Thursday, 7 May 2020

Sighat al-Jarh wa al-Ta‘dil Para Nuqqad Hadith Terpilih








Lafaz Ta’dil

No
Sighat
Maksud
Rujukan
1
ثقة (Tsiqah)
Adil dan dhabit, akan tetapi kata tsiqah juga terkadang tidak bermakna adil dan dhabit, seperti apabila dikatakan tsiqah dhaif, tsiqah sayyi’ al-hifz, maka kata tsiqah disini hanya menunjukkkan bahawa periwayat yang   bersangkutan mempunyai agama serta ibadah yang baik tapi buruk dari
segi hafalannya

Syifa’ al-‘alil bi Alfaz wa Qawa‘id al-Jarh wa alTa‘dil, hal. 326
2
ثبت (Tsabat)
Yang teguh hati dan lisannya juga kitabnya. Periwayat yang disifati dengan sighat ini setingkat dengan periwayat yang tsiqah menurut Ibn Solah

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 82
3
حجة (Hujjah)
Hadisnya dapat dijadikan hujjah. Periwayat dengan sifat ini dianggap lebih kuat dari periwayat tsiqah, walaupun
dalam maratib al-ta‘dil sighat hujjah dan tsiqah ada pada peringkat yang sama

Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 139
4
متقن (Mutqin)
Sempurna. Hadis dari periwayat yang mutqin dapat dijadikan hujjah dan dia sederajat dengan periwayat yang tsiqah

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 163
5
كأنه مصحف (Ka’nah mushaf)
Kiasan dari kata hifz dan itqan. Sighat ini sederajat dengan sihgat tsiqah

Fath al-Mugihs bi
Syarh  alfiyyah al-Hadis, 2/116
6
حافظ (Hafidz)
Penghafal hadis. Sighat ini tidak cukup untuk menempatkan periwayat yang disifati dengannya pada derajat tsiqah, sebab terkadang ada periwayat yang hafiz tapi tidak adil

Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 138
7
ضَابِطٌ (Dhabit)
Periwayat yang mampu menghafal hadis yang didengarnya serta mampu menyampaikannya bila pun dia menginginkannya. Akan tetapi sama dengan kata hafiz, kata dhabit juga boleh sedarajat dengan kata tsiqah hanya
apabila ditujukan kepada periwayat yang adil

Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 138
8
صدوق (Shaduq)
Sangat jujur. Walaupun sighat ini menunjukkan akan sangat
jujurnya periwayat yang disifatinya, akan tetapi masih dibawah peringkat sighat tsiqah, sebab sighat ini tidak menunjukkan akan kuatnya hafalan atau bagusnya kualiti
intelektual periwayat yang bersangkutan sebagaimana
sighat tsiqah. Oleh kerana itu, periwayat ini belum boleh dibuat hujjah riwayatnya sampai dapat dibuktikan bahawa
hadis yang diriwayatkannya mempunyai dasar/asal atau
diriwayatkan lewat jalur yang lain dengan periwayat yang
terjamin kedhabitannya (tsiqah).
Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 159-61
9
لَابَأْسَ بِه (La ba’sa bih)
Tidak bermasalah. Sighat ini sedarajat dengan dengan shaduq.

Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 140
10
ليس به بأس (Laisa Bihi Ba’s)
Tidak bermasalah. Sighat ini sama dengan la ba’sa bihi. Dikatakan bahwa apabila sighat ini diucapkan oleh Ibn
Ma‘in maka bermakna tsiqah, begitu juga bila diucapkan oleh ‘Abd al-Rahman bin Ibrahim Duhaim

al-Tarikh al-Kabir 1/227
11
مأمون (Ma’mun)
Dapat diperacaya. Sighat ini sederajat dengan shaduq

Syarh Al-Tabsirah wa alTazkirah, 1/371
12
خيار (khiyar)
Menurut al-Sakhawi, sighat ini sedarajat dengan ma’mun

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
13
محله الصدق (Mahalluhu Sidq)
Peringkatnya sama dengan periwayat shaduq. Dalam hal ini,
tidak semua ulama kritik hadis sependapat dengan
pernyataan ini, sebagian mereka menempatkan sighat ini
berada satu peringkat dibawah periwayat shaduq, seperti
yang dilakukan oleh al-Zahabi dan al-‘Iraqi, ini
kerana didalam sighat shaduq terdapat penekanan
(mubalaghah) dalam kejujurannya sedangkan di dalam sighat
Mahalluhu al-sidq tidak

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 165
14
رووا عنه (Rawa ‘Anhu)
Para ahli hadis meriwayatkan hadis darinya. Sighat ini
berada dibawah darjat sighat shaduq dan yang semakna

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
15
روى الناس عنه (Rawi ‘Anhu An-Nas)
sama dengan Rawa ‘Anhu


16
يروى عنه (Ya Rawi ‘Anhu)
sama dengan Rawa ‘Anhu


17
الى الصدق ماهو (Ila Sidq Ma Huwa)
Dekat dengan kejujuran, hanya saja sifat sidqnya belum sampai pada tingkat yang diyakini tapi masih sebatas zann

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 74
18
وسط (Wasath)
Sederhana/tengah-tengah atau periwayat yang tidak
Sempurna dan juga tidak buruk. Sighat ini sedarjat dengan sighat Rawa ‘anhu

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
19
شيخ (Syeikh)
Sighat ini adalah merupakan sighat ta‘dil oleh Ibn Abi Hatim,  diposisikan diperingkat ketiga dari empat maratib
alfaz al-ta‘dil yang ditetapkannya.

Menurut Abu al-Hasan bin al-Qattan sighat syaikh yang ducapkan oleh Ibn
Abi Hatim bukanlah merupakan ungkapan yang melemahkan (tad‘if) kepada seorang periwayat melainkan sebuah pemberitahuan bahawa periwayat tersebut bukan
ahli ilmu yang tersohor dan dia hanya seorang guru (syaikh) yang mempunyai riwayat hadis yang dapat diambil darinya.

Al-Zahabi berkata, sighat syaikh yang diucapkan oleh Ibn Abi Hatim bukanlah ungkapan jarh
melainkan ungkapan ta‘dil yang setelah diteliti ungkapan tersebut walaupun berupa ungkapan ta‘dil tapi periwayat yang bersangkutan belum memenuhi syarat untuk dapat dibuat hujjah riwayatnya. Oleh kerana itu periwayat demikian ini, tidak dapat dibuat hujjah riwayatnya, tapi
masih dapat ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan untuk dikaji (ينظر فيهi) sehingga apabila mendapatkan dukungan dari riwayat yang tsiqah maka dapat terangkat menjadi sahih lighairih

Al-Jarah wa Ta’dil 2/37

Naulul Authar 3/229

Mizan ‘Itidal 2/385
20
شيخ وسط (Syeikh Wasath)
Sighat ini sama darjatnya dengan sighat syaikh dengan tanpa menyebutkan wasath ataupun wasath tanpa menyebutkan syaikh

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/118
21
مقارب الحديث (Muqarib Al-Hadith)
Riwayat hadisnya dekat dengan riwayat hadis periwayat-periwayat yang tsiqah, sehingga dapat diertikan bahawa hadith dari periwayat yang bersangkutan tidak syadz dan tidak munkar

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
22
صالح الحديث (Salih Al-Hadith)
Baik hadisnya. Ibn al-Shalah berkata, bila dikatakan salih al-hadis  maka hadisnya boleh ditulis dan dijadikan
i‘tibar.

Sedangkan kata salih} al-hadis terkadang juga diucapkan kepada periwayat yang shaduq wa fihi dha‘fun (periwayat yang jujur tapi hafalannya buruk), sebagaimana
yang dilakukan oleh Ibn Mahdi.

Muqaddimah Ibn al-Salah, hal. 124-125

Syarh Al-Tabsirah wa al-Tazkirah 1/372

Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119
23
يعتبر به (Yu’tabir bih)
Hadisnya dapat dijadikan i‘tibar (mutabi‘ atau syahid)
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119

24
يكتب حديثه (Yuktabu hadhitsuhu)
Hadisnya boleh ditulis. Sighat ini bermakna umum, sebab
mencakup beberapa sighat, seperti shaduq, mahalluhu sidq, salih al-hadis bahkan juga mencakup layyin al-hadis,
sebab semuanya itu termasuk dalam cakupan makna yuktabu hadisuhu meskipun tingkatannya berbeza.

