No
|
Sighat
|
Maksud
|
Rujukan
|
1
|
ثقة (Tsiqah)
|
Adil dan dhabit, akan tetapi kata tsiqah juga terkadang tidak bermakna adil dan dhabit, seperti apabila dikatakan tsiqah dhaif, tsiqah sayyi’ al-hifz, maka kata tsiqah disini hanya menunjukkkan bahawa periwayat yang bersangkutan mempunyai agama serta ibadah yang baik tapi buruk dari
segi hafalannya
|
Syifa’ al-‘alil bi Alfaz wa Qawa‘id al-Jarh wa alTa‘dil, hal. 326
|
2
|
ثبت (Tsabat)
|
Yang teguh hati dan lisannya juga kitabnya. Periwayat yang disifati dengan sighat ini setingkat dengan periwayat yang tsiqah menurut Ibn Solah
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 82
|
3
|
حجة (Hujjah)
|
Hadisnya dapat dijadikan hujjah. Periwayat dengan sifat ini dianggap lebih kuat dari periwayat tsiqah, walaupun
dalam maratib al-ta‘dil sighat hujjah dan tsiqah ada pada peringkat yang sama
|
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 139
|
4
|
متقن (Mutqin)
|
Sempurna. Hadis dari periwayat yang mutqin dapat dijadikan hujjah dan dia sederajat dengan periwayat yang tsiqah
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 163
|
5
|
كأنه مصحف (Ka’nah mushaf)
|
Kiasan dari kata hifz dan itqan. Sighat ini sederajat dengan sihgat tsiqah
|
Fath al-Mugihs bi
Syarh alfiyyah al-Hadis, 2/116
|
6
|
حافظ (Hafidz)
|
Penghafal hadis. Sighat ini tidak cukup untuk menempatkan periwayat yang disifati dengannya pada derajat tsiqah, sebab terkadang ada periwayat yang hafiz tapi tidak adil
|
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 138
|
7
|
ضَابِطٌ (Dhabit)
|
Periwayat yang mampu menghafal hadis yang didengarnya serta mampu menyampaikannya bila pun dia menginginkannya. Akan tetapi sama dengan kata hafiz, kata dhabit juga boleh sedarajat dengan kata tsiqah hanya
apabila ditujukan kepada periwayat yang adil
|
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 138
|
8
|
صدوق (Shaduq)
|
Sangat jujur. Walaupun sighat ini menunjukkan akan sangat
jujurnya periwayat yang disifatinya, akan tetapi masih dibawah peringkat sighat tsiqah, sebab sighat ini tidak menunjukkan akan kuatnya hafalan atau bagusnya kualiti
intelektual periwayat yang bersangkutan sebagaimana
sighat tsiqah. Oleh kerana itu, periwayat ini belum boleh dibuat hujjah riwayatnya sampai dapat dibuktikan bahawa
hadis yang diriwayatkannya mempunyai dasar/asal atau
diriwayatkan lewat jalur yang lain dengan periwayat yang
terjamin kedhabitannya (tsiqah).
|
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 159-61
|
9
|
لَابَأْسَ بِه (La ba’sa bih)
|
Tidak bermasalah. Sighat ini sedarajat dengan dengan shaduq.
|
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 140
|
10
|
ليس به بأس (Laisa Bihi Ba’s)
|
Tidak bermasalah. Sighat ini sama dengan la ba’sa bihi. Dikatakan bahwa apabila sighat ini diucapkan oleh Ibn
Ma‘in maka bermakna tsiqah, begitu juga bila diucapkan oleh ‘Abd al-Rahman bin Ibrahim Duhaim
|
al-Tarikh al-Kabir 1/227
|
11
|
مأمون (Ma’mun)
|
Dapat diperacaya. Sighat ini sederajat dengan shaduq
|
Syarh Al-Tabsirah wa alTazkirah, 1/371
|
12
|
خيار (khiyar)
|
Menurut al-Sakhawi, sighat ini sedarajat dengan ma’mun
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
|
13
|
محله الصدق (Mahalluhu Sidq)
|
Peringkatnya sama dengan periwayat shaduq. Dalam hal ini,
tidak semua ulama kritik hadis sependapat dengan
pernyataan ini, sebagian mereka menempatkan sighat ini
berada satu peringkat dibawah periwayat shaduq, seperti
yang dilakukan oleh al-Zahabi dan al-‘Iraqi, ini
kerana didalam sighat shaduq terdapat penekanan
(mubalaghah) dalam kejujurannya sedangkan di dalam sighat
Mahalluhu al-sidq tidak
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 165
|
14
|
رووا عنه (Rawa ‘Anhu)
|
Para ahli hadis meriwayatkan hadis darinya. Sighat ini
berada dibawah darjat sighat shaduq dan yang semakna
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
|
15
|
روى الناس عنه (Rawi ‘Anhu An-Nas)
|
sama dengan Rawa ‘Anhu
| |
16
|
يروى عنه (Ya Rawi ‘Anhu)
|
sama dengan Rawa ‘Anhu
| |
17
|
الى الصدق ماهو (Ila Sidq Ma Huwa)
|
Dekat dengan kejujuran, hanya saja sifat sidqnya belum sampai pada tingkat yang diyakini tapi masih sebatas zann
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 74
|
18
|
وسط (Wasath)
|
Sederhana/tengah-tengah atau periwayat yang tidak
Sempurna dan juga tidak buruk. Sighat ini sedarjat dengan sighat Rawa ‘anhu
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
|
19
|
شيخ (Syeikh)
|
Sighat ini adalah merupakan sighat ta‘dil oleh Ibn Abi Hatim, diposisikan diperingkat ketiga dari empat maratib
alfaz al-ta‘dil yang ditetapkannya.
Menurut Abu al-Hasan bin al-Qattan sighat syaikh yang ducapkan oleh Ibn
Abi Hatim bukanlah merupakan ungkapan yang melemahkan (tad‘if) kepada seorang periwayat melainkan sebuah pemberitahuan bahawa periwayat tersebut bukan
ahli ilmu yang tersohor dan dia hanya seorang guru (syaikh) yang mempunyai riwayat hadis yang dapat diambil darinya.
