Menurut Syeikh
Abu al-Hasan Mustafa dalam Mukhtasar Ittihaful Nabil hal. 116, bahawa bukanlah
tujuan Imam Az-Zahabi untu membuat semakan ke atas Mustadrak al-Hakim sebagai
tahqiq (mensahihkan atau mendhaifkan) hadits, tetapi hanya sebagai talkhis
(ringkasan atau dalam bahasa mudah faham “highlight”) yang menunjukkan illat
penilaian al-Hakim dalam Mustadraknya. Ini jelas terbukti, ada hadits-hadits yang di
dalam mustadrak sangat jelas illatnya bagi penuntut ilmu apalagi bagi Imam
sekelas Az-Zahabi kemudian beliau hanya mendiamkannya saja.
Buktinya
adalah (Dr. Bashar Awad Ma`ruf dalam Muqaddimah
al-Tirmidhî’s al-Jâmi` al-Kabîr, Dâr al-Jayl, Beirut):-
1)
Az-Zahabi
hanya “menghighlight” sahaja tidak mentahqiq semuanya adalah perkataan beliau
dalam Siyar ‘Alam an-Nubala (17/175-176) berkenaan Mustadrak :
“Di dalamnya ada hadits yang banyak yang memenuhi syarat keduanya
(Bukhari & Muslim), ada yang hanya syarat salah satunya dan mungkin
jumlahnya sekitar 1/3 kitabnya atau kurang, banyak juga hadits-hadits yang
zahirnya atas syarat salah satunya atau keduanya tapi hakikatnya ada illah
yang tersembunyi yang mempengaruhinya. Sebagianya ada juga yang sanadnya Soleh,
Hasan dan Jayyid sekitar ¼ kitabnya. Dan bakinya adalah hadits-hadits mungkar
dan aneh, dan ada sekitar beratus hadits yang hati ini mempersaksikan akan
kebatilannya. Bagiku ia adalah kitab
yang berguna, aku telah membuat satu ringkasannya dan ia memerlukan kerja-kerja
penyuntingan yang besar”.
2)
Kita
mendapati bahawa dalam buku-buku beliau yang lain, az-Zahabi, jelas menyatakan
ketidaksetujuannya dengan keputusan yang diberikan oleh al-Hâkim di Mustadrak
di tempat-tempat di mana az-Zahabi, dalam ucapannya, mengulangi keputusan
al-Hâkim atau diam. Banyak hadits yang ditetapkan kesahihannya atau
didiamkan oleh Imam az-Zahabi di dalam Talkhishnya terhadap Mustadrak al-Hakim
namun didhaifkan olehnya di dalam al-Mizan atau Muhazzab Sunan al-Baihaqi, al-`Ulû
lil-`Alî al-`Azim.
Sebagai contoh,
apabila bercakap tentang Mu`âwiyah b. Syaih di Mâzân al-I`tidal (4/135), beliau
menulis: "Dia adalah antara penyampai yang diterima oleh Muslim tetapi
tidak al-Bukhârî. Anda boleh melihat al-Hâkim yang mengaitkan hadith ini dalam
Mustadrak dan berkata: 'Ini adalah mengikut syarat-syarat al-Bukhrî.' Dia
berulang kali membuat kesilapan ini. "
3)
Ketiga,
apabila az-Zahabi menulis di dalam Talkhis beliau "mengikut syarat-syarat
al-Bukhari dan Muslim" atau menulis "sahih", dia hanya
memberikan keputusan al-Hakim seperti yang terdapat dalam Mustadrak. Dia tidak
menyatakan pandangannya sendiri. Oleh itu, kita tidak boleh mengaitkan pendapat
ini kepada az-Zahabi semata-mata tanpa menyemak penilaian az-Zahabi dalam
kitabnya yang lain kerana ini kitab talkhish bukan tahqiq.
4)
Syeikh
al-Sharîf Hâtim al-`Awni menegaskan:-
Az-Zahabi TIDAK pernah berkata, apabila dia menyampaikan
keputusan al-Hakim pada hadits tanpa membuat komen sendiri bahawa dia bersetuju
dengan penilaian al-Hakim, atau bahkan bahawa dia tidak membantahnya, dan
penilaian itu boleh dikaitkan dengannya juga.
Sudah jelas dari melihat Talkhis az-Zahabi bahawa dia hanya menyebut
selepas setiap keputusan al-Hakim mengenai keasliannya. Jika dia mahu menambah
sebarang komen sendiri, dia dengan jelas menyatakan bahawa dia berbuat demikian
dengan memulakan dengan perkataan "Aku katakan ..."
Oleh itu, semua keputusan pada hadith yang terdapat di dalam Talkhis
tanpa didahului oleh kata-kata "Saya katakan ..." hanyalah hukum yang
diberikan oleh al-Hakim sendiri.
az-Zahabi
menjelaskan bahawa dia tidak mengomentar kepada semua riwayat yang bermsalah
yang dia sebut di dalam Talkhisnya, melainkan dia hanya mengambil perhatian
untuk memberi komen kepada sebahagian daripada mereka, terutamanya riwayat yang
direka-reka.
Adakah dia tidak mengatakan bahawa kira-kira seperempat buku itu
terdiri daripada "ceritera yang ditolak dan palsu"? Dalam ucapannya,
beliau hanya memberi komen tentang kira-kira satu lapan hadith yang terdapat
dalam Mustadrak. Terdapat sejumlah 9045 hadits di Mustadrak al-Hâkim. Az-Zahabi,
dalam ucapannya, memberi komen pada 1182 sahaja, manakala seperempat hadits
dalam Mustadrak akan berjumlah 2261 hadits. (Ibn al-Mulaqqin Mukhtasar Istidrak
al-Zhahabi, hal. 8-9)
Dr. Bashar Awad
Ma`ruf dan Syeikh al-Sharîf Hâtim al-`Awni adalah dua ahli hadits yang menuang
bakti dalam mengkaji Mustadrak al-Hakim dan al-Talkhish.
Rujukan
No comments:
Post a Comment