1 |
Puasa mengukuhkan Islam |
Matan hadith |
|
بني الإسلام على خمس : شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول
الله ، وإقام الصلاة ، وإيتاء الزكاة ، والحج ، وصوم رمضان |
|
Terjemahan |
|
Islam dibangun di atas lima perkara; Bersaksi
bahwa tiada ilah selain Allah dan bahwa nabi Muhammad utusan Allah,
menegakkan solat, menunaikan zakat, melaksanakan haji dan puasa Ramadhan. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 8 dan Muslim no. 16 daripada Ibnu
Umar ra. Sahih ijma’. |
|
2 |
Puasa Ramadhan menghapuskan segala dosa yang lalu |
Matan hadith |
|
من صام رمضان إيمانا واحتسابا ، غفر له ما تقدم من ذنبه |
|
Terjemahan |
|
Siapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan kerana
iman dan mengharapkan redhaNya, akan diampuni segala dosa yang lalu. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 2014 dan Muslim no. 760 daripada
Abu Hurairah ra. Sahih ijma’. Dosa tersebut tidak termasuk dosa besar الصلوات الخمس . والجمعة إلى الجمعة . ورمضان إلى رمضان . مكفرات
ما بينهن . إذا اجتنب الكبائر Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramdhan ke
Ramadhan menghapuskan dosa di antara keduanya apabila dosa besar dijauhi (HR.
Muslim no. 233, daripada Abu Hurairah ra) |
|
3 |
Apabila tiba Ramadhan dibuka pintu syurga,
ditutup pintu neraka dan dibelenggu syaitan |
Matan hadith |
|
إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ
أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ |
|
Terjemahan |
|
Jika telah datang bulan Ramadhan maka pintu-pintu
syurga akan dibuka, pintu-pintu neraka akan ditutup dan syaitan-syaitan akan
dibelenggu dengan rantai. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 3277 dan Muslim no. 1079 daripada
Abu Hurairah ra. Sahih ijma’. |
|
4 |
Orang berpuasa dijauhkan dari neraka selama 70
tahun |
Matan hadith |
|
لا يصوم عبد يوما في سبيل الله إلا باعد ذلك اليوم النار عن وجهه
سبعين خريفا |
|
Terjemahan |
|
Tiadalah berpuasa seorang hamba satu hari pada
jalan Allah, melainkan Allah akan jauhkan dirinya dari api neraka selama 70
tahun. |
|
Takhrij |
|
HR. Tirmidzi no. 1623, daripada Abi Sa’id
al-Khudry ra. Disahihkan Syeikh al-Albani. |
|
5 |
Orang berpuasa mendapat syafaat dari puasa dan
al-Quran |
Matan hadith |
|
الصيام والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة يقول الصيام أي رب منعته
الطعام والشهوات بالنهار فشفعني فيه ويقول القرآن منعته النوم بالليل فشفعني فيه
قال فيشفعان |
|
Terjemahan |
|
Puasa dan al-Quraan akan memberi syafaat pada
seorang hamba di Hari Kiamat. Puasa berkata," duhai Tuhan, kerana aku
dia menahan makan dan syahwatnya di siang hari, maka izinlah daku untuk
memberi syafaat kepadanya". Berkata pula al-Quran, "akulah yg
menyebabkan dia tidak tidur di malam hari, maka izinlah daku untuk memberi
syafaat untuknya". Maka syafaat keduanya diluluskan. |
|
Takhrij |
|
HR. Ahmad no. 6626 dan hakim no. 2036, daripada
Abdullah bin ‘Amru ra. Sanadnya sahih menurut Ahmad Syakir. Disahihkan oleh
Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’3882 |
|
6 |
Puasa menjadi perisai dalam kehidupan harian |
Matan hadith |
|
الصيام جنة ، فلا يرفث ولا يجهل ،
وإن امرؤ قاتله أو شاتمه ، فليقل إني صائم – مرتين |
|
Terjemahan |
|
Puasa adalah perisai, maka janganlah dia berkata
kotor dan cacimaki. Jika dia dicabar untuk bergaduh atau dicaci, ucapkan
"aku sedang berpuasa”, dua kali. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1894 dan Muslim no. 1151 daripada
Abu Hurairah ra. Sahih ijma’. |
|
7 |
Puasa dapat menyihatkan badan |
Matan hadith |
|
صوموا تصحوا |
|
Terjemahan |
|
Berpuasalah kamu, nescaya kamu akan sihat. |
|
Takhrij |
|
HR. Thabarani dalam al-Awsath 2/225, daripada Ali
bin Abi Thalib ra. Didhaifkan al-Iraqi dalam Takhrij Ihya’ 3/108 dan Syeikh
al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 253. As-Saghani menilai hadith ini
palsu dalam al-Madhuatnya no. 51. Manakala dari jalur Abu Hurairah ra pula: اغزوا تغنموا وصوموا تصحوا وسافروا تستغنوا Berperanglah
kamu, nescaya kamu mendapat ghanimah, berpuasalah, nescaya kamu akan sihat
dan kembaralah, nescaya kamu akan kaya HR. Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath
no. 8312). Hadith
ini sanadnya dinilai sangat lemah oleh Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad
14/508 dan hadith ini dinilai mungkar oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah
Hadith Dhaif no. 5188. Akan
tetapi ada ulama yang menilai hasan hadith ini, antaranya al-Haitami al-Makki
dalam al-Zawajir 1/197. Memang
terdapat kajian ilmiah bahawa puasa itu dapat menyihatkan tubuh, makna dari
hadith dhaif ini benar, namun tetap yang dilarang di sini adalah
penyandarannya kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam. |
|
8 |
Berbuka dengan rutab, tamar, air |
Matan hadith |
|
كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر قبل أن يصلي على رطبات ، فإن لم
تكن رطبات فتميرات ، فإن لم تكن تميرات ، حسا حسوات من ماء |
|
Terjemahan |
|
Nabi saw berbuka dengan kurma rutab (kurma segar)
sebelum solat. Jika tidak ada, dengan kurma kering, kalau tidak ada mencukupi
dgn beberapa teguk air. |
|
Takhrij |
|
HR. Abu Daud no. 2356, Tirmidzi no. 696, daripada
Anas bin Malik ra. Dihasankan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Takhrij
Misykatul Masabih 2/322. Juga disahihkan Syeikh al-Albani. |
|
9 |
Jibril tadarrus bersama Nabi saw sepanjang
Ramadhan |
Matan hadith |
|
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي
رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ
رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالْخَيْرِ مِنْ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ |
|
Terjemahan |
|
Dari Ibnu Abbas berkata, “Rasulullah saw adalah
manusia yang paling lembut terutama pada bulan Ramadhan ketika malaikat
Jibril As menemuinya, dan adalah Jibril mendatanginya setiap malam di bulan
Ramadhan, dimana Jibril mengajarkannya Al-Quran. Sungguh Rasulullah saw orang
yang paling lembut daripada angin yang berhembus. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 6, daripada Ibnu Abbas ra. Sahih
ijma. |
|
10 |
Orang berpuasa memasuki syurga melalui pintu
ar-Rayyan |
Matan hadith |
|
إن في الجنة بابا يقال له الريان ، يدخل منه الصائمون يوم القيامة
، لا يدخل منه أحد غيرهم ، يقال أين الصائمون ، فيقومون لا يدخل منه أحد غيرهم ،
فإذا دخلوا أغلق ، فلن يدخل منه أحد . |
|
Terjemahan |
|
Sesungguhnya dalam syurga itu ada sebuah pintu
bernama "ar-Rayyan" (Pintu penghilang Dahaga). Masuklah kelak orang
berpuasa melaluinya, hanya mereka sahaja yang boleh memasukinya. Maka akan
diseru, "di manakah segala orang yang berpuasa?" Bila semua sudah masuk,
maka pintu pun ditutup. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1896, daripada Sahl bin Sa’id ra.