Al-Zahabi berkata, sighat syaikh yang diucapkan oleh Ibn Abi Hatim bukanlah ungkapan jarh
melainkan ungkapan ta‘dil yang setelah diteliti ungkapan tersebut walaupun berupa ungkapan ta‘dil tapi periwayat yang bersangkutan belum memenuhi syarat untuk dapat dibuat hujjah riwayatnya. Oleh kerana itu periwayat demikian ini, tidak dapat dibuat hujjah riwayatnya, tapi
masih dapat ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan untuk dikaji (ينظر فيهi) sehingga apabila mendapatkan dukungan dari riwayat yang tsiqah maka dapat terangkat menjadi sahih lighairih
|
Al-Jarah wa Ta’dil 2/37
Naulul Authar 3/229
Mizan ‘Itidal 2/385
|
20
|
شيخ وسط (Syeikh Wasath)
|
Sighat ini sama darjatnya dengan sighat syaikh dengan tanpa menyebutkan wasath ataupun wasath tanpa menyebutkan syaikh
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
|
21
|
مقارب الحديث (Muqarib Al-Hadith)
|
Riwayat hadisnya dekat dengan riwayat hadis periwayat-periwayat yang tsiqah, sehingga dapat diertikan bahawa hadith dari periwayat yang bersangkutan tidak syadz dan tidak munkar
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
|
22
|
صالح الحديث (Salih Al-Hadith)
|
Baik hadisnya. Ibn al-Shalah berkata, bila dikatakan salih al-hadis maka hadisnya boleh ditulis dan dijadikan
i‘tibar.
Sedangkan kata salih} al-hadis terkadang juga diucapkan kepada periwayat yang shaduq wa fihi dha‘fun (periwayat yang jujur tapi hafalannya buruk), sebagaimana
yang dilakukan oleh Ibn Mahdi.
|
Muqaddimah Ibn al-Salah, hal. 124-125
Syarh Al-Tabsirah wa al-Tazkirah 1/372
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
|
23
|
يعتبر به (Yu’tabir bih)
|
Hadisnya dapat dijadikan i‘tibar (mutabi‘ atau syahid)
|
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
|
24
|
يكتب حديثه (Yuktabu hadhitsuhu)
|
Hadisnya boleh ditulis. Sighat ini bermakna umum, sebab
mencakup beberapa sighat, seperti shaduq, mahalluhu sidq, salih al-hadis bahkan juga mencakup layyin al-hadis,
sebab semuanya itu termasuk dalam cakupan makna yuktabu hadisuhu meskipun tingkatannya berbeza.
Sighat ini belum boleh membuatkan periwayat yang bersangkutan
untuk dijadikan hujjah riwayatnya. Hanya saja apabila sighat yuktabu hadisuhu diucapkan oleh Ibn Ma‘in maka bererti periwayat yang bersangkutan masuk dalam kumpulan periwayat yang dhaif, sehingga dapat dipahami bahawa
sighat ini menurut Ibn Ma‘in bermakna ‚hadisnya dapat ditulis untuk dijadikan i‘tibar‛
|
Al-Jarah wa Ta’dil 2/37
Mizan ‘Itidal 2/385
al-Raf‘u wa al-Takmil fi al-Jarh wa al-Ta‘di hal. 102
|
25
|
جيد الحديث (Jayyid AI-Hadith)
|
Yang baik hadisnya. Sighat ini sedarjat dengan sighat
syaikh atau wasatt. Hadis dari dari periwayat yang jayyid al-hadis boleh ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan masih dipertimbangkan (ينظر فيه).
|
Syarah Al-Tabsirah wa al-Tazkirah 2/372
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 90
|
26
|
صويلح (Suwailih)
|
Bentuk tasghir dari kata salih}. Hadis dari periwayat ini juga boleh ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan masih
dipertimbangkan (ينظر فيه).
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 90
|
27
|
صدوق ان شاء الله (Saduq Insya’ Allah)
|
Insya Allah jujur. Menurut al-Sakhawi> dan Ibn Hajar sighat ini ada pada darjat keenam, dalam maratib alfaz al-ta‘dil yang dibuatnya
|
Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 107-108
|
28
|
أرجو أن لا بأس به (Arju’ An Ba’sa Bihi)
|
Saya berharap tidak ada masalah. Menurut al-Iraqi, darjat sighat ini sama dengan shaduq insya Allah
|
Tadrib al-Rawi 1/407
|
29
|
حسن الحديث (Hasan AI-Hadith)
|
Bagus hadisnya. Sighat ini sedarjat dengan jayyid al-hadis.
|
Tadrib al-Rawi 1/407
|
No
|
Sighat
|
Maksud
|
Hujjah
|
Iktibar
|
Syawahid
|
1
|
فيه مقال (Fihi Maqal)
|
Terdapat kelemahan dalam kredibilitinya dan diperbincangkan. Sighat terendah dalam maratib alfaz al-tajrih dan paling dekat dengan darjat ta’adil terendah
|
x
|
/
|
-
|
2
|
فيه أدني مقال (Fihi adni Maqal)
|
Semakna dengan fihi maqal
|
x
|
/
|
-
|
3
|
ضُعِف (Dhu’ifa)
|
Dianggap lemah, sedarjat dengan fihi maqal
|
x
|
/
|
-
|
4
|
فيه ضَعْف (Fihi dha’fun )
|
Hadithnya mengandungi kelemahan. Sedarjat dengan fihi maqal
|
x
|
/
|
-
|
5
|
فى حديثه ضعف (Fi hadits dhaif)
|
Darjatnya sama dengan fihi dha’fun
|
x
|
/
|
-
|
6
|
ليس بذاك (Laisa bidzaka)
|
Dia tidak kuat
|
x
|
/
|
-
|
7
|
ليس بذاك القوي (Laisa bidzaka qawiy)
|
Dia tidak kuat, para nuqqad menggunakan lafaz ini saling bertukar dengan laiza bi zaka al-qawiyy
|
x
|
/
|
-
|
8
|
ليس بالقوي (Laisa Bil Qawiy)
|
Tidak kuat, sighat tajrih yang ringan. Boleh ditulis hadithnya seperti laisa bi zaka dan laiza bi zaka al-qawiyy
|
x
|
/
|
-
|
9
|
ليس بالمتين (Laisa Bil Matin)
|
Tidak kuat, setingkat dengan laisa bi qawiyyi
|
x
|
/
|
-
|
10
|
لسي بحجة (Laisa Bi Hujjah)
|
Tidak dapat dijadikan hujjah, setingkat dengan laisa bi qawiyyi
|
x
|
/
|
-
|
11
|
ليس بعمدة (Laisa bi Umdah)
|
Tidak kuat
|
x
|
/
|
-
|
12
|
ليس بمأمون (Laisa bi ma’mun)
|
Tidak terpecaya
|
x
|
/
|
-
|
13
|
ليس بالمرضى (Laisa bi mardhiy)
|
Tidak diredhai
|
x
|
/
|
-
|
14
|
ليس يحمدونه (Laisa bi yahmadunahu)
|
Nuqqad tidak memujinya
|
x
|
/
|
-
|
15
|
ليس بالحافظ (Laisa bil Hafiz)
|
Bukan penghafal hadis, sedarjat dengan laisa yahmadunahu
|
x
|
/
|
-
|
16
|
تعرف وتنكر (Tu’rafu wa tunkaru)
|
Riwayatnya ada yang dikenali dan ada yang mungkar. Perlu dikaji untuk diterima atau tolak
|
x
|
/
|
-
|
17
|
في حديثه شيء (Fi hadisah syaii)
|
Di dalam hadisnya terdapat kelemahan, sedarjat dengan laisa yahmadunahu
|
x
|
/
|
-
|
18
|
فيه لين (Fihi layyin)
|
Terdapat kedhaifan dalam hadistnya
|
x
|
/
|
-
|
19
|
لين الحديث (Layyin al-hadith)
|
Lafaz tajrih paling ringan dan mendekati ta’dil terendah
|
x
|
/
|
-
|
20
|
لين (Layyin)
|
Sederajat dengan fihi layyin dan layyin al-hadis
|
x
