Sanad dan matan hadith
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ نُصَيْرٍ الْأَصْبَهَانِيُّ، ثنا إِسْمَاعِيلُ
بْنُ عَمْرٍو الْبَجَلِيُّ، ثنا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ عَبْدَةَ بْنِ أَبِي
لُبَابَةَ، عَنْ سُوَيْدِ بْنِ غَفَلَةَ، قَالَ: أَصَابَتْ عَلِيًّا رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ فَاقَةٌ، فَقَالَ لِفَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: لَوْ
أَتَيْتِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلْتِيهِ وَكَانَ
عِنْدَ أُمِّ أَيْمَنَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، فَدَقَّتِ الْبَابَ فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأُمِّ أَيْمَنَ: «إِنَّ هَذَا
لَدَقُّ فَاطِمَةَ، وَلَقَدْ أَتَتْنَا فِي سَاعَةٍ مَا عَوَّدَتْنَا أَنْ
تَأْتِيَنَا فِي مِثْلِهَا، فَقُومِي فَافْتَحِي لَهَا الْبَابَ» قَالَتْ:
فَفَتَحْتُ لَهَا الْبَابَ، فَقَالَ: «يَا فَاطِمَةُ، لَقَدْ أَتَيْتِنَا فِي
سَاعَةٍ مَا عَوَّدْتِنَا أَنْ تَأْتِينَا فِي مِثْلِهَا» فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ
اللَّهِ هَذِهِ الْمَلَائِكَةُ طَعَامُهَا التَّسْبِيحُ وَالتَّحْمِيدُ
وَالتَّمْجِيدُ، فَمَا طَعَامُنَا؟ قَالَ: «وَالَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ مَا
اقْتَبَسَ فِي آلِ مُحَمَّدٍ نَارٌ مُنْذُ ثَلَاثِينَ يَوْمًا وَقَدْ أَتَانَا
أَعْنُزٌ فَإِنْ شِئْتِ أَمَرْتُ لَكِ بِخَمْسَةِ أَعْنُزٍ، وَإِنْ شِئْتِ
عَلَّمْتُكَ خَمْسَ كَلِمَاتٍ عَلَّمَنِيهِنَّ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ
آنِفًا» قَالَتْ: بَلْ عَلِّمْنِي الْخَمْسَ كَلِمَاتٍ الَّتِي عَلَّمَكَهُنَّ
جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: " قُولِي: يَا أَوَّلَ الْأَوَّلِينَ،
يَا آخِرَ الْآخَرِينَ، ذَا الْقُوَّةِ الْمَتِينَ، وَيَا رَاحِمَ الْمَسَاكِينِ،
وَيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ " قَالَ: فَانْصَرَفَتْ حَتَّى دَخَلَتْ عَلَى
عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا فَقَالَتْ: ذَهَبْتُ مِنْ عِنْدِكِ إِلَى
الدُّنْيَا وَأَتَيْتُكَ بِالْآخِرَةِ، قَالَ: خَيْرًا يَأْتِيكِ، خَيْرًا
يَأْتِيكِ
Terjemahan
Suatu waktu Ali RA mengalami
kesempitan, lalu berkata kepada Fatimah RA; “Andai engkau datang kepada Nabi ﷺ, pintalah sesuatu kepadanya." Maka pergilah Fatimah ke
sana, dan ada Ummu Aiman di sana. Fatimah pun mengetuk pintu. Nabi ﷺ berkata kepada Ummu Aiman: “Bahawa itu adalah bunyi ketukan
Fatimah, dia datang di waktu yang bukan kebiasaannya dia datang seperti
sekarang, bangunlah dan bukakan pintu untuknya.” Ummu Aiman berkata: “Akan aku
bangun dan bukakan pintu untuknya.” Nabi ﷺ bertanya: “Wahai Fatimah, mengapakah engkau datang di waktu
yang bukan kebiasaannya engkau datang seperti sekarang?” Fatimah berkata:
"Wahai Rasulullah, jika makanan malaikat itu adalah tahlil, tasbih, dan
tahmid, lalu apakah makanan kita?" Nabi ﷺ menjawab; “Demi Zat yang mengutusku dengan kebenaran, tidaklah
dinyalakan api (dapur) di rumah Muhammad sejak tiga puluh hari lalu. Aku baru
diberikan kambing, jika kau mahu, maka aku akan mengusahakan lima ekor kambing
untukmu. Namun jika kau mahu, aku akan akan ajarkan kamu lima kalimah yang diajarkan
Jibril kepadaku." Fatimah menjawab: "Ajarkanlah kepadaku lima kalimah
yang diajarkan Jibril kepadamu." Nabi ﷺ bersabda; “Ucapkanlah:
يَا أَوَّلَ الْأَوَّلِينَ، يَا آخِرَ الْآخَرِينَ، ذَا الْقُوَّةِ
الْمَتِينَ، وَيَا رَاحِمَ الْمَسَاكِينِ، وَيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
"Wahai yang Maha Awal dari
yang awal, wahai yang Maha Akhir dari yang akhir, Pemilik kekuatan yang hebat,
wahai yang Maha Mengasihani orang-orang miskin, wahai yang Maha Pengasih dari
yang mengasihani.” Maka pulanglah Fatimah berjumpa dengan Ali RA lalu dia
berkata: "Aku keluar meninggalkanmu untuk dunia, dan aku kembali kepadamu
membawakan akhirat." Ali berkata: “Kebaikan datang bersamamu, kebaikan
datang bersamamu.”
Takhrij
HR. at-Thabarani lam al-Dua’ 1/319 no. 1047, al-Syajari dalam al-Amal
al-Khamisiyyah 1/325, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 8656, daripada Suwaid
bin Ghaflah ra.
Kisah ini juga disebutkan oleh Imam
Az-Zahabi dalam Mu'jamah al-Kabir 2/258, Ibnu Hajar dalam al-Zahrul Firdaus
8/299-300, al-Rafaie daam Tadwin fi Akhbar Qazwin 1/402-403, as-Suyuthi dalam
Musnad Fatimah az-Zahra.
Imam az-Zahabi menilai hadith ini
tidak sahih. Beliau berkata hadith ini tersangatlah gharib dan mursal. Terdapat
perawi yang didhaifkan oleh al-Uqaili, Ibnu Abi Hatim, Ibnu Hibban, Ibnu Adi,
ad-Daraquthni, iaitu Ismail bin Amru al-Bajali. Malah Ibnu Said menilainya
dhaif pendusta. (Dhu’afa’ al-Kabir 1/86, al-Jarh wa Ta’dil 2/190, al-Tsiqat
Ibni Hibban 8/100, al-Kamil fi Dhua’fa’ 1/525, Dhu’afa’ al-Matrukin 1/256,
Tarikh Baghdad 1/62, Tarikh Islam 5/536).
Al-Hindi dalam Kanzul Ummal no.
5022 menilai hadith dhaif mursal.
Al-Mudaihisy dalam Fatimah Bintu
Nabi saw Siratuha Fadailuha Musnaduha 5/158 menilai hadith ini dhaif jidan.
Menurut pentahqiq al-Zahrul
Firdaus hadith ini munkar.
Rujukan
https://majles.alukah.net/t108461/
https://muslimobsession.com/5-kalimat-yang-rasulullah-ajarkan-kepada-fatimah/
No comments:
Post a Comment