Sahih ijma. |
|
11 |
Puasa menjadi benteng neraka |
Matan hadith |
|
قال ربكم : الصوم جنة من النار ، ولي الصوم وأنا أجزي به يدع شهوته
وطعامه وشرابه من أجلي لخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك . |
|
Terjemahan |
|
Allah berfirman, "Puasa adalah benteng
neraka. Puasa itu untukKu dan Aku akan membalasnya sendiri lantaran dia telah
meninggalkan syahwat, makan dan minum keranaKu. Sesungguhnya bau mulut orang
berpuasa itu lebih harum dari bau kasturi di sisi Allah. |
|
Takhrij |
|
HR. Thabarani dan Baghawi sepertimana di sebutkan
Syeikh Zakariya dalam ‘Umairat Ahadith Qudsiyah Sahihah hal. 62, sahih
lighairih. Penguat: يقول الله عز وجل : الصوم لي وأنا أجزي به ، يدع شهوته وأكله وشربه
من أجلي ، والصوم جنة Firman Allah: " Puasa itu untukKu, dan
Akulah yang akan membalasNya kerana dia meninggalkan syahwat, makan dan
minumnya keranaKu; Puasa itu benteng." (HR Bukhari no. 7492, daripada
Abu Hurairah. ra) |
|
12 |
Segeralah berbuka |
Matan hadith |
|
لا يزال الناس بخير ما عجلوا الفطر |
|
Terjemahan |
|
Manusia sentiasa dalam kebaikan selama mereka
segera berbuka |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1957 dan Muslim no. 1098,
daripada Sahl bin Sa’id ra. Sahih ijma’. Manakala hadith yang sama dari sanad Abu Dzarr
dan Abu Hurairah ra. maka ia dhaif. -
لا تزال أمتي بخير ما أخروا السحور وعجلوا الفطور Akan
sentiasa ummatku berada dalam kebaikan selagi mereka mengakhirkan (makan)
sahur dan menyegerakan berbuka (HR. Ahmad, didhaifkan As-Syaukani dalam
al-Dirari al-Mudhiyah no. 175) -
قال الله إن أحب عبادى إلى أعجلهم فطرا Allah Allah
S.W.T berfirman :"Sesungguhnya hamba-hambaKu yg amat Ku cintai ialah yang
segera berbuka." (HR. Ahmad no. 7240, Tirmidzi no. 700, Ibn Hibban no.
3507, al-Baihaqi no. 7909, Abu Ya`laa no. 5974 dan al-Thabrani awsath no.