|
/
|
-
|
21
|
مجهول (Majhul)
|
Tidak dikenali sebagai periwayi hadith, sedarjat dengan laisa yahmadunahu
|
x
|
/
|
-
|
22
|
فيه جهالة (Fihi jahalah)
|
Lafaz tajrih paling ringan dan mendekati ta’dil terendah
|
x
|
/
|
-
|
23
|
لا أدري ماهو (La adri ma huwa)
|
Saya tidak mengetahui bagaimana dia. Sedarjat dengan majhul dan fihi jahalah
|
x
|
/
|
-
|
24
|
للضعف ما هو (Lildha’fi ma huwa)
|
Tidak jauh dari kedhaifan
|
x
|
/
|
-
|
25
|
فيه خلف (Fihi khilafun)
|
Sebahagian nuqqan menjarah, sebahagian lagi menta’dil. Sama kelompok dengan layyin al-hadith
|
x
|
/
|
-
|
26
|
طعنوا فيه (Tha’anu fihi)
|
Dicela. Sedarjat dengan layyin al-hadith
|
x
|
/
|
-
|
27
|
نزكوه (Nazakuh)
|
Dicela. Sedarjat denganTha’anu fihi
|
x
|
/
|
-
|
28
|
مطعون فيه (Math’un fihi)
|
Periwayat dicela. Sedarjat dengan Tha’anu fihi
|
x
|
/
|
-
|
29
|
شيء الحفظ (Saiyi’u al-hifdzi)
|
Buruk hafalan. Singhat paling ringan dan mendekati lafaz jarh
|
x
|
/
|
-
|
30
|
تكلمو فيه (Takallamu fihi)
|
Nuqqad mengkritik kredibilitinya atau mendhaifkannya
|
x
|
/
|
-
|
31
|
سكتوا عنه (Sakatu anhu)
|
Ulama kritik hadis diam dan tidak memberi komentar tentang periwayat bersangkutan
|
x
|
x
|
-
|
32
|
فيه نظر (Fihi nazhar)
|
Masih perlu dkaji. Darjat sama dengan layyin al-hadith
|
x
|
x
|
-
|
33
|
ضعّفوه (Dha’a’fuhu)
|
Lemah, sighat ini lebih buruk dari semua lafaz sebelum no. 33
|
x
|
/
|
-
|
34
|
ضعيف (Dhaif)
|
Lemah. Sama tingkatan dengan Dha’a’fuhu
|
x
|
/
|
-
|
35
|
مضطرب الحديث (Mudhtharib al-hadith)
|
Periwayat yang meriwayatkan hadis yang saling bertentangan
|
x
|
/
|
-
|
36
|
واهٍ (Wahin)
|
Lemah. Tingakatan kedua terendah
|
x
|
/
|
-
|
37
|
لا يحتج به (La yuhtajju bihi)
|
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah. Masih boleh dijadikan I’tibar hadithnya.
|
x
|
/
|
-
|
38
|
منكر الحديث (Munkarul hadis)
|
Periwayat hadith munkar. Ramai ulama kritik menjarh kerana perawi ini mempunyai sebuah hadith saja.
Selain itu apabila seorang periwayat dinilai munkarul hadis maka bukan bererti seluruh hadis yang
diriwayatkannya merupakan hadis munkar, sebab bahkan
jika seorang periwayat meriwayatkan beberapa hadis munkar maka dia sudah dapat dinilai munkarul hadis.
Adapun status dari periwayat yang bersangkutan maka
hadisnya masih dapat dijadikan i‘tibar apabila sighat ini diucapkan oleh selain al-Bukhari
|
x
|
/
|
-
|
39
|
حديثه منكر (Haditsuhu munkar)
|
Hadithnya munkar. Masih boleh dijadikan I’tibar hadithnya
|
x
|
/
|
-
|
40
|
له ما ينكر (Lahu ma yunkar)
|
Perawi mempunyai hadith-hadith munkar. Masih boleh dijadikan I’tibar hadithnya
|
x
|
/
|
-
|
41
|
له مناكير (Lahu manakir)
|
Perawi mempunyai hadith-hadith munkar. Masih boleh dijadikan I’tibar hadithnya
|
x
|
/
|
-
|
42
|
رُد حديثه (Rudda haditsuhu)
|
Ditolak hadithnya. Al-Baqillani perawi yang ditolak hadithnya adalah yang terkenal banyak lupa dan keliru serta kurang dhabitnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
43
|
رَدوا حديثه (Radda haditsuhu)
|
Ditolak hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
44
|
مردود الحديث (Mardud al-hadits)
|
Ditolak hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
45
|
ضعيف جدا (Dhaif jiddan)
|
Sangat lemah. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
46
|
تالف (Talifu)
|
Rosak (halik) riwayatnya. Periwayat yang demikianini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
47
|
طر حوا حديثه (Tharahu haditsuhu)
|
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian
ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
48
|
إرم به (Irma bihi)
|
Lemparkan hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
49
|
مطرح (Mathruh)
|
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian
ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
50
|
مطرح الحديث (Mathruh al-hadits)
|
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
x
|
51
|
لا يكتب حديثه (La Yuktabu haditsuhu)
|
Tidak boleh menulis hadisnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
52
|
لا تحل كتب حديثه (La tahillu kitabatu haditsihi)
|
Tidak boleh menulis hadisnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
53
|
لا تحل الروايه عنه (La tahillu al riwayatu ‘anhu)
|
Tidak halal dan tidak boleh meriwayatkan hadith darinya. Termasuk perawi yang diberi status munkarul hadith oleh Bukhari. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
54
|
ليس بشيء (Laisa bi syai’in)
|
Tidak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
Akan tetapi apabila periwayat yang bersangkutan dinilai tsiqah oleh ulama kritik hadis yang lain, maka sighat ini bererti menunjukkan bahawa
riwayat dari periwayat yang bersangkutan masih dapat dijadikan i‘tibar tapi tidak dapat dijadikan hujjah
(Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/127)
|
x
x
|
x
/
|
-
-
|
55
|
لا شيء (La syai’a)
|
Tak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
56
|
لا يساوي شئا (La yusawi syai’an)
|
Hadithnya tak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
57
|
يسرق الحديث (Yasriq al-hadith)
|
Dia mencuri hadith. Selalu dikenakan pada perawi hadits maqlub. Dia mengganti sanad hadith dengan memasukkan namanya dalam senarai perawi sanad hadith tersebut, sehingga dia seakan-akan salah seorang perawi hadith tersebut
|
x
|
x
|
-
|
58
|
متحم بالكذب (Muttaham bil kazib)
|
Dituduh sebagai pendusta. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
59
|
متحم بالوضع (Muttaham Bil wadi’)
|
Dituduh memalsukan hadis. Sighat ini sama tinggakatannya dengan muttaham bil kadzib
|
x
|
x
|
-
|
60
|
سا قط (Saqith)
|
Periwayat yang gugud hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
61
|
هالك (Halik)
|
Periwayat yang rosak hadithnya
|
x
|
x
|
-
|
62
|
ذاهب الحديث (Dzahib al-hadith)
|
Riwayatnya hilang/ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar. Abi Hatim – Jarh paling parah.