Sighat ini belum boleh membuatkan periwayat yang bersangkutan
untuk dijadikan hujjah riwayatnya. Hanya saja apabila sighat yuktabu hadisuhu diucapkan oleh Ibn Ma‘in maka bererti periwayat yang bersangkutan masuk dalam kumpulan periwayat yang dhaif, sehingga dapat dipahami bahawa
sighat ini menurut Ibn Ma‘in bermakna ‚hadisnya dapat ditulis untuk dijadikan i‘tibar‛

Al-Jarah wa Ta’dil 2/37

Mizan ‘Itidal 2/385

al-Raf‘u wa al-Takmil fi al-Jarh wa al-Ta‘di hal. 102

25
جيد الحديث (Jayyid AI-Hadith)
Yang baik hadisnya. Sighat ini sedarjat dengan sighat
syaikh atau wasatt. Hadis dari dari periwayat yang jayyid al-hadis boleh ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan masih dipertimbangkan (ينظر فيه).

Syarah Al-Tabsirah wa al-Tazkirah 2/372

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 90

26
صويلح (Suwailih)
Bentuk tasghir dari kata salih}. Hadis dari periwayat ini juga boleh ditulis untuk dijadikan i‘tibar dan masih
dipertimbangkan (ينظر فيه).

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 90
27
صدوق ان شاء الله (Saduq Insya’ Allah)
Insya Allah jujur. Menurut al-Sakhawi> dan Ibn Hajar sighat ini ada pada darjat keenam, dalam maratib alfaz al-ta‘dil yang dibuatnya

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 107-108
28
أرجو أن لا بأس به (Arju’ An Ba’sa Bihi)
Saya berharap tidak ada masalah. Menurut al-Iraqi, darjat sighat ini sama dengan shaduq insya Allah

Tadrib al-Rawi 1/407
29
حسن الحديث (Hasan AI-Hadith)
Bagus hadisnya. Sighat ini sedarjat dengan jayyid al-hadis.
Tadrib al-Rawi 1/407



Lafaz jarh

No
Sighat
Maksud
Hujjah
Iktibar
Syawahid
1
فيه مقال (Fihi Maqal)
Terdapat kelemahan dalam kredibilitinya dan diperbincangkan.   Sighat terendah dalam maratib alfaz al-tajrih dan paling dekat dengan darjat ta’adil terendah

x
/
-
2
فيه أدني مقال (Fihi adni Maqal)
Semakna dengan fihi maqal

x
/
-
3
ضُعِف (Dhu’ifa)
Dianggap lemah, sedarjat dengan fihi maqal

x
/
-
4
فيه ضَعْف (Fihi dha’fun )
Hadithnya mengandungi kelemahan. Sedarjat dengan fihi maqal

x
/
-
5
فى حديثه ضعف (Fi hadits dhaif)
Darjatnya sama dengan fihi dha’fun

x
/
-
6
ليس بذاك (Laisa bidzaka)
Dia tidak kuat

x
/
-
7
ليس بذاك القوي (Laisa bidzaka qawiy)
Dia tidak kuat, para nuqqad menggunakan lafaz ini saling bertukar dengan laiza bi zaka al-qawiyy

x
/
-
8
ليس بالقوي (Laisa Bil Qawiy)
Tidak kuat, sighat tajrih yang ringan. Boleh ditulis hadithnya seperti laisa bi zaka dan laiza bi zaka al-qawiyy

x
/
-
9
ليس بالمتين (Laisa Bil Matin)
Tidak kuat, setingkat dengan laisa bi qawiyyi

x
/
-
10
لسي بحجة (Laisa Bi Hujjah)
Tidak dapat dijadikan hujjah, setingkat dengan laisa bi qawiyyi

x
/
-
11
ليس بعمدة (Laisa bi Umdah)
Tidak kuat

x
/
-
12
ليس بمأمون (Laisa bi ma’mun)      
Tidak terpecaya

x
/
-
13
ليس بالمرضى (Laisa bi mardhiy)
Tidak diredhai

x
/
-
14
ليس يحمدونه (Laisa bi yahmadunahu)
Nuqqad tidak memujinya

x
/
-
15
ليس بالحافظ (Laisa bil Hafiz)
Bukan penghafal hadis, sedarjat dengan laisa yahmadunahu

x
/
-
16
تعرف وتنكر (Tu’rafu wa tunkaru)
Riwayatnya ada yang dikenali dan ada yang mungkar. Perlu dikaji untuk diterima atau tolak

x
/
-
17
في حديثه شيء (Fi hadisah syaii)
Di dalam hadisnya terdapat kelemahan, sedarjat dengan laisa   yahmadunahu

x
/
-
18
فيه لين (Fihi layyin)
Terdapat kedhaifan dalam hadistnya

x
/
-
19
لين الحديث (Layyin al-hadith)
Lafaz tajrih paling ringan dan mendekati ta’dil terendah

x
/
-
20
لين (Layyin)
Sederajat dengan fihi layyin dan layyin al-hadis

x
/
-
21
مجهول (Majhul)
Tidak dikenali sebagai periwayi hadith, sedarjat dengan laisa yahmadunahu

x
/
-
22
فيه جهالة (Fihi jahalah)
Lafaz tajrih paling ringan dan mendekati ta’dil terendah

x
/
-
23
لا أدري ماهو (La adri ma huwa)
Saya tidak mengetahui bagaimana dia. Sedarjat dengan majhul dan fihi jahalah

x
/
-
24
للضعف ما هو (Lildha’fi ma huwa)
Tidak jauh dari kedhaifan

x
/
-
25
فيه خلف (Fihi khilafun)
Sebahagian nuqqan menjarah, sebahagian lagi menta’dil. Sama kelompok dengan layyin al-hadith

x
/
-
26
طعنوا فيه (Tha’anu fihi)
Dicela. Sedarjat dengan layyin al-hadith

x
/
-
27
نزكوه (Nazakuh)
Dicela. Sedarjat denganTha’anu fihi

x
/
-
28
مطعون فيه (Math’un fihi)
Periwayat dicela. Sedarjat dengan Tha’anu fihi

x
/
-
29
شيء الحفظ (Saiyi’u al-hifdzi)
Buruk hafalan. Singhat paling ringan   dan mendekati lafaz jarh

x
/
-
30
تكلمو فيه (Takallamu fihi)
Nuqqad mengkritik kredibilitinya atau mendhaifkannya

x
/
-
31
سكتوا عنه (Sakatu anhu)
Ulama kritik hadis diam dan tidak memberi komentar tentang periwayat bersangkutan

x
x
-
32
فيه نظر (Fihi nazhar)
Masih perlu dkaji. Darjat sama dengan layyin al-hadith

x
x
-
33
ضعّفوه (Dha’a’fuhu)
Lemah, sighat ini lebih buruk dari semua lafaz sebelum no. 33

x
/
-
34
ضعيف (Dhaif)
Lemah. Sama tingkatan dengan Dha’a’fuhu

x
/
-
35
مضطرب الحديث (Mudhtharib   al-hadith)
Periwayat yang meriwayatkan hadis yang saling bertentangan

x
/
-
36
واهٍ (Wahin)
Lemah. Tingakatan kedua terendah

x
/
-
37
لا يحتج به (La yuhtajju bihi)
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah. Masih boleh dijadikan   I’tibar hadithnya.

x
/
-
38
منكر الحديث (Munkarul hadis)
Periwayat hadith munkar. Ramai ulama kritik menjarh kerana perawi ini mempunyai sebuah hadith saja.

Selain itu apabila seorang periwayat dinilai munkarul hadis maka bukan bererti seluruh hadis yang
diriwayatkannya merupakan hadis munkar, sebab bahkan
jika seorang periwayat meriwayatkan beberapa hadis munkar maka dia sudah dapat dinilai munkarul hadis.

Adapun status dari periwayat yang bersangkutan maka
hadisnya masih dapat dijadikan i‘tibar apabila sighat ini diucapkan oleh selain al-Bukhari

x
/
-
39
حديثه منكر (Haditsuhu munkar)
Hadithnya munkar. Masih boleh dijadikan I’tibar hadithnya

x
/
-
40
له ما ينكر (Lahu ma yunkar)
Perawi mempunyai hadith-hadith munkar. Masih boleh dijadikan   I’tibar hadithnya

x
/
-
41
له مناكير (Lahu manakir)
Perawi mempunyai hadith-hadith munkar. Masih boleh dijadikan   I’tibar hadithnya

x
/
-
42
رُد حديثه (Rudda haditsuhu)
Ditolak hadithnya. Al-Baqillani perawi yang ditolak hadithnya adalah yang terkenal banyak lupa dan keliru serta kurang dhabitnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
43
رَدوا حديثه (Radda haditsuhu)
Ditolak hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
44
مردود الحديث (Mardud al-hadits)
Ditolak hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
45
ضعيف جدا (Dhaif jiddan)
Sangat lemah. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
46
تالف (Talifu)
Rosak (halik) riwayatnya. Periwayat yang demikianini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
47
طر حوا حديثه (Tharahu haditsuhu)
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian
ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
48
إرم به (Irma bihi)
Lemparkan hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
49
مطرح (Mathruh)
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian
ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
50
مطرح الحديث (Mathruh al-hadits)
Periwayat yang dilempar hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
x
51
لا يكتب حديثه (La Yuktabu haditsuhu)
Tidak boleh menulis hadisnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
52
لا تحل كتب حديثه (La tahillu kitabatu haditsihi)
Tidak boleh menulis hadisnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
53
لا تحل الروايه عنه (La tahillu al riwayatu ‘anhu)
Tidak halal dan tidak boleh meriwayatkan hadith darinya. Termasuk perawi yang diberi status munkarul hadith oleh Bukhari. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
54
ليس بشيء (Laisa bi syai’in)
Tidak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