149, didhaifkan Syeikh al-Albani dalam Dhaif Tirmidzi dan Ahmad Syakir dalam
Taáliq Musnad 12/232). |
|
13 |
Orang berpuasa mendapat dua kegembiraan |
Matan hadith |
|
للصائم فرحتان يفرحهما : إذا أفطر فرح ، وإذا لقي ربه فرح بصومه |
|
Terjemahan |
|
Orang berpuasa itu ada dua kegembiraan: ketika
berbuka dan ketika bertemu Tuhannya (kelak). |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1904 dan Muslim no. 1151 daripada
Abu Hurairah ra. Sahih ijma’. |
|
14 |
Orang berpuasa mendapat 5 ganjaran besar |
Matan hadith |
|
أعطيت أمتي في شهر رمضان خمسا لم يعطهن نبي قبلي أما واحدة ؛ فإنه
إذا كان أول ليلة من شهر رمضان ينظر الله عز وجل إليهم ، ومن نظر الله إليه لم
يعذبه أبدا . وأما الثانية ؛ فإن خلوف أفواههم حين يمسون أطيب عند الله من ريح
المسك . وأما الثالثة ؛ فإن الملائكة تستغفر لهم في كل يوم وليلة وأما الرابعة
فإن الله عز وجل يأمر جنته فيقول لها : استعدي وتزيني لعبادي ، أوشك أن يستريحوا
من تعب الدنيا إلى داري وكرامتي . وأما الخامسة ؛ فإنه إذا كان آخر ليلة غفر
الله لهم جميعا فقال رجل من القوم : أهي ليلة القدر ؟ فقال : لا ، ألم تر إلى
العمال يعملون ، فإذا فرغوا من أعمالهم وفوا أجورهم |
|
Terjemahan |
|
Telah dikurniakan kepada ummatku di bulan Ramadhan yang belum pernah
diberikan kepada Nabi sebelumku: 1. di awal Ramadhan, Allah memerhatikan ummatku, sesiapa yang masuk
dalam perhatianNya, tidak akan diazab untuk selama-lamanya. 2. Bau mulut orang berpuasa lebih wangi dari bau kasturi 3. Para Malaikat memohon keampunan untuk mereka siang dan malam 4. Allah memerintahkan syurga supaya mempersiapkan diri dengan sebaik
mungkin menunggu kedatangan mereka 5. di akhir malam Ramadhan, Allah mengampuni semua dosa mereka Seorang bertanya," apakah itu malam laylatul Qadr?" Sabda
baginda," bukankah engkau pernah melihat buruh yg telah bekerja, apabila
mereka selesai melaksanakan pekerjaan mereka nescaya mereka akan diupah dgn
sempurna? |
|
Takhrij |
|
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3603, daripada
Jabir bin Abdillah ra. Didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah hadith
Dhaif no. 5081. |
|
15 |
Malaikat berselawat ke atas orang bersahur |
Matan hadith |
|
السَّحورُ أُكْلةُ بَرَكةٍ، فلا تَدَعوه، ولو أنْ يَجرَعَ أَحَدُكم
جُرْعةً من ماءٍ؛ فإنَّ اللهَ وملائكتَه يُصلُّونَ على المُتَسَحِّرينَ |
|
Terjemahan |
|
Makan sahur itu berkat, sebab itu janganlah kamu
abaikan walaupun dengan seteguk air; kerana Allah dan MalaikatNya berselawat
atas orang yngg bersahur. |
|
Takhrij |
|
HR. Ahmad no. 11396, Thabarani dalam al-Awsath
no. 8063, Ibni abi Syaibah no. 9013, daripada Abi Sa’id al-Khudry ra.
Disahihkan oleh Syeikh al-Arnauth. Dihasankan oleh Syeikh al-Albani
dalam Sahih Jami’no. 3683. Penguat: تسحروا ، فإن في السحور بركة Makan sahurlah, kerana makan sahur itu berkat
(HR. Bukhari no. 1923, daripada Anas bin Malik ra) |
|
16 |
Orang berpuasa masuk syurga |
Matan hadith |
|
ن أبي أمامة قال : قلت : يا رسول الله دلني على عمل قال : عليك
بالصوم فإنه لا عدل له |
|
Terjemahan |
|
Abu Umamah bertanya Nabi :saw, tentang apakah
amal yngg dapat membawa ke syurga, Sabda baginda, "Puasalah, kerana
tiada yg setanding dengnnya |
|
Takhrij |
|
HR. Ahmad no. 22149 dan Nasaie no. 2223.
Disahihkan oleh Syeikh al-Arnauth dan Syeikh al-Albani. |
|
17 |
Mengalu-alukan kedatangan Ramadhan |
Matan hadith |
|
أتاكم رمضان سيد الشهر فمرحبابه وأهلا جاء شهر الصيام بالبركات
فأكرمم به من زائر هوات |
|
Terjemahan |
|
Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, penghulu
segala bulan. Maka ucapkan selamat datang kepadanya."Telah datang bulan
puasa yang membawa segala keberkatan," maka alangkah mulianya tetamu yang
datang itu |
|
Takhrij |
|
Kalam ini adalah kepunyaan Ibnu Rejab al-Hanbali
dalam Lathaif Maárif hal. 174 Hadith semakna lain و يعلم الناس ما في هذا الشهر من الخيرات لتمنوا ان يكون رمضان
السنة كلها Jika manusia (umat Islam) tahu akan kelebihan yang
ada bulan ini, maka tentulah mereka impikan Ramadhan sepanjang tahun (HR.
Ibnu Khuzaimah no. 1886, daripada Ibnu Mas’ud ra). Hadith juga diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam
Musnadnya no. 5273, at-Thabarani no. 967, Biahaqi dalam Syuabul Iman no.
3634. Ibnu Jauzi berkata hadith ini palsu dalam
Maudhuat 2/188-189 kerana perawi Jarir bin Ayyub al-Bajali adalah pendusta
dan matruk dan mungkarul hadith (al-Majruhin 1/220, al-Kamil 2/133, Lisanul
Mizan 2/101, Mizanul I’tidal 1/399). Hadith ini juga dinilai palsu oleh As-Suyuthi
dalam Al-Aala’I al-Mashnu’ah fi Ahadits al-Maudhu’ah 2/84 dan as-Syaukani
dalam Al-Fawaid al-majmu’ah fi Al-Ahadits al-Maudhu’ah hal. 88. |
|
18 |
Ramadhan penghapus dosa-dosa lampau |
Matan hadith |
|
من صام رمضان ، وعرف حدوده ، وتحفظ ما ينبغي له أن يتحفظ ؛ كفر ما
قبله |
|
Terjemahan |
|
Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan
mematuhi garis panduan dan menjaga batasannya, maka dia terjaga dan ditutup
dosa-dosa lampaunya. |
|
Takhrij |
|
HR. Ahmad no. 11524, daripada Abi Sa’id al-Khudry
ra. Sanadnya dihasankan oleh al-Mundziri dalam al-Targhib 2/112. Syeikh
al-Arnauth menghasankan hadith ini dalam Takhrij Musnad dan mendhaifkkannya
dalam Taáliq Sahih Ibnu Hibban no. 3433. Manakala Syeikh al-Albani
mendhaifkannya dalam Dhaif Targhib no. 584. Penguat: Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan ihtisab
(mengharapkan keredhaan Allah) akan diampunkan dosanya yang terdahulu (HR.
