Dalam Al-Musnad dari Anas bahawasanya Nabi n
bersabda:
Matan hadith
لاَ يَصْلُحُ لِبَشَرٍ أَنْ
يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، وَلَوْ صَلَحَ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ لَأَمَرْتُ
الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا مِنْ عِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا، وَاَّلذِي
نَفْسِيْ بِيَدِهِ لَوْ كَانَ مِنْ قَدَمِهِ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ قَرْحَةً
تَجْرِي بِالْقَيْحِ وَالصَّدِيْدِ، ثُمَّ اسْتَقْبَلَتْهُ فَلحسَتْهُ مَا أَدّّتْ
حَقَّهُ
Terjemahan
“Tidaklah pantas bagi seorang manusia untuk sujud
kepada manusia yang lain. Seandainya pantas/boleh bagi seseorang untuk sujud
kepada seorang yang lain niscaya aku perintahkan istri untuk sujud kepada
suaminya dikarenakan besarnya hak suaminya terhadapnya. Demi Zat yang jiwaku
berada di tangannya, seandainya pada telapak kaki sampai belahan rambut
suaminya ada luka yang mengeluarkan nanah bercampur darah, kemudian si isteri
menghadap suaminya lalu menjilati luka tersebut niscaya ia belum cukup
menunaikan hak suaminya.”
Takhrij
HR. Ahmad no. 12614, Syeikh al-Arnauth menilai
hadith ini sahih lighairihi selain perkataan: "Demi Zat yang jiwaku berada
ditanganNya seandainya (seorang suami) memiliki luka dari hujung
kaki...dst." Husain Al Marrudzi menyendiri dengan perkataan ini dari
Khalaf Bin Khulaifah, dan Khalaf hafalannya buruk sebelum kematiannya.
Ibnu Katsir berkata sanad hadith ini bagus dalam
Bidayah wan Nihayah 6/141.
Syeikh al-Albani menilai hadih ini sahih dalam Sahih
Jami’ no. 7725.
No comments:
Post a Comment