datang ke Madinah)?" Wanita itu menjawab, "Wahai Rasulullah,
ibu dan ayah saya korbankan untuk tuan, kami berada dalam keadaan baik.
Apabila wanita itu telah pergi maka saya bertanya (kehairanan), hai
Rasulullah, tuan memberi perhatian yang begitu sekali kepada wanita tua
itu?" Baginda menjawab, "Beliau selalu datang kepada kami semasa
hayat Khadijah sedangkan layanan yang elok kepada kenalan lama ialah (tanda)
iman." (Mustadrak Hakim dan Isobah).
|
HR. al-Hakim dalam Mustadraknya, dari
Aisyah, no. 40, disahihkan oleh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih 1/424.
|
6
|
لَا يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ
كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَأَوْ قَالَ غَيْرَهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Tidak sepatutnya
sorang lelaki mukmin membenci isterinya yang mukminah. Jika ada kelakuannya
yang dibenci, terdapat juga kelakuannya yang lain yang disukai."
(Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab Ridha’, Bab Wasiyyah bi
Nisa’, dari Abu Hurairah, no. 2672, sahih ijma’.
|
7
|
خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لأَهْلِهِ وَأَنَا
خَيْرُكُمْ لأَهْلِي
Rasulullah SAW bersabda,” Yang terbaik antara kamu
ialah orang yang terbaik kepada ahli keluarganya dan aku ialah yang terbaik
kepada ahli keluarga dalam kalangan kamu” (Ibnu Hibban)
|
HR. Ibnu Hibban, dari Aisyah, no. 4177,
disahihkan oleh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 285.
|
8
|
مَا قَعَدَ يَتِيمٌ عَلَى قَصْعَةٍ قَوْمٌ فَيَقْرُبُ
قَصْعَتَهُمْ شَيْطَانٌ
Nabi SAW bersabda, "Mana-mana kumpulan orang
yang makan bersama anak yatim maka syaitan tidak dapat menghampiri talam
makanan mereka." (Tabarani, Majma uz-Zawa'id)
|
HR. Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath,
dari Abu Musa al-Asya’ari, no. 7165, didhaifkan oleh al-Haithami dalam Majmu’
Zawaid (8/160). Ibnu Hibban mengatakan hadith ini batil (Maudhu’at Kubra Ibnu
Jauzi no. 982).
|
9
|
قَسْوَةَ قَلْبِهِ فَقَالَ
امْسَحْ رَأْسَ الْيَتِيمِ وَأَطْعِمْ الْمِسْكِينَ
Seorang lelaki mengadu kepada Nabi SAW tentang
hatinya yang keras maka Baginda bersabda, "Selalulah usapkan kepala anak
yatim dan jamulah orang-orang miskin." (Musnad Ahmad, Majma uz-Zawa'id)
|
HR. Ahmad, dari Abu Hurairah, no. 8657, didhaifkan oleh al-Arnauth.
|
Al-Haithami pula mengatakan hadith ini
diriwayatkan oleh perawi kitab sahih (Majmu’ Zawaid 8/163).
|
||
10
|
السَّاعِي عَلَى الْأَرْمَلَةِ
وَالْمِسْكِينِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ الْقَائِمِ اللَّيْلَ
الصَّائِمِ النَّهَارَ
Nabi SAW bersabda, "Ganjaran orang yang
berusaha menyempurnakan keperluan balu-balu dan orang-orang miskin ialah
seperti ganjaran mujahid di jalan Allah SWT ataupun seumpama orang yang
berpuasa pada waktu siang dan beribadat sepanjang malam." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Nafaqat, Bab Fadhal
al-Nafaqat A’ala al-Ahl, dari Abu Hurairah, no. 4934, sahih ijma’.
|
11
|
أَنَا وَكَافِلُ الْيَتِيمِ كَهَاتَيْنِ فِي
الْجَنَّةِ وَقَرَنَ بَيْنَ أُصْبُعَيْهِ الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِي
الْإِبْهَامَ
Rasulullah SAW bersabda, "Saya dan wanita yang
hitam wajahnya (kerana menanggung susah-payah berusaha membesarkan,
memelihara dan menjaga anak-anaknya) sebegini pada hari kiamat." Hadrat
Yazid , perawi hadiś ini telah menunjukkan jari telunjuk dan jari tengahnya
(maksudnya ialah sebagaimana kedua-dua jari ini berdekatan antara satu dengan
yang lain demikian juga keadaan Baginda dan wanita itu.
Di samping itu Baginda telah menerangkan tentang
wanita yang hitam wajahnya) iaitu wanita yang telah kematian suami tetapi di
sebalik kecantikan, kemuliaan dan kedudukannya dia tidak berkahwin lain
(semata- mata untuk membesarkan anak-anaknya) sehinggalah anak-anaknya itu
boleh berdikari atau mereka meninggal dunia." (Abu Daud)
|
HR. Abu Daud, Kitab Adab, Bab Fi Min
Dhammi al-Yatiim, dari Sahl bin Sa’ad, no. 4483, disahihkan oleh al-Albani.
|
12
|
قَالَ أَنَا وَكَافِلُ
الْيَتِيمِ فِي الْجَنَّةِ هَكَذَا وَقَالَ بِإِصْبَعَيْهِ السَّبَّابَةِ
وَالْوُسْطَى
Rasulullah SAW bersabda, "Saya dan penjaga anak
yatim akan berada dalam syurga (dekat) sebegini dan Baginda telah menunjukkan
jari telunjuk dan jari tengah yang direnggangkan sedikit di antara
kedua-duanya." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Adab, Bab Fadhl Min
Ya’uwil Yatiima, dari Sahl bin Sa’ad, no. 5546, sahih ijma’.
|
13
|
مَنْ ضَمَّ
يَتِيمًا بَيْنَ أَبَوَيْنِ مُسْلِمَيْنِ إِلَى طَعَامِهِ وَشَرَابِهِ حَتَّى
يَسْتَغْنِيَ عَنْهُ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّةَ وَمَنْ أَعْتَقَ
امْرَأً مُسْلِمًا كَانَ فَكَاكَهُ مِنْ النَّارِ يُجْزِي بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ
عُضْوًا مِنْهُ مِنْ النَّارِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang
mengambil anak yatim yang kedua-dua ibu bapanya orang Islam untuk makan dan
minum bersamanya yakni dia menanggung anak itu sehinggalah Allah
menjadikannya tidak lagi memerlukan (tanggungannya) yakni sehingga anak itu
boleh berdikari dalam menyempurnakan keperluannya maka syurga wajib untuknya."
(Musnad Ahmad, Tabarani, Majma uz-Zawaid)
|
HR. Ahmad, dari Malik Bin Harith, no.