Bukhari no. 38 dan Muslim no. 760) |
|
19 |
Puasa melatih sifat sabar |
Matan hadith |
|
الصوم نصف الصبر |
|
Terjemahan |
|
Puasa adalah sebahagian dari kesabaran |
|
Takhrij |
|
HR. Tirmidzi no. 3519, Darimi no. 659, daripada
lelaki dari bani Sulaim. Dihasankan oleh Imam Tirmidzi. Dan didhaifkan oleh
Syeikh al-Albani. Akan tetapi fiqhnya benar. Puasa memang melatih
seseorang itu akan sifat sabar. صومُ شهرِ الصبرِ وثلاثةِ أيامٍ من كلٍّ شهرٍ يُذهبنَ وَحَرَ الصَّدرِ Puasa, bulan sabar dan (puasa) tiga hari dalam
sebulan dapat melenyapkan kedengkian dalam dada (HR. Bukhari dalam Tarikh
al-Kabir 7/239, disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’no. 3804). |
|
20 |
Mulut orang berpuasa berbau kasturi |
Matan hadith |
|
والَّذي نفسُ محمَّدٍ بيدِهِ لخَلوفُ فمِ الصّائمِ أطيبُ عندَ
اللَّهِ من ريحِ المسكِ |
|
Terjemahan |
|
Demi Zat yang diriku dalam genggamannya, bau
mulut orang berpuasa itu lebih harum dari bau wangian misk (kasturi) |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1904, daripada Abu Hurairah
ra. Sahih ijma’. Pendapat yang rajih ialah apa yngg diamalkan oleh
Imam Bukhari; yakni sunnah bersugi sepanjang hari di bulan Ramadhan, bau
mulut orang berpuasa itu adalah bau maknawi, di sisi Allah jika dia banyak
berzikir, membaca al-Quran dan berdakwah di bulan Ramadhan. Maka pendapat yang
memakruhkan bersugi sebelah petang itu adalah pendapat yang lemah. |
|
21 |
Dapat 700 kali ganda pahala kebajikan |
Matan hadith |
|
كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ
أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعمِائَة ضِعْفٍ ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : "
إِلَّا الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِي ، وَأَنَا أَجْزِي بِهِ |
|
Terjemahan |
|
Setiap amalan anak cucu Adam akan dilipat gandakan
pahalanya dengan 10-700 kali ganda. Allah SWT berfirman ," kecuali puasa,
sesungguhnya puasa untukKu dan Aku yang (layak) memberi pembalasan kepadanya |
|
Takhrij |
|
HR. Muslim no. 1151, daripada Abu Hurairah ra.
Sahih Ijma’. |
|
22 |
Bergembira masuknya Ramadhan |
Matan hadith |
|
مَنْ فَرِحَ بِدُخُوْلِ رَمَضَانَ حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَى
النِّيْرَانِ إذا كان أول ليلة من رمضان يقول تعالى مَنْ ذَا الَّذِيْ يحبنا
ونحبه , ومَنْ ذَا الَّذِيْ يَطْلُبُنَا فنطلبه , و مَنْ ذَا الَّذِيْ يستغفرنا فنغفر له بحرمة رمضان ,
فيأمر الله الكرام الكاتبين في شهر رمضان أن يكتبوا لهم الحسنات ولا يكتبوا
عليهم السيئات ويمحو الله ذنوبهم الماضية. |
|
Terjemahan |
|
Barangsiapa yang bergembira dengan kedatangan
bulan Ramadhan nescaya Allah mengharamkan jasadnya dari neraka Jika telah masuk hari pertama dari Bulan
Ramadhan, Allah Ta’ala berfirman: “Siapakah yang mencintai kami maka kamu
akan mencintainya, dan siapakah yang mencari kami maka kami akan mencarinya,
dan barangsiapa yang memohon ampun kepada kami maka kami akan mengampuninya
dengan kehormatan kedudukan Bulan Ramadhan. Maka Allah pun memerintahkan
kepada para Malaikat pencatat amal (al-Kiram al-Katibiin) dalam Bulan
Ramadhan untuk menuliskan kebaikan-kebaikan mereka dan tidak mencatat
keburukan/dosa-dosa mereka dan Allah menghapus dosa-dosa mereka yang telah
lalu |
|
Takhrij |
|
HN. Syeikh Utsman Khubawiy dalam Durratun Nasihin
hal. 7, tanpa sanad. Dengan demikian hadith tersebut tidak bersanad
dan tidak lepas tapisan kesahihan tahap pertama. Kesimpulannya adalah
ungkapan yang dianggap sebagai hadith Nabi ini berstatus la ashla lahu atau maudhu’
(palsu). Dinilai palsu oleh KH Ali Mustafa Ya’qub dalam
Hadith-hadith Bermasalah hal. 180-181. |
|
23 |
Syurga merindukan empat orang |
Matan hadith |
|
الجنة مشتاقة إلى أربعة نفر : تالى القرآن و حافظ اللسان ومطعم
الجيعان والصائمين في شهر رمضان |
|
Terjemahan |
|
Syurga merindukan empat orang; Orang yang selalu
membaca al-Quran, orang yang menjaga lisannya, orang yang memberi makan orang
lain yang kelaparan dan orang-orang yang berpuasa di bulan Ramadhan |
|
Takhrij |
|
HN. Syeikh Utsman Khubawiy dalam Durratun Nasihin
hal. 7, tanpa sanad. Dan juga ditemukan dalam kitab hadith Syiah Mustadrak
al-Wasail no. 8254. Dengan demikian hadith tersebut tidak bersanad
dan tidak lepas tapisan kesahihan tahap pertama. Kesimpulannya adalah
ungkapan yang dianggap sebagai hadith Nabi ini berstatus la ashla lahu atau
maudhu’ (palsu). Hadith palsu Durar Saniyyah no. 665 Dinilai palsu oleh KH Ali Mustafa Ya’qub dalam Hadith-hadith
Bermasalah hal. 185-187. |
|
24 |
Makhluk berteriak bila
masuk bulan Ramadhan |
Matan hadith |
|
إذا هل هلال رمضان صاح العرش والكرسي والملائكة وما دونهم
… |
|
Terjemahan |
|
Apabila hilal Bulan Ramadhan mulai terbit, maka
‘Arsy, Kursi dan para Malaikat serta makhluk yang ada di alam bawahnya akan berteriak….. |
|
Takhrij |
|
HN. Syeikh Utsman Khubawiy dalam Durratun Nasihin hal. 8, tanpa
sanad. Dengan demikian hadith tersebut tidak bersanad
dan tidak lepas tapisan kesahihan tahap pertama. Kesimpulannya adalah
ungkapan yang dianggap sebagai hadith Nabi ini berstatus la ashla lahu atau
maudhu’ (palsu). |
|
25 |
Qiyam Ramadhan dan mengharapkan keredhaan Allah swt |
Matan hadith |
|
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ |
|
Terjemahan |
|
Barangsiapa yang qiyam (malam) Ramadhan kerana