Akan tetapi apabila periwayat yang bersangkutan dinilai tsiqah oleh ulama kritik hadis yang lain, maka sighat ini bererti menunjukkan bahawa
riwayat dari periwayat yang bersangkutan masih dapat dijadikan i‘tibar tapi tidak dapat dijadikan hujjah
(Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 2/127)



x





x


x





/


-





-




55
لا شيء (La syai’a)
Tak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
56
لا يساوي شئا (La yusawi syai’an)
Hadithnya tak bererti. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
57
يسرق الحديث (Yasriq al-hadith)
Dia mencuri hadith. Selalu dikenakan pada perawi hadits maqlub. Dia mengganti sanad hadith dengan memasukkan namanya dalam senarai perawi sanad hadith tersebut, sehingga dia seakan-akan salah seorang perawi hadith tersebut

x
x
-
58
متحم بالكذب (Muttaham bil kazib)
Dituduh sebagai pendusta. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
59
متحم بالوضع (Muttaham Bil wadi’)
Dituduh memalsukan hadis. Sighat ini sama tinggakatannya dengan muttaham bil kadzib

x
x
-
60
سا قط (Saqith)
Periwayat yang gugud hadithnya. Periwayat yang demikian ini tidak dapat dijadikan hujjah hadisnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar

x
x
-
61
هالك (Halik)
Periwayat yang rosak hadithnya

x
x
-
62
ذاهب الحديث (Dzahib al-hadith)
Riwayatnya hilang/ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar. Abi Hatim – Jarh paling parah.

x
x
x
63
ذاحب (Dzahib)
Riwayatnya hilang/ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar. Abi Hatim – Jarh paling parah

x
x
x
64
متروك الحديث (Matruk al-hadith)
Riwayatnya ditinggalkan. Ibnu Abi HAtim mengkategorikan sighat ini pada tingkatan paling parah. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
65
متروك (Matruk)
Riwayatnya ditinggalkan. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
66
تركوه (Tarkuhu)
Riwayatnya ditinggalkan, adakalanya kerana kedustaannya atau tertuduh dusta atau kerana kefasikannya, atau banyak keliru.
Selalu juga disebut sebagai matruk atau matrukul hadith

x
x
x
67
مود (Mudin)
Perawi yang rosak riwayatnya

x
x
-
68
لا يعتبر بحديثه (La yu’tabaru bi haditsihi)
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah mahupun i‘tibar

x
x
-
69
لايعتبر به (La Yu’tabaru Bih)
Hadisnya tidak dapat dijadikan hujjah mahupun i‘tibar

x
x
-
70
ليس بثقة (Laisa bi Tsiqah)
Bukan periwayat yang tsiqah, atau dengan kata lain periwayat yang tidak adil mahupun dhabit.
Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
71
سكتوا عنه (Sakatu ‘anhu)
Ulama kritik hadis tidak memberi komentar tentangnya. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
72
كذاب (Kadzzab)
Pendusta hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
73
يضع الحديث (Yadha’ al-Hadits)
Pemalsu hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
74
يكذب (Yukadzibun)
Perawi yang sentiasa berbohong. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

Akan tetapi menurut sebahagian ulama kritik
hadis, sighat ini dan yang seakar dengan kata ini yakni
kadzzab termasuk sighat al-jarh ghair al-mufassar, oleh kerana itu termasuk didalamnya al-ghalit (yang sering keliru) dan
al-wahim (yang sering menduga-duga)
(Al-Tankil bima fi Ta’nib
al-Kausari min al-Abathil 2/495)


x


x

x
75
وضاع (Wadha’a)
Pemalsu hadith. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tiba

x
x
x
76
دجّال (Dajjal)
Perawi yang pendusta. Tak dapat dijadikan hujjah dan syawahid mahupun I’tibar

x
x
x
77
اكذب الناس (Akzabun al-nas)
Perawi yang paling bohong. Sighat paling parah dan perawi tidak dapat dijadikan hujjah

x
x
x
78
إليه المنتحى فى الوضع (Ilaihi muntaha fil wad’)
Perawi yang normbor satu pemalsuan haditsnya. Sighat paling parah dan perawi tidak dapat dijadikan hujjah

x
x
x




Tingkatan Jarh wa Ta’dil

1-      Keadilan
2-      Kedhabitan
3-      Keadilan dan kedhabitan


Tingkatan Ta’dil dan kehujjahannya

Tingkat

Lafaz

Kehujjahan

1

Segala sesuatu yang mengandung kelebihan rawi dalam keadilan dengan menggunakan lafaz-lafaz superlatif yang   berbentuk af’alut tafdil atau ungkapan yang mengandung erti sejenis, misalnya:

·         Orang yang paling tsiqah (أَوْثَقُ النَّاسْ)

·         Orang yang paling mantap hafalan dan keadilannya (أَثْبَتُ النَّاسِ حِفْظًا وَعَدَالَةً)

·         Orang yang paling mantap hafalan dan keadilannya (إِلَيْهِ الْمُنْتَهَى فِى الثّبت)

·         Orang yang tsiqah melebihi orang yang tsiqah (ثَقَةُ فَوَقَ الثَّقَةِ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadithnya perawi tersebut boleh dijadikan hujjah

2

Memperkuatkan ketsiqahan rawi, keadilannya dan kedhabitannya, baik sifatnya yang diletakkan itu selafaz (dengan mengulanginya) maupun semakna, misalnya:

·         Orang yang teguh (lagi) teguh (ثُبُتٌ ثُبُتْ)

·         Orang yang tsiqah (lagi) tsiqah (ثِقَةٌ ثِقَةْ)

·         Orang yang ahli (lagi) pandai dalam berhujjah (hujjah) (حُجَّةٌ حُجَّةْ)

·         Orang yang teguh (lagi) tsiqah (ثُبُتٌ ثِقَّةْ)

·         Orang yang kuat ingatannya dan ahli berhujjah (hujjah) (حَافِظٌ حُجَّةْ)

·         Orang yang kuat ingatan lagi meyakinkan ilmunya (ضَابِطٌ مُتْقِن)

3

Menunjukkan keadilan dengan suatu lafaz yang mengandung erti kuat ingatan, tanpa ada penguatan misalnya:

·         Orang yang teguh (hati dan lidahnya), (ثُبُتٌ)

·         Orang yang meyakinkan (ilmunya), (مُتْقِنٌ)

·         Orang yang tsiqah (ثِقَةٌ)

·         Orang yang hafidz (kuat hafalannya), (حَافِظٌ)

·         Orang yang hujjah (حُجَّةٌ)

4

Menunjukkan adanya keadilan dan kepercayaan tanpa adanya isyarat akan kekuatan ingatan dan ketelitian, misalnya:

·         Orang yang sangat jujur (صَدُوْقٌ)

·         Orang yang dapat memegang amanah (مَأْمُوْنٌ)

·         Orang yang tidak cacat (لَابَأْسَ بِهْ)

 

Boleh mencapai taraf hasan lizatihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74)

 

 

 

Hadisnya belum dapat dijadikan

hujjah secara langsung, akan tetapi

harus diteliti lebih lanjut dan diuji (ينظر فيو ويختبر )

sampai tebukti kedhabitan riwayatnya sehingga dapat

pula dijadikan hujjah. Dan jika tidak sesuai, maka ditolak.