18252, al-Arnauth menilainya sahih lighairih. Sanadnya ikhtilaf atas Zurarah
bin Awfa.
Juga diriwayatkan oleh at-Thabarani dalam
Mu’jam al-Kabir, dari Abu Malik, no. 668, disahihkan oleh al-Albani dalam
Sahih Targhib no. 2543.
|
14
|
مَنْ اسْتَطَاعَ أَنْ يَمُوتَ بِالْمَدِينَةِ
فَلْيَفْعَلْ فَإِنِّي أَشْفَعُ لِمَنْ مَاتَ بِهَا
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang mampu
untuk berusaha supaya dia meninggal dunia di Madinah maka hendaklah dia
berusaha. Ini kerana sesungguhnya saya akan memberi syafaat kepada orang yang
meninggal dunia (dan dikebumikan) di sana." (Ibnu Hibban)
|
HR. Ibnu Hibban, dari Ibnu Umar, no. 3741,
disahihkan oleh al-Arnauth dalam Musnad Ahmad no. 5180 dan al-Albani dalam
Silsilah Hadith Sahih 6/1033.
|
15
|
مَنْ صَبَرَ عَلَى لَأْوَائِهَا كُنْتُ لَهُ
شَفِيعًا أَوْ شَهِيدًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa daripada
umatku yang tinggal di Madinah dan bersabar di atas kesusahannya maka pasti
aku akan memberi syafaat kepadanya atau aku akan menjadi saksi untuknya pada
hari kiamat."(Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab Hajj, Bab al-Targhib fi
Saknaa al-Madinah wal Sabr A’ala Li Awahyiha, dari Ibnu Umar, no. 2445, sahih
ijma’.
|
16
|
أَوَّلُ خَصْمَيْنِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
جَارَانِ
Rasulullah SAW bersabda, daripada kalangan
orang-orang yang bergaduh yang pertama sekali akan dibentangkan untuk dihisab
pada hari kiamat ialah tentang dua orang jiran. Yakni dalam hak-hak sesama
hamba, urusan antara dua orang jiran yang pertama akan dibentangkan."
(Musnad Ahmad, Majma uz-Zawa'id)
|
HR. Ahmad, dari ‘Uqbah bin ‘Amir, no.
16732, dihasankan oleh al-Arnauth.
Al-Haithami mengatakan sanadnya hasan
(Majmu’ Zawaid 10/352).
|
17
|
وَلَا يُرِيدُ أَحَدٌ أَهْلَ الْمَدِينَةِ
بِسُوءٍ إِلَّا أَذَابَهُ اللَّهُ فِي النَّارِ ذَوْبَ الرَّصَاصِ أَوْ ذَوْبَ
الْمِلْحِ فِي الْمَاءِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang ingin
melakukan keburukan kepada penduduk Madinah maka Allah akan cairkan dia
(dalam api neraka) sebagaimana cairnya timah (apabila dipanaskan) ataupun
larutnya garam dalam air." (Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab Hajj, Bab Fadhal
al-Madinat wa Dua an-Nabi SAW fiha, dari Sa’ad bin Abi Waqash, no. 2426,
sahih ijma’.
|
18
|
مَنْ أَخَافَ أَهْلَ المَدِينَةِ فَقَدْ أَخَافَ مَا بَيْنَ
جَنْبِي
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang
menakut-nakutkan penduduk Madinah sesungguhnya dia telah menakut-nakutkan daku."
(Musnad Ahmad)
|
HR. Ahmad, dari Jabir bin Abdullah, no.
14290, disahihkan oleh al-Arnauth.
|
19
|
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُحِبَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْ
يُحِبَّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَلْيَصْدُقْ حَدِيثَهُ إِذَا حَدَّثَ وَلْيُؤَدِّ
أَمَانَتَهُ
Sesungguhnya pada suatu hari Nabi SAW telah berwuduk
maka para sahabat telah menyapu-nyapukan (wajah dan badan mereka) dengan
lebihan air wuduk Baginda itu lalu Baginda bertanya, "Apakah yang
menyebabkan kamu semua melakukan demikian?" Mereka menjawab, "Cinta
Allah dan Rasul-Nya." Lalu Rasulullah bersabda, "Sesiapa yang suka
bahawa dia mencintai Allah dan Rasul-Nya atau Allah dan Rasul-Nya
mencintainya maka hendaklah dia bercakap benar apabila dia bercakap, menunaikan
amanah apabila dia diberi amanah dan berlaku baik terhadap orang yang
berjiran dengannya." (Baihaqi dan Misykat)
|
HR Baihaqi, dari Abdul Rahman bin Abi
Qurda, dalam Syuabul Iman, no. 1439, dihasankan oleh al-Albani dalam Takhrij
Mishkatul Mashabih, no. 4920.
|
20
|
مَا زَالَ جِبْرِيلُ
يُوصِينِي بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Jibrail AS begitu
banyak menasihatkan saya tentang jiran sehingga saya menyangka bahawa dia
akan menjadikan jiran sebagai waris (sehingga dapat menerima harta
pusaka)." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Adab, Bab al-Wasiyah
bi al-Jaar, dari Ibnu Umar, no. 5556, sahih ijma’.
|
21
|
إِذَا سَمِعْتَ جِيرَانَكَ
يَقُولُونَ: قَدْ أَحْسَنْتَ، فَقَدْ أَحْسَنْتَ، وَإِذَا سَمِعْتَهُمْ
يَقُولُونَ: قَدْ أَسَأْتَ، فَقَدْ أَسَأْتَ
Seorang lelaki telah berkata kepada Nabi SAW,
"Wahai Rasulullah, bagaimanakah cara saya mendapat tahu bahawa saya
telah berbuat baik atau saya telah berbuat jahat?" Maka Nabi menjawab,
"Apabila kamu mendengar jiran-jiran kamu mengatakan bahawa kamu telah
berbuat baik maka sememangnya kamu telah berbuat baik dan apabila kamu
mendengar jiran-jiran kamu mengatakan bahawa kamu telah berbuat jahat maka
sememangnya kamu telah berbuat jahat. (Tabarani: Majma uz-Zawa'id)
|
HR. Thabarani, dalam Mu’jam al-Awsath
(3/223), dari Ibnu Mas’ud, disahihkan oleh al-Albani dalam Silsilah Hadith
Sahih no. 1327.
Al-Haithami mengatakan perawi hadith ini
adalah perawi kitab sahih (Majmu Zawaid 10/274).
Diriwayatkan
juga oleh Al-Hakim (1/378) dan Al-Baihaqi (Syuabul Iman no. 9567).
