Tuesday, 24 December 2019

Kisah al-Qamah derhaka pada ibunya



Kisahnya :

 Al-Qamah adalah seorang ahli ibadat yang sangat sangat banyak beribadat di zaman Rasulullah. Beliau mempunyai seorang ibu. Tetapi selepas berkahwin, beliau dilihat sangat memberikan perhatian pada isterinya sahaja sehingga mengabaikan ibunya.

Sikap Alqamah ini membuatkan ibunya berasa kecewa dan terasa hati. Ibunya tidak dapat memaafkan sikap alqamah. Apabila alqamah menghadapi saat-saat kematian, beliau tidak dapat melafazkan syahadah. Saat kematiannya sangat sukar sehingga menimbulkan tanda tanya orang ramai.

Lalu Rasulullah datang, baginda terus bertanya adakah lelaki ini masih mempunyai ibu? sahabat menjawab masih ada. Rasulullah mengarahkan supaya ibunya dipanggil dan memohon ibunya agar memaafkan segala kesalahan al-Qamah.

Ibunya tidak mahu lantaran perasaan kecewa dan sakit hati yang masih terasa di hati akibat sikap derhaka alqamah. Akhirnya Rasulullah mengarahkan lain mengumpulkan kayu api untuk membakar alqamah agar dia cepat mati. Mendengar keputusan Rasulullah, ibunya berubah fikiran.

Ibu mana yang sanggup melihat anak kandungnya diperlakukan sedemikian. Lantas, ibunnya bersetuju untuk memaafkan segala kesalahan alqamah. Selepas sahaja si ibu memaafkan alqamah dapat melafazkan kalimah syahadah dan terus meninggal dunia.

Takhrij

Kisah ini dnukilkan dalam kitab Al-Kaba’ir yang disandarkan kepada Al-Hafiz az-Zahabi.

Padahal kitab Al-Kaba’ir yang terdapat kisah ini bukanlah karangan Imam az-Zahabi, sebagaimana hal ini dijelaskan oleh Syaikh Masyhur Hasan Salman dalam kitab beliau Kutubun Hadzara Minha Ulama’ juga dalam muqaddimah kitab az-Zahabi yang sebenarnya (Qashashun La Tatsbut, Syaikh Masyhur Hasan Alu Salman, 3/19 no. 21).

Matan hadith

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ الله الْحَافِظُ ، نا أَبُو عُمَرَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ الزَّاهِدُ صَاحِبُ ثَعْلَبٍ بِبَغْدَادَ ، نا مُوسَى بْنُ سَهْلٍ الْمُوسِيُّ ، نا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ ، أنا فَائِدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالَ : سَمِعْتُ عَبْدَ الله بْنَ أَبِي أَوْفَى ، قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : " يَا رَسُولَ الله ، إِنَّ هَاهُنَا غُلامًا قَدِ احْتُضِرَ يُقَالُ لَهُ قُلْ : لا إِلَهَ إِلا الله فَلا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَهَا ، قَالَ : أَلَيْسَ قَدْ كَانَ يَقُولُهَا فِي حَيَاتِهِ ؟ قَالُوا : بَلَى ، قَالَ : فَمَا مَنَعَهُ مِنْهَا عِنْدَ مَوْتِهِ ؟ قَالَ : فَنَهَضَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَهَضْنَا مَعَهُ حَتَّى أَتَى الْغُلامَ ، فَقَالَ : يَا غُلامُ قُلْ : لا إِلَهَ إِلا الله ، قَالَ : لا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقُولَهَا ، قَالَ : وَلِمَ ؟ قَالَ : لِعُقُوقِ وَالِدَتِي ، قَالَ : أَحَيَّةٌ هِيَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، قَالَ : أَرْسِلُوا إِلَيْهَا ، فَأَرْسَلُوا إِلَيْهَا فَجَاءَتْ ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ابْنُكِ هُوَ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ ، قَالَ : أَرَأَيْتِ لَوْ أَنَّ نَارًا أُجِّجَتْ فَقِيلَ لَكَ : إِنْ لَمْ تَشْفَعِي لَهُ قَذَفْنَاهُ فِي هَذِهِ النَّارِ ، قَالَتْ : إِذًا كُنْتُ أَشْفَعُ لَهُ ، قَالَ : فَأَشْهِدِي الله ، وَأَشْهِدِينَا مَعَكِ بِأَنَّكَ قَدْ رَضِيتِ ، قَالَتْ : قَدْ رَضِيتُ عَنِ ابْنِي ، قَالَ : يَا غُلامُ ، قُلْ : لا إِلَهَ إِلا الله ، فَقَالَ : لا إِلَهَ إِلا الله ، فَقَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْقَذَهُ مِنَ النَّارِ " ،


Hadith yang menyebutkan kisah ini secara umum diriwayatkan oleh Imam Ahmad, 4/382, Baihaqi dalam Syuabul Iman, 6/197 (lafaz hadith) dan dalam Dala’il  Nubuwwah, 6/205-206. Semuanya dari jalan Yazid bin Harun berkata, telah menceritakan kepada kami Fa’id bin Abdur Rahman berkata, saya mendengar Abdullah bin Abu Aufa berkata, ada seseorang yang datang kepada Rasulullah seraya berkata, “Wahai Rasulullah, di sini ada seorang pemuda yang sedang sakaratul maut, dia disuruh untuk mengucapkan syahadat namun tidak bisa mengucapkannya.” Maka, Rasulullah bertanya, “Bukankah dia mengatakannya selama hidupnya?” Dijawab, “Ya, wahai Rasulullah.” Rasulullah kembali bertanya, “Lalu apa yang menghalanginya untuk mengucapkan syahadat saat akan mati?” … Lalu selanjutnya diceritakan tentang kisah pemuda itu yang durhaka kepada ibunya dan keinginan Rasulullah untuk membakarnya yang akhirnya ibunya meridhainya dan diapun bisa mengucapkan syahadat lalu meninggal dunia, dan akhirnya Rasulullah bersabda, “Segala puji bagi Allah yang menyelamatkannya dari api Neraka.”

Kisah ini lemah sekali.

Para ulama melemahkan hadith ini, di antaranya:

    Imam Ahmad dalam Musnad beliau – beliau tidak meredhai hadith Faid bin Abdul Rahman, kerana pada pendapatnya Faid bertaraf matruk al-Hadis

    Al- Uqaili dalam Dhu’afa al-Kabir, 3/461- cerita dusta

    Al-Baihaqi dalam Syu’abul Iman, 6/197-198 – Tafarrudnya Farid Abu Warqa’, dia tidak kuat.

    Ibnul Jauzi dalam Al-Maudhu’at, 3/37 – tidak sahih

    Al-Mundziri dalam At-Targhib wat Tarhib, 3/222

    Az-Zahabi dalam Tartibul Maudhu’at, no. 874

    Al-Haitsami dalam Majma’uz Zawa’id, 8/148 - terdapat perawi matruk bernama Faid Abu Warqa’

    Ibnu ‘Araq dalam Tanzih Syari’ah, 2/296 – tidak sahih

    as-Syawkani dalam Fawaid Majmu’ah no. 231

    as-Suyuthi dalam al-Laali’ al-Masnu’ah 2/251

    Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 3183 – palsu


Rujukan

https://kisahmuslim.com/84-alqomah-durhaka-kepada-ibu.html

https://services.iacad.gov.ae/SmartPortal/ar/fatwa/PublishedFatwa/Details/32158

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...