Roh ialah jisim nurani, sejenis cahaya yang hidup dan bergerak dari alam
yang tinggi. Tetapi tabiatnya berbeza dengan tabiat jisim yang dapat dikesan
oleh pancaindera kerana tabiat jisim biasanya dapat berjalan dalam jasad yang
kasar sebagaimana air yang mengalir dalam bunga mawar, minyak dalam buah
zaitun, dan api dalam bara.
Jisim yang biasa tidak dapat diganti, dipisah-pisah mahupun
dipecah-pecahkan, bahkan memberi kehidupan kepada jasad dengan segala kaitannya
selagi jasad kasar itu wajar menerima curahan cahaya daripadanya dan selagi tidak
ada hal-hal yang menghalang alirannya. Jika tidak demikian, matilah jasad itu.
Pendapat ini adalah yang dipilih oleh al-Razi dan Ibn al-Qayyyim dalam kitabnya
yang masyhur, al-Ruh.
Ruh juga bukanlah jisim dan bukan pula jenis jasmani. Ia berkaitan dengan
tubuh sebagai pembimbing dan pengatur sahaja. Ini pendapat hujjatul Islam, Imam
al-Ghazali dan juga Abu Qasim al-Raghib al-Asfahani. (Lihat Tafsir al-Maraghi,
8/4020)
Matan
إِنَّ اللَّهَ يَقْبِضُ أَرْوَاحَ الْأَمْوَاتِ إِذَا مَاتُوا، وَأَرْوَاحَ
الْأَحْيَاءِ إِذَا نَامُوا، فَتَتَعَارَفُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَتَعَارَفَ
Terjemahan
Sesungguhnya Allah menahan ruh-ruh orang mati apabila mereka mati dan
ruh-ruh orang hidup apabila mereka tidur. Mereka akan bertemu dan berkenalan mengikut
kehendak Allah.
Takhrij
Cuma kalam Salaf dari petikan yang dikeluarkan oleh Qurtubi dalam
al-Jami' li Ahkam al-Quran 15/260, dan Fathul Qadir 1/1285 dari Said bin Jubair
ra.
Maka roh yang telah Allah tetapkan kematiannya, akan Allah tahan di
kehiduannya di alam kubur (alam barzakh) sampai datangnya hari kiamat. Ini
jelas menunjukkan pada kita bahawa roh tidak akan kembali selepas kematian.
Cumanya apabila seseorang sentiasa bersama dengan seseorang seperti pasangan
suami isteri yang hidup dengan harmoni dan bahagia dan sentiasa pergi ke masjid
pada setiap waktu solat. Apabila salah seorang meninggal dunia, kelaziman ke
masjid diteruskan tetapi terasa pasangannya masih bersamanya. Ini lebih kepada
perasaan kasih sayang dan imbasan nostalgia kebersamaannya dengan dengan
pasangan yang disayanginya.
Rujukan
Al-Afkar no. 31, Adakah roh orang mati boleh pulang, Mufti Wilayah
Persekutuan
No comments:
Post a Comment