Ulama berbeza pendapat apakah kes semacam ini berlaku untuk semua
keadaan. Dalam erti mayat boleh mendengar dan mengetahui semua keadaan orang
yang masih hidup.
Sebagian menegaskan bahawa mayat mengetahui keadaan keluarganya dengan
izin Allah, dan dia di alam kubur. Syaikhul Islam Ibn Taimiyah, Ibnul Qayyim
menyebutkan bahawa terdapat berbagai riwayat dari para ulama masa silam yang
menjelaskan bahawa mayat mengetahui keadaan keluarganya. Dia merasa senang
ketika keluarganya dalam keadaan baik, dan dia merasa sedih ketika keluarganya
dalam keadaan tidak baik.
Mereka yang menegaskan bahawa mayat mengetahui keadaan keluarganya,
berdalil dengan hadith dari Anas. Namun hadith statusnya lemah, kerana ada
perawi yang tidak disebutkan namanya (Majma’ Zawaid, 2/329).
Dalam riwayat lain dari Abu Ayyub, diriwayatkan Thabrani dalam Mu’jam
Al-Kabir, namun dalam sanadnya terdapat perawi bernama Maslamah bin Ali
Al-Khusyani, dan dia perawi dhaif. Maslamah bin Ali orang syam, perawi yang
lemah, dan matruk (ditinggalkan). Sebagaimana dijelaskan dalam Mizan I’tidal
(4/109). Ringkasnya, hadith dalam masalah ini tidak sahih.
Adapun Atsar yang disebutkan Ibnul Qayyim dalam Ar-Ruh, dinukil dari
kitab Al-Qubur karya Ibnu Abi Ad-Dunya. Dan atsar-atsar ini dinilai bermasalah (Multaqa
Ahlulhadits, 52691).
Syaikh Abdurrahman bin Nashir Al-Barrak mengatakan
والميت كذلك لا يعلم بشيء من أحوالهم لأنه غائب عنهم في نعيم أو عذاب ،
ولكن قد يُطلع الله بعض الموتى على بعض أحوال أهله ولكن دون تحديد. وقد جاءت آثار
لا يعتمد عليها بأن الأموات قد يعرفون أشياء من أحوال أهلهم
Demikian pula mayat, dia tidak mengetahui keadaan keluarganya, kerana
dia tidak ada di tengah-tengah mereka. Mereka sibuk dalam kenikmatan atau azab.
Hanya saja, terkadang Allah tampakkan kepada beberapa mayat sebagian keadaan
keluarganya, namun ini tanpa batasan waktu tertentu. Terdapat beberapa atsar (riwayat
dari para ulama) tentang hal ini yang belum boleh dijadikan dalil (kerana perlu
dilakukan semakan penelitian) yang menyebutkan bahawa mayat terkadang mengetahui
keadaan keluarganya (Fatwa Soaljawab Islam no. 13183).
Mengingat keterangan semacam ini belum jelas, sebagian ulama menasihatkan
agar tidak kita tidak disibukkan dengan pembahasan semacam ini. Kerana tidak
memberikan banyak manfaat. Yang lebih penting, kita berusaha menunaikan semua
yang menjadi tanggungan mayat, seperti utang, nadzar, fidyah, wasiat, dan
semacamnya. Sehingga tidak ada beban baginya yang tidak ditunaikan. Kemudian
kita berusaha menjadi hamba yang baik, bertaqwa kepada Allah, baik jenazah boleh
mengetahui keadaan kita, atau tidak.
Nasihat semacam ini pernah disampaikan Ibnu Utsaimin. Ketika beliau
ditanya, apakah mayat boleh mengetahui keadaan keluarganya atau tidak?
أما السؤال وهو: معرفة الميت ما يصنعه أهله في الدنيا؟ فإنني لا أعلم في
ذلك أثراً صحيحاً يعتمد عليه.
وعلى أية حال فلا نرى نفعا في البحث عن هذا الأمر، والذي ينفعك أنك إذا كنت
كذبت فالواجب عليك التوبة إلى الله، والتوبة تمحو ما قبلها، …. ، والانشغال بقبول
التوبة، وإصلاح النفس بدلا من الانشغال بمعرفة الميت بهذا الأمر.
Adapun pertanyaan, apakah mayat mengetahui apa yang dilakukan
keluarganya di dunia? Saya tidak mengetahui atsar (riwayat) yang sahih yang boleh
dijadikan dalil. Namun apapun itu, saya berpendapat tidak ada banyak manfaat
untuk melakukan pembahasan masalah ini. Pelajaran yang bermanfaat bagi anda, bahawa
jika anda mendustakan hal itu maka anda wajib bertaubat kepada Allah. Dan
taubat boleh menghapus dosa sebelumnya. … dan hendaknya anda sibukkan diri agar
diterima taubatnya, dan memperbaiki diri, dari pada menyibukkan diri dengan
mengetahui keadaan mayat semacam ini (Fatawa Syabakah Islamiyah no. 192755).
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 13183
Fatawa Syabakah Islamiyah no. 192755
No comments:
Post a Comment