iman dan mengharapkan keredhaan Allah nescaya diampuni dosanya yang lampau |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 37 dan Muslim no. 759 daripada
Abu Hurairah ra. Sahih ijma’. Adapun tambahan kalimah dari Sahih Ibnu Khuzaimah
dari Abdurrahman bin Auf ra dinilai thabit dari segi maknanya kerana semakna
dengan hadith sahih Bukhari di atas. إن الله فرض صيام رمضان ، وسننت لكم
قيامه ، فمن صامه وقامه إيمانا واحتسابا خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه Sesungguhnya Allah memfardhukan puasa Ramadhan
dan aku sunnahkan solat qiyam pada malamnya. Barangsiapa puasa (di siang
hari) dan qiyam (di malamnya) kerana iman dan mengharapkan pahala, kelak akan
bersih dari dosa-dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan ibunya (HR. Ibnu
Khuzaimah dalam Mukhtashar Al-Mukhtashar no. 2201, didhaifkan al-Mizzi dan Musthafa
Ahdzami. Syeikh Ahmad Syakir menilai sanad hadith ini sahih dalam Musnad
Ahmad 3/128. |
|
26 |
Solat tarawih 8 rakaat |
Matan hadith |
|
مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَزِيدُ
فِي رَمَضَانَ وَلَا فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً |
|
Terjemahan |
|
Tidaklah Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan solat malam di bulan Ramadhan dan
di bulan-bulan lainnya lebih dari sebelas rakaat. |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari no. 1147, daripada Aisyah ra. Adapun hadith dibawah, ia diperselisihkan
kesahihannya:- صلّى بنا رسولُ اللهِ صلّى اللهُ عليه وسلَّم في شهرِ رمضانَ ثمانَ
ركعاتٍ وأوتَر Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam solat
bersama kami di bulan Ramadhan sebanyak lapan rakaat lalu beliau berwitir
(HR. Ibnu Hibban no. 2409, Ibnu Khizaimah no. 1070, Thabarani dalam
al-Awsath no. 3733 daripada Jabir ra.) Syeikh al-Arnauth mendaifkan sanadnya.
Al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwadzi 3/231, berkata sanad hadith ini tidak
sempurna tetapi ia mempunyai penyokong. Syeikh al-Albani dalam Shalat tarawih
1/16-18 berkata sanadnya hasan lighairih. |
|
27 |
Allah membanggakan hambaNya ketika bulan
Ramadhan tiba |
Matan hadith |
|
اتاكم رمضان شهر بركة , يغشاكم الله فيه فينزل الرحمة ويحط الخطايا
ويستجيب فيه الدعاء ينظر الله تعالى الى تنافسكم فيه ويباهي بكم ملائكته فأروا
الله من أنفسكم خيرا فإن الشقي من حرم فيه رحمة الله عز وجل |
|
Terjemahan |
|
Telah datang pada kalian Ramdhan bulan berkah ,
di bulan ini Allah mencurahkan Rahmat dan menghapus kesalahan dan mengabulkan
doa , Allah swt memandang pada berlumba-lumba kalian dalam amal baik di bulan
Ramadhan dan membangga-bangakan kalian pada malaikatnya maka Allah
memperlihatkan kebaikan dari diri kalian , kerana sesungguhnya orang yang
celaka adalah orang yang terhalang tidak mendapatkan Rahmat Allah Azza
wajalla |
|
Takhrij |
|
HR. Thabarani seperti disebutkan di dalam
al-Targhib wa at-Tarhib al- Mundziri 2/60 daripada ‘Ubadah bin Shamit ra.
Dihaifkan oleh al-Mundziri. Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu dalam
Dhaif targhib no. 592. |
|
28 |
Afdhal sedekah semasa Ramadhan |
Matan hadith |
|
وأفضلُ الصدقةِ صدقةٌ في رمضانَ |
|
Terjemahan |
|
Sedekah yang paling utama adalah sedekah di bulan
Ramadhan. |
|
Takhrij |
|
HR. Tirmidzi no. 663, al-Bazzar no. 6890, daripada Anas ra. Didhaifkan
majoriti ahli hadith. Syeikh al-Albani menilai hadith ini juga dhaif dalam
Dhaif Jami’no. 1019. |
|
29 |
Ganjaran orang memberi makan orang berbuka
puasa |
Matan hadith |
|
إنَّ في الجنَّةِ غُرفًا تُرى ظُهورُها من بطونِها وبطونُها من
ظُهورِها، فقامَ أعرابيٌّ فقالَ: لمن هيَ يا رسولَ اللَّهِ؟ فقالَ: لمن أطابَ
الكلامَ، وأطعمَ الطَّعامَ، وأدامَ الصِّيامَ، وصلّى باللَّيلِ والنّاسُ نيامٌ |
|
Terjemahan |
|
Sesungguhnya di syurga ada kamar luarnya dapat
dilihat dari dalam , dan dalamnya dapat dilihat dari luar , sahabat bertanya
: buat siapa ya Rasulullah ? Rasulullah menjawab , buat orang yang
memperbaiki perkataan dan memberikan makanan dan selalu berpuasa dan solat di
malam hari saat orang pada tidur. |
|
Takhrij |
|
HR. Tirmidzi no. 1983, daripada Aku bin abi
Thalib ra. Imam Tirmidzi menilai hadith ini gharib. Syeikh al-Albani menilai
hadith ini hasan. |
|
30 |
Bacaan setelah solat witir |
Matan hadith |
|
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ
فِي الْوِتْرِ بِسَبِّحْ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى وَفِي الرَّكْعَةِ
الثَّانِيَةِ بِقُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَفِي الثَّالِثَةِ بِقُلْ هُوَ
اللَّهُ أَحَدٌ فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ ثَلَاثَ
مَرَّاتٍ |
|
Terjemahan |
|
Adalah Rasulullah membaca dalam solat Witir
dengan (surah Al-A’la), pada rakaat kedua membaca: (surah Al-Kaafirun), dan
pada rakaat ketiga dengan membaca: (surah al-Ikhlas). Apabila beliau sudah
salam, beliau membaca: (Subhanal Malikil Quddus) sebanyak tiga kali. |
|
Takhrij |
|
HR. Abu Daud no. 1430, Al-Nasaie no. 1701, Ibnu
Majah no. 1171, Daripada Ubai bin Ka’ab ra. Disahihkan oleh Ibnu Daqiq al-Ied
dalam al-Imam bi Ahadith al-Ahkam 1/229 dan Syeikh al-Albani. Tambahan kalimah Rabbul Malaikati Warruh. Dari Ubay bin Ka’ab, ia berkata, فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ :« سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ ».