Al-Hakim berkata. hadits di tersebut sesuai dengan kriteria yang disyaratkn
Al-Bukhari dan Muslim dan hal ini disepakati oleh Az-Zahabi.
|
22
|
مَنْ يَأْخُذُ عَنِّي هَؤُلَاءِ الْكَلِمَاتِ
فَيَعْمَلُ بِهِنَّ أَوْ يُعَلِّمُ مَنْ يَعْمَلُ بِهِنَّ فَقَالَ أَبُو
هُرَيْرَةَ فَقُلْتُ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَخَذَ بِيَدِي فَعَدَّ
خَمْسًا وَقَالَ اتَّقِ الْمَحَارِمَ تَكُنْ أَعْبَدَ النَّاسِ وَارْضَ بِمَا
قَسَمَ اللَّهُ لَكَ تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ وَأَحْسِنْ إِلَى جَارِكَ تَكُنْ مُؤْمِنًا
وَأَحِبَّ لِلنَّاسِ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ تَكُنْ مُسْلِمًا وَلَا تُكْثِرْ
الضَّحِكَ فَإِنَّ كَثْرَةَ الضَّحِكِ تُمِيتُ الْقَلْبَ
Rasulullah SAW bersabda, "Siapakah yang ingin
belajar perkara-perkara ini daripadaku untuk dia beramal dengannya ataupun
untuk dia mengajar orang yang akan beramal dengannya?" Sayyidina Abu
Hurairah berkata, "Saya ya Rasulullah." Maka Rasulullah memegang
tangan saya (untuk menunjukkan kasih sayang) lalu memberitahu lima perkara
itu dengan sabdanya, peliharalah dirimu daripada perkara-perkara yang haram
maka kamu akan menjadi orang yang paling banyak beribadat. Redhalah terhadap
apa-apa yang telah diberikan oleh Allah kepadamu maka kamu akan menjadi orang
yang paling kaya. Berlaku baiklah terhadap jiranmu maka kamu akan menjadi
orang mukmin. Sukalah untuk orang lain apa-apa yang kamu suka untuk dirimu
sendiri maka kamu akan menjadi orang Islam yang sempurna. Janganlah kamu
banyak ketawa kerana banyak ketawa akan mematikan hati." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Zuhud ‘an Rasulullah,
Bab Mani Ittaqaa al- Mahaarim Fahuwa ‘Abadunnas,
dari Abu Hurairah, no. 2227, dihasankan oleh al-Albani.
|
23
|
لَيْسَ الْمُؤْمِنُ الَّذِيْ يَشْبَعُ وَجَارُهُ جَائْعٌ
إِلٰى جَنْبِهِ
Rasulullah SAW bersabda 'Seseorang itu bukanlah
mukmin yang sempurna jika dia kenyang sedangkan jirannya dalam
kelaparan." (Tabarani, Abu Ya'la: Majma uz- Zawa'id)
|
HR. Thabarani, dalam al-Kabir no. 12579,
disahihkan oleh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 149.
Al-Haithami pula dalam Majmu
Zawaid (8/167) mengatakan: “Hadith ini telah diriwayatkan oleh
At-Thabrani dan Abu Ya’la, sedangkan para perawinya adalah tsiqah.”
|
24
|
قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ
فُلَانَةَ يُذْكَرُ مِنْ كَثْرَةِ صَلَاتِهَا وَصِيَامِهَا وَصَدَقَتِهَا غَيْرَ
أَنَّهَا تُؤْذِي جِيرَانَهَا بِلِسَانِهَا قَالَ هِيَ فِي النَّارِ قَالَ يَا
رَسُولَ اللَّهِ فَإِنَّ فُلَانَةَ يُذْكَرُ مِنْ قِلَّةِ صِيَامِهَا
وَصَدَقَتِهَا وَصَلَاتِهَا وَإِنَّهَا تَصَدَّقُ بِالْأَثْوَارِ مِنْ الْأَقِطِ
وَلَا تُؤْذِي جِيرَانَهَا بِلِسَانِهَا قَالَ هِيَ فِي الْجَنَّةِ
Seorang lelaki telah berkata kepada Rasulullah
"Ya Rasulullah, telah masyhur mengenai seorang wanita bahawa dia banyak
bersolat, banyak berpuasa sunat dan banyak bersedekah. Cuma dia menyakiti
jirannya dengan lidahnya." Baginda bersabda, "Dia berada dalam
neraka." Lelaki itu berkata lagi, "Ya Rasulullah, telah masyhur
tentang seorang wanita bahawa dia kurang berpuasa sunat, kurang bersolah
sunat dan kurang juga bersedekah. Sesungguhnya dia bersedekah tidak lebih daripada
beberapa ketul keju sedangkan dia tidak menyakiti jirannya dengan
lidahnya." Baginda bersabda, "Dia berada dalam syurga."
(Musnad Ahmad)
|
HR. Ahmad, dari Abu Hurairah, no. 9298,
al-Arnauth menilai sanad hadith ini hasan.
|
25
|
من كان يؤمن بالله واليوم الآخرِ ، فليُكرِمْ جارَه .
قالوا : يا رسولَ اللهِ ! وما حقُّ الجارِ على الجار ؟ قال : إن سألك
فأَعْطِه...
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang beriman
dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan jirannya."
Para sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apakah hak jiran?" Baginda
bersabda, "Jika dia meminta sesuatu daripadamu maka hendaklah kamu
memberi kepadanya, jika dia meminta tolong daripadamu maka hendaklah kamu
menolongnya, jika dia ingin berhutang daripadamu maka hendaklah kamu memberi
hutang kepadanya, jika dia menjemput kamu maka hendaklah kamu menerima
jemputannya, jika dia sakit hendaklah kamu menziarahinya, jika dia mati
hendaklah kamu iringi jenazahnya, jika dia ditimpa musibah hendaklah kamu
mengucapkan takziah kepadanya, janganlah kamu sakitinya dengan bauan daging
daripada periuk kamu (kerana mungkin dia tidak mampu untuk memasak daging
kerana kemiskinannya) kalau tidak pun hendaklah kamu hantar kepadanya
sebahagian daripada masakan kamu itu dan jangan kamu membina bangunan lebih
tinggi daripada bangunannya sehingga menghalang angin ke rumahnya kecuali
dengan kebenarannya." (Targhib)
|
HR. Mundziri, dalam Targhib wa Tarhib
(3/243), dari Abu Hurairah, al-Albani menilainya dhaif jiddan (terlalu lemah) dalam
Dhaif Targhib wa Tarhib no. 1525.