|
x
|
x
|
x
|
63
|
ذاحب (Dzahib)
|
Riwayatnya hilang/ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar. Abi Hatim – Jarh paling parah
|
x
|
x
|
x
|
64
|
متروك الحديث (Matruk al-hadith)
|
Riwayatnya ditinggalkan. Ibnu Abi HAtim mengkategorikan sighat ini pada tingkatan paling parah. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
65
|
متروك (Matruk)
|
Riwayatnya ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
66
|
تركوه (Tarkuhu)
|
Riwayatnya ditinggalkan, adakalanya kerana kedustaannya atau tertuduh dusta atau kerana kefasikannya, atau banyak keliru.
Selalu juga disebut sebagai matruk atau matrukul hadith
|
x
|
x
|
x
|
67
|
مود (Mudin)
|
Perawi yang rosak riwayatnya
|
x
|
x
|
-
|
68
|
لا يعتبر بحديثه (La yu’tabaru bi haditsihi)
|
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah mahupun i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
69
|
لايعتبر به (La Yu’tabaru Bih)
|
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah mahupun i‘tibar
|
x
|
x
|
-
|
70
|
ليس بثقة (Laisa bi Tsiqah)
|
Bukan periwayat yang tsiqah, atau dengan kata lain periwayat yang tidak adil mahupun dhabit.
Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
71
|
سكتوا عنه (Sakatu ‘anhu)
|
Ulama kritik hadis tidak memberi komentar tentangnya. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
72
|
كذاب (Kadzzab)
|
Pendusta hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
73
|
يضع الحديث (Yadha’ al-Hadits)
|
Pemalsu hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
74
|
يكذب (Yukadzibun)
|
Perawi yang sentiasa berbohong. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
Akan tetapi menurut sebahagian ulama kritik
hadis, sighat ini dan yang seakar dengan kata ini yakni
kadzzab termasuk sighat al-jarh ghair al-mufassar, oleh kerana itu termasuk didalamnya al-ghalit (yang sering keliru) dan
al-wahim (yang sering menduga-duga)
(Al-Tankil bima fi Ta’nib
al-Kausari min al-Abathil 2/495)
|
x
|
x
|
x
|
75
|
وضاع (Wadha’a)
|
Pemalsu hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tiba
|
x
|
x
|
x
|
76
|
دجّال (Dajjal)
|
Perawi yang pendusta. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar
|
x
|
x
|
x
|
77
|
اكذب الناس (Akzabun al-nas)
|
Perawi yang paling bohong. Sighat paling parah dan perawi tidak dapat dijadikan hujjah
|
x
|
x
|
x
|
78
|
إليه المنتحى فى الوضع (Ilaihi muntaha fil wad’)
|
Perawi yang normbor satu pemalsuan haditsnya. Sighat paling parah dan perawi tidak dapat dijadikan hujjah
|
x
|
x
|
x
|
Tingkat |
Lafaz |
Kehujjahan |
1 |
Segala sesuatu yang mengandung kelebihan
rawi dalam keadilan dengan menggunakan lafaz-lafaz superlatif yang
berbentuk af’alut tafdil atau ungkapan yang mengandung erti sejenis,
misalnya: · Orang
yang paling tsiqah (أَوْثَقُ النَّاسْ) · Orang
yang paling mantap hafalan dan keadilannya (أَثْبَتُ النَّاسِ حِفْظًا
وَعَدَالَةً) · Orang
yang paling mantap hafalan dan keadilannya (إِلَيْهِ الْمُنْتَهَى فِى الثّبت) · Orang
yang tsiqah melebihi orang yang tsiqah (ثَقَةُ فَوَقَ الثَّقَةِ) |
Hadithnya perawi tersebut boleh dijadikan hujjah |
2 |
Memperkuatkan ketsiqahan rawi, keadilannya dan kedhabitannya, baik
sifatnya yang diletakkan itu selafaz (dengan mengulanginya) maupun semakna,
misalnya: · Orang
yang teguh (lagi) teguh (ثُبُتٌ ثُبُتْ) · Orang
yang tsiqah (lagi) tsiqah (ثِقَةٌ ثِقَةْ) · Orang
yang ahli (lagi) pandai dalam berhujjah (hujjah) (حُجَّةٌ حُجَّةْ) · Orang
yang teguh (lagi) tsiqah (ثُبُتٌ ثِقَّةْ) · Orang
yang kuat ingatannya dan ahli berhujjah (hujjah) (حَافِظٌ حُجَّةْ) · Orang
yang kuat ingatan lagi meyakinkan ilmunya (ضَابِطٌ مُتْقِن) |
|
3 |
Menunjukkan keadilan dengan suatu lafaz yang mengandung erti kuat
ingatan, tanpa ada penguatan misalnya: · Orang
yang teguh (hati dan lidahnya), (ثُبُتٌ) · Orang
yang meyakinkan (ilmunya), (مُتْقِنٌ) · Orang
yang tsiqah (ثِقَةٌ) · Orang