ثَلاَثَ مَرَّاتٍ يَمُدُّ بِهَا صَوْتَهُ فِى الآخِرَةِ يَقُولُ :« رَبِّ
الْمَلاَئِكَةِ وَالرُّوحِ » “Jika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
mengucapkan salam, beliau mengucapkan, ‘Subhaanal malikil qudduus’ sebanyak
tiga kali dan di suara ketiga, beliau memanjangkan suaranya. Lalu beliau
mengucapkan, ‘Rabbil malaikati war ruuh.’ ” (HR. Baihaqi dalam Sunan Kubra 3/40
dan Daruquthni 4/371. Tambahan ‘rabbil malaikati war ruuh’ adalah tambahan
maqbulah yang diterima). Dari Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu 'Anhu,
bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam membaca di akhir
witirnya, اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سُخْطِكَ
وَبِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لَا أُحْصِي ثَنَاءً
عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ “Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dengan
keridhaanMu dari kemurkaanMu, dengan maafMu dari siksaMu, dan aku berlindung
denganMu dariMu. Aku tidak mampu menghitung pujian kepadaMu sebagaimana
Engkau telah memuji diriMu sendiri” (HR. Abu Daud no. 1427, al-Nasaie no.
1747, dan Ahmad no. 1294, Tirmidzi no. 3566, Ibnu Majah no. 1179. Disahihkan
oleh Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Nataij al-Afkar 3/25). |
|
31 |
Tidurnya orang berpuasa itu ibadah |
Matan hadith |
|
نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ ، وَصُمْتُهُ تَسْبِيْحٌ ،
وَدُعَاؤُهُ مُسْتَجَابٌ ، وَعَمَلُهُ مُضَاعَفٌ |
|
Terjemahan |
|
Tidurnya orang yang berpuasa adalah ibadah,
diamnya adalah tasbih, doanya dikabulkan, dan amalannya pun akan
dilipatgandakan pahalanya. |
|
Takhrij |
|
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1437, daripada
Abdullah bin Abi Aufa ra. Didhaifkan oleh al-Iraqi dalam Takhrij
Ihya’1/310, as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 9274 dan Syeikh al-Albani
dalam Dhaif Jami’no. 5976. Manakala hadith serupa dari jalan Ibnu Umar ra.
juga dhaif (Jamius Saghir no. 5066, Silsilah hadith Dhaif no. 3784). Manakala hadith, الصائم في عبادة و إن كان راقدا على فراشه Orang yang berpuasa itu senantiasa dalam ibadah
meskipun sedang tidur di atas ranjangnya. (HR. Tammam 18/172 didhaifkan oleh
Syeikh al-Albani di Silsilah Hadith Dhaif no. 653). |
|
32 |
Hadith awal Ramadhan rahmat |
Matan hadith |
|
يا أيها الناس قد أظلكم شهر عظيم ، شهر فيه ليلة خير من ألف شهر ،
جعل الله صيامه فريضة ، و قيام ليله تطوعا ، و من تقرب فيه بخصلة من الخير كان
كمن أدى فريضة فيما سواه ، و من أدى فريضة كان كمن أدى سبعين فريضة فيما سواه ،
و هو شهر الصبر و الصبر ثوابه الجنة ، و شهر المواساة ، و شهر يزاد فيه رزق
المؤمن ، و من فطر فيه صائما كان مغفرة لذنوبه ، و عتق رقبته من النار ، و كان
له مثل أجره من غير أن ينتقص من أجره شيء قالوا : يا رسول الله ليس كلنا يجد ما
يفطر الصائم ، قال : يعطي الله هذا الثواب من فطر صائما على مذقة لبن ، أو تمرة
، أو شربة من ماء ، و من أشبع صائما سقاه الله من الحوض شربة لايظمأ حتى يدخل
الجنة ، و هو شهر أوله رحمة و وسطه مغفرة و آخره عتق من النار ، |
|
Terjemahan |
|
Wahai manusia, bulan yang agung telah mendatangi
kalian. Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan.