HR. Baihaqi dalam Syabul Iman (7/3136)
dari Abdullah bin ‘Amru, sanad hadith ini didhaifkan oleh Baihaqi.
|
26
|
لَا يَحْقِرَنَّ
أَحَدُكُمْ شَيْئًا مِنْ الْمَعْرُوفِ وَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيَلْقَ أَخَاهُ
بِوَجْهٍ طَلِيقٍ وَإِنْ اشْتَرَيْتَ لَحْمًا أَوْ طَبَخْتَ قِدْرًا فَأَكْثِرْ
مَرَقَتَهُ وَاغْرِفْ لِجَارِكَ مِنْهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Janganlah sesiapa
dalam kalangan kamu menganggap rendah terhadap mana-mana kebaikan dan
sekiranya dia tidak dapat melakukan mana-mana kebaikan maka bertemulah dengan
saudaranya dengan wajah yang ceria (kerana itu pun kebaikan). Jika kamu
membeli daging (untuk dimasak) atau kamu memasak apa-apa dalam periuk maka
perbanyakkanlah kuahnya dan berilah sebahagian daripadanya kepada jiran
kamu." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Tho’amah ‘an
Rasulullah SAW, Bab Ikthaari ma il Maraqati, dari Abu Dzar, no. 1756,
disahihkan oleh al-Albani.
|
27
|
لاَ
يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ لاَ يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Seseorang yang
jirannya tidak terselamat daripada kejahatannya tidak akan dapat memasuki
syurga." (Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab Iman, Bab Bayaani
Tahriim iza il Jaar, dari Abu Hurairah, no. 66, sahih ijma’.
|
28
|
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ تُقَبِّلُونَ
الصِّبْيَانَ فَمَا نُقَبِّلُهُمْ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَوَأَمْلِكُ لَكَ أَنْ نَزَعَ اللَّهُ مِنْ قَلْبِكَ الرَّحْمَةَ
Seorang badwi telah datang kepada Nabi SAW lalu
berkata, "Adakah tuan mencium anak-anak? Kami tidak mencium mereka
"Maka Nabi menjawab, "Apakah yang boleh aku lakukan sekiranya Allah
telah mencabut sifat kasih sayang daripada hatimu? (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Adab, Bab Rahmatil
Waladi wa Taqbiilihi wa Mu’aanaqitih, dari Aisyah, no. 5998, sahih ijma’.
|
29
|
تَهَادَوْا فَإِنَّ
الْهَدِيَّةَ تُذْهِبُ وَحَرَ الصَّدْرِ وَلَا تَحْقِرَنَّ جَارَةٌ لِجَارَتِهَا
وَلَوْ شِقَّ فِرْسِنِ شَاةٍ
Nabi SAW bersabda, Hendaklah kamu saling memberi
hadiah kerana sesungguhnya (pemberian) hadiah akan menghilangkan kemarahan
hati. Dan janganlah seseorang wanita berasa lekeh untuk menerima sesuatu
pemberian daripada jirannya walaupun seketul daripada hujung kaki kambing
(demikian juga seseorang jiran janganlah berasa lekeh untuk memberi hadiah
yang sedemikian)." (Tirmizi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Wala’ wa al-Hibah
‘an Rasulullah SAW, Bab Hathi an-Nabi SAW ‘ala at- Tahaadi, dari Abu
Hurairah, no. 2056, didhaifkan oleh al-Albani.
|
30
|
أَنَّ أَبَاهُ أَتَى بِهِ إِلَى رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنِّي نَحَلْتُ ابْنِي
هَذَا غُلَامًا فَقَالَ أَكُلَّ وَلَدِكَ نَحَلْتَ مِثْلَهُ قَالَ لَا قَالَ
فَارْجِعْهُ
Sayyidina Nu’man bin Basyir meriwayatkan bahawa
ayahnya telah membawanya pergi berjumpa Rasulullah SAW lalu berkata kepada
Baginda "Saya telah memberikan seorang hamba sahaya kepada anak saya
ini." Lalu Rasulullah bertanya, "Adakah kamu telah memberi kepada
semua anakmu seumpamanya?" Ayahnya menjawab, "Tidak." Maka
Rasulullah bersabda, "Ambillah hamba itu kembali." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Hibah wa Fadhilat wal
Tahriidh ‘alaiha, Bab Hibah lil Waladi, dari Nu’man Bin Bashir, no. 2397,
sahih ijma’.
|
31
|
مَنْ وُلِدَ لَهُ وَلَدٌ فَلْيُحْسِنِ اسْمَهُ وَأَدَبَهُ
فَإِذَا بَلَغَ فَلْيُزَوِّجْهُ ، فَإِنْ بَلَغَ وَلَمْ يُزَوِّجْهُ فَأَصَابَ إِثْمًا
، فَإِنَّمَا اثْمُهُ عَلٰى أَبِيْهِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang mendapat
anak lelaki maka hendaklah dia menamakan anaknya itu dengan nama yang baik
dan mentarbiahnya dengan baik dan apabila anaknya itu telah baligh maka
hendaklah dia mengahwinkannya. Sekiranya setelah baligh dia tidak
mengahwinkannya (kerana kelalaian dan kecuaiannya) dan anaknya itu terlibat
dengan dosa maka ayahnyalah yang menanggung dosa itu." (Baihaqi)
|
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman dari Abi
Sa’id dan Ibnu Abbas, no. 8145, dinilai dhaif oleh al-Albani dalam
Silsilah hadith Dhaif no. 737.
|
32
|
مَنْ وُلِدَتْ لَهُ
ابْنَةٌ فَلَمْ يَئِدْهَا وَلَمْ يُهِنْهَا وَلَمْ يُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَيْهَا
يَعْنِي الذَّكَرَ أَدْخَلَهُ اللَّهُ بِهَا الْجَنَّةَ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang mendapat
anak perempuan dan dia tidak menanam anaknya itu hidup-hidup (seperti yang
berlaku pada zaman jahiliah) dan dia tidak menghinakannya serta tidak
melebihkan anak lelaki daripada anak perempuan itu yakni dia melayan anak
perempuan sama seperti dia melayan anak lelaki maka Allah SWT akan
memasukkannya ke dalam syurga sebagai balasan ke atas perlakuannya yang baik
terhadap anak perempuannya itu."(Mustadrak Hakim)
|
HR. al-Hakim dalam Mustadrak, dari Ibnu
Abbas, no. 7348, sahih mengikut syarat Bukhari dan Muslim.
|
Hadith serupa ini juga didhaifkan
oleh al-Albani dalam Sunan Abu Daud no. 4480 dan juga didhaifkan oleh
al-Arnauth dalam Musnad Ahmad no. 1856.