5

Menunjukkan kejujuran rawi, tapi tidak menunjukkan adanya pentsiqahan ataupun celaan misalnya:

·         Orang yang berstatus jujur (مَحِلُّهُ الصِّدْقُ)

·         Orang yang baik hadisnya (جَيِّدُ الْحَدِيْث)

·         Orang yang bagus hadisnya (حَسَنُ الْحَدِيْث)

·         Orang yang haditsnya berdekatan dengan hadis-hadis orang lain yang tsiqah (مُقَارِبُ الْحَدِيْث)

 

 

Boleh mencapai taraf hasan lighairihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74)

6

Menunjukkan erti mendekati celaan. Seperti sifat-sifat yang sudah disebutkan diatas yang diikuti dengan lafaz “Insya Allah”, atau lafaz tersebut ditashgirkan (pengecilan erti), atau lafaz itu dikaitkan dengan suatu pengharapan, misalnya:

·         Orang yang jujur, insya Allah (صُدُوْقٌ إِنْشَاءَ الله)

·         Orang yang diharapkan tidak memiliki cacat (فُلَانٌ أَرْجُوْ بِأَنَّ لَابَأْسَ بِه)

·         Orang yang sedikit kesalehannya (فُلَانٌ صويلح)

·         Orang yang di harapkan diterima hadisnya (فُلَانٌ مَقْبُوْل حَدِيْثُهُ)

 

Boleh mencapai taraf hasan lighairihi (Taqrib al-Tahzib, hal. 74)

 

 

Tidak dapat dijadikan

hujjah dan hanya dapat dijadikan

mutabi‘ atau syahid hadisnya




Tingkatan Jarh dan kehujjahannya

Tingkat

Lafaz

Kehujjahan

1

Menunjukkan kecacatan yang sangat parah kepada rawi dengan menggunakan lafaz-lafaz yang berbentuk afalut tafhdil atau ungkapan yang lain (seperti sighat muballagah) yang mengandung pengertian yang sejenisnnya dengan itu, misalnya:

·         Orang yang paling dusta (اَوْضَعَ النَّاْس)

·         Orang yang paling bohong (اَكْذَبُ النَّاسْ)

·         Orang yang paling top kebohongannya (اِلَيْهِ الْمُنْتَقَى فِى الْوَضْعِ)

 

Hadithnya dhaif dan sama sekali tidak dapat dijadikan hujjah,   dan I’tibar.

 

Tidak boleh ditulis dan tidak boleh dianggap apa-apa.

 

Tidak boleh dikuatkan dan menguatkan isnad lain

2

Menunjukkan sifat dusta, cacat yang parah dengan menggunakan lafaz berbentuk sighat muballagah, misalnya:

·         Orang yang pembohong (كَذَّابُ)

·         Orang yang pendusta (وَضَّاعٌ)

·         Orang yang penipu (دَجَّالْ)

3

Menunjukkan kepada tuduhan dusta, bohong, pemalsu hadith atau yang lainnya, misalnya:

·         Orang yang dituduh bohong (فُلَانٌ مِتَّهَمٌ بِاْلكَذْبِ)

·         Orang yang dituduh dusta (اَوْمُتَّهِمٌ بِالْوَضْعِ)

·         Orang yang perlu diteliti (فُلَانُ فِيْهِ النَّظْرُ)

·         Orang yang gugur (فُلاَنٌ سَاقِطٌ)

·         Orang yang hadisnya telah hilang (فُلَانٌ ذَاهِبُ الْحَدِيْث)

·         Orang yang ditinggalkan hadisnya (فُلَانٌ مَتْرُوْكُ الِحَدِيْث)

4

Menunjukkan lemah sekali dan tidak boleh ditulis hadithnya, misalnya:

·         Orang yang dilempar hadisnya (مُطْرَحُ الْحَدِيْثُ)

·         Orang yang lemah (فُلَانٌ ضَعِيْفٌ)

·         Orang yang ditolak hadisnya (فُلَانٌ مَرْدُوْدٌ الْحَدِيْث)

5

Menunjukkan kepada kelemahan dan kekacauan rawi mengenai hafalannya, misalnya:

·         Orang yang tidak dapat dibuat hujjah hadisnya (فُلَانٌ لَايُحْتَجُّ بِهِ)

·         Orang yang tidak dikenai identitasnya (فُلَانٌ مَجْهُوْلٌ)

·         Orang yang mungkar hadisnya (فُلَاٌن مًنْكَرٌ الْحَدِيْث)

·         Orang yang kacau hadisnya (فُلَانٌ مُضْطَرِبُ الْحَدِيْث)

·         Orang yang banyak menduga-duga (فُلَانٌ وَاهٍ)

 

Haditnya dhaif tidak dijadikan hujjah tetapi masih dapat dijadikan I’tibar setelah dikaji.

 

Boleh ditulis untuk diperhatikan sahaja.

 

Jarh tingkatan pertama lebih ringan dari setelahnya.

 

Boleh dikuatkan dan menguatkan isnad lain

6

Menyifati rawi dengan sifat-sifat yang menunjuk kelemahannya, tapi sifat itu berdekatan dengan adil, misalnya:

·         Orang yang didhaifkan hadisnya (ضُعِّفَ حَدِيْثَهُ)

·         Orang yang diperbincangkan (فُلَانٌ مُقَالٌ فِيْهِ)

·         Orang yang disingkiri (فُلَانٌ فِيْهِ خَلْفٌ)

·         Orang yang lunak (فُلَانٌ لَيَّن)

·         Orang yang tidak dapat digunakan hujjah hadisnya (فُلَانٌ لَيِسَ بِالْحُجَّةْ)

·         Orang yang tidak kuat (فُلَانٌ لَيْسَ بِالْقَوِى)




Pembahagian lafaz mengikut Imam Jarh wa Ta’dil (Nuruddin’ITR, ‘Ulumu Al-Hadits, hal. 91-94)
Maratib Lafaz Ta’dil


مراتب الفظ التعديل

Ting

Ibn Hajar, As-Suyuthi

Al-Harawi

Al-Iraqi

Az-Zahabi

An-Nawawi

Ibn Solah

Ibn Abi Hatim al-Razi

1

 -أوثق الناس

 -أثبت الناس

 -فوق الثقة

 -اليه المنتهى الثبت

 -لا أثبت منه

 -فلان سأل  عنه

 - أوثق

 -الناس

 -أثبت

 -الناس

 -ثقة ثقة

 -ثبت ثبت

 -ثقة ثبت

 -ثقة حجة

 -ثبت متقن

 -ثقة ثقة

 -ثبت حجة

 -ثبت حافظ

 -ثبت متقن

 - ثقة

 - ثبت

 - متقن

 - حجة

 - ضابط

 - عدل

 - حافظ

 -ثقة

 -ثبت

 -متقن

 -حجة

 -ضابط

 -حافظ

 -ثقة

 -ثبت

 -متقن

 -بحتج  

2

 -ثقة ثقة

 -ثبت ثبت

 -ثقة ثبت

 -ثقة حجة

- ثبت مأمون

 -حجة حجة

 -ثقة ثقة

 -ثبت ثبت

 -ثقة ثبت

 -ثقة حجة

 -ثبت متقن

 -ثقة  

 -ثبت  

 -حجة

 -متقن

 -حافظ

 -ثقة

 -ثبت

 -متقن

 -صدوق

 -محله الصدق

 -لا بأس به

 -صدوق

 -محله الصدق

 -لا بأس به

 -صدوق

 -محله الصدق

 - لا بأس به

3

 -ثقة

 -ثبت

 -حجة

 -ضابط

 -حافظ

 -صدوق

 -محله الصدق

 -لا بأس به

 -مأمون

 -خير

 -صالح الحديث

 -حسن الحديث

 -مقارب الح مقارب الحديث ديث

 - صدوق

 -ليس به بأس

 -لا بأس به

 -شيخ

 -روي عنه الناس

 -مقارب الحديث

 -وسط

 -شيخ

 -شيخ

4

 -صدوق

 -مأمون

 -خيار

 -لا بأس به

 -جيد الحديث

 -جيد

 -حسن الحديث

 -شيخ

 -روي عنه الناس مقارب الحديث

 -محله الصدق

 -شيخ وسط

 -شيخ

 -وسط

 -صالح الحديث

 -محله الصدق

 -جيد الحديث

 -حسن الحديث

 -شيخ وسط

 -شيخ

 -وسط

 -صالح الحديث

 -صالح الحديث

 -صالح الحديث

5

 -صالح الحديث

 -محله الصدق

 -رووا عنه

 -جيد الحديث

 -حسن الحديث

 -مقارب الحديث

 -وسط شيخ

 -وسط

 -شيخ

 -وهم

 -صدوق له وهم

 -صدوق يخطئ

 -صدوق سوء الحفظ

 -سئ الحفظ

 -صدوق تغير بأخره

 -يرمى ببدع

 -صالح الحديث

 -وسط

 -صويلح

 -أرجو ألا بأس به

 -صدوق

 -مأمون

 -لا بأس به

 -ليس به بأس

 -خيار

 -صدوق إن شاء الله

 -صويلح

 -أرجو ألا بأس به

-

-

-

6

 -صدوق إن شاء الله

 -صويلح

 -أرجو ألا بأس به

 -مقبول

-

-

-

-

-

 

Maratib Lafaz Tajrih

 

مراتب الظ التجريح

 