Allah menjadikan puasa pada siang harinya sebagai sebuah kewajiban, dan
menghidupkan malamnya sebagai ibadah tathawwu’ (sunnah). Barangsiapa pada
bulan itu mendekatkan diri (kepada Allah) dengan satu kebaikan, ia seolah-olah mengerjakan satu ibadah
wajib pada bulan yang lain. Barangsiapa mengerjakan satu perbuatan wajib, ia
seolah-olah mengerjakan 70 kebaikan di bulan yang lain. Ramadhan adalah bulan
kesabaran, sedangkan kesabaran itu balasannya adalah syurga. Ia (juga) bulan
tolong-menolong. Di dalamnya rezeki seorang mukmin ditambah. Barangsiapa pada
bulan Ramadhan memberikan hidangan berbuka kepada seorang yang berpuasa,
dosa-dosanya akan diampuni, diselamatkan dari api neraka dan memperoleh
pahala seperti orang yang berpuasa itu, tanpa mengurangi pahala orang yang
berpuasa tadi sedikitpun” Kemudian para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah,
tidak semua dari kita memiliki makanan untuk diberikan kepada orang yang
berpuasa.” Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam berkata, “Allah memberikan
pahala tersebut kepada orang yang memberikan hidangan berbuka berupa sebutir
kurma, atau satu teguk air atau sedikit susu. Ramadhan adalah bulan yang
permulaannya rahmat, pertengahannya maghfirah (ampunan) dan akhirnya
pembebasan dari api neraka. |
|
Takhrij |
|
HR. Ibnu Khuzaimah no. 1887, daripada Salman
al-Farisi ra. Beliau mengisyaratkan kedhaifan dengan menyebut “seandainya ia
sahih”. Didhaifkan oleh al-Mundziri dalam at-Targhib
2/115 dan Abu Hatim ar-Razi menilai hadith ini munkar dalam al-‘Ilal 2/50. Syeikh al-Albani menilai hadith ini munkar dalam
Silsilah Hadith Dhaif no. 871. Al-‘Aini dalam Umdatul Qari 10/383 berkata
sanadnya tidak diketahui asalnya. Dinilai munkar oleh KH Ali Mustafa Ya’qub dalam
Hadith-hadith Bermasalah hal. 31-37. |
|
33 |
Doa buka puasa |
Matan hadith |
|
اللهم لك صمت و بك امنت و على رزقك افطرت برحمتك يا ارحم الراحمين |
|
Terjemahan |
|
Ya Allah, untukMu aku berpuasa, kepadaMu aku beriman, atas rezekiMu
aku berbuka, aku memohon RahmatMu wahai Zat yang Maha Penyayang |
|
Takhrij |
|
Tidak dijumpai asal. Al Mulla Ali Al Qaari dalam kitab Mirqatul
Mafatih Syarh Misykatul Mashabih: “Adapun doa yang tersebar di masyarakat
dengan tambahan ‘wabika aamantu’ sama sekali tidak ada asalnya, walau secara
makna memang benar”. Yang lebih baik darjatnya, ذهب الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله Rasa haus telah hilang, kerongkongan telah basah,
semoga pahala didapatkan. Insya Allah (HR. Abu Daud no. 2357), Daruquthni
2/401, dan dihasankan oleh Ibnu Hajar Al Asqalani di Hidayatur Ruwah, 2/232). |
|
34 |
Tinggal puasa dengan sengaja |
Matan hadith |
|
من أفطر يوما من رمضان من غير رخصة لم يقضه وإن صام الدهر كله |
|
Terjemahan |
|
Orang yang sengaja tidak berpuasa pada suatu
hari di bulan Ramadhan, padahal ia
bukan orang yang diberi keringanan, ia tidak akan dapat mengganti puasanya
meski berpuasa terus menerus |
|
Takhrij |
|
HR. Bukhari dalam Al’Ilal Al Kabir no. 116, Abu Daud no. 2396,
Tirmidzi no. 723, Daruquthni 2/441, 2/413, dan Al Baihaqi di Sunannya 4/228. Majoriti mendhaifkkannya seperti al-Bukhari, Imam Ahmad dan Ibnu
Hazam dalam al-Muhalla 6/183, Baihaqi dan Abnu Abdil Barr dalam at-Tamhid
7/173 dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4557. Sebahagian mereka seperti ar-Razi dalam al-Ilal 2/17dan dihasankan
oleh Ibnu Hajar al-Asqalani dalam
Hiyatur Ruwah 2/329). |
|
35 |
Zakat fitrah menandakan tamat Ramadhan |
Matan hadith |
|
أن شهر رمضان متعلق بين السماء والأرض لا يرفع إلا بزكاة الفطر |
|
Terjemahan |
|
Bulan Ramadhan tergantung di antara langit dan
bumi. Tidak ada yang dapat mengangkatnya kecuali zakat fithri |
|
Takhrij |
|
HN. Al-Mundziri dalam Al-Tarhib 2/157. Juga
didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam
Silsilah Hadith dhaif no. 43. |
|
36 |
Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan
adalah bulan umatku. |
Matan hadith |
|
رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي |
|
Terjemahan |
|
Rajab adalah bulan Allah, Syaaban adalah bulanku,
dan Ramadhan adalah bulan umatku. |
|
Takhrij |
|
HR. ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 3276,
Ibnu Asakir dalam Mu’jam a;-Syuyukh no. 210 dan Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat
2/124, daripada Anas bin Malik ra. Ibnu Jauzi menilai hadith ini palsu. Begitu juga
as-Syaukani dalam Fawaid Majmuah no. 47, as-Saghani dalam Maudhuat no. 72,
az-Zahabi dalam Tarikhul Islam 28/351, Ibnu Qayyim dalam al-Manar Munif no.
76. Ibnu Hajar pula menilai hadith ini batil dalam Tabyin al-Ujab no. 20.
Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Silsilah Hadith Dhaif no.
4400. |
|
37 |
5 perkara yang membatalkan puasa |
Matan hadith |
|
خمس تفطر الصائم ، وتنقض الوضوء : الكذب ، والغيبة ، والنميمة ،
والنظر بالشهوة ، واليمين الفاجرة |
|
Terjemahan |
|
Lima hal yang membatalkan puasa dan membatalkan
wudhu: berbohong, ghibah, namimah, melihat lawan jenis dengan syahwat, dan
bersumpah palsu. |
|
Takhrij |
|
HR. Dailami dalam Musnad Firdaus no. 2979,
al-Jauraqani dalam al-Abathil no. 338, daripada Anas bin Malik ra. Ibnu Jauzi menilai hadith ini palsu dalam al-Maudhu’at no. 1131 Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu dalam Silsilah Hadith Dhaif
no. 1708. Dinilai palsu oleh KH Ali Mustafa Ya’qub dalam
Hadith-hadith Bermasalah hal. 182-184. Yang benar, ia adalah pembatal pahala sebagaimana hadith: من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل ، فليس لله حاجة أن يدع
طعامه وشرابه Orang yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan mengamalkannya,
serta mengganggu orang lain, maka Allah tidak perlukan terhadap puasanya.”