|
||
33
|
مَنْ يَلِي مِنْ هَذِهِ الْبَنَاتِ شَيْئًا
فَأَحْسَنَ إِلَيْهِنَّ كُنَّ لَهُ سِتْرًا مِنْ النَّارِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang telah
mengambil tanggungjawab ke atas salah satu daripada urusan anak-anak
perempuan dan dia berlaku baik terhadap mereka maka anak-anak perempuan itu
akan menjadi penghalangnya daripada api neraka." Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab Adab, Bab Rahmatil
Waladi wa Taqbilihi wa Mu’aanaqatih, dari Aisyah, no. 5536, sahih ijma’.
|
34
|
لَا يَكُونُ لِأَحَدِكُمْ
ثَلَاثُ بَنَاتٍ أَوْ ثَلَاثُ أَخَوَاتٍ فَيُحْسِنُ إِلَيْهِنَّ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ
Rasulullah SAW bersabda, Sesiapa yang mempunyai tiga
orang anak perempuan atau tiga orang adik beradik perempuan atau pun dua
orang anak perempuan atau dua orang adik beradik perempuan dan dia telah
berlaku baik terhadap mereka dan dia takut kepada Allah dalam menguruskan
mereka maka dia akan memasuki syurga." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Baru wa al-Shalah,
Bab Nafaqah ‘Ala al-Banati wal Aqhawati, dari Abu Sai’d al-Khudry, no. 1835, didhaifkan
oleh al-Albani.
|
35
|
مَا نَحَلَ وَالِدٌ وَلَدًا
مِنْ نَحْلٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَبٍ حَسَنٍ
Rasulullah SAW bersabda, "Hadiah yang paling
baik daripada seorang bapa kepada anaknya ialah pengajaran dan tarbiah yang
baik. (Tirmizi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Baru wa al-Shalah,
Bab Adab al-Waladi, dari Amru bin Sa’id, no. 1875, didhaifkan oleh al-Albani.
|
36
|
مَا مِنْ مُسْلِمٍ لَهُ ابْنَتَانِ ، فَيُحْسِنُ
إِلَيْهِمَا مَا صَحِبَتَاهُ أَوْصَحِبَهُمَا ، إِلاَّ أَدْخَلَتَاهُ الْجَنَّةَ
Rasulullah SAW bersabda "Sesiapa daripada
kalangan orang Islam yang mempunyai dua orang anak perempuan dan dia berlaku
baik terhadap mereka selama mereka berdua tinggal bersamanya atau dia tinggal
bersama mereka maka pastilah mereka berdua akan menjadi sebab dia boleh
memasuki syurga." (Ibnu Hibban)
|
HR. Ibnu Hibban, dari Ibnu Abbas, no.
2945, sanad hadith dhaif tetapi hadithnya hasan kerana syawahidnya.
|
Al-Albani pula mendhaifkannya dalam
Silsilah Hadith Dhaif no. 5216.
|
||
37
|
مَنْ عَالَ جَارِيَتَيْنِ دَخَلْتُ أَنَا
وَهُوَ الْجَنَّةَ كَهَاتَيْنِ وَأَشَارَ بِأُصْبُعَيْهِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang
memelihara dan membesarkan dua orang anak perempuan maka saya dan dia akan
memasuki syurga seperti keadaan dua jari ini dan Baginda telah menunjukkan
dua jari Baginda" (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Baru wa al-Shalah,
Bab Nafaqah ‘Ala al-Banati wal Aqhawati, dari Anas bin Malik, no. 1837,
disahihkan oleh al-Albani.
|
38
|
مَنْ عُرِضَ عَلَيْهِ رَيْحَانٌ فَلَا
يَرُدُّهُ فَإِنَّهُ خَفِيفُ الْمَحْمِلِ طَيِّبُ الرِّيحِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang
dihadiahkan bunga yang berbau harum maka janganlah dia menolak kerana ia
ringan dan murah serta baunya pun harum." (Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab al-Lafadz min al-Adab
wa Ghairuha, Bab Isti’mali al-Misk wa Annahu Athyabut thibb wa Kara Hati
Raddi ar-Rayhan al-Tibb, dari Abu Hurairah, no. 4183, sahih ijma’.
|
39
|
ثَلَاثٌ لَا تُرَدُّ
الْوَسَائِدُ وَالدُّهْنُ وَاللَّبَنُ الدُّهْنُ يَعْنِي بِهِ الطِّيبَ
Rasulullah SAW bersabda, "Tiga perkara tidak
patut ditolak, bantal, wangi-wangian dan susu." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Adab, Bab Karahiyat
radi al-Thayyib, dari Ibnu Umar, no. 2714, dihasankan oleh al-Albani.
|
40
|
مَنْ شَفَعَ لِأَخِيهِ
بِشَفَاعَةٍ فَأَهْدَى لَهُ هَدِيَّةً عَلَيْهَا فَقَبِلَهَا فَقَدْ أَتَى
بَابًا عَظِيمًا مِنْ أَبْوَابِ الرِّبَا
Nabi SAW bersabda, Sesiapa yang merekomen untuk
saudaranya (dalam apa-apa urusan) lalu saudaranya itu menghadiahkan kepadanya
sesuatu sebagai balasan atas rekomennya itu dan dia telah menerima hadiah
tersebut maka sesungguhnya dia telah masuk ke dalam salah satu pintu riba
yang besar." (Abu Daud)
|
HR. Abu Daud, Kitab al-Buyu’, Bab Hadiyah
li Qadhaie al-Hajati, dari Abu Umamah, no. 3074, dihasankan oleh al-Albani.
|
41
|
الْمَدِينَةَ أَتَاهُ
الْمُهَاجِرُونَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا رَأَيْنَا قَوْمًا أَبْذَلَ
مِنْ كَثِيرٍ وَلَا أَحْسَنَ مُوَاسَاةً مِنْ قَلِيلٍ مِنْ قَوْمٍ نَزَلْنَا
بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ لَقَدْ كَفَوْنَا الْمُؤْنَةَ وَأَشْرَكُونَا فِي
الْمَهْنَإِ حَتَّى لَقَدْ خِفْنَا أَنْ يَذْهَبُوا بِالْأَجْرِ كُلِّهِ فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا مَا دَعَوْتُمْ اللَّهَ
لَهُمْ وَأَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِمْ
Seorang sahabat muhajirin datang kepada Baginda SAW
lalu berkata, "Ya Rasulullah, kami tidak pernah melihat satu golongan
yang lebih baik daripada golongan yang kami datangi yakni orang Ansar
Madinah. Jika mereka ada kelapangan, mereka akan berbelanja banyak dan jika
mereka kesempitan pun mereka masih memberi sebaik-baik bantuan dan pertolongan.
