Matan hadith
حجَّ بنا رسول الله صلى الله عليه وسلم حجة الوداع ، فمرَّ بي على عقبة
الحجون وهو باكٍ حزين مغتم ، فبكيتُ لبكاء رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم إنه
نزل فقال : يا حميراء استمسكي ، فاستند إلى البعير فمكث عني طويلاً ، ثم إنه عاد
إليَّ وهو فرح مبتسم ، فقلت له : بأبي أنت وأمي يا رسول الله ، نزلت من عندي وأنت
حزين مغتم فبكيت لبكائك ، ثم إنك عدت إليّ وأنت فرح مبتسم ، فعَمَ ذا يا رسول الله
؟ فقال : ذهبت لقبر أمي آمنة فسألت الله أن يحييها فأحياها ، فآمنت بي وردها الله
عز وجل
Terjemahan
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan haji wada’ bersama kami.
Ketika beliau melewati Aqabah al-Hajun, beliau menangis, sangat sedih. Akupun
ikut menangis, kerana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menangis.
Kemudian beliau turun dari untanya, dan mengatakan, “Ya Humaira, berhentilah.”
Lalu beliau bersandar di untanya, dan membiarkan aku dalam waktu lama. lalu
beliau kembali lagi menampakkan rasa senang sambil tersenyum. Akupun bertanya, “Ayah
dan ibuku jadi tebusannya, Ya Rasulullah, anda turun tadi dalam keadaan sedih,
akupun menangis kerana anda menangis. Lalu anda kembali dengan senang dan
tersenyum. Ada apa Ya Rasulullah?”
Jawab Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
Aku berziarah ke makam ibuku Aminah, lalu aku memohon kepada Allah agar
Dia menghidupkannya. Lalu Allah-pun menghidupkannya. Lalu beliau beriman
kepadaku, kemudian Allah kembalikan ke kuburannya.
Takhrij
HR. Ibnu Syahin dalam Nasakh wa Mansukh no. 656, al-Khatabi dalam
Al-Sabiq wa al-Lahiq dari Aisyah ra, sepertimana disebutkan oleh as-Suyuthi
dalam al-Hawi 2/440.
Al-Baijuri dalam Hasyiyah Al-Baijur, hal. 14 - sahih menurut sebahagian
ahli hakikat.
As-Suyuthi dalam Qasais Kubra 2/40 - dhaif kerana terdapat perawi yang
majhul: -
Imam al-Suyuthi r.a. berpendapat bahawa kedua ibu bapa Rasulullah s.a.w.
selamat daripada kebinasaan di mana Allah Ta'ala telah menghidupkan mereka
selepas mereka wafat dan mereka telah beriman dengannya. As-Suyuthi berpendapat
hadith ini menjadi penyokong walaupun lemah. Pendapat ini adalah pendapat yang
disanggah oleh kebanyakan ahli ilmu dan majoriti ulama hadith. Mereka menghukum
hadith-hadith yang mengatakan ibubapa hidup dan kembali beriman sebagai samada
hadith yang palsu atau amat lemah ('Aun Ma'bud 12/358).
Mulla Ali Qari dalam al-Asrar Marfuah, hal. 83 - maudhu'
Imam Zarqani dalam Syarah Mawahib al-Laduniyah 1/349 - hadith wahi
Ibnu 'Asakir dalam Gharaib Malik seperti yang disebutkan oleh as-Suyuthi
dalam al-Rasail 'Asyara, hal. 107 daln Lisanul Mizan 4/111 - munkar
Al-Jauzaqani dalam al-Abatil wal Manakir 1/377 - hadith batil
Al-'Ajuluni dalam Kaayaful Khafa 1/63 - dhaif menurut kesepakatan ulama
hadith
Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 1/283 - maudhu'
Az-Zahabi dalam Tartib Maudhuat no. 77 - dusta, "semoga Allah
memburukkan oranf yang mereka hadith ini"
Ibnu Katsir dalam Bidayah wa Nihayah 2/261 - munkar jiddan
As-Sakhawi dalam al-Ajuwbah Mardhiyyah 3/968 - tersangat lemah (wahi
jiddan)
Ibnu Dahiyah berkata - hadith ini adalah maudhu’, Al-Qur’an dan sunnah
telah membantahnya. Lalu menyebut firman Allah swt:-
Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan
kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka,
(barulah) ia mengatakan: "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang" Dan
tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam
kekafiran.” (QS. Al-Nisa’: 18)
Ibnu Hajar dalam Lisanul Mizan 6/101 - didhaifkan oleh ad-Daruquthni
(munkar lagi batil melalu perawi bernama Ali bin Ahmad Al-Ka’bi)
Ibnu Hajar dalam Lisanul Mizan 5/479 - terdapat perawi mutham (Ali bin
Ahmad al-Ka'bi)
Ibnu Taimiyyah berkata:-
Tidak sah riwayat ini daripada sesiapapun di kalangan pakar hadith.
Bahkan para ulama bersepakat bahawa perkara itu adalah bohong dan rekaan… Tiada
khilaf di kalangan para ulama bahawa itu amat jelas kepalsuannya seperti yang
dinyatakan oleh para ulama. Riwayat itu tidak terdapat dalam kitab-kitab
muktabar dalam hadith; tidak dalam kitab sahih
, sunan, musnad mahupun apa sahaja kitab-kitab hadith yang masyhur.
Ianya tidak juga dinyatakan oleh pengarang-pengarang kitab sejarah dan tafsir
walaupun mereka ada juga meriwayatkan hadith da’if di samping sahih. Ini kerana
kejelasan pembohongan riwayat itu tidak tersembunyi langsung ke atas mana-mana
orang yang beragama (Majmu’ al-Fatawa. 4/325-327).
"Semua hadith yang berkenaan penghidupan semula ibu bapa Rasulullah
s.a.w. dan keimanan mereka berdua serta keselamatan mereka kebanyakannya adalah
palsu, bohong lagi direka dan sebahagiannya pula adalah sangat dhaif. Ianya
tidak sahih sama sekali dengan kesepakatan imam-imam hadith ke atas
pemalsuannya, seperti al-Daraqutni, Ibn Shahin, al-Khatib, Ibn 'Asakir, Ibn
Nasir, Ibn al-Jauzi, al-Suhayli, al-Qurtubi, al-Muhibbudin al-Tabari, Fath
al-Din bin Sayyid al-Nas, Ibrahim al-Halibi dan banyak lagi ('Aun Ma'bud 12/358;
Sabil al-Hadi wal Irsyad 2/123).
Wallahu 'alam
No comments:
Post a Comment