Dinukil dari Kitab
Sa’adatuddarain 373-391 (Karya Syekh Yusuf Bin Ismail An Nabhani), berikut
adalah takhrij hadith-hadith yang disebutkan:-
1.
ﻻ ﻳﺪﺧﻞ ﺍﻟﻔﻘﺮ ﺑﻴﺘﺎ ﻓﻴﻪ ﺍﺳﻤﻰ
Kefakiran tidak akan memasuki
rumah yang didalamnya terdapat namaku.
Takhrij
Sanadnya munkar jiddan menurut
Ibnu Adi daalm al-Kamil fi Dhuafa’ 7/350.
Ibnu Qaisarini dalam Dzakiratul
Huffaz 5/2711 menilai hadith ini munkar jiddan.
Ibnu Jauzi menilai hadith ini
tidak sahih dalam al-Maudhuat 1/239.
Az-Zahabi menilai hadith ini
palsu dalam Tartib Maudhuat no. 32 kerana ada perawi dituduh pendusta oleh imam
Ahmad bernama Ibn Abdul Malik.
As-Syaukani menilai sanadnya
palsu dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 471.
Hadith ini juga itemukan juga
dalam kitab hadith Syiah, al-Kafi 6/19 dan Wasail Syiah no. 27395.
2.
ﻣﺎ ﻣﻦ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻓﻴﻬﻢ ﺍﺳﻢ ﻧﺒﻲ ﺍﻻ ﺑﻌﺚ ﺍﻟﻠﻪ ﺇﻟﻴﻬﻢ ﻣﻠﻜﺎ ﻳﻘﺪﺳﻬﻢ ﺑﺎﻟﻐﺪﺍﺓ ﻭﺍﻟﻌﺸﻲ
Tidak ada dari sebuah keluarga
yang di dalamnya ada nama nabi melainkan ALLAH SWT akan mengutus padanya
seorang malaikat yang membaca tasbih untuk mereka pagi dan petang.
Takhrij
HR. Abu Nua’im dalam Tarikh
Asbahan 1/318, al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 14/240 dan ad-Dailami dalam
Musnad Firdaus no. 6172, daripada Ali ra.
Ibnu Jauzi menilai hadith ini
tidak sahih dalam al-Maudhuat 1/154.
Az-Zahabi menilai hadith ini
palsu dalam Tartib Maudhuat no. 46
Ibn Iraq al-Kinani dalam Tanzih
al-Syariah 1/197 menilai hadith ini dhaif dan ada syahidnya.
As-Syaukani dalam al-Fawaid
al-Majmuah no. 469 berkata dalam sanadnya terdapat perawi pendusta.
Hadith ini juga ditemukan dalam kitab syiah , Wasail
Syiah no. 273983 dan al-Amali al-Thusi 2/124.
3.
ﻣﻦ ﻭﻟﺪ ﻟﻪ ﺛﻼﺛﺔ ﺃﻭﻻﺩ ﻭﻟﻢ ﻳﺴﻢ ﺃﺣﺪﻫﻢ ﻣﺤﻤﺪﺍ ﻓﻘﺪ ﺟﻬﻞ
Barang siapa mempunyai tiga anak
dan salah satunya tidak ada yang diberi nama MUHAMMAD maka dia benar-benar
BODOH.
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Kabir 11/71 no. 11077, daripada Ibnu Abbas ra.
Al-Haithami dalam Majma Zawaid
8/52 menyatakan sanad hadith ini terdapat perawi pendusta bernama Umar bin Musa
bin Wajihi.
Syeikh al-Albani menilainya palsu
dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 437.
Palsu menurut kajian Dorar.net (https://dorar.net/fake-hadith/153).
Hadith ini juga ditemukan dalam kitab syiah , Wasail
Syiah no. 273984.
4.
ﻣﺎ ﻣﻦ ﺑﻴﺖ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻻ ﻻﻳﺨﻠﻮﺍ ﻋﻦ ﺧﻴﺮ
Tidak ada rumah yang didalamnya
terdapat seseorang yang bernama MUHAMMAD melainkan rumah itu tidak akan sepi
dari kebaikan.
