1) Sebaik-baik manusia ialah
yang belajar dan mengajar Al-Quran.
Takhrij dan ulasan
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
Sebaik-baik kamu adalah orang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya. [HR.
Bukhari no. 5027]
2) Ahli Al-Quran adalah insan yang harus diperlumbai amalannya kerana
tiada amalan yang lebih mulia dari membaca Al-Quran.
Takhrij dan ulasan
عَنْ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ رضى الله عنه أَنَّهُ قَالَ: ” تَقَرَّبْ
مَا اسْتَطَعْتَ، وَاعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَتَقَرَّبَ إِلَى اللهِ بِشَيْءٍ
أَحَبَّ إإِلَيْهِ مِنْ كَلَامِهِ
Khabbab bin Al Arat radhiyallahu ‘anhu berkata: “Beribadah kepada Allah
semampumu dan ketahuilah bahawa sesungguhnya kamu tidak akan pernah beribadah
kepada Allah dengan sesuatu yang lebih dicintaiNya dibandingkan (membaca)
firman-Nya (Atsar sahih diriwayatkan di dalam kitab Syu’ab Al Iman 11/284,
karya Al Baihaqi).
3) Yang mahir dengan Al-Quran akan bersama dengan para malaikat yang
termulia dan para Nabi saw.
Takhrij dan ulasan
عَنْ عَائِشَةَ رضى الله عنها قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله
عليه وسلم- « الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ
وَالَّذِى ييَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ
أَجْرَانِ »
Dari Aisyah radhiyallahu ‘anha, bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: “Yang mahir membaca al Quran bersama malaikat yang
terhormat, dan yang membaca al Quran sedangkan ia merangkak-rangkak serta
mengalami kesulitan maka baginya dua pahala.” (HR. Bukhari no. 4937 dan Muslim no. 798)
4) Pembaca al-Quran diibaratkan seperti limau yang manis yang mempunyai
bau & rasa yang enak iaitu disukai ramai.
Takhrij dan ulasan
مَثَلُ المُؤْمِنِ الَّذِي يَقْرَأُ القُرْآنَ كَالأُتْرُجَّةِ، طَعْمُهَا
طَيِّبٌ وَرِيحُهَا ططَيِّبٌ، وَمَثَلُ الَّذِي لاَ يَقْرَأُ كَالتَّمْرَةِ
طَعْمُهَا طَييِّبٌ وَلاَ رِيحَ لَهَا
Perumpamaan orang mukmin yang membaca al-Quran seperti buah Utrujah (limau
sitrus), rasanya enak dan baunya wangi. Dan perumpamaan orang mukmin yang tidak
membaca al-Quran seperti buah Kurma, rasanya enak tetapi tidak berbau. [HR.
Bukhari no.7560 dan Muslim no. 797]
5) Darjat dan tingkatan syurga untuk ahli Al-Quran ialah sebanyak mana
ayat yang dibaca sewaktu di dunia
Takhrij dan ulasan
يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ: اقْرَأْ، وَارْتَقِ، وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ
تُرَتِّلُ فِي الدُّنْيَا، فَإِنَّ مَنْزِلَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَؤُهَا
Dikatakan kepada pembaca al-Quran: Bacalah dan naiklah, bacalah
sebagaimana kamu membacanya di dunia. Sesungguhnya tempat kamu (di Syurga)
adalah pada ayat terakhir yang kamu bacakannya [HR. Abu Daud no.1464, hasan]
6) Pembaca Al-Quran yang terbaik ialah bacaannya menandakan yang ianya
takutkan Allah.
Takhrij dan ulasan
قَالَ سُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ النَّاسِ
أَحْسَنُ صَوْتًا لِلْقُرْآنِ وَأَحْسَنُ قِرَاءَةً قَالَ مَنْ إِذَا سَمِعْتَهُ
يَقْرَأأُ أُرِيتَ أَنَّهُ يَخْشَى اللَّهَ
Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam pernah ditanya; Siapa orang yang
paling bagus suaranya membaca Al Qur'an dan paling bagus bacaan Al
Qur'annya?" Beliau menjawab: "Seseorang yang jika engkau mendengarnya
ketika sedang membaca (Al Qur`an), engkau melihatnya takut kepada Allah [HR. Darimi
no. 3353, dhaiful isnad].