yang hafidz (kuat hafalannya), (حَافِظٌ) · Orang
yang hujjah (حُجَّةٌ) |
|
4 |
Menunjukkan adanya keadilan dan kepercayaan tanpa adanya isyarat akan
kekuatan ingatan dan ketelitian, misalnya: · Orang
yang sangat jujur (صَدُوْقٌ) · Orang
yang dapat memegang amanah (مَأْمُوْنٌ) · Orang
yang tidak cacat (لَابَأْسَ بِهْ)
Boleh mencapai taraf hasan lizatihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74) |
Hadisnya belum dapat dijadikan hujjah secara langsung, akan tetapi harus diteliti lebih lanjut dan diuji (ينظر فيو ويختبر ) sampai tebukti kedhabitan riwayatnya sehingga dapat pula dijadikan hujjah. Dan jika tidak sesuai, maka ditolak. |
5 |
Menunjukkan kejujuran rawi, tapi tidak
menunjukkan adanya pentsiqahan ataupun celaan misalnya: · Orang
yang berstatus jujur (مَحِلُّهُ الصِّدْقُ) · Orang
yang baik hadisnya (جَيِّدُ الْحَدِيْث) · Orang
yang bagus hadisnya (حَسَنُ الْحَدِيْث) · Orang
yang haditsnya berdekatan dengan hadis-hadis orang lain yang tsiqah
(مُقَارِبُ الْحَدِيْث)
Boleh mencapai taraf hasan lighairihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74) |
|
6 |
Menunjukkan erti mendekati celaan. Seperti sifat-sifat yang sudah
disebutkan diatas yang diikuti dengan lafaz “Insya Allah”, atau lafaz
tersebut ditashgirkan (pengecilan erti), atau lafaz itu dikaitkan dengan
suatu pengharapan, misalnya: · Orang
yang jujur, insya Allah (صُدُوْقٌ إِنْشَاءَ الله) · Orang
yang diharapkan tidak memiliki cacat (فُلَانٌ أَرْجُوْ بِأَنَّ لَابَأْسَ بِه) · Orang
yang sedikit kesalehannya (فُلَانٌ صويلح) · Orang
yang di harapkan diterima hadisnya (فُلَانٌ مَقْبُوْل حَدِيْثُهُ)
Boleh mencapai taraf hasan lighairihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74)
|
Tidak dapat dijadikan hujjah dan hanya dapat dijadikan mutabi‘ atau syahid hadisnya |
Tingkat |
Lafaz |
Kehujjahan |
1 |
Menunjukkan kecacatan yang sangat parah
kepada rawi dengan menggunakan lafaz-lafaz yang berbentuk afalut tafhdil atau
ungkapan yang lain (seperti sighat muballagah) yang mengandung pengertian
yang sejenisnnya dengan itu, misalnya: · Orang
yang paling dusta (اَوْضَعَ النَّاْس) · Orang
yang paling bohong (اَكْذَبُ النَّاسْ) · Orang
yang paling top kebohongannya (اِلَيْهِ الْمُنْتَقَى فِى الْوَضْعِ) |
Hadithnya dhaif dan sama sekali tidak dapat dijadikan hujjah,
dan I’tibar.
Tidak boleh ditulis dan tidak boleh dianggap apa-apa.
Tidak boleh dikuatkan dan menguatkan isnad lain |
2 |
Menunjukkan sifat dusta, cacat yang parah dengan menggunakan lafaz
berbentuk sighat muballagah, misalnya: · Orang
yang pembohong (كَذَّابُ) · Orang
yang pendusta (وَضَّاعٌ) · Orang
yang penipu (دَجَّالْ) |
|
3 |
Menunjukkan kepada tuduhan dusta, bohong, pemalsu hadith atau yang
lainnya, misalnya: · Orang
yang dituduh bohong (فُلَانٌ مِتَّهَمٌ بِاْلكَذْبِ) · Orang
yang dituduh dusta (اَوْمُتَّهِمٌ بِالْوَضْعِ) · Orang
yang perlu diteliti (فُلَانُ فِيْهِ النَّظْرُ) · Orang
yang gugur (فُلاَنٌ سَاقِطٌ) · Orang
yang hadisnya telah hilang (فُلَانٌ ذَاهِبُ الْحَدِيْث) · Orang
yang ditinggalkan hadisnya (فُلَانٌ مَتْرُوْكُ الِحَدِيْث) |
|
4 |
Menunjukkan lemah sekali dan tidak boleh ditulis hadithnya, misalnya: · Orang
yang dilempar hadisnya (مُطْرَحُ الْحَدِيْثُ) · Orang
yang lemah (فُلَانٌ ضَعِيْفٌ) · Orang
yang ditolak hadisnya (فُلَانٌ مَرْدُوْدٌ الْحَدِيْث) |
|
5 |
Menunjukkan kepada kelemahan dan kekacauan rawi mengenai hafalannya,
misalnya: · Orang
yang tidak dapat dibuat hujjah hadisnya (فُلَانٌ لَايُحْتَجُّ بِهِ) · Orang
yang tidak dikenai identitasnya (فُلَانٌ مَجْهُوْلٌ) · Orang
yang mungkar hadisnya (فُلَاٌن مًنْكَرٌ الْحَدِيْث) · Orang
yang kacau hadisnya (فُلَانٌ مُضْطَرِبُ الْحَدِيْث) · Orang
yang banyak menduga-duga (فُلَانٌ وَاهٍ) |
Haditnya dhaif tidak dijadikan hujjah tetapi masih dapat dijadikan
I’tibar setelah dikaji.
Boleh ditulis untuk diperhatikan sahaja.
Jarh tingkatan pertama lebih ringan dari setelahnya.