Ting

Ibn Hajar, As-Suyuthi

Al-Harawi

Al-Iraqi

Az-Zahabi

An-Nawawi

Ibn Solah

Ibn Abi Hatim

1

 -أكذب الناس

 -أوضع الناس

 -منبع الكذب

 -ركن الكذب إليه المنتهى في الوضع

 -أكذب الناس

 -أفسق الناس

 -كذاب

 -يكذب

 -وضاع

 -دجال

 -يضع الحديث

 -كذاب

 -وضاع

 -دجال

 -يكذب

 -دجال

 -يضع

 -كذاب

 -دجال

 -يكذب

 -وضاع

 -يضع الحديث

 -كذاب

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

 -كذاب

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

 -كذاب

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

2

 -كذاب

 -وضاع

 -دجال 

 -متهم بالكذب

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

 -ذاهب

 -متهم بالوضع

 -هالك فيه نظر

 -ساقط الحديث

 -ساقط

 -سكتوا عنه

 -تركواه

 -ليس بثقة

 -غير ثقة

 -متهم بالكذب

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

 -هالك فيه نظر

 -سكتوا عنه

 -ساقط

  -متهم بالكذب

 -متفق على تركهم

 -ضعيف الحديث

- ضعيف الحديث

- ضعيف الحديث

3

 -متهم بالكذب

 -متهم بالوضع

 -متروك الحديث

 -ذاهب الحديث

 -ذاهب

 -هالك

 -ساقط الحديث

 -ساقط

 -سكتوا عنه

 -تركواه

 -ليس بثقة

 -ليس بثقة

 -لايعتبر حديثه

 -غير ثقة

 -متروك

 -عير مأمون

 -ضعيف جدا

 -لا يساوي شيأ

 -ليس بشئ

 -واه

 -رد حديثه

 -مردود الحديث

 -طرحوا حديثه

 -ارم به

 -لا شيئ

 -ضعيف جدا

 -لا يساوي شيأ

 -ليس بشئ

 -واه

 -رد حديثه

 -يارم به  

 -متروك

 -ذاهب الحديث

 -ليس بثقة

 -سكتوا عنه

 -فيه نظر

 -هالك

 -ساقط

 -ليس بقوي

- ليس بقوي

- ليس بقوي

4

 -ضعيف جدا

 -لا يساوي شيأ

 -ليس بشئ

 -واه

 -رد حديثه

 -مردود الحديث

 -مطرحوا حديثه

 -ارم به

 -ردوا حديثه

 -ليس بشيئ

 -ضعيف

 -منكر الحديث

 -مجهول

 -ضعفوه

 -مضطرب الحديث

 -لا يحتج به

 -منكر الحديث

 -لا يحتج به

 -ضعفوه

 -مضطربة به

 -واه

 -ضعيف جدا

 -واه

 -ضعفوه

 -ليس بشيء

 -ضعيف راواه

- لين الحديث

- لين الحديث

- لين الحديث

5

 -ضعيف

 -منكر الحديث

 -مجهول

 -ضعفوه

 -مضطرب الحديث

 -حديثه مضطر

 -لين الحديث

 -فيه ضعيف

 -في حديثه ضعيف

 -ليس بقوي

 -ليس بذلك

 -ليس بحجة

 -ايس بالمتين

 -ليس بعمرة

 -ليس بالمرضى

 -فيه غلاف

 -طعنواه

 -سيء الحفظ

 -تكلموا فيه

 -لين

 -ليس بقوي

 -فيه ضعف

 -لين

 -ليس بقوي

 -فيه ضعف

 -فيه مقال

 -ليس بحجة

 -تعرفه و تنكر

 -تكلم فيه

 -سيء الحفظ

 -يضعف فيه

 -قد ضعف

 -لا يحتج

صدوق ولكنه مبتع

-

-

-

6

 -لين

 -ليس بقوي

 -فيه ضعف

 -ضعف أهل الحديث

 -فيه مقال

 -في حديثه مقال

 -ينكر و يعرف

 -فيه خلف

 -ليس بحجة

 -ليس بالمتن

 -ليس بالعبد

 -ليس بذلك

 -ليس بالمرضى

 -ليس بناك القوي

 -طعنوا فيه

 -تكلموا فيه

 -ما أعلم به بأسا

 -أرجوا لا بأس به

 -في حديثه ضعف سيء الحفظ

-

-

-

-

-

 



Martabat Ta’dil Imam Sakhawi (Nuruddin’ITR, ‘Ulumu Al-Hadits, hal. 95)

Tingkatan 

Lafaz

Kehujjahan

1

Sahabat

martabat ta’dil tertinggi

-          Hujjah

2

·         Autsaq an-Nas

·         Atsbat an-Nas

·         Adhbath an-Nas

·         Ilaihi al-Muntaha fi al-Tatsabbut

 

Demikian pula kata-kata:

 

·         La A’rifu lahu Nazhiran fi ad-Dunya La Ahada Atsbatu Minhu

·         Man Mitslu Fulan

·         Fulanun La Yus’alu ‘Anhu aw A’n Mitslihi

adalah martabat ta’dil tertinggi menurut penilaian ulama dalam taziyah

 

-          Hujjah

3

·         Tsabtun Hujjatun

·         Tsabtun Hafizhun

·         Tsiqatun Tsabtun

·         Tsiqatun Mutqinun

·         Tsiqatun Tsiqat

·         Tsiqatun Ma’mun

·         Tsabtun Hujjatun Shahibu hadits

lafaz-lafaz ta’dil yang diulang-ulang lafzi atau maknawi

 

-          Hujjah

4

·         Tsiqatun Tsabtun

·         Mutqinun

·         Ka’annahu Mushhafun

·         Hujjatun

·         Imaamun

·         Adlun dhaabithun

·         Adlun hafidz

 

Hujjatun lebih kuat daripada Tsiqatun

lafaz ta’dil tunggal

 

-          Hujjah

5

·         Laisa bihi Ba’sun

·         La Ba’sa bih

·         Shaduq

·         Ma’munun

·         Khiyar al-Khalqi

·         Ma A’lamu bihi Ba’san

·         Mahalluhu ash-Shidqu

-          Tidak boleh berhujjah dengannya

-          Ditulis untuk dijadikan I’tibar

6

·         Laisa bi Ba’id min ash-Shawaab

·         Syaikhun

·         Yurwa Haditsuhu

·         Yu’tabaru bih

·         Syaikhun Wasath

·         Ruwiya ‘Anhu

·         Shalih al-Hadits

·         Yuktabu Haditsuhu

·         Muqarib al-Hadits

·         Ma Aqraba Haditsahu

·         Shuwailih

·         Shaduq Insya Allah

·         Arju an la Ba’sa bih

·         Jayyid al-Hadits

·         Hasan al-Hadits

·         Wasath

·         Maqbul

·         Shaduq Taghayyara bi Akharatin

·         Shaduq Sayyi’ al-Hifzhi

·         Shaduq Lahu Auham

·         Shaduq Mubtadi’

·         Shaduq Yahim

lafaz-lafaz yang mendekati kepada jarh

 

-          Tidak boleh berhujjah dengannya

-          Ditulis untuk dijadikan I’tibar




Martabat Jarh Imam Sakhawi (Nuruddin’ITR, ‘Ulumu Al-Hadits, hal. 95)


Tingkatan 

Lafaz

Kehujjahan

1

-          Fihi maqal

-          Adna Maqal

-          Dhaif

-          Yunkaru marratan wa yu’rafu Ukhra

-          Laisa bi Dzaka

-          Laisa bi al-Qawiyyi

-          Laisa bi al-Matin

-          Laisa bi Hujjatin

-          Laisa bi ‘Umdah

-          Laisa bi Ma’mun

-          Laisa bi al-Mardhiyy

-          Laisa Yahmadunahu

-          Laisa bi al-Hafizh

-          Ghairuhu Autsaqu Minhu

-          Fihi Syai’un

-          Fihi Jahaalah

-          La Adri Ma Huwa

-          Fihi Dha’Fun

-          Layyin al-Hadits

-          Sayyi’ al-Hifzhi

-          Dhu’ifa

-          Li adh-Dha’fi Ma Huwa

-          Fihi Layyin

Martabat jarh yang paling ringan

 

Ini menurut selain Ad-Daraquthni.

Beliau (Daraquthni) berkata, “bila aku berkata “Layyin”, maka rawi tersebut tidak bererti gugur dan haditsnya jatuh dari i’tibar, ia hanya mengalami jarh kerana suatu hal, tetapi tidak menggugurkan keadilannya.

 

Demikian pula istilah-istilah berikut:

 

Takallamu Fihi, Sakatu ‘Anhu, Math’un Fihi, atau Fihi Nazhar menurut selain al-Bukhari.

 

Kerana ia (Bukhari) menggunakan istilah-istilah ini untuk rawi yang haditsnya ditinggalkan para ulama.

2

-          Fulanun la Yuhtajju Bih

-          Dha’ a‘afuhu

-          Mudhtharib al-Hadits

-          Lahu ma Yunkar

-          Haditsuhu Munkar

-          Lahu Manakir

-          Dhaif

-          Munkar

 

 

Para rawi yang termasuk dalam kedua martabat ini (1 & 2) sebagaimana dijelaskan oleh al-Sakhawi adalah dapat dipakai sebagai i’tibar, iaitu dengan meneliti sejumlah riwayat lain yang dapat memperkuatnya sehingga hadits tersebut dapat dipakai hujjah.

