1. Bacaan tahlil khas
dan ganjarannya
Matan Hadith
وقال الزهري : قال أنس [رضي الله
عنه] : قال النبي صلى الله عليه وسلم : ﴿من قال في كل واحد من العيدين : لا اله
إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده
الخير وهو على كل شيء قدير ، أربعمائة مرة قبل صلاة العيد ، زوجه الله تعالي
أربعمائة حوراء ، وكأنما أعتق أربعمائة رقبة ، ووكل الله تعالي به الملائكة يبنون
له المدائن ، ويغرسون له الأشجار الي يوم القيامة﴾ . قال الزهري : ما تركتها منذ
سمعتها من أنس . وقال أنس رضي الله عنه ما تركتها منذ سمعتها من النبي صلى الله
عليه وسلم .
Terjemahan
Lebih kurang begini:-
Az-Zuhriy berkata :
Telah berkata [Sahabat] Anas : Nabi [Muhammad] bersabda , semoga rahmat Allah
sentiasa tercurah untuk beliau : "Barang siapa membaca di setiap ied dari
dua hari ied [iaitu Aidul Fitri dan Aidul Adha] :
لا اله إلا الله وحده لا شريك له
له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير
400 x sebelum solat
ied , maka Allah Ta'ala memberi isteri untuk dirinya 400 bidadari , dan
seakan-akan dia telah memerdekakan 400 budak , dan Allah mewakilkan baginya
para malaikat untuk membangun kota-kota baginya dan menanamkan untuknya
pohon-pohon [di surga] sampai hari kiamat [datang]" . Az-Zuhriy berkata :
"Tidaklah aku tinggalkan bacaan itu semenjak aku mendengarnya dari
Anas" . Anas berkata , semoga Allah senantiasa meredhai beliau :
"Tidaklah aku tinggalkan bacaan itu semenjak aku mendengarnya dari Nabi
Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam, semoga rahmat Allah sentiasa tercurah
untuk beliau.
Takhrij
HN. Kanzul Najah hal.
114. Dari Anas bin Malik. **Tanpa status.
2. Bacaan
tasbih khas dan ganjarannya
Matan Hadith
من قال سبحان الله وبحمده يوم
العيد ثلثمائة مرة وأهداها لأموات المسلمين دخل في كل قبر ألف نور ويجعل الله في
قبره إذا مات ألف نور
Terjemah
Barangsiapa yang
membaca subhanallah wa bihamdihi pada malam hari raya dan ia menghadiahkan
bacaan tersebut untuk kaum musliminin yang sudah wafat, maka seribu cahaya akan
masuk di setiap kuburan, dan Allah akan memasukkan seribu cahaya ke kuburnya
jika ia meninggal.
Takhrij
HN. Kanzul Najah hal.
113. **Tanpa sanad dan status.
Nota Tambahan
Kedua dua
"hadith" ini juga di jumpai di dalam kitab
-Jami' al-Fawaid wa
Jauhar Al-Qala’id karangan Asy-Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fatani
-Mukasyiaftul Quluub
karangan Imam Ghazali, bab Fadhlul Ied
(http://www.majelisrasulullah.org/forums/topic/amalan-malam-idul-fitri-idul-adha/)
-Tuhfat al-Ikhwan hal.
161-162 karangan Syihabudin al-Fasyini
-Nuhzat al-Majalis wa
Muntakhab al-Nafais 1/162 karangan al-Sufuri
Abdullah bin Mubarak rahimahullah mengatakan:
الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء
“Sanad adalah bagian dari agama. Jika tidak ada sanad, maka orang akan berkata semaunya.” (Muqaddimah Sahih Muslim, 1/12).
Manakala hadith....
Matan Hadith
زَيِّنُوا الْعِيْدَيْنِ
بِالتَّهْلِيْلِ وَالتَّكْبِيْرِ وَالتَّحْمِيْدِ وَالتَّقْدِيْسِ
Terjemahan
Hiasilah kedua-dua
hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) dengan tahlil, takbir,
tahmid dan taqdis.
Takhrij
HR. Abu Nuaim di
dalam Hilyatul Auliya' 2/288 dan Dailami di dalam Musnad Firdaus no. 3332,
Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu di dalam Silsilah Hadith Dhaif no.
3673
Dan hadith...
Matan Hadith
زَيِّنُوا أَعْيَادَكُمْ
بِالتَّكْبِيرِ
Terjemahan
Hiasilah hari-hari
raya kamu dengan takbir
Takhrij
HR. Thabarani di
dalam Mu'jam as-Saghir no. 599. Syeikh al-Albani menilai hadith ini di dalam
Dhaif Targhib no. 669 sebagai munkar.