Boleh dikuatkan dan menguatkan isnad lain |
6 |
Menyifati rawi dengan sifat-sifat yang menunjuk kelemahannya, tapi
sifat itu berdekatan dengan adil, misalnya: · Orang yang
didhaifkan hadisnya (ضُعِّفَ حَدِيْثَهُ) · Orang yang
diperbincangkan (فُلَانٌ مُقَالٌ فِيْهِ) · Orang yang
disingkiri (فُلَانٌ فِيْهِ خَلْفٌ) · Orang yang
lunak (فُلَانٌ لَيَّن) · Orang yang
tidak dapat digunakan hujjah hadisnya (فُلَانٌ لَيِسَ بِالْحُجَّةْ) · Orang yang
tidak kuat (فُلَانٌ لَيْسَ بِالْقَوِى) |
مراتب الفظ التعديل
Ting |
Ibn Hajar, As-Suyuthi |
Al-Harawi |
Al-Iraqi |
Az-Zahabi |
An-Nawawi |
Ibn Solah |
Ibn Abi Hatim al-Razi |
1 |
-أوثق الناس -أثبت الناس -فوق الثقة -اليه المنتهى الثبت -لا أثبت منه -فلان سأل عنه |
- أوثق -الناس -أثبت -الناس |
-ثقة ثقة -ثبت ثبت -ثقة ثبت -ثقة حجة -ثبت متقن |
-ثقة ثقة -ثبت حجة -ثبت حافظ -ثبت متقن |
- ثقة - ثبت - متقن - حجة - ضابط - عدل - حافظ |
-ثقة -ثبت -متقن -حجة -ضابط -حافظ |
-ثقة -ثبت -متقن -بحتج |
2 |
-ثقة ثقة -ثبت ثبت -ثقة ثبت -ثقة حجة - ثبت مأمون -حجة حجة |
-ثقة ثقة -ثبت ثبت -ثقة ثبت -ثقة حجة -ثبت متقن |
-ثقة -ثبت -حجة -متقن -حافظ |
-ثقة -ثبت -متقن |
-صدوق -محله الصدق -لا بأس به |
-صدوق -محله الصدق -لا بأس به |
-صدوق -محله الصدق - لا بأس به |
3 |
-ثقة -ثبت -حجة -ضابط -حافظ |
-صدوق -محله الصدق -لا بأس به -مأمون -خير |
-صالح الحديث -حسن الحديث -مقارب الح مقارب الحديث ديث |
- صدوق -ليس به بأس -لا بأس به |
-شيخ -روي عنه الناس -مقارب الحديث -وسط |
-شيخ |
-شيخ |
4 |
-صدوق -مأمون -خيار -لا بأس به |
-جيد الحديث -جيد -حسن الحديث -شيخ -روي عنه الناس مقارب الحديث |
-محله الصدق -شيخ وسط -شيخ -وسط |
-صالح الحديث -محله الصدق -جيد الحديث -حسن الحديث -شيخ وسط -شيخ -وسط |
-صالح الحديث |
-صالح الحديث |
-صالح الحديث |
5 |
-صالح الحديث -محله الصدق -رووا عنه -جيد الحديث -حسن الحديث -مقارب الحديث -وسط شيخ -وسط -شيخ -وهم -صدوق له وهم -صدوق يخطئ -صدوق سوء الحفظ -سئ الحفظ -صدوق تغير بأخره -يرمى ببدع |
-صالح الحديث -وسط -صويلح -أرجو ألا بأس به |
-صدوق -مأمون -لا بأس به -ليس به بأس -خيار |
-صدوق إن شاء الله -صويلح -أرجو ألا بأس به |
- |
- |
- |
6 |
-صدوق إن شاء الله -صويلح -أرجو ألا بأس به -مقبول |
- |
- |
- |
- |
- |
Maratib Lafaz Tajrih
مراتب الظ التجريح
Ting |
Ibn Hajar, As-Suyuthi |
Al-Harawi |
Al-Iraqi |
Az-Zahabi |
An-Nawawi |
Ibn Solah |
Ibn Abi Hatim |
1 |
-أكذب الناس -أوضع الناس -منبع الكذب -ركن الكذب إليه المنتهى في الوضع |
-أكذب الناس -أفسق الناس -كذاب -يكذب -وضاع -دجال -يضع الحديث |
-كذاب -وضاع -دجال -يكذب -دجال -يضع |
-كذاب -دجال -يكذب -وضاع -يضع الحديث |
-كذاب -متروك الحديث -ذاهب الحديث |
-كذاب -متروك الحديث -ذاهب الحديث |
-كذاب -متروك الحديث -ذاهب الحديث |
2 |
-كذاب -وضاع -دجال |
-متهم بالكذب -متروك الحديث -ذاهب الحديث -ذاهب -متهم بالوضع -هالك فيه نظر -ساقط الحديث -ساقط -سكتوا عنه -تركواه -ليس بثقة -غير ثقة |
-متهم بالكذب -متروك الحديث -ذاهب الحديث -هالك فيه نظر -سكتوا عنه -ساقط |
-متهم بالكذب -متفق على تركهم |
-ضعيف الحديث |
- ضعيف الحديث |
- ضعيف الحديث |
3 |
-متهم بالكذب -متهم بالوضع -متروك الحديث -ذاهب الحديث -ذاهب -هالك -ساقط الحديث -ساقط -سكتوا عنه -تركواه -ليس بثقة -ليس بثقة -لايعتبر حديثه -غير ثقة -متروك -عير مأمون |
-ضعيف جدا -لا يساوي شيأ -ليس بشئ -واه -رد حديثه -مردود الحديث -طرحوا حديثه -ارم به -لا شيئ |
-ضعيف جدا -لا يساوي شيأ -ليس بشئ -واه -رد حديثه -يارم به |
-متروك -ذاهب الحديث -ليس بثقة -سكتوا عنه -فيه نظر -هالك -ساقط |
-ليس بقوي |
- ليس بقوي |
- ليس بقوي |
4 |
-ضعيف جدا -لا يساوي شيأ -ليس بشئ -واه -رد حديثه -مردود الحديث -مطرحوا حديثه -ارم به -ردوا حديثه -ليس بشيئ |
-ضعيف -منكر الحديث -مجهول -ضعفوه -مضطرب الحديث -لا يحتج به |
-منكر الحديث -لا يحتج به -ضعفوه -مضطربة به -واه |
-ضعيف جدا -واه -ضعفوه -ليس بشيء -ضعيف راواه |
- لين الحديث |
- لين الحديث |
- لين الحديث |
5 |
-ضعيف -منكر الحديث -مجهول -ضعفوه -مضطرب الحديث -حديثه مضطر |
-لين الحديث -فيه ضعيف -في حديثه ضعيف -ليس بقوي -ليس بذلك -ليس بحجة -ايس بالمتين -ليس بعمرة -ليس بالمرضى -فيه غلاف -طعنواه -سيء الحفظ -تكلموا فيه |
-لين -ليس بقوي -فيه ضعف |
-لين -ليس بقوي -فيه ضعف -فيه مقال -ليس بحجة -تعرفه و تنكر -تكلم فيه -سيء الحفظ -يضعف فيه -قد ضعف -لا يحتج صدوق ولكنه مبتع |