Tetapi ada dalil yang sahih dari al-Quran:-
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, hanyalah mereka yang apabila
disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada
mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah
mereka bertawakkal."..[Surah An-Anfaal: 2].
7) Pendamping (ibu bapa) Al-Quran akan dipakaikan mahkota dan pakaian
serta mendapat kemuliaan dan akan mendapat keredhaan Allah Ta'ala.
Takhrij dan ulasan
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَعَمِلَ بِمَا فِيهِ ، أُلْبِسَ وَالِدَاهُ تَاجًا
يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، ضَوْءُهُ أَحْسَنُ
مِنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ فِي بُيُوتِ الدُّنْيَا
لَوْ كَانَتْ فِيكُمْ ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِالَّذِي عَمِلَ بِهَذَا
Siapa yang membaca Al-Qur’an dan beramal dengan isi kandungannya, dianugerahkan
kedua ibu bapanya mahkota di hari kiamat. Cahayanya (mahkota) lebih baik dari
cahaya matahari di rumah-rumah dunia. Kalaulah demikian itu matahari berada di
rumahmu (dipenuhi dengan sinarnya), maka apa sangkaan kamu terhadap yang
beramal dengan ini (al-Qur’an) [HR. Abu Daud no. 1453, dhaif]
Akan tetapi terdapat satu lagi hadith syawahid yakni:
وَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْوَقَارِ ، وَيُكْسَى وَالِدَاهُ
حُلَّتَيْنِ لَا يُقَوَّمُ لَهُمَا أَهْلُ الدُّنْيَا ، فَيَقُولَانِ : بِمَ
كُسِينَا هَذِهِ ؟ فَيُقَالُ : بِأَخْذِ وَلَدِكُمَا الْقُرْآنَ ، ثُمَّ يُقَالُ
لَهُ : اقْرَأْ وَاصْعَدْ فِي دَرَجَةِ الْجَنَّةِ وَغُرَفِهَا ، فَهُوَ فِي
صُعُودٍ ، مَا دَامَ يَقْرَأُ هَذًّا كَانَ أَوْ تَرْتِيلًا
Akan dipakaikan di kepalanya mahkota dan kedua ibu bapanya akan diberi
perhiasan yang tidak boleh dinilai oleh penduduk dunia. Lalu mereka bertanya:
“Mengapa kami diberi perhiasan seperti ini?”. Allah menjawab: “Kerana anak kamu
mempelajari al-Quran?”. Kemudian dikatakan kepadanya: “Bacalah dan naiklah ke
tingkat syurga dan bilik-biliknya”. Dia akan terus naik selama dia membaca
(ayat al_Qur’an)”.[HR. Ahmad no. 22950] al-Hafiz Ibn Hajar mengatakan sanad
hadith ini hasan. [al-Mathalib al-‘Aliyah, 14/324]
8) Sebanyak mana seseorang itu menghafal Al-Quran sebanyak itulah ia
telah menerima wahyu cuma bezanya ianya bukan nabi.
Takhrij dan ulasan
Tidak ditemui nas yang berkaitan.
Kalau nak dimaksudkan dengan membaca al-Quran itu ibarat membaca wahyu
adalah lebih mendekati ketepatan maksud di atas. Al-Quran pula adalah
sepenuhnya wahyu Allah SWT tanpa pembahagian-pembahagian khusus dan dihafal
terus oleh Nabi SAW sebelum ditulis oleh penulis wahyu [Bayan Linnas siri 139,
Mufti Wilayah Persekutuan].
9) Hafiz Al-Quran dapat memberi syafa’at untuk masuk syurga kepada 10
orang dari ahli keluarganya yang telah wajib masuk neraka.
Takhrij dan ulasan
لِحَامِلِ الْقُرْآنِ إِذَا عَمِلَ بِهِ ، فَأَحَلَّ حَلالَهُ ، وَحَرَّمَ
حَرَامَهُ ، يُشَفَّععُ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ،
كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ
Bagi pembawa al-Quran; apabila dia beramal dengannya,
menghalalkan apa yang halal dalam al-Quran, mengharamkan apa yang haram dalam
al-Quran, dia akan dapat memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya pada
hari kiamat, yang mana semua daripada mereka telah dijatuhkan hukuman untuk
masuk ke neraka.