Segala susah payah kami telah ditanggung oleh mereka. Sedangkan keuntungan,
mereka berkongsi dengan kami. (Layanan mereka yang luar biasa ini)
menyebabkan kami bimbang hanya mereka yang akan membolot segala ganjaran (dan
di akhirat nanti kami tidak mendapat apa-apa)." Baginda bersabda,
"Tidak, yang demikian tidak akan berlaku selagi kamu terus berdoa untuk
mereka dan kamu memuji mereka yakni kamu sentiasa berterima kasih kepada
mereka." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Sifah al-Qiyamah
ar-Riqaq wa al-Wara’, Bab Minh, dari Anas bin Malik, no. 2411, disahihkan
oleh al-Albani.
|
42
|
مَنْ لَا يَشْكُرُ النَّاسَ لَا يَشْكُرُ
اللَّهَ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang tidak
berterima kasih kepada manusia maka dia juga tidak bersyukur kepada
Allah" (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Baru wa al-Shalah,
Bab as-Syukri li Man Ahsana Ilaik, dari Abu Hurairah, no. 1877, disahihkan
oleh al-Albani.
|
43
|
مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوفٌ فَقَالَ
لِفَاعِلِهِ جَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا فَقَدْ أَبْلَغَ فِي الثَّنَاءِ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang
dílakukan kebaikan kepadanya lalu dia mengucapkan 'Jazakallahu khaira'
(semoga Allah memberi balasan kepada kamu dengan sesuatu yang lebih baik)
maka dia telah membuat sepenuh pujian dan telah menunaikan kesyukuran (terima
kasih)." (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab al-Baru wa al-Shalah,
Bab al-Thanai bil Ma’aruf, dari Usamah bin Zaid, no. 1958, disahihkan oleh
al-Albani.
|
44
|
لَوْ كَانَ لِي مِثْلُ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا
يَسُرُّنِي أَنْ لَا يَمُرَّ عَلَيَّ ثَلَاثٌ وَعِنْدِي مِنْهُ شَيْءٌ إِلَّا
شَيْءٌ أُرْصِدُهُ لِدَيْنٍ
Rasulullah SAW bersabda, "Jika saya memiliki
emas sebanyak gunung Uhud, saya hanya akan bergembira apabila semua emas itu
habis sebelum cukup tiga hari kecuali sedikit yang disimpan untuk membayar
hutang." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab al-Istiqradh wa’ da’a
al-Duyuni wal Hajr wal Taflis, Bab a’da’il Duyun, dari Abu Hurairah, no.
2214, sahih ijma’.
|
45
|
جَاءَ رَجُلٌ يَتَقَاضَى رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعِيرًا فَقَالَ أَعْطُوهُ سِنًّا فَوْقَ
سِنِّهِ وَقَالَ خَيْرُكُمْ أَحْسَنُكُمْ قَضَاءً
Rasulullah SAW telah berhutang seekor unta dan
membayar hutang itu dengan unta yang lebih besar daripada unta yang
dihutangnya dan Baginda bersabda, "Orang yang terbaik dalam kalangan
kamu ialah orang yang terbaik dalam membayar hutang (Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab al-Musaqah, Bab
Istaslafa Syai an Faqdha Khairan Minhu, dari Abu Hurairah, no. 3005, sahih
ijma’.
|
46
|
أَرْبَعِينَ أَلْفًا فَجَاءَهُ مَالٌ
فَدَفَعَهُ إِلَيَّ وَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فِي أَهْلِكَ وَمَالِكَ
إِنَّمَا جَزَاءُ السَّلَفِ الْحَمْدُ وَالْأَدَاءُ
Rasulullah SAW telah berhutang daripadaku empat
puluh ribu. Setelah Baginda mendapat harta maka Baginda telah memberikan
harta itu kepadaku sambil berdoa untukku, "Semoga Allah memberkati ahli
keluarga dan hartamu. Balasan untuk hutang ialah hutang itu dibayar, ucapan
terima kasih dan pujian (terhadap si pemiutang)." (Nasa'i)
|
HR. Nasaie, Kitab al-Buyu’, Bab
al-Istiqradh, dari Abdullah bin Abi Rabi’ah, no. 4604, disahihkan oleh
al-Albani.
|
47
|
مَنْ أَخَذَ أَمْوَالَ النَّاسِ يُرِيدُ
أَدَاءَهَا أَدَّى اللَّهُ عَنْهُ وَمَنْ أَخَذَ يُرِيدُ إِتْلَافَهَا
أَتْلَفَهُ اللَّهُ
Nabi SAW bersabda, Sesiapa yang berhutang daripada
orang ramai dengan niat akan membayar hutangnya itu maka Allah akan
melangsaikan hutang itu. Sesiapa yang berhutang daripada seseorang sedangkan
niatnya ialah untuk tidak membayar hutang itu maka Allah akan membinasakan
hartanya itu." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab al-Istiqradh wa’ da’a al-Duyuni
wal Hajr wal Taflis, Bab Akhaza Amwa linnas Yuridu Ada’aha aw Itlafaha, dari
Abu Hurairah, no. 2212, sahih ijma’.
|
48
|
كَانَ اللَّهُ مَعَ الدَّائِنِ حَتَّى
يَقْضِيَ دَيْنَهُ مَا لَمْ يَكُنْ فِيمَا يَكْرَهُ اللَّهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Allah bersama orang
yang berhutang sehinggalah dia melangsaikan hutangnya dengan syarat hutang
itu tidak digunakan untuk perkara-perkara yang dibenci oleh Allah."
(Ibnu Majah)
|
HR. Ibnu Majah, Kitab Sadaqat, Bab Min
A’dan Dinana Wahu Yanwi Qada’ah, dari Abdullah bin Ja’afar, no. 2400,
disahihkan oleh al-Albani.
|
49
|
كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ فَقَالُوا صَلِّ عَلَيْهَا
فَقَالَ هَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ قَالُوا لَا قَالَ فَهَلْ تَرَكَ شَيْئًا قَالُوا
لَا فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ أُخْرَى فَقَالُوا يَا رَسُولَ
اللَّهِ صَلِّ عَلَيْهَا قَالَ هَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ قِيلَ نَعَمْ قَالَ فَهَلْ
تَرَكَ شَيْئًا قَالُوا ثَلَاثَةَ دَنَانِيرَ فَصَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ أُتِيَ
بِالثَّالِثَةِ فَقَالُوا صَلِّ عَلَيْهَا قَالَ هَلْ تَرَكَ شَيْئًا قَالُوا
لَا قَالَ فَهَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ قَالُوا ثَلَاثَةُ دَنَانِيرَ قَالَ صَلُّوا
عَلَى صَاحِبِكُمْ قَالَ أَبُو قَتَادَةَ صَلِّ عَلَيْهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ
وَعَلَيَّ دَيْنُهُ فَصَلَّى عَلَيْهِ
Satu jenazah telah dibawa kepada Rasulullah supaya
Baginda menyembahyangkannya lalu Baginda bertanya, "Apakah dia ada
menanggung hutang?" Maka para sahabat menjawab, "Tidak." Lalu
Baginda menyembahyangkannya. Kemudian dibawa satu jenazah yang lain maka
Baginda bertanya, "Apakah dia ada menanggung hutang?" Mereka
menjawab, "Ya." Maka Baginda bersabda, "Kamulah yang
menyembahyangkan saudara kamu ini." Lantas Sayyidina Abu Qatadah
berkata, "Ya Rasulullah, saya akan menanggung hutangnya itu." Lalu
Baginda pun menyembahyangkan jenazahnya." (Bukhari)
|
HR. Bukhari, Kitab al-Hawalah, Bab in
Ahala Dainal Mayyit ‘Ala Rajulin Jaza, dari Salamah bin al-Akwa, no. 2127,
sahih ijma’.