- |
- |
- |
6 |
-لين -ليس بقوي -فيه ضعف -ضعف أهل الحديث -فيه مقال -في حديثه مقال -ينكر و يعرف -فيه خلف -ليس بحجة -ليس بالمتن -ليس بالعبد -ليس بذلك -ليس بالمرضى -ليس بناك القوي -طعنوا فيه -تكلموا فيه -ما أعلم به بأسا -أرجوا لا بأس به -في حديثه ضعف سيء الحفظ |
- |
- |
- |
- |
- |
Tingkatan |
Lafaz |
Kehujjahan |
1 |
Sahabat |
martabat ta’dil tertinggi - Hujjah |
2 |
· Autsaq
an-Nas · Atsbat
an-Nas · Adhbath
an-Nas · Ilaihi
al-Muntaha fi al-Tatsabbut
Demikian pula kata-kata:
· La
A’rifu lahu Nazhiran fi ad-Dunya La Ahada Atsbatu Minhu · Man
Mitslu Fulan · Fulanun
La Yus’alu ‘Anhu aw A’n Mitslihi |
adalah martabat ta’dil tertinggi menurut penilaian ulama dalam taziyah
- Hujjah |
3 |
· Tsabtun
Hujjatun · Tsabtun
Hafizhun · Tsiqatun
Tsabtun · Tsiqatun
Mutqinun · Tsiqatun
Tsiqat · Tsiqatun
Ma’mun · Tsabtun
Hujjatun Shahibu hadits |
lafaz-lafaz ta’dil yang diulang-ulang lafzi atau maknawi
- Hujjah |
4 |
· Tsiqatun
Tsabtun · Mutqinun · Ka’annahu
Mushhafun · Hujjatun · Imaamun · Adlun
dhaabithun · Adlun
hafidz
Hujjatun lebih kuat daripada Tsiqatun |
lafaz ta’dil tunggal
- Hujjah |
5 |
· Laisa
bihi Ba’sun · La
Ba’sa bih · Shaduq · Ma’munun · Khiyar
al-Khalqi · Ma
A’lamu bihi Ba’san · Mahalluhu
ash-Shidqu |
- Tidak
boleh berhujjah dengannya - Ditulis
untuk dijadikan I’tibar |
6 |
· Laisa
bi Ba’id min ash-Shawaab · Syaikhun · Yurwa
Haditsuhu · Yu’tabaru
bih · Syaikhun
Wasath · Ruwiya
‘Anhu · Shalih
al-Hadits · Yuktabu
Haditsuhu · Muqarib
al-Hadits · Ma
Aqraba Haditsahu · Shuwailih · Shaduq
Insya Allah · Arju
an la Ba’sa bih · Jayyid
al-Hadits · Hasan
al-Hadits · Wasath · Maqbul · Shaduq
Taghayyara bi Akharatin · Shaduq
Sayyi’ al-Hifzhi · Shaduq
Lahu Auham · Shaduq
Mubtadi’ · Shaduq
Yahim |
lafaz-lafaz yang mendekati kepada jarh
- Tidak
boleh berhujjah dengannya - Ditulis
untuk dijadikan I’tibar |
Tingkatan |
Lafaz |
Kehujjahan |
1 |
- Fihi
maqal - Adna
Maqal - Dhaif - Yunkaru
marratan wa yu’rafu Ukhra - Laisa
bi Dzaka - Laisa
bi al-Qawiyyi - Laisa
bi al-Matin - Laisa
bi Hujjatin - Laisa
bi ‘Umdah - Laisa
bi Ma’mun - Laisa
bi al-Mardhiyy - Laisa
Yahmadunahu - Laisa
bi al-Hafizh - Ghairuhu
Autsaqu Minhu - Fihi
Syai’un - Fihi
Jahaalah - La
Adri Ma Huwa - Fihi
Dha’Fun - Layyin
al-Hadits - Sayyi’
al-Hifzhi - Dhu’ifa - Li
adh-Dha’fi Ma Huwa - Fihi
Layyin |
Martabat jarh yang paling ringan
Ini menurut selain Ad-Daraquthni. Beliau (Daraquthni) berkata, “bila aku berkata “Layyin”,
maka rawi tersebut tidak bererti gugur dan haditsnya jatuh dari i’tibar, ia
hanya mengalami jarh kerana suatu hal, tetapi tidak menggugurkan keadilannya.
Demikian pula istilah-istilah berikut:
Takallamu Fihi, Sakatu ‘Anhu, Math’un Fihi, atau Fihi Nazhar menurut selain al-Bukhari.
Kerana ia (Bukhari) menggunakan istilah-istilah ini untuk rawi yang
haditsnya ditinggalkan para ulama. |
2 |
- Fulanun
la Yuhtajju Bih - Dha’
a‘afuhu - Mudhtharib
al-Hadits - Lahu
ma Yunkar - Haditsuhu
Munkar - Lahu
Manakir - Dhaif - Munkar
Para rawi yang termasuk dalam kedua martabat
ini (1 & 2) sebagaimana dijelaskan oleh al-Sakhawi adalah dapat
dipakai sebagai i’tibar, iaitu dengan meneliti sejumlah riwayat lain yang
dapat memperkuatnya sehingga hadits tersebut dapat dipakai hujjah. |
Martabat yang lebih rendah daripada martabat pertama
Ini semua menurut selain al-Bukhari.
Sementara al-Bukhari sendiri berkata, “setiap rawi yang saya juluki
dengan istilah Munkar al-Hadits, maka
tidak boleh diriwayatkan haditsnya. |
3 |
- Fulanun
Rudda Haditsuhu - Mardud
al-Hadits - Dhaif
Jiddan - Laisa
bi Tsiqah - Wahin
bi Marrah - Tharahuhu - Mathtruh
al-Hadits - Mathtruh - Irmi
bih - La
Yuktabu Haditsuhu - La
Tahillu Kitabatu Haditsihi - LaTahillual-Riwayatu
‘anhu - Laisa
bi Syai’in - La
Yusawi Syai’an - La
Yustasyhadu bi Haditsihiata - La
Syai’a |
Martabat yang lebih rendah daripada kedua martabat sebelumnya
ini semua menurut pendapat selain Ibn Main.
Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah,
dipakai dalil, dan dianggap valid. |
4 |
- Fulanun
Yasriq al-Hadits - Fulanun
Muttahamun bi al-Kadzibi au bi al-Wadh’i - Saqith - Matruk - Dzahib
al-Hadits - Tarakuhu - La
Yu’tabaru Bih - La
Yu’tabaru bi Haditsihi - Laisa
bi ats-Tsiqah - Ghair
Tsiqah
Demikian pula istilah-istilah berikut:
- Mujma’
ala Tarkihi - Mudin
yakni Halik - Huwa
‘ala Yaday ‘Adlin |
Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah,
dipakai dalil, dan dianggap valid. |
5 |
- al-Dajjal - al-Kadzdzab - al-Wadhdha’ - Yadha’u - Yakdzibu - Wadha’a
Haditsan |
Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah,
dipakai dalil, dan dianggap valid. |
6 |
- Akdzab
an-Nas Ilaihi al-Muntaha - fi
al-Kidzb - Huwa
Ruknu al-Kidzb - Manba’
al-Kidzb - Ma’dan
al-Kidzb |
Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah,
dipakai dalil, dan dianggap valid. |
Ibarah
menurut para ulama’ pentakhrij dan penta’dil hadits (Tuhfatul Mustafidah fil jarhu wa ta’dilu hal. 95)
1. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Imam Bukhari
· سكتوا
عنه : Imam Bukhari dalam lafadz ini bermaksud meninggalkan, kerana
tidak ada yang menjarh dan menta’dil.
· فيه
نظر : lafaz ini digunakan untuk laisa bitsiqah.
· منكر
الحديث : lafaz ini digunakan untuk hadis yang tidak dapat digunakan hujjah
· ليس
بالقوى : lafaz ini digunakan untuk hadis dhaif
2. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Abi
Hatim
· ليس
بالقوى : lafaz ini digunakan untuk perawi yang adil tetapi belum sampai
pada tingkatan tsiqah.
· مجهول :
yang dimaksud oleh Abi Hatim lafaz ini majhul hal, sedangkan menurut jumhur ini
majhul ‘ain.
· هو
على يدى عدل : lafaz ini menurutnya dhaif, kerana menurut orang arab dhaif
syadid.
· كأنه
مصحف
3. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Ibnu
Ma’in
· ليس
به بأس : lafadz ini menurutnya berada pada tingkatan dibawahnya sahih,
sedangkan menurut jumhur lafaz ini untuk perawi dhaif.
· يكتب
حديثه : lafaz yang digunakan untuk perawi dhaif.
· ليس
بشيْ : lafaz yang digunakan untuk perawi yang mana perawi tersebut
meriwayatkan hadis hanya sedikit (majhul).
4. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Imam
Ahmad
· هو
كذا و كذا : menurut imam Ahmad setelah di teliti lafaz ini
untuk menunjukkan layyin (lemah
).
5. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Imam
Syafi’i
· حديثه
ليس بشيْ : lafaz ini dimaksudkan pada hadis majhul.
6. Kata-kata/kalimat/’Ibarah (khusus) Daruqutni
· لين :
lafaz ini menurut Daruqutni adalah majruh
Klasifikasi
|
Mutasyaddid
|
Mu’tadil
|
Mutasahil
|
Definisi
|
Ulama yang tegas dan keras hukumnya sama ada di dalam alJarh mahupun al-Ta’dil
|
Ulama yang bersederhana dan pertengahan di dalam hukumnya
terhadap perawi
|
Ulama yang agak ringan dan mudah di dalam hukumnya
terhadap perawi
|
dijadikan kata putus apabila berlaku pertentangan
| |||
Az-Zahabi
|
- Syu’bah b. Al-Hajjaj
- Yahya b. Sa’id al-Qattan
- Yahya b. Ma’in
- Abu Hatim al-Razi
|
- Sufyan al-Thauri
- Abdul Rahman b. Mahdi
- Ahmad b. Hanbal
- al-Bukhari
- Abu Zur’ah al-Razi
- Ibn ‘Adi
- Daruqutni
|
- al-‘Ijli
- al-Tirmizi
- Ibn Hibban
- al-Hakim
- al-Baihaqi
|
Al-Sakhawi
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 3/325
|
- Syu’bah b. Al-Hajjaj
- Malik bin Anas
- As-Syafie
- Ibnu Mahdi
- Sufyan bin ‘Uyainah
- Sufyan ats-Tsauri
- Yahya b. Ma’in
- Abu Hatim al-Razi
-
|
- Imam Ahmad
- Ibn ‘Adi
- Al-Bukhari
- Imam Daruqutni
-
|
- al-Tirmizi
- Ibnu Khuzaimah
- al-Hakim
- Ibn Hazm
|
Tahir al-Jawabi
(al-Jarh wa a-Ta‘dil baina al-Mutasyaddidin wa al-Mutasahilin, hal. 454-460)
|
- Syu’bah ibn al-Hajjaj
- Malik ibn Anas
- al-Bukhari
- Yahya ibn Sa‘id al-Qattan
- Yahya ibn Ma‘in
- Abu Hatim al-Razi
- ‘Ali ibn Madini
|
- Sufyan al-Tauri
- Ibn Mahdi
- Sufyan ibn ‘Uyainah
- Waki’ ibn al-Jarrah
- Muslim ibn al-Hajjaj
- Al-Nasa‘i
- Abu Daud
|
- al-Auzai
- al-Tirmizi
- Ibn Hibban
- al-Hakim
|
Thabaqat
|
Imam
|
1
|
Malik Ibn Abbas, Sufyan bin Uyaianah, Hammad bin Zaid, Syu’bah, Sufyan ats-Tsaury dan Syu’bah lebih ketat daripada Sufyan.
|
2
|
Waki’ bin al-Jarrah, Yahya ibn Said al-Qaththan dan Ibnu Mahdi. Yahya lebih ketat daripada Ibnu Mahdi.
|
3
|
Yahya ibn Ma’in, Ahmad ibn Hanbal. Yahya lebih ketat daripada Ahmad.
|
4
|
Abu Zur’ah al-Razi, Abu Hatim ar-Razi dan al-Bukhari. Abu Hatim lebih ketat daripada al-bukhari
|
Rujukan
Tadrib al-Rawi 1/407
Terkait sigat/ ibarah (khusus) al-jarh wa al-ta'dil bagi masing-masing para nuqqad al-hadis apakah itu valid? Boleh minta referensinya min?
ReplyDeleteDari mana sumbernya min?
ReplyDeleteRujukannya sudah diletakkan pada
ReplyDelete-awal tajuk kecil
-awal tajuk besar
-judul jadual
-dalam jadual
-rujukan