Menurut Syeikh Saleh
Munajid, ini bukanlah bermakna menghidupkan malam hari raya itu tidak
dianjurkan. Bahkan disunnahkan menghidupkan setiap malam yang ada menurut
kesepakatan ulama (Al-Adzkar hal. 145). Cuma yang dibahas di sini adalah
seputar keutamaan menghidupkan malam dan mengikat malam-malam tersebut dengan
ibadah-ibadah tertentu secara khusus.
Maka dengan itu hidupkanlah malam raya tersebut dengan amalan apapun yang bersesuaian dengan kemampuan masa, tenaga, ilmu masing-masing tanpa iktikad perlunya menghidupkan amalan sedemikian dan sebegini diwaktu malam raya kerana ia adalah sunnah Nabi SAW, kecuali ia memang terdapat dalil yang sahih menegaskannya, seperti:-
Terdapat dalil sahih
untuk melakukan takbir dan tahmid PADA
hari raya seperti:-
Firman Allah Taala:
.. وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ
عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.
" .. Dan supaya
kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadhan) dan supaya kamu membesarkan
Allah (dengan takbir dan tahmid) kerana mendapat pertunjuk-Nya dan supaya kamu
bersyukur (QS al-Baqarah: 185)
Menurut Ibn Kathir
rahimahullah, (bahagian akhir) ayat ini menjadi dalil syar'i mengenai takbir
hari raya Aidil Fitri. (Tafsir Ibn
Kathir, 1/218).
Ulama berbeza
pendapat tentang menghidupkan malam hari raya dengan takbir:-
Pertama
Boleh,
kerana tidak ada larangan.
Di dalam kitab Al-Mubdi` Fi Syarhil Muqni` karya Muhammad bin Muflih Al-Muarrikh Al-Hanbali (2/191) disebutkan,”Dan disunnahkan untuk menghidupkan dengan takbir, tahmid dan lainnya pada kedua malam `Ied (Fitri dan Adha) berdasarkan dalil ayat al-Quran surah al-Baqarah ayat 185. Pendapat ini juga disebutkan juga di dalam tafsir Al-Jami` Li Ahkamil Quran karya Al-Qurthubi (2/302). Qurthubi menyebutkan, ayat di atas telah menjadi dasar masyru`iyah atas ibadah takbir di malam `Id, terutama aidil Fitri.
Demikian juga di dalam kitab Al-I`lam Bi Fawaidi `Umdatil Ahkam karya Ibnul Mulaqqin (4/255) disebutkan bahawa disunnahkan untuk menghidupkan malam `Ied, meski hadithnya dhaif.
Kedua
Tidak boleh,
kerana tidak ada contohnya dari
Rasulullah SAW.
An-Nawawi di dalam
Al-Majmu (5/48) mengatakan, “Pendapat majoriti ulama adalah tidak ada takbir
saat malam hari raya. Takbir hanya dilakukan saat berangkat menuju tempat
solat”.
Dalilnya:-
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم
كان يخرج يوم الفطر فيكبر حتى يأتي المصلى وحتى يقضي الصلاة فإذا قضى الصلاة قطع
التكبير
“Bahwasannya bila
Beliau shallallaahu ‘alaihi wasallam keluar (dari rumah beliau) pada hari
aidilfitri, maka beliau bertakbir hingga tiba di tanah lapang dan hingga
ditunaikannya solat. Apabila Beliau telah menunaikan solat beliau menghentikan
takbir” (HR. Ibnu Abi Syaibah dalam Mushannafnya no. 5667)
Sanad mursal sahih.
Namun memiliki pendukung yang menguatkannya. Disahihkan oleh Syaikh al-Albani
dalam Silsilah Hadith Sahih no. 171.
Ibnu Qayyim pula berkata mengenai petunjuk
pada malam nahar (iaitu malam aidiladha) dalam kitab Al-Manasik (1/212) :
”Kemudian Beliau shallallaahu ’alaihi wasallam tidur hingga waktu subuh. Beliau
tidak menghidupkan malam tersebut. Tidak ada yang sahih satupun hadith yang
berasal dari Baginda shallallaahu ’alaihi wasallam yang berbicara tentang
menghidupkan dua malam hari raya”.
Jumhur ulama
berpendapat: disunnahkan bahkan bertakbir dengan nyaring di mana pun, di rumah,
di pasar, di jalan-jalan, di masjid ketika menjelang dilaksanakannya solat
aidilfitri." (Fikhul-Islam wa Adillatuh karya Prof. DR. Wahbah Zuhayli).
Wallahu Taala 'Alam
Rujukan
Al-Mausu'ah
al-Fiqhiyyah 2/235
Fatwa Soal Jawab
Islam no. 12504 dan 127851
No comments:
Post a Comment