Martabat yang lebih rendah daripada martabat pertama

 

Ini semua menurut selain al-Bukhari.

 

Sementara al-Bukhari sendiri berkata, “setiap rawi yang saya juluki dengan istilah Munkar al-Hadits, maka tidak boleh diriwayatkan haditsnya.

3

-          Fulanun Rudda Haditsuhu

-          Mardud al-Hadits

-          Dhaif Jiddan

-          Laisa bi Tsiqah

-          Wahin bi Marrah

-          Tharahuhu

-          Mathtruh al-Hadits

-          Mathtruh

-          Irmi bih

-          La Yuktabu Haditsuhu

-          La Tahillu Kitabatu Haditsihi

-          LaTahillual-Riwayatu ‘anhu

-          Laisa bi Syai’in

-          La Yusawi Syai’an

-          La Yustasyhadu bi Haditsihiata

-          La Syai’a

Martabat yang lebih rendah daripada kedua martabat sebelumnya

 

ini semua menurut pendapat selain Ibn Main.

 

 

Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah, dipakai dalil, dan dianggap valid.

4

-          Fulanun Yasriq al-Hadits

-          Fulanun Muttahamun bi al-Kadzibi au bi al-Wadh’i

-          Saqith

-          Matruk

-          Dzahib al-Hadits

-          Tarakuhu

-          La Yu’tabaru Bih

-          La Yu’tabaru bi Haditsihi

-          Laisa bi ats-Tsiqah

-          Ghair Tsiqah

 

Demikian pula istilah-istilah berikut:

 

-          Mujma’ ala Tarkihi

-          Mudin yakni Halik

-          Huwa ‘ala Yaday ‘Adlin

Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah, dipakai dalil, dan dianggap valid.

5

-          al-Dajjal

-          al-Kadzdzab

-          al-Wadhdha’

-          Yadha’u

-          Yakdzibu

-          Wadha’a Haditsan

Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah, dipakai dalil, dan dianggap valid.

6

-          Akdzab an-Nas Ilaihi al-Muntaha

-          fi al-Kidzb

-          Huwa Ruknu al-Kidzb

-          Manba’ al-Kidzb

-          Ma’dan al-Kidzb

Tidak seorang pun dari mereka yang haditsnya dapat dipakai hujjah, dipakai dalil, dan dianggap valid.



Ibarah menurut para ulama’ pentakhrij dan penta’dil hadits (Tuhfatul Mustafidah fil jarhu wa ta’dilu hal. 95)

 

1.    Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Imam Bukhari

·       سكتوا عنه : Imam Bukhari dalam lafadz ini bermaksud meninggalkan, kerana tidak  ada yang menjarh dan menta’dil.

·       فيه نظر : lafaz ini digunakan untuk laisa bitsiqah.

·       منكر الحديث : lafaz ini digunakan untuk hadis yang tidak dapat digunakan hujjah

·       ليس بالقوى : lafaz ini digunakan untuk hadis dhaif

 

 

2.    Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Abi Hatim

·       ليس بالقوى : lafaz ini digunakan untuk perawi yang adil tetapi belum sampai pada tingkatan tsiqah.

·       مجهول : yang dimaksud oleh Abi Hatim lafaz ini majhul hal, sedangkan menurut jumhur ini majhul ‘ain.

·        هو على يدى عدل : lafaz ini menurutnya dhaif, kerana menurut orang arab dhaif syadid.

·       كأنه مصحف 

 

 

3.    Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Ibnu Ma’in

 

·       ليس به بأس : lafadz ini menurutnya berada pada tingkatan dibawahnya sahih, sedangkan menurut jumhur lafaz ini untuk perawi dhaif.

·       يكتب حديثه : lafaz yang digunakan untuk perawi dhaif.

·       ليس بشيْ : lafaz yang digunakan untuk perawi yang mana perawi tersebut meriwayatkan hadis hanya sedikit (majhul).

 

 

4.    Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Imam Ahmad

 

·       هو كذا و كذا :  menurut imam Ahmad setelah di teliti lafaz ini untuk menunjukkan  layyin (lemah ).             

                               

 

5.    Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Imam Syafi’i

 

·        حديثه ليس بشيْ :  lafaz ini dimaksudkan pada hadis majhul.

 

 

6.      Kata-kata/kalimat/’Ibarah  (khusus) Daruqutni

 

·       لين : lafaz ini menurut Daruqutni adalah majruh

 




Kaedah – kaedah dalam Jarh wa Ta’dil

A)      Penta’dilan dan pentarjihan seseorang tanpa menyebutkan sebab-sebabnya.

1. Menta’dil-kan tanpa menyebutkan sebab-sebabnya, diterima. Adapun mentajrihkan tidak diterima.
2. Untuk ta’dil harus disebutkan sebab-sebabnya, tetapi menjarahkan tidak.
3. Untuk kedua-duanya harus dsebutkan sebab-sebabnya.
4. Untuk kedua-duanya tidak perlu disebutkan sebab-sebabnya.

Pendapat yang pertama adalah pendapat yang banyak dianut oleh para muhadditsin, sepertil : Bukhari, Muslim, Abu Dawud, dll.

B)      Jumlah orang yang dipandang cukup untuk men-ta’dil-kan dan men-tajrih-kan rawi-rawi.

1.            Minimum 2 orang.
2.            Cukup seorang saja dalam soal riwayah bukan soal syahadah.
3.            Cukup seorang saja, baik dalam soal riwayah maupun soal syahadah



C)      Berlaku pertentangan antara Jarh dan Ta’dil


Penjelasan
1)      Bila seorang rawi dinilai terpuji oleh seorang nuqqad dan dinilai tercela oleh nuqqad lainnya, maka yang didahulukan adalah yang berisi pujian. Kerana Nuqqad menjarh seperti mengaibkan rawi adalah kurang tepat.
2)      Seorang rawi dinilai tercela oleh seorang nuqqad dan dinilai terpuji oleh nuqqad lainnya, maka yang didahulukan adalah kritikan yang berisi celaan.
3)      Jika terjadi pertentangan antara kritikan yang memuji dan yang mencela, maka yang harus dipakai adalah yang memuji, kecuali apabila kritikan yang mencela disertai penjelasan tentang sebab-sebabnya.
Maksudnya apabila seorang periwayat dipuji oleh seorang nuqqad tertentu dan dicela oleh nuqqad lainnya, maka pada dasarnya yang harus di menangkan adalah kritikan yang memuji, kecuali bila kritikan yang mencela menyertakan penjelasan tentang bukti-bukti ketercelaan periwayat yang bersangkutan. Alasannya adalah kerana nuqqad yang mampu menjelaskan sebab-sebab ketercelaan periwayat yang dinilainya lebih mengetahui terhadap pribadi periwayat tersebut daripada nuqqad yang hanya mengemukakan pujian terhadap periwayat yang sama. Penyokong dari kaedah ini adalah jumhur ulama atau majoritinya ulama ahli krtik hadis.

Dalam hal ini sebagian dari mereka menyatakan bahawa:

a.       Penjelasan ketercelaan yang dikemukakan itu haruslah relevan dengan upaya penelitian.
b.       Bila nuqqad yang memuji telah mengetahui juga sebab-sebab ketercelaan periwayat yang dinilainya itu dan dia memandang bahawa sebab-sebab ketercelaannya itu memang tidak relevan ataupun telah tidak ada lagi, maka kritikan yang memuji tersebut yang harus dipilih.

4)      Apabila nuqqad yang mencela tergolong seorang dhaif, maka krtikannya terhadap yang siqah tidak diterima
5)      al-Jarh tidak diterima, kecuali setelah ditetapkan atau diteliti dengan adanya kekhawatiran terjadinya kesamaan tentang orang-orang yang dicelanya
6)      al-Jarh yang dikemukakan oleh orang yang mengalami permusuhan dalam masalah keduaniawian tidak perlu diperhatikan
7)      Bila jumlah mu’adilnya lebih banyak dari pada jumlah jarh, maka yang didahulukan adalah ta’dil. Sebab jumlah yang banyak itu dapat memperkuat kedudukan. Pendapat ini kemudian ditolak dengan alasan bahawa meskipun ulama yang menta’dil itu banyak, namun mereka tidak mungkin akan mahu menta’dil sesuatu yang telah ditajrih oleh ulama lain
8)      Apabila jarh dan ta‟dil saling bertentangan maka tidak dapat ditajrihkan salah satunya, kecuali ada salah satu yang menguatkannya, dengan demikian terpaksa kita tawaquf dari mengamalkan salah satunya sampai diketemukan hal yang menguatkan salah satunya


