Matan hadith
ماءُ زمزمَ لِما شُرِبَ
لَهُ، فإِنَّ شَرِبْتَهُ تَسْتَشْفِى بِهِ شفاكَ اللهُ، وإِنْ شَرِبْتَهُ
مسْتَعِيذًا أعاذَكَ اللهُ، وإِنْ شربْتَهُ لِتَقْطَعَ ظَمَأَكَ قطَعَهُ اللهُ،
وإِنْ شرِبْتَهُ لشَبَعِكَ أشبعَكَ اللهُ، وهِيَ هَزْمَةُ جبريلَ، وسُقْيا
إسماعيلَ
Terjemahan
Air zam zam itu sesuai dengan niat peminumnya. Jika
kamu meminumnya untuk penyembuhan daripadanya maka Allah akan menyembuhkan mu,
jika kamu meminumnya untuk memohon perlindungan maka Allah akan melindungimu
dan jika kamu meminumnya untuk menghilangkan kehausan maka Allah akan
menghilangkannya”. [HR. as-Suyuthi no. 7741]
Didhaifkan oleh Syeikh al-Albani di dalam Dhaif
al-Jami' no. 4972.
Tetapi ada hadith sahih yang lain menjelaskan
kedudukan air zam zam secara terpisah melalu beberapa hadith:-
زَمْزَمَ، لِمَا شُرِبَ لَهُ
Maksudnya: “Air zamzam bergantung pada sesiapa yang
meminumnya”. [Riwayat Ibn Majah no. 3062, disahihkan Syeikh al-Albani].
مُبارَكَةً، وَإِنَّها طَعامُ طُعْمٍ وَشِفاءُ سُقْمٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya ia adalah berkat , dan ia
adalah makanan yang mengenyangkan serta penyembuh kepada penyakit” [HR.
Ath-Thayalisi no. 459 disahihkan oleh Imam Suyuthi dan al-Mundziri]
Rujukan
Irsyad al-Hadith siri ke 125
No comments:
Post a Comment