Hadith pertama
Matan
وَعَنْ
ضَمْرَةَ بْنِ حَبِيبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – أَحَدِ التَّابِعِينَ – قَالَ :
كَانُوا يَسْتَحِبُّونَ إذَا سُوِّيَ عَلَى الْمَيِّتِ قَبْرُهُ ، وَانْصَرَفَ
النَّاسُ عَنْهُ .أَنْ يُقَالَ عِنْدَ قَبْرِهِ : يَا فُلَانُ ، قُلْ : لَا إلَهَ
إلَّا اللَّهُ ، ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ، يَا فُلَانُ : قُلْ رَبِّي اللَّهُ ، وَدِينِي
الْإِسْلَامُ ، وَنَبِيِّي مُحَمَّدٌ ، رَوَاهُ سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ مَوْقُوفًا
– وَلِلطَّبَرَانِيِّ نَحْوُهُ مِنْ حَدِيثِ أَبِي أُمَامَةَ مَرْفُوعًا
مُطَوَّلًا .
Terjemahan
Dari Dhamrah bin
Habib, seorang tabiin, “Mereka (iaitu para sahabat yang beliau jumpai)
menganjurkan jika kubur seorang mayat sudah diratakan dan para pengantar
jenazah sudah bubar supaya dikatakan di dekat kuburnya, ‘Wahai fulan katakanlah
laa ilaha illallah 3x. Wahai fulan, katakanlah ‘Tuhanku adalah Allah. Agamaku
adalah Islam dan Nabiku adalah Muhammad”
Takhrij
HR. Said bin
Manshur secara mauquf (dinisbatkan kepada sahabat) seperti disebutkan Ibnu Hajar
dalam Bulughul Maram no. 546. Ibn Baaz dalam Hashiyyah Bulughul Maram no. 364
menilai hadith ini dhaif jiddan dan zahirnya mendekati maudhu. Manakala Syeikh
Utsaimin dalam Syarah Bulughul Maram 2/604 menilai hadith ini sahih.
Hadith kedua
Matan
[إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نصنع
بموتانا، أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: إذا مات أحد من إخوانكم فسويتم
التراب على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل: يا فلان ابن فلانة فإنه يسمعه
ولا يجيب، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يستوي قاعداً، ثم يقول: يا فلان ابن
فلانة فإنه يقول أرشدنا يرحمك الله ولكن لا تشعرون، فليقل: اذكر ما خرجت عليه من
الدنيا شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله وأنك رضيت بالله رباً
وبالإسلام ديناً وبمحمد نبياً وبالقرءان إماماً فإن منكراً ونكيراً يأخذ كل واحد
منهما بيد صاحبه ويقول: انطلق بنا ما يقعدنا عند من لُقّن حجته، قال [أي أبو
أمامة]: فقال رجل: يا رسول الله فإن لم يُعرف أمه، قال: ينسبه إلى أمه حواء، يا
فلان ابن حواء” .
Terjemahan
“Apabila aku mati
nanti, lakukan padaku sepertimana yang disuruh oleh Rasulullah SAW agar
dilakukan kepada mayat, Rasulullah SAW telah memerintah kita dengan sabda
baginda: “ Apabila matinya seorang daripada kalanganmu, maka tanam dan
berdirilah seorang dikalangan kamu pada bahagian kepala dikuburnya kemudian
katakan Wahai si fulan anak si fulanah, orang itu mendengarnya tetapi dia tidak
akan menjawab, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia duduk,
kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia berkata semoga Allah SWT
merahmati kamu tetapi kamu semua tidak merasai (apa yang telah berlaku pada si
mayat), maka hendaklah dikatakan: Ingatlah apa yang telah menyebabkan kamu
dilahirkan kedunia iaitu syahadah tiada Tuhan melainkan Allah SWT dan Nabi
Muhammad SAW itu adalah hamba & rasulNya, dan engkau telah meredhai dengan
Allah SWT sebagai tuhan mu dan islam itu agamamu dan Muhammad itu nabimu dan
al-Qur’an itu petunjukmu maka malaikat mungkar dan nakir akan mengambil
tangannya lantas berkata ayuh bersama kami bawakan kepada siapa yang telah
ditalqinkan hujahnya”. Abu Umamah bertanya kepada Rasulullah SAW, wahai
Rasulullah… Bagaimana sekiranya tidak diketahui nama ibunya? Rasulullah SAW
menjawab “Maka hendaklah dinasabkan kepada ibu manusia iaitu Hawa dengan mengatakan
Wahai si fulan anak Hawa”.
Takhrij
HR.at-Thabarani
dalam Mu’jam al-Kabir 8/249, no. 7979, dari Abu Umamah al-Bahili ra.
Ibnu Hajar berkata
– sanadnya soleh dan ada syawahid dalam Talkhish 2/698, manakala di dalam
Futuhat Rabbaniyyah 4/196 beliau menilai hadith ini gharib dan sanadnya dhaif
jiddan.
An-Nawawi dalam
Majmu’ 5/304 - sanadnya dhaif, dan
beliau mendhaifkannya dalam al-Mansurat no. 53.
Al-Iraqi dalam
Takhrij al-Ihya’ 5/245 – sanadnya dhaif.
As-Syaukani dalam
Nailul Authar 4/139 – Dhaif kerana perawi Ashim bin Abdullah dhaif.
As-Sakhawi dalam
Maqasid Hasanah no. 194 – ada syawahid.
As-Shan’ani dalam
Subulus Salam 2/180 – dhaif.
Al-Haithami dalam
Majma Zawaid 3/48, 2/327 - sanadnya terdapat ramai perawi yang tidak aku
dikenali.
Ibnu Qayyim dalam
Zaadul Maad 1/503 - tidak sahih.
Al-Rabaie dalam
Fathul Ghaffar 2/762 – tidak sahih.
Kata Ibn
al-Mulaqqin dalam Al-Badrul Munir 5/338 mengenai hadith yang diriwayatkan oleh
al-Tabarani di atas yang menjadi asas mengenai talqin ini: al-Shaikh
Taqiyyuddin bin al-Salah berkata: Hadith ini sanadnya tidak lurus, لَيْسَ بالقائم tetapi dikuatkan dengan beberapa syawahid
dan dengan amalan penduduk negeri Sham dari zaman dahulu.
Kata Ibn al-Qayyim dalam kitabnya Hashiyah Ibn al-Qayyim `Ala Sunan Abi Daud 13/199, hadith ini disepakati kedhaifannya, oleh itu ia tidak menjadi hujah.
Syeikh al-Albani dalam Irwaúl Ghalil 3/203 – dhaif. Dalam Silsilah Hadith Dhaif 2/65 beliau menilai hadith ini munkar jika tidak palsu.
No comments:
Post a Comment