(HR. Bukhari no. 6057) |
|
38 |
Orang berpuasa akan dinikahi bidadari |
Matan hadith |
|
سمِعتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم ذاتَ يومٍ وأهلَّ
رمضانُ فقال لو يعلمُ العبادُ ما رمضانُ لتمنَّت أمَّتي أن تكونَ السَّنةُ
كلُّها رمضانَ فقال رجلٌ من خزاعةَ يا نبيَّ اللهِ حدِّثْنا فقال إنَّ الجنَّةَ
لتُزيَّنَ لرمضانَ من رأسِ الحوْلِ إلى الحوْلِ فإذا كان أوَّلُ يومٍ من رمضانَ
هبَّت ريحٌ من تحتِ العرشِ فصفَّقت ورقُ أشجارِ الجنَّةِ فتنظرُ الحورُ العينُ
إلى ذلك فيقلن يا ربَّنا اجعلْ لنا من عبادِك في هذا الشَّهرِ أزواجًا نقرُّ بهم
وتقرُّ أعينُهم بنا قال فما من عبدٍ يصومُ يومًا من رمضانَ إلَّا زُوِّج زوجةً
من الحورِ العينِ في خيمةٍ من درَّةٍ كما نعت اللهُ عزَّ وجلَّ { حُورٌ
مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ } على كلِّ امرأةٍ منهنَّ سبعون حُلَّةً ليس منها
حُلَّةٌ على لونِ الأخرَى وتُعطَى سبعين لونًا من الطِّيبِ ليس منه لونٍ على
ريحِ الآخرِ لكلِّ امرأةٍ منهنَّ سبعون ألفَ وصيفةٍ لحاجتِها وسبعون ألفَ وصيفٍ
مع كلِّ وصيفٍ صفحةٌ من ذهبٍ فيها لونُ طعامٍ يجِدُ لآخرِ لُقمةٍ منها لذَّةً لم
يجدْه لأوَّلِه ولكلِّ امرأةٍ منهنَّ سبعون سريرًا من ياقوتةٍ حمراءَ على كلِّ
سريرٍ سبعون فراشًا بطائنُها من إستبرقٍ فوق كلِّ فراشٍ سبعون أريكةً ويُعطَى
زوجُها مثلَ ذلك على سريرٍ من ياقوتٍ أحمرَ موشَّحًا بالدُّرِّ عليه سُوران من
ذهبٍ هذا بكلِّ يومٍ صامه من رمضانَ سوَى ما عمِل من الحسناتِ |
|
Terjemahan |
|
Aku mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi
Wasallam pada suatu hari menjelang Ramadhan, beliau bersabda, “Seandainya
para hamba tahu apa yang terdapat pada bulan Ramadhan, nescaya umatku
berangan-angan agar satu tahun seluruhnya bulan Ramadhan”. Lalu seorang dari
Khuza’ah berkata, “Wahai Nabi Allah! Kabarilah kepada kami (keutamaan
Ramadhan tersebut)!”. Maka Rasulullah
pun bersabda, “Sesungguhnya syurga dihiasi untuk (menghadapi) bulan Ramadhan
dari permulaan tahun ke tahun (berikutnya). Maka apabila masuk hari pertama
di bulan Ramadhan, bertiuplah angin dari bawah ‘Arasy, dan berdesirlah
dedaunan pohon-pohon syurga. Kemudian para bidadari melihatnya , dan mereka
berkata, Wahai Rabb kami, jadikanlah untuk kami dari hamba-hambaMu yang soleh
di bulan ini para suami yang kami berbahagia dengan mereka dan mereka pun
berbahagia dengan kami”. Beliau pun kembali bersabda, “Maka tidaklah seorang
hamba pun berpuasa satu hari di bulan Ramadhan, melainkan ia pasti akan
dinikahkan dengan isteri dari kalangan bidadari di dalam khemah yang terbuat
dari mutiara, sebagaimana Allah sifatkan mereka dalam firman-Nya:
(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, dipelihara dalam rumah
(khemah). [QS. Ar-Rahman: 72]. Setiap orang dari bidadari-bidadari tersebut
memiliki tujuh puluh jubah, yang masing-masingnya berwarna berbeza dari warna
jubah yang lainnya. Para bidadari itu pun diberi tujuh puluh jenis wangian,
yang masing-masingnya beraroma berbeza dari yang lainnya. Mereka pun memiliki
tujuh puluh ribu pelayan, yang masing-masing dari pelayan tersebut membawa
dulang dari emas yang di atasnya terdapat makanan yang setiap suapan dari
makanan tersebut memiliki kelazatan yang berbeza dari kelazatan suapan-suapan
berikutnya. Kemudian para bidadari itu pun memiliki tujuh puluh ranjang terbuat
dari permata berwarna merah, yang di atas setiap ranjang tersebut terdapat
permadani yang bantalannya terbuat dari sutera. Dan di atas setiap permadani
tersebut terdapat dipan-dipan. Demikianlah para suami mereka pun diberi hal
yang sama. Mereka berada di atas ranjang yang terbuat dari permata merah yang
dihiasi oleh mutiara, dan berpagarkan emas. Ini adalah balasan untuk satu
harinya di bulan Ramadhan, belum termasuk pahala lainnya dari amal-amal baik
yang ia kerjakan” |
|
Takhrij |
|
HR. Abu Ya’la dalam Musnadnya sepertimana
disebutkan dalam Mathalib ‘Aliyah no. 1032, as-Syasyi dalam Musnadnya no.
852, al-Asbahani dalam Targhib wa at-Tarhib no. 1765, Ibnu Abid Dunya dalam
Fadhail Ramadhan no. 22, Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3634, Ibnu Jauzi
dalam al-Maudhuat no. 1119 dan Ibnu Khuzaimah no. 1886, daripada Ibnu Mas’ud
ra/ Abu Mas’ud al-Ghiffari ra. Yang benar menurut Ibnu Hajar al-Asqalani
dalam Mathalib ‘A;iyah 1/397 adalah al-Ghiffari. Hadith ini dinilai palsu oleh Ibnu Jauzi,
as-Syaukani dalam Fawaid Majmuah hal. 88 dan Syeikh al-Albani no. 6294. |
Warna |
Status |
Hijau |
Kategori hadith sahih/ hasan |
Merah |
Kategori hadith dhaif |
No comments:
Post a Comment