[HR. At-Thabrani dalam Al-Mu'jam Al-Awsath, Bab al-Mim, Man Ismuhu
Muhammad, no. 5258, dan Al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman, Fasl Fi Tanwir Maudhi'
al-Quran, no. 2438, Tirmidzi no. 2905, sangat dhaif].
10) Barangsiapa yang beramal dengan al-Quran maka akan terselamat dari
kesesatan di dunia dan kesusahan di akhirat.
Takhrij dan ulasan
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضى الله عنهما : ضَمِنَ اللَّهُ لِمَنَ اتَّبَعَ
الْقُرْآنَ أَنْ لاَ يَضِلَّ فِي الدُّنْيَا ، وَلاَ يَشْقَى فِي الآخِرَةِ ،
ثُمَّ تَللاَ {فَمَنَ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلاَ يَضِلُّ وَلاَ يَشْقَى}
Abdullah bin Abbas radhiyallahu ‘anhu berkata: Allah telah menjamin bagi
siapa yang mengikuti Al Quran, tidak akan sesat di dunia dan tidak akan merugi
di akhirat”, kemudian beliau membaca ayat:
{فَمَنَ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلاَ يَضِلُّ وَلاَ
يَشْقَى}
“Lalu barang siapa yang mengikut petunjuk-Ku, ia tidak akan sesat dan
tidak akan celaka”. (QS. Thaha: 123) (Atsar sahih diriwayatkan di dalam kitab
Musannaf Ibnu Abi Syaibah dan didhaifkan as-Syaukani dalam Fathul Qadir 3/554).
Tetapi ada dalil dari al-Quran:-
Dengan Al-Quran itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta
kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaan-Nya, dan dengannya Tuhan
keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang,
dengan izin-Nya; dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang
lurus”. (Surah Al-Maidah: 16)
11) Pendengar kepada bacaan Al-Quran ialah orang yang paling cepat
mendapat rahmat dari Allah.
Takhrij dan ulasan
“Dan apabila al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan ia serta
diamlah supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah al-A’raaf: 204)
12) Pembacanya tidak digolongkan dalam kalangan orang-orang yang lalai.
Takhrij dan ulasan
(Yakni) orang-orang yang beriman dan juga hati mereka menjadi tenteram
dengan mengingat Allah SWT. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati
seseorang akan menjadi tenteram,” (Surah ar-Ra'du: 28).
“Dan apabila al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan ia serta
diamlah supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah al-A’raaf,: 204)
Mengingati Allah itu termasuklah berdoa, zikir, dan membaca al-quran.
An-Nawawi rahimahullah mengatakan dalam kitab Al-Azkar, 1/255:
“Ketahuilah bahawa bacaan Al-Quran merupakan zikir yang utama, maka hendaknya
dibiasakan. Jangan sampai terlewatkan dalam sehari semalam (tanpa membacanya).
Hal tersebut dapat teraih dengan sekedar
membaca ayat meskipun sedikit.
مَنْ قَامَ بِعَشْرِ آيَاتٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ الْغَافِلِينَ ، وَمَنْ
قَامَ بِمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنْ الْقَانِتِينَ ، وَمَنْ قَامَ بِأَلْفِ آيَةٍ
كُتِبَ مِنْ الْمُقَنْطِرِينَ
Barangsiapa yang menunaikan (membaca) sepuluh ayat, maka dia tidak
termasuk golongan orang-orang lalai. Dan barangsiapa yang menunaikan seratus
ayat, maka dia termasuk qhanitin (ahli ibadah). Barangsiapa menunaikan seribu
ayat, maka dia termasuk golongan orang Muqanthirin.” [HR. Abu Daud no. 1264,
sahih]
13) Pembaca yang bertajwid sempurna dapat 70 pahala bagi setiap huruf
berbanding yang baca secara biasa.
Takhrij dan ulasan
Tidak dijumpai nas yang menyebutkan 1 huruf 70 pahala. Tetap yang ada
adalah 1 huruf 10 pahala seperti:-
عَنْ عَبْد اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ رضى الله عنه يَقُولُ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ
بِهِ حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لاَ أَقُولُ الم حرْفٌ
وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ ».
Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: “Siapa yang membaca satu huruf dari Al Quran maka baginya
satu kebaikan dengan bacaan tersebut, satu kebaikan dilipatkan menjadi 10
kebaikan semisalnya dan aku tidak mengatakan الم satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan
Miim satu huruf.” [HR. Tirmidzi no. 2910, sahih].