|
50
|
كُنَّا جُلُوسًا بِفِنَاءِ الْمَسْجِدِ حَيْثُ
تُوضَعُ الْجَنَائِزُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
جَالِسٌ بَيْنَ ظَهْرَيْنَا فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بَصَرَهُ قِبَلَ السَّمَاءِ فَنَظَرَ ثُمَّ طَأْطَأَ بَصَرَهُ
وَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ سُبْحَانَ
اللَّهِ مَاذَا نَزَلَ مِنْ التَّشْدِيدِ قَالَ فَسَكَتْنَا يَوْمَنَا
وَلَيْلَتَنَا فَلَمْ نَرَهَا خَيْرًا حَتَّى أَصْبَحْنَا قَالَ مُحَمَّدٌ
فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا التَّشْدِيدُ
الَّذِي نَزَلَ قَالَ فِي الدَّيْنِ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ
أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ عَاشَ ثُمَّ قُتِلَ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ ثُمَّ عَاشَ وَعَلَيْهِ دَيْنٌ مَا دَخَلَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَقْضِيَ
دَيْنَهُ
Sayyidina Muhammad bin Abdullah bin Jahsy berkata,
"Kami sedang duduk-duduk di halaman masjid di tempat yang biasanya
jenazah diletakkan dan Rasulullah pun ada bersama kami. Rasulullah telah
mengangkat pandangan Baginda ke langit lalu memandang sesuatu kemudian Baginda
menundukkan pandangan keadaan yang penuh fikir) Baginda meletakkan tangannya
di atas dahi lalu bersabda, "Subhanallah! Subhanallah! Alangkah kerasnya
amaran yang diturunkan!" ya. Kemudian Sayyidina Muhammad bin Abdullah
berkata, "Kami hanya berdiam diri sepanjang siang dan malam itu
sehinggalah ke pagi. Namun kami merasakan bukanlah satu perkara yang baik
untuk kami berdiam diri. Lantaran itu pada waktu pagi saya bertanya kepada
Nabi "Apakah amaran keras yang telah diturunkan?" Baginda bersabda,
"Amaran keras telah diturunkan berkenaan hutang. Demi Tuhan yang nyawa
Muhammad ada dalam genggaman-Nya, jika seseorang itu syahid di jalan Allah
kemudian hidup kembali lalu syahid lagi, kemudian hidup kembali sedangkan dia
masih menanggung hutang maka dia tidak akan dapat memasuki syurga selagi
hutangnya tidak dijelaskan." (Musnad Ahmad)
|
HR. Ahmad, dari Abdullah bin Jahsy, no.
21455, didhaifkan
oleh al-Arnauth.
|
51
|
إِنَّ أَعْظَمَ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ
أَنْ يَلْقَاهُ بِهَا عَبْدٌ بَعْدَ الْكَبَائِرِ الَّتِي نَهَى اللَّهُ عَنْهَا
أَنْ يَمُوتَ رَجُلٌ وَعَلَيْهِ دَيْنٌ لَا يَدَعُ لَهُ قَضَاءً
Rasulullah SAW bersabda, "Dosa paling besar
yang seseorang hamba akan bawa berjumpa Allah selain daripada dosa-dosa besar
yang dilarang keras oleh Allah (seperti syirik, zina dan lain-lain) ialah
seseorang yang mati dalam keadaan dia berhutang sedangkan dia tidak
menyediakan apa-apa rancangan untuk melunaskan hutangnya itu." (Abu
Daud)
|
HR. Abu Daud, Kitab al-Buyu’, Bab Tasydid
fi Daini, dari Abu Musa al-Asya’ari, no. 2901 didhaifkan oleh al-Albani.
|
52
|
الْمُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ
بِدَيْنِهِ حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ
Rasulullah SAW bersabda, "Roh orang mukmin
tergantung-gantung (tidak sampai ke tempat rahmat dan kebahagiaan yang
dijanjikan untuk orang-orang yang soleh) disebabkan oleh hutangnya selagi
hutangnya tidak dilunaskan." (Tirmiži)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Janaiz, Bab an- Nabi
SAW annahu Qaala: Nafs al-Mu’min Mu’allaqatu Bidainihi Hatta Yuqhdha Anhu,
dari Abu Hurairah, no. 998, disahihkan oleh al-Albani.
|
53
|
الْقَتْلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُكَفِّرُ
كُلَّ شَيْءٍ إِلَّا الدَّيْنَ
Rasulullah SAW bersabda, "Semua dosa orang yang
mati syahid akan diampunkan kecuali hutang." (Muslim)
|
HR. Muslim, Kitab al-Imarah, Bab Qutila
fi Sabililah Kuffirat Khatayah’illal Dayn, dari ‘Amru al-Ash, no. 3499, sahih
ijma’.
|
54
|
إِذَا حَدَّثَ الرَّجُلُ
بِالْحَدِيثِ ثُمَّ الْتَفَتَ فَهِيَ أَمَانَةٌ
Rasulullah SAW bersabda, "Apabila seseorang itu
memberitahu halnya dan dia berpaling ke sana sini maka hal itu ialah
amanah." (Abu Daud)
Keterangan: Maksudnya ialah jika ada sesiapa yang
bercakap-cakap dengan kamu dan dia tidak menyatakan kepada kamu bahawa
perkara ini hendaklah dirahsiakan tetapi daripada mana-mana tindak tanduknya
kamu dapat merasakan bahawa dia tidak mahu perkara itu diketahui oleh sesiapa
seumpama semasa bercakap dia memandang ke sana sini dan lain-lain perbuatan
maka perkara itu adalah amanah dan hendaklah kamu memeliharanya sebagai
amanah. (Ma’arif ul-Hadiś)
|
HR. Abu Daud, Kitab Adab, Bab Naql
al-Hadith, dari Jabir bin Abdullah, no. 4225, dihasankan oleh al-Albani.
