Thursday, 7 May 2020

Diamnya az-Zahabi dalam penilaian hadits Mustadrak al-Hakim



Menurut Syeikh Abu al-Hasan Mustafa dalam Mukhtasar Ittihaful Nabil hal. 116, bahawa bukanlah tujuan Imam Az-Zahabi untu membuat semakan ke atas Mustadrak al-Hakim sebagai tahqiq (mensahihkan atau mendhaifkan) hadits, tetapi hanya sebagai talkhis (ringkasan atau dalam bahasa mudah faham “highlight”) yang menunjukkan illat penilaian al-Hakim dalam Mustadraknya.   Ini jelas terbukti, ada hadits-hadits yang di dalam mustadrak sangat jelas illatnya bagi penuntut ilmu apalagi bagi Imam sekelas Az-Zahabi kemudian beliau hanya mendiamkannya saja.


Buktinya adalah (Dr. Bashar Awad Ma`ruf dalam Muqaddimah al-Tirmidhî’s al-Jâmi` al-Kabîr, Dâr al-Jayl, Beirut):-  


1)      Az-Zahabi hanya “menghighlight” sahaja tidak mentahqiq semuanya adalah perkataan beliau dalam Siyar ‘Alam an-Nubala (17/175-176) berkenaan Mustadrak :

“Di dalamnya ada hadits yang banyak yang memenuhi syarat keduanya (Bukhari & Muslim), ada yang hanya syarat salah satunya dan mungkin jumlahnya sekitar 1/3 kitabnya atau kurang, banyak juga hadits-hadits yang zahirnya atas syarat salah satunya atau keduanya tapi hakikatnya ada illah yang tersembunyi yang mempengaruhinya. Sebagianya ada juga yang sanadnya Soleh, Hasan dan Jayyid sekitar ¼ kitabnya. Dan bakinya adalah hadits-hadits mungkar dan aneh, dan ada sekitar beratus hadits yang hati ini mempersaksikan akan kebatilannya.  Bagiku ia adalah kitab yang berguna, aku telah membuat satu ringkasannya dan ia memerlukan kerja-kerja penyuntingan yang besar”.


2)      Kita mendapati bahawa dalam buku-buku beliau yang lain, az-Zahabi, jelas menyatakan ketidaksetujuannya dengan keputusan yang diberikan oleh al-Hâkim di Mustadrak di tempat-tempat di mana az-Zahabi, dalam ucapannya, mengulangi keputusan al-Hâkim atau diam. Banyak hadits yang ditetapkan kesahihannya atau didiamkan oleh Imam az-Zahabi di dalam Talkhishnya terhadap Mustadrak al-Hakim namun didhaifkan olehnya di dalam al-Mizan atau Muhazzab Sunan al-Baihaqi, al-`Ulû lil-`Alî al-`Azim.
Sebagai contoh, apabila bercakap tentang Mu`âwiyah b. Syaih di Mâzân al-I`tidal (4/135), beliau menulis: "Dia adalah antara penyampai yang diterima oleh Muslim tetapi tidak al-Bukhârî. Anda boleh melihat al-Hâkim yang mengaitkan hadith ini dalam Mustadrak dan berkata: 'Ini adalah mengikut syarat-syarat al-Bukhrî.' Dia berulang kali membuat kesilapan ini. "


3)      Ketiga, apabila az-Zahabi menulis di dalam Talkhis beliau "mengikut syarat-syarat al-Bukhari dan Muslim" atau menulis "sahih", dia hanya memberikan keputusan al-Hakim seperti yang terdapat dalam Mustadrak. Dia tidak menyatakan pandangannya sendiri. Oleh itu, kita tidak boleh mengaitkan pendapat ini kepada az-Zahabi semata-mata tanpa menyemak penilaian az-Zahabi dalam kitabnya yang lain kerana ini kitab talkhish bukan tahqiq.



4)      Syeikh al-Sharîf Hâtim al-`Awni menegaskan:-

Az-Zahabi TIDAK pernah berkata, apabila dia menyampaikan keputusan al-Hakim pada hadits tanpa membuat komen sendiri bahawa dia bersetuju dengan penilaian al-Hakim, atau bahkan bahawa dia tidak membantahnya, dan penilaian itu boleh dikaitkan dengannya juga.

Sudah jelas dari melihat Talkhis az-Zahabi bahawa dia hanya menyebut selepas setiap keputusan al-Hakim mengenai keasliannya. Jika dia mahu menambah sebarang komen sendiri, dia dengan jelas menyatakan bahawa dia berbuat demikian dengan memulakan dengan perkataan "Aku katakan ..."

Oleh itu, semua keputusan pada hadith yang terdapat di dalam Talkhis tanpa didahului oleh kata-kata "Saya katakan ..." hanyalah hukum yang diberikan oleh al-Hakim sendiri.

az-Zahabi menjelaskan bahawa dia tidak mengomentar kepada semua riwayat yang bermsalah yang dia sebut di dalam Talkhisnya, melainkan dia hanya mengambil perhatian untuk memberi komen kepada sebahagian daripada mereka, terutamanya riwayat yang direka-reka.
Adakah dia tidak mengatakan bahawa kira-kira seperempat buku itu terdiri daripada "ceritera yang ditolak dan palsu"? Dalam ucapannya, beliau hanya memberi komen tentang kira-kira satu lapan hadith yang terdapat dalam Mustadrak. Terdapat sejumlah 9045 hadits di Mustadrak al-Hâkim. Az-Zahabi, dalam ucapannya, memberi komen pada 1182 sahaja, manakala seperempat hadits dalam Mustadrak akan berjumlah 2261 hadits. (Ibn al-Mulaqqin Mukhtasar Istidrak al-Zhahabi, hal. 8-9)

Dr. Bashar Awad Ma`ruf dan Syeikh al-Sharîf Hâtim al-`Awni adalah dua ahli hadits yang menuang bakti dalam mengkaji Mustadrak al-Hakim dan al-Talkhish.


Rujukan






No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...