Takhrij
Tidak sahih menurut Kajian Dar
Alifta Jordan no. 540.
5.
ﻳﻨﺎﺩﻯ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻳﺎ ﻣﺤﻤﺪ، ﻓﻴﺮﻓﻊ ﺭﺃﺳﻪ ﻓﻰ ﺍﻟﻤﻮﻗﻒ ﻣﻦ ﺍﺳﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ، ﻓﻴﻘﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﺰ ﻭﺟﻞ : ﺃﺷﻬﺪﻛﻢ ﺃﻧﻰ ﻗﺪ ﻏﻔﺮﺕ ﻟﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﺳﻤﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﺳﻢ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺒﻴﻰ
Dihari kiamat akan dipanggil “Wahai
MUHAMMAD” lalu setiap orang yang bernama MUHAMMAD mengangkat kepalanya, ALLAH
Azza wajalla berfirman: “Saya bersaksi pada kalian bahawa sesungguhnya saya
benar-benar akan mengampuni kalian yang namanya menyamai nama nabi MUHAMMAD.
Takhrij
Disebutkan oleh al-Haithami dalam
Majma Zawaid 7/206 dan Ibnu Qayyim dalam kitab petanda hadith tidak sahih
beliau al-Manarul Munif hal . 57.
6.
ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭﺟﻞ : ﻭﻋﺰﺗﻰ ﻭﺟﻼﻟﻰ ﻻ ﻋﺬﺑﺖ ﺍﺣﺪﺍ ﺗﺴﻤﻰ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﻓﻰ ﺍﻟﻨﺎﺭ
ALLAH Azza wajalla berfirman :
Demi sifat agungku dan luhurku, Saya tidak akan menyiksa selamanya dineraka
seseorang yang diberi nama seperti namamu (MUHAMMAD).
Takhrij
Disebutkan oleh al-Qasthallani
dalam al-Mawahib Laduniyyah 2/672, al-Mutaqi al-Hindi dalam Kanzul Ummal no.
5878 dan as-Suyuthi dalam Durar al-mantsur 1/296. Dimasukkan oleh Mulla Ali
Qari dalam al-Asrah Marfuah no. 192 dan al-Ajluni dalam Kasyaful Khafa’ no.
1245.
Kesimpulan
Syaikh Abdul Aziz bin Baz
rahimahullah menjelaskan,
هذا الحديث مكذوب ، وموضوع على الرسول ـ صلى الله عليه وسلم ، وليس لذلك
أصل في السنة المطهرة ، فكل ما جاء في هذا من الأخبار لا أساس لها من الصحة ،
فالاعتبار بإتباع محمد ، وليس باسمه ـ صلى الله عليه وسلم ، فكم ممن سمي محمداً
وهو خبيث ؛ لأنه لم يتبع محمدا ولم ينقد لشريعته ، فالأسماء لا تطهر الناس ، وإنما
تطهرهم أعمالهم الصالحة ، وتقواهم لله ـ جل وعل ـ
“Ini adalah hadith dusta dan
palsu, bukan perkataan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Bukanlah
termaduk sunnah yang suci. Semua hadith-hadith mengenai hal ini (keutamaan
bernama dengan ‘Muhammad’) tidak ada dasarnya untuk dikatakan sahih. Yang
menjadi pegangan adalah mengikuti ajaran nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa
sallam bukan mengikuti namanya. Betapa banyak orang yang bernama Muhammad akan
tetapi kelakuannya tidak baik kerana tidak mengikuti ajaran Muhammad
shallallahu ‘alaihi wa sallam dan tidak patuh terhadap syariat. Nama tidak
mensucikan orang, yang mensucikannya adalah amal soleh dan takwa kepada Allah
(Fatwa Bin Baz no. 337).
Kesemua hadith berkenaan
kelebihan meletakkan / menggunakan nama Nabi saw adalah tidak sahih malah tidak
mempunyai asal dalam kitab hadith muktabar sunnah (Fatwa Dar Alifta Jordan no.
540)
No comments:
Post a Comment