Mendahulukan penilaian Jarh dari Ta’dil (al-Jarh wa al-Ta‘dil, Dar al-Liwa 1979 hal. 138, Al-Khathib, Muhammad ‘Ajjaj. Ushul al-Hadits: ‘Ulumuhu wa Mushthalahuhu t.k: Dar al-Fikr, 1989 H, hal. 267)
-          Merupakan anutan jumhur ulama sepertimana dikutip oleh al-Khatib, as-Syaukani, Ibnu Solah dll (Ushul al-Hadits, hal. 267).
1)      Jika al-jarh dan al-ta‘dil sama-sama samar/tidak dijelaskan kecacatan atau keadilan periwayat dan jumlahnya sama, kerana pengetahuan orang yang menilai cacat lebih kuat dari pada orang yang menilainya adil
2)      Jika al-jarh dijelaskan, sedangkan al-ta‘dil tidak dijelaskan, meskipun jumlah al-mu‘addil (orang yang menilainya adil) lebih banyak kerana orang yang menilai cacat lebih banyak pengetahuannya terhadap periwayat yang dinilai dibanding orang yang menilainya adil
3)      Jika al-jarh dan al-ta‘dil sama-sama dijelaskan sebab-sebab cacat atau keadilannya, kecuali jika al-mu‘addil menjelaskan bahawa kecacatan tersebut telah hilang atau belum terjadi saat hadis tersebut diriwayatkan atau kecacatannya tidak terkait dengan hadis yang diriwayatkan

Mendahulukan penilaian Ta’dil dari Jarh (‘Ilm al-Jarh wa al-Ta‘dil Qawa‘idih wa Aimmatih Jami’ al-Azhar 1998 h. 89)
1)      Jika al-ta‘dil dijelaskan sementara al-jarh tidak, kerana pengetahuan orang yang penilainya adil jauh lebih kuat dari pada orang yang menilainya cacat, meskipun al-jarh/orang yang menilainya cacat lebih banyak
2)      Jika al-jarh dan al-ta‘dil sama-sama tidak dijelaskan, akan tetapi orang yang menilainya adil lebih banyak jumlahnya, kerana jumlah orang yang menilainya adil mengindikasikan bahawa periwayat tersebut adil dan jujur.


Tokoh-tokoh Imam dalam Jarh wa Ta’dil

Menurut sebagian ulama’ hadits bahwa para (tokoh-tokoh) nuqqad hadist dapat dibagi dalam beberapa bagian/ dalam beberapa generasi.




A.     Tokoh-tokoh nuqqad abad pertama

Para ulama menyebutkan bahwasanya di masa sahabat sangat sedikit orang yang melakukan nuqqad ini kerana ulama’ mengatakan bahawa sahabat itu ‘adil. Sebagaimana ungkapan dalam kitab Taisir Musthalah al-Hadits karya Mahmud Thahhan iaitu:
 والصحا بة رضي الله كلهم عدول
Namun diketahui diantara mereka yang terkenal melakukan kriktikan ini pada kalangan sahabat, mereka adalah:
1.      Abdullah bin Abbas,
2.       Abdullah bin Salam,
3.     ‘Ubadah bin Ash Shamit,
4.      Anas bin Malik,
5.      Aisyah,
berdasarkan apa ditemukan dari mereka berupa pendustaan dan penolakan kepada sebagian orang yang menyampaikan hadits kepada mereka.

         Dan sejumlah tabi’in juga berbicara mengenai jarh dan ta’dil di antara mereka yang paling terkenal:
1.      Sa’id bin Jubair (wafat tahun 95 H)
2.      Sa’id bin Al-Musayyib (wafat tahun 94 H)
3.      ‘Amir Asy-Sya’bi (wafat tahun 103 H)
4.      Muhammad bin Sirin (wafat tahun 110 H)



B.     Tokoh-tokoh nuqqad abad kedua

Telah diketahui bahwa banyak diantara kalangan tabi’in kecil dan tabiit tabiin yang memiliki kelemahan daya hafalnya dan kurang kecermatannya. Sehingga pada pertengahan abad ke-2 Hijrah mulai muncul sejumlah ulama peneliti dan ulama besar hadist yang pandai dalam mengetahui ihwal para perawi, sehingga penilaian mereka terhadap para tokoh sanad diterima, karena mereka mempunyai kelebihan dalam ketelitian.
Orang yang pertama kali melakukan pengkajian ini ialah Sulaiman bin Mahran yang dikenal dengan Al-A’masy yang wafat tahun 148H dan Syu’bah bin al-hajjaj yang wafat tahun 160 H.

Di antara mereka ini yang menjadi nuqqad dari tabit tabiin adalah:
1.      Ma’mar bin Rasyid (wafat tahun 153 H)
2.      Hisyam Ad-Dustawa (wafat tahun 153 H)
3.      Abdurrahman bin ‘Amru Al Auza’i (wafat tahun 157 H)
4.      Syu’bah bin Al-Hajjaj (wafat tahun 160 H)
5.      Sufyan At-Tsaury (wafat tahun 161 H)
6.      Abdul Aziz bin Majisun (wafat tahun 164 H)
7.      Hammad bin Salamah (wafat tahun 167 H)
8.      Hammad bin Zaid (wafat tahun 179 H)
9.      Malik bin Anas (wafat tahun 179 H)
10.  Abdullah bin Al-Mubarak (wafat tahun 181 H)
11.  Hasyim bin Basyir (wafat tahun 183 H)
12.  Abu Ishaq Al Fazari (wafat tahun 188 H)
13.  Abdurrahman bin Mahdi (wafat tahun 198 H)
14.  Yahya bin Sa’id Al-Qaththan (wafat tahun 198 H)
15.  Abdurrahman bin Mahdi (wafat tahun 198 H)
16.  Abu Daud At-Talayisi (wafat tahun 204 H)
17.  Yazid bin Harun (wafat tahun 206 H)
18.  Al-Addahak bin Maklad as-Saybani (wafat tahun 214 H)
19.  Abdurrazzaq bin Hamman Al-Khumairi (wafat tahun 211 H)


C.     Tokoh-tokoh nuqqad abad ketiga

Kemudian perhatian generasi kedua tabiut tabiin berkembang mereka menyusun kitab-kitab besar tentang al-Jarh wa al-Ta’dīl kritik rawi penjelasan tentang rawi-rawi yang dhaif, mudallis dan sebagainya. Ulama’ menamakan zaman ketiga ini sebagai zaman besar maka muncul nuqqad hadits.


Masa inipun dibagi dalam dua bahagian, iaitu:


Pertama

masa munculnya kitab-kitab khusus kritik hadits antara lain:

1.      Yahya bin Ma’in Al-ghathafani yakni Abu Zakaria al-Baghdadi tokoh ilmu al-jarh wa ta’dil (wafat tahun 233 H)
2.      Ahmad bin Hanbal (wafat tahun 214 H)
3.      Muhammad bin S’d bin Mani’ dari Mawali sangat tsiqah (wafat tahun 230 H)
4.      Zuhair bin Harb bin Syidad An-Nasa’I, yakni Al-hafizh Abu Khaitsamah (wafat tahun 234 H)
5.      Ibnu Al-Madini Ali bin Abi Abdillah bin J a’far yakni gurunya Bukhari, Ahmad bin hanbal (wafat tahun 234 H)
6.      Muhammad bin Abdillah Numair beliau dijuluki mutiara negeri Iraq (wafat tahun 234 H)
7.      Abdillah bin Muhammad Al-Habasiy beliau juga merupakan guru al-Bukhari, ibnu Majah, Abi Zur’ah, (wafat tahun 235H)
8.      Abdillah bin Umar (wafat tahun 235 H)
9.    Abu Muhammad Ishaq bin Rahawaih Al-Hafiz al-hujjah (wafat tahun 238H)
10.  Muhammad bin Abdul al-Azdiy (wafat tahun 242 H)
11.  Al-Misry Al-hafiz Al-hujjah Abu Ja’far Ahmad bin Shalih beliau dinilai sangat tsiqah oleh al-Bukhari , Abu Daud dan ulama’ lainnya (wafat tahun 248 H )
12.  Al-Bazzar Abu Musa Harun bin Abdillah sebagai guru imam muslim. Dinilai tsiqah oleh an-Nasa’i dan Ad-Daruquthni (wafat tahun 243 H)


Kedua

datang setelah mereka generasi berikutnya orang yang mempunyai karya-karya besar dan telah beredar, di antara para tokoh yang paling terkenal iaitu:-
1.      Muhammad bin Isma’il Al Bukhari (wafat tahun 256 H)
2.      Abu Zur’ah Ubaidillah bin Abdul Karim Ar-Razi (wafat tahun 264 H)
3.      Abu Hatim Muhammad bin Idris Ar-Razi (wafat tahun 277 H)
4.      Abu Daud As-Sajistani (wafat tahun 275 H)
5.      Muslim abu Al-Hasan Muslim bin Al-Hajjaj (wafat tahun 261 H)
6.      Ahmad bin Abdillah bin Salih Al-‘Ijli, al-‘Ijli (wafat tahun 261 H)
7.      Abu Muhammad Abdullah bi Abdurrahman Ad-Darimi As-Samarqindi (wafat tahun 255 H)
8.      Al-Qurtubi Abu Abdirrahman Baqi bin Maqlad Al-Qurtubi (wafat tahun   260 H)
Dan sebagian mereka ini tidak tertandingi dalam Al Jarh wa At Ta’dil karena ketelitian mereka yang sempurna, dan terutama Yahya bin Ma’in, Ali bin Al-Madini, dan Yahya bin Sa’id Al Qatthan, hal ini dapat dilihat bagi orang yang menelaah kitab-kitab Al Jarh wa At Ta’dil.
Itulah kelompok/zaman para nuqqad hadits, walaupun setelah masa itu banyak yang melakukan kritik hadits tapi pada dasarnya semua bergantung pada kitab-kitab mereka diatas.