Tetapi walaupun 70 itu difahami dengan menggandakan pahala 1 huruf ini
ketika bulan Ramadhan, maka ia tetap bersandarkan dengan dalil yang lemah.
Adapun mengenai apa yang diyakini oleh sebahagian orang, bahawa setiap
amalan sunnah kebaikan di bulan Ramadhan diganjar pahala sebagaimana amalan
wajib, dan amalan wajib diganjari dengan 70 kali ganda pahala ibadah wajib di
luar bulan Ramadhan, keyakinan ini tidaklah benar. Kerana yang mendasari
keyakinan ini adalah sebuah hadith yang lemah, iaitu hadith:
يا أيها الناس قد أظلكم شهر عظيم ، شهر فيه ليلة خير من ألف شهر ، جعل الله
صيامه فريضة ، و قيام ليله تطوعا ، و من تقرب فيه بخصلة من الخير كان كمن أدى
فريضة فيما سواه ، و من أدى فريضة كان كمن أدى سبعين فريضة فيما سواه ، و هو شهر
الصبر و الصبر ثوابه الجنة ، و شهر المواساة ، و شهر يزاد فيه رزق المؤمن ، و من
فطر فيه صائما كان مغفرة لذنوبه ، و عتق رقبته من النار ، و كان له مثل أجره من
غير أن ينتقص من أجره شيء قالوا : يا رسول الله ليس كلنا يجد ما يفطر الصائم ، قال
: يعطي الله هذا الثواب من فطر صائما على مذقة لبن ، أو تمرة ، أو شربة من ماء ، و
من أشبع صائما سقاه الله من الحوض شربة لايظمأ حتى يدخل الجنة ، و هو شهر أوله
رحمة و وسطه مغفرة و آخره عتق من النار ،
“Wahai manusia, telah datang kepada kalian bulan yang agung dan penuh
berkah. Di dalamnya terdapat satu malam yang nilai (ibadah) di dalamnya lebih
baik dari 1000 bulan. Allah menjadikan puasa pada siang harinya sebagai sebuah
kewajiban, dan menghidupkan malamnya sebagai perbuatan sunnah (tathawwu’).
Barangsiapa (pada bulan itu) mendekatkan diri (kepada Allah) dengan satu
kebaikan, ia seolah-olah mengerjakan satu ibadah wajib pada bulan yang lain.
Barangsiapa yang mengerjakan satu perbuatan wajib, ia seolah-olah mengerjakan
70 kebaikan di bulan yang lain. Ramadhan adalah bulan kesabaran, dan kesabaran
itu balasannya surga. Ia (juga) bulan tolong-menolong, di mana di dalamnya
rezki seorang Mukmin bertambah (ditambah). Barangsiapa (pada bulan itu)
memberikan buka kepada seorang yang
berpuasa, maka itu menjadi maghfirah (pengampunan) atas dosa-dosanya,
penyelamatnya dari api neraka dan ia memperoleh pahala seperti orang yang
berpuasa itu, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa (itu) sedikitpun.”
Kemudian para Sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, tidak semua dari kita
memiliki makanan untuk diberikan sebagai buka orang yang berpuasa.” Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, “Allah memberikan pahala tersebut kepada
orang yang memberikan buka dari sebutir kurma, atau satu teguk air atau susu.
Ramadhan adalah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya maghfirah (ampunan)
dan akhirnya pembebasan dari api neraka.”
[HR. Baihaqi, Al Hakim, Ibnu Khuzaimah no. 1887 dan Al-Ashhabani dalam
At Targhib no.178. Hadith ini didhaifkan oleh para pakar hadith seperti
Al-Mundziri dalam Targhib Wat Tarhib (2/115), juga oleh Dhiya Al Maqdisi di
Sunan Al Hakim (3/400), bahkan dikatakan oleh Al-Albani hadits ini munkar,
dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 871.
14) Pembaca yang ikut hukum tajwid dapat pahala syahid.
Takhrij dan ulasan
مَنْ قَرَأَ القُرْآنَ بِإعْرَابٍ فلھ أَجْرُ شَھِیْد
Maksudnya: Barangsiapa yang membaca al-Quran dengan i'rab (nahu), ia
akan mendapat pahala syahid [HR. Abu Nuaim disebutkan dalam Kanzul 'Umal no.
