Daripada ‘Aisyah r.anha bahawa
Rasulullah saw bersabda : “Melihat pada tiga perkara ini adalah ibadah :
Melihat al-Quran, melihat ibu bapa dan melihat laut. Dalam riwayat lain
menyebut : “Melihat Kaabah adalah ibadat. Apakah Status hadis ini?
Jawapan :
Berbuat baik kepada ibu bapa
adalah perintah daripada Allah swt yang disebutkan di dalam kebanyakan tempat
di dalam al-Quran. Antaranya firman
Allah swt :
وَاعْبُدُوا اللَّـهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ
وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ
وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ
بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
Maksudnya :” Dan hendaklah kamu
beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua;
dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan
anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan
jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar,
dan juga hamba yang kamu miliki..”
(Surah al-Nisa’ : 36)
Berkenaan persoalan yang telah
dikemukakan, hadis ini telah disebutkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam
al-Gharaib al-Multaqitah Min Musnad al-Firdaus. Beliau berkata
قال أبو نعيم : حدثنا عبد الله بن محمد بن جعفر ، حدثنا
عبد الله بن محمد بن زكريا ، حدثنا سعيد بن يحيى ، حدثنا زافر ، عن أبي عثمان ، عن
يحيى بن سعيد ، عن محمد بن إبراهيم ، عن عائشة ، قالت : قال رسول الله صلى الله
عليه وسلم : ” النَظَرُ فِي ثَلَاثَة أَشْيَاءَ عِبَادَةُ ، النَظَرُ فِي َوجْهِ
الَأَبوَيْنِ وِفِي المُصْحَفِ ، وَفِي
البَحْرِ
Maksudnya :” Abu Nuaim berkata :”
Abdullah Bin Muhammad Bin Jaafar menceritakan kepada kami : Abdullah Bin
Muhammad bin Zakaria menceritakan kepada kami : Sa’id bin Yahya menceritakan
kepada kami : Zafir menceritakan kepada kami daripada Abu Uthman daripada Yahya
Bin Said daripada Muhammad bin Ibrahim daripada ‘Aisyah r.anha. Beliau berkata
: Rasulullah saw bersabda : “Melihat pada tiga perkara (ini) adalah ibadah :
melihat kepada wajah kedua ibu bapa, melihat mushaf (al-Quran) dan melihat
laut.”
Rujuk al-Gharaib al-Multaqitah
Min Musnad al-Firdaus (2688)
Dengan sanad yang sama, hadis ini
juga diriwayatkan oleh al-Dailami daripada sahabat yang sama iaitu Ummul
Mukminin ‘Aisyah r.anha :
النَّظَرُ إِلَى الْكَعْبةِ عِبَادَة، وَالنَّظَرُ إِلَى
وَجْهِ الْوَالِدَينِ عِبَادَةٌ، وَالنَّظَرُ فِي كِتَابِ اللَهِ عِبَادَةٌ
Maksudnya :”Melihat kaabah adalah
ibadah, melihat kepada wajah kedua ibu bapa adalah ibadah dan melihat kitab Allah
(al-Quran) adalah ibadah.”
Riwayat al-Dailami (6863 atau
6873) di dalam al-Firdaus Bi Ma’thur al-Khitab
Hadis ini tidak diriwayatkan di
dalam kitab-kitab hadis muktabar seperti al-Kutub al-Sittah dan lain-lain
melainkan hanya terdapat di dalam Musnad al-Firdaus.
Berkenaan status hadis ini, ia
merupakan hadis yang lemah. Ini kerana di dalam sanad hadis tersebut terdapat
perawi yang dikritik kredibilitinya. Antaranya Zafir. Nama sebenar beliau ialah
Zafir Abu Sulaiman al-Quhastani. Ibnu ‘Adiy menyatakan bahawa beliau adalah
perawi yang lemah. Kata beliau :
“Secara umumnya apa yang
diriwayatkan oleh beliau tidak boleh dijadikan sandaran dan hadis yang dia
riwayatkan tidak ditulis. Di samping itu, Zafir adalah perawi yang lemah.”
Rujuk al-Kamil Fi al-Dhu’afa’
(3/232)
Kesimpulannya, hadis ini adalah
hadis yang berstatus lemah. Tambahan pula, Musnad Firdaus adalah antara kitab
yang mana terkumpulnya hadis-hadis yang lemah dan palsu seperti mana yang telah
dijelaskan para ulama hadis.
Namun
sekiranya melihat Kaabah dan setiap makhluk Allah yang lainnya dengan disertai
memikirkan dan merasai kebesaran Allah SWT, maka ia merupakan satu
ibadah.
No comments:
Post a Comment