|
55
|
ما من عبدٍ أتى أخاه يزوره في اللهِ ، إلا
ناداه [ منادٍ ] من السماءِ : أن طِبتَ وطابت لك الجنةُ ، وإلا قال اللهُ في
ملكوتِ عَرشِه : عبدي زار فيَّ ، وعليَّ قِراه ، فلم يَرضَ [ اللهُ ] له بثوابِ
دونَ الجنَّةِ
Nabi SAW bersabda, "Sesiapa dalam kalangan
hamba Allah yang pergi menziarahi saudara Islamnya semata-mata kerana Allah
maka seorang malaikat akan menyeru, Hiduplah dengan bahagia dan berbahagialah
dengan syurga. Dan Allah akan berkata kepada para malaikat Arasy,
"Hambu-Ku ini menziarahi saudaranya kerana-Ku maka Aku bertanggungjawab
melayaninya iaitu Allah tidak reda balasan yang kurang daripada syurga
untuknya." (Bazzar, Abu Ya la: Targhib)
|
HR. Musnad Bazzar (no. 6466), Musnad Abu
Ya’la (4140), dari Annas bi Malik. Al-Albani menilai hadith ini hasan sahih
dalam Sahih Targhib wa Tarhib, no. 2579.
|
56
|
إِذَا وَعَدَ الرَّجُلُ
أَخَاهُ وَمِنْ نِيَّتِهِ أَنْ يَفِيَ لَهُ فَلَمْ يَفِ وَلَمْ يَجِئْ
لِلْمِيعَادِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ
Rasulullah SAW bersabda, "Apabila seseorang itu
berjanji dengan saudaranya dan dia berniat untuk menunaikan janjinya itu
tetapi dia tidak dapat menunaikan janji itu dan dia tidak dapat datang pada
masa yang dijanjikan maka dia tidak akan berdosa." (Abu Daud)
|
HR. Abu Daud, Kitab Adab, Bab al-‘Idah,
dari Zaid bin Arqam, no. 4343, didhaifkan oleh al-Albani.
|
57
|
الْمُسْتَشَارُ مُؤْتَمَنٌ
Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang diminta
memberikan cadangan untuk apa-apa urusan maka dia telah diberi kepercayaan
dalam urusan itu, (oleh itu, sepatutnya dia tidak menyebarkan rahsia orang
yang meminta cadangan itu dan hendaklah dia memberi cadangan hanya yang lebih
bermanfaat untuk orang itu). (Tirmiżi)
|
HR. Tirmidzi, Kitab Adab, Bab
al-Mustashar Mu’taman, dari Abu Hurairah, no. 2747, disahihkan oleh
al-Albani.
|
Petunjuk:
Klasifikasi
|
Kod Warna
|
Hadith sahih, hasan
|
|
Hadith dhaif
|
|
Hadith maudhu’
|
|
Maklumat tambahan
Hadith-hadith di atas adalah sebahagian daripada
petikan Hadith Nukilan (HN) Syeikh Muhammad Yusuf Kandhalawi (1917-1965) di dalam
Kitab Muntakhab Ahadith. Kitab ini merangkumkan pilihan hadith-hadith Nabi
SAW yang berkaitan dengan 7 kualiti dakwah dan Jemaah Tagligh. 7 kualiti
tersebut adalah:
1)
Kalimah thayyibah (ucapan yang baik)
2)
Solat
3)
Ilmu dan zikir
4)
Ikram muslimin (memuliakan saudara seislam)
5)
Ikhlas
6)
Dakwah dan Tabligh
7)
Meninggalkan perkara sia-sia
Kitab ini memuatkan hadith-hadith kebanyakkanya adalah sahih
dan hasan. Adakalanya terdapat hadith yang dhaif. Kitab ini juga telah ditahqiq
oleh al-Syeikh al-Hasan Muhammad al-Amin, terbitan Dar Ibn Katsir, Beirut.
Cetakan pertama, tahun 1431 H/2010 M.
Biografi ringkas Syeikh Muhammad Yusuf Kandhlawi
Secara ringkasnya Maulana Muhammad Yusuf dilahirkan di
Kandhala pada Jamadil Awal 1335 hijrah atau 20 Mac 1917 dan menerima pendidikan
awal daripada bapanya sendiri yang juga pendakwah dan pemilik madrasah, Maulana
Muhammad Ilyas Kandhalawi.
Berjaya menghafaz al-Quran pada usia 10 tahun. Beliau
menerima pelajaran hadith dari kitab sahih yang enam (kutub as sittah), dan
lain-lain dibawah bimbingan ayahnya, Maulana Muhammad Ilyas, kemudian beliau
meneruskan pendidikannya di Madrasah Madzahirul Ulum di Sharanpur, di bawah
bimbinga alim ulama yang besar seperti Syaikh Abdul Latif, pimpinan Madrasah
terdahulu, dan Syaikh Manzhur Ahmad Khan as Sharanpuri serta Syaikh Muhammad
Zakariya al Kandhalawi, iaitu saudara sepupunya. Beliau telah menamatkan
pelajaran di Madrasah Hadith pada tahun 1354 H. Selain itu, beliau menguasai
kesusasteraan Arab dan Parsi dengan baik serta turut mempelajari hadis 40 Shah
Waliyullah Dehlawi, Misykat al-Masabih, Mustadrak Hakim, Mu'watta Imam Malik,
Mu'watta Imam Shaibani, Syamail Tirmizi dan Hadith 40 Imam Nawawi.
Selain merupakan amir jemaah Tabligh ke-2, Muhammad Yusuf,
menghasilkan tiga kitab untuk terkenal di kalangan umat Islam, di sebalik
kesibukannya berdakwah. Pertama, Amani al-Ahbar, sebuah kitab setebal
empat jilid, mengkaji dan mengomentari kitab Ma’ani al-Atsar karya Imam
Thahawi. Kedua, Hayat as-Shahabah, sebuah ensiklopedia setebal tiga
jilid, tentang kehidupan para sahabat. Kitab yang kedua ini merupakan kitab yang menuai
sambutan dan sanjungan dari para ulama di berbagai penjuru dunia. Ketiga,
adalah kitab Muntakab Ahadith, seperti yang telah diterangkan di atas.
Beliau meninggal di Lahore dalam usia 48 tahun.
Rujukan:-
1. Muhammad Abdulloh Suradi, 2011. Biografi ulama
sunnah India. Cet. 1. Johor Bahru : Perniagaan Jahabersa.
2. Mausu'ah al- Hadithiyyah, https://www.dorar.net/
3. Mausu'ah
al-Hadithiyyah, http://www.islamweb.net/hadith/hadithsearch.php.
No comments:
Post a Comment