2391, tanpa status].
15) Allah berbual dengan pembaca Al-Quran.
Takhrij dan ulasan
Ini dalilnya apabila kita membaca Surah al-Fatihah:-
قَالَ اللهُ تَعَالَى: قَسَمْتُ الصَّلَاةَ بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي
نِصْفَيْنِ، وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ الْعَبْدُ: {الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْععَالَمِينَ} ، قَالَ اللهُ تَعَالَى: حَمِدَنِي عَبْدِي، وَإِذَا قَالَ:
{الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ}، قَالَ اللهُ تَعَالَى: أَثْنَى عَلَيَّ عَبْدِي،
وَإِذَا قَالَ: {مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ}، قَالَ: مَججَّدَنِي عَبْدِي – وَقَالَ
مَرَّةً فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِي – فَإِذَا قَالَ: {إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ
نَسْتَعِينُ} قَالَ: هَذَا بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي، وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ،
فَإِذَا قَالَ: {اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ
عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ} قَالَ: هَذَا
لِعَبْدِي وَلِعَبْدِي مَا سَأَلل
Allah berfirman, “Saya membagi shalat antara diri-Ku dan hamba-Ku
menjadi dua. Untuk hamba-Ku apa yang dia minta.
Apabila hamba-Ku membaca, “Alhamdulillahi rabbil ‘alamin.”
Allah Ta’ala berfirman, “Hamba-Ku memuji-Ku.”
Apabila hamba-Ku membaca, “Ar-rahmanir Rahiim.”
Allah Ta’ala berfirman, “Hamba-Ku mengulangi pujian untuk-Ku.”
Apabila hamba-Ku membaca, “Maaliki yaumid diin.”
Apabila hamba-Ku membaca, “Hamba-Ku mengagungkan-Ku.” Dalam riwayat
lain, Allah berfirman, “Hamba-Ku telah menyerahkan urusannya kepada-Ku.”
Apabila hamba-Ku membaca, “Iyyaka na’budu wa iyyaaka nasta’in.”
Allah Ta’ala berfirman, “Ini antara diri-Ku dan hamba-Ku, dan untuk
hamba-Ku sesuai apa yang dia minta.”
Apabila hamba-Ku membaca, “Ihdinas-Shirathal mustaqiim….dst. sampai
akhir surat.”
Allah Ta’ala berfirman, “Ini milik hamba-Ku dan untuk hamba-Ku sesuai
yang dia minta.”
[HR. Muslim 395, sahih ijma’].
16) Manusia yang paling dicintai Allah ialah mereka yang paling pandai
dalam ilmu Al-Quran.
Takhrij dan ulasan
( إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ ) قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ
، مَنْ هُمْ ؟ قَالَ : ( هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ ، أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ
Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga dari kalangan manusia.’ Beliau saw
ditanya, 'Siapa mereka wahai Rasulullah.’ Beliau saw menjawab,’mereka adalah
Ahlul Qur’an, mereka adalah keluarga Allah dan orang-orang khusus-Nya,” [HR.
Ahmad no. 11870 dan Ibnu Majah no. 215, sahih].
Ahli al-Qur’an adalah orang-orang beriman yang berusaha menghafalnya dan
membacanya dengan benar, serta memahami dan mengamalkan kandungannya, jadi bukan
hanya sekadar membaca dan menghafal lafaznya [Faidul Qadhir 3/67].
17) Pembaca yang tahu makna Al-Quran adalah lebih mulia dari yang tidak
memahami isi kandungannya.
Takhrij dan ulasan
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ
أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
Orang-orang yang telah kami beri (turunkan) al-kitab (al-Qur’an) kepada
mereka, mereka mentilawah (membaca)nya dengan tilawah yang sebenarnya, mereka
itulah orang-orang yang beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar
kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi (dunia dan akhirat) [Surah
Al-Baqarah: 121]
Ketika menjelaskan firman Allah Azza wa Jalla di atas, Ibnul Qayyim
rahimahullah mengatakan, “Tilawah al-Qur’an meliputi tilawah (membaca) lafaznya
dan tilamawah (memahami) makna (kandungan)nya. Tilawah makna al-Quran lebih
mulia (utama) daripada sekadar tilawah lafaznya [Miftah dar Sa'adah 1/42]
No comments:
Post a Comment