D.     Tokoh-tokoh nuqqad abad keempat

1.  Muhammad bin Hibban bib Ahmad bin Hibban Ibnu Hibban (w 354 H)
2.  Abu Ahmad Abdullah bin Adi Jurjani (w 365 H)
3.  Muhammad bin Muhammad ibn Ishaq al-Naisaburi *Abu Ahmad al-Hakim
4.  Ali bin Umar bi Ahmad bin Mahdi Abu al-Hasan al-Daruquthni (w 385 H)
5.  Muhammmad bin Abdillah al-Dabi al-Naisaburi al-Hakim Abu Abdillah



E.     Tokoh-tokoh nuqqad abad kelima

1.  Ibnu Hazam (w456 H)
2.  al-Khatib Baghdadi (w 463 h)
3.  Abdul Rahman bin Ali bin Muhammad al-Jauzi  (w 596 h)



F.     Tokoh-tokoh nuqqad abad keenam

1.       Abu Hasan Ali bin Busam al-Syantarini (w 543 H)
2.       Ibn Asakir (W 610 H)



G.     Tokoh-tokoh nuqqad abad ketujuh

1.       Abu Abdillah Muhammad bin Ali al-Ma’sli (w 621 H)
2.       Ibnu Najar  (L 578 H)
3.       Zakiy al-Din Abu Muhammad al-Mundziri (w 656 H)


H.     Tokoh-tokoh nuqqad abad kelapan

1.       Syarifuddin abdul Mu’min bin Khalaf al-Dimyathi (L 705 H)
2.       Yusuf bin Zaka Abdul Rahman al-Mizzi (w 742 H)
3.       Syamsuddin Muhammad bin Ahmad bin Usman (az-Zahabi) (w 806 H)
4.       Mughlatai al-Hanafi (w 762 h)
5.       Abu Fadhl Abdul Rahim bin al-Husin (al-Iraqi) (w 806 h)



I.     Tokoh-tokoh nuqqad abad kesembilan

1.    Ibnu Hajar al-Asqhalani (w 852 H)
2.    Al-Sakhawi (w 902 H)




Tingkatan para nuqqad hadits

a.       Al-Muhaddits
Al-Muhaddits adalah orang yang memiliki tentang hadits baik riwayah ataupu dirayah, hafal sanad-sanadnya mengetahui keadaan rawi-rawi setiap sanad dengan mengetahui peringkat al-jarh wa al ta’dil

b.      Al-Hafizh
Al-Hafizh adalah orang yang memiliki pengetahuan sempurna tentang keadaan gurunya dan gurunya mereka dalam setiap thabaqahnya.

c.       Al-Hujjah
Al-Hujjah adalah orang yang sempurna dari segi hafalan dan kredibilitinya menjadi sumber rujukan.

d.      Al-Hikam
Al-hikam adalah orang yang memiliki pengetahuan yang meliputi seluruh hadits matan dan sanadnya.



Klasifikasi imam Jarh wa Ta’dil

Klasifikasi
Mutasyaddid

Mu’tadil
Mutasahil
Definisi
Ulama yang tegas dan keras hukumnya sama ada di dalam alJarh mahupun al-Ta’dil
Ulama yang bersederhana dan pertengahan di dalam hukumnya
terhadap perawi

Ulama yang agak ringan dan mudah di dalam hukumnya
terhadap perawi


dijadikan kata putus apabila berlaku pertentangan


Az-Zahabi

-          Syu’bah b. Al-Hajjaj
-          Yahya b. Sa’id al-Qattan
-          Yahya b. Ma’in
-          Abu Hatim al-Razi
-          Sufyan al-Thauri
-          Abdul Rahman b. Mahdi
-          Ahmad b. Hanbal
-          al-Bukhari
-          Abu Zur’ah al-Razi
-          Ibn ‘Adi
-          Daruqutni

-          al-‘Ijli
-          al-Tirmizi
-          Ibn Hibban
-          al-Hakim
-          al-Baihaqi
Al-Sakhawi
Fath al-Mughis bi
Syarh alfiyyah al-Hadis 3/325
-          Syu’bah b. Al-Hajjaj
-          Malik bin Anas
-          As-Syafie
-          Ibnu Mahdi
-          Sufyan bin ‘Uyainah
-          Sufyan ats-Tsauri
-          Yahya b. Ma’in
-          Abu Hatim al-Razi
-           
-          Imam Ahmad
-          Ibn ‘Adi
-          Al-Bukhari
-          Imam Daruqutni
-           
-          al-Tirmizi
-          Ibnu Khuzaimah
-          al-Hakim
-          Ibn Hazm

Tahir al-Jawabi
(al-Jarh wa a-Ta‘dil baina al-Mutasyaddidin wa al-Mutasahilin, hal. 454-460)
-          Syu’bah ibn al-Hajjaj
-          Malik ibn Anas
-          al-Bukhari
-          Yahya ibn Sa‘id al-Qattan
-          Yahya ibn Ma‘in
-          Abu Hatim al-Razi
-          ‘Ali ibn Madini 

-          Sufyan al-Tauri
-          Ibn Mahdi
-          Sufyan ibn ‘Uyainah
-          Waki’ ibn al-Jarrah
-          Muslim ibn al-Hajjaj
-          Al-Nasa‘i
-          Abu Daud

-          al-Auzai
-          al-Tirmizi
-          Ibn Hibban
-          al-Hakim




Thabaqat para imam nuqqad (Taqdimah al-Ma’rifah li Kitab al-Jarh Wa ta’dil)

Thabaqat
Imam
1
Malik Ibn Abbas, Sufyan bin Uyaianah, Hammad bin Zaid, Syu’bah, Sufyan ats-Tsaury dan Syu’bah lebih ketat daripada Sufyan.
2
Waki’ bin al-Jarrah, Yahya ibn Said al-Qaththan dan Ibnu Mahdi. Yahya lebih ketat daripada Ibnu Mahdi.
3
Yahya ibn Ma’in, Ahmad ibn Hanbal. Yahya lebih ketat daripada Ahmad.
4
Abu Zur’ah al-Razi, Abu Hatim ar-Razi dan al-Bukhari. Abu Hatim lebih ketat daripada al-bukhari



Rujukan

Syifa’ al-‘alil bi Alfaz wa Qawa‘id al-Jarh wa alTa‘dil, hal. 326

Mu‘jam Alfaz al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 82

Dawabit al-Jarh wa al-Ta‘dil, hal. 139

Fath al-Mughis bi Syarh alfiyyah al-Hadis 2/119

al-Tarikh al-Kabir 1/227

Syarh Al-Tabsirah wa alTazkirah, 1/371

Al-Jarah wa Ta’dil 2/37

Mizan ‘Itidal 2/385

al-Raf‘u wa al-Takmil fi al-Jarh wa al-Ta‘di hal. 102

Tadrib al-Rawi 1/407

Taqrib al-Tahzib, hal. 74

‘Ulumu Al-Hadits Nuruddin’Itr, hal. 91-98

Tuhfatul Mustafidah fil jarhu wa ta’dilu hal. 95

al-Jarh wa al-Ta‘dil  Al-Khathib, Muhammad ‘Ajjaj hal. 138 

Ushul al-Hadits: ‘Ulumuhu wa Mushthalahuhu hal. 267

Ilm al-Jarh wa al-Ta‘dil Qawa‘idih wa Aimmatih Jami’ hal. 89

Muqaddimah Ibn al-Salah, hal. 124-125

3 comments:

  1. Terkait sigat/ ibarah (khusus) al-jarh wa al-ta'dil bagi masing-masing para nuqqad al-hadis apakah itu valid? Boleh minta referensinya min?

    ReplyDelete
  2. Dari mana sumbernya min?

    ReplyDelete
  3. Rujukannya sudah diletakkan pada

    -awal tajuk kecil
    -awal tajuk besar
    -judul jadual
    -dalam jadual
    -rujukan

    ReplyDelete

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...