Dr Umar Muhammad Noor
Saya ragu-ragu menjawab soalan di
bawah ini. Bukan kerana saya tak ada pendirian, namun bimbang ucapan saya
disalahfahami.
Oleh yang demikian, pada
kesempatan ini saya hanya ingin berkongsi fenomena menarik yang saya jumpai
dalam buku-buku himpunan hadith masyhur dan himpunan hadith palsu. Walaupun
para penulis buku-buku ini menghukum hadith-hadith tertentu sebagai palsu,
tiada asal, tidak sahih, dan tidak dijumpai sumbernya, namun mereka terkadang
menegaskan kebenaran kandungan hadith-hadith tersebut.
1. Abu al-Faraj Ibn
al-Jawzī (m. 597 H) berkata dalam al-‘Ilal al-Mutanāhiyah fi al-Aḥādīth
al-Wāhiyah (Himpunan Hadith-hadith tersangat lemah) berkenaan hadith:
أَنْتَ سَيِّدٌ فِي الدُّنْيَا سَيِّدٌ فِي الآخِرَةِ وَمَنْ أَحَبَّكَ
فَقَدْ أَحَبَّنِي وَحَبِيبِي حَبِيبُ اللَّهِ وَعَدُوُّكَ عَدُوِّي وَعَدُوِّي
عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ وَالْوَيْلُ لِمَنْ أَبْغَضَكَ مِنْ بَعْدِي".
“Engkau (‘Ali) adalah pemimpin di
dunia dan di akhirat. Siapa yang mencintaimu, makai a telah mencintaiku. Kekasihku
adalah kekasih Allah. Dan musuhmu adalah musuhku. Musuhku adalah musuh Allah.
Celakalah orang yang membencimu selepasku.”
Ibn al-Jawzī berkata:
هَذَا حَدِيثٌ لا يَصِحُّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَمَعْنَاهُ صَحِيحٌ قَالَ فَالْوَيْلُ لِمَنْ تَكَلَّفَ فِي وَضْعِهِ
إِذْ لا فَائِدَةُ فِي ذَلِكَ.
“Hadith ini tidak sahih daripada
Rasulullah, akan tetapi maknanya sahih.” Beliau turut berkata: “Celakalah orang
yang memalsukan hadith ini kerana tiada faedah padanya.”
Penulis kitab Tanzīḥ al-Sharī‘ah
al-Marfū‘ah memahami ucapan Ibn al-Jawzi ini sebagai menghukum palsu hadith
tersebut namun mensahihkan maknanya. Beliau berkata:
وَأوردهُ ابْن الْجَوْزِيّ فِي الواهيات وَقَالَ:
مَوْضُوع وَمَعْنَاهُ صَحِيح، فالويل لمن تكلّف وَضعه اذلا فَائِدَة فِي ذَلِك.
“Ibn al-Jawzī menyebutkan hadith
ini dalam kitab al-Wāhiyāt lalu berkata: palsu namun maknanya sahih. Celakalah
orang yang memalsukan hadith ini kerana tiada faedah padanya.”
2. Taqi al-Din Ahmad Ibn
Taymiyyah (m. 728 H) dalam Aḥādīth al-Qaṣṣāṣ (himpunan hadith para penceramah)
berkata:
ومنها: «أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي» . المعنى صحيح. لكن لا
يعرف له إِسناد ثابت.
“Salah satu hadith tersebut
ialah: Tuhanku telah mendidikku dan memperelokkan pendidikanku. Maknanya sahih,
akan tetapi tidak dijumpai baginya sanad yang sahih (thabit).”
Lebih jelas daripada itu, Ibn
Taymiyyah berkata:
ومنها: «مَنْ كَسَرَ قَلْبًا فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ» . هذا أدب من الآداب،
وليس اللفظ معروفًا عن النبي صلى الله عليه وسلم. وكثير من الكلام يكون معناه
صحيحًا لكن لا يمكن أن يقال عن الرسول ما لم يقل . مَعَ أَنَّ هذا ليس يُطْلَقُ في
كسر قلوب الكفار والمنافقين وبه إِقامة الملة.
“Juga hadith: siapa yang
mematahkan hati orang lain maka dia wajib mengubatinya. Ini adalah salah satu
adab. Lafaznya tidak dikenali daripada Nabi SAW. Banyak perkataan yang maknanya
sahih akan tetapi tidak boleh dikatakan berasal daripada Nabi selagimana
baginda tidak mengatakannya. Seperkara lagi, ucapan ini tidak berkaitan dengan
mematahkan hati orang kafir dan munafik, kerana perbuatan tersebut malah
menegakkan agama.”
3. Shams al-Dīn
al-Sakhāwī (m. 902H) berkata dalam al-Maqāṣid al-Ḥasanah fī Bayān al-Aḥādith
al-Mushtahirah ‘ala al-Alsinah (himpunan hadith-hadith masyhur dalam kalangan
masyarakat):
حديث ( أنا أفصح من نطق بالضاد ) معناه صحيح ولكن لا أصل له كما قاله ابن
كثير
“Hadith: Aku adalah orang yang
paling fasih dalam mengucapkan huruf ḍād, maknanya sahih namun tiada asal
baginya sebagaimana ucapan Ibn Kathir.”
Saya menjumpai cukup banyak
ucapan seperti ini dalam al-Maqāṣid al-Ḥasanah.
4. Muhammad bin Ṭāhir
al-Fattanī (m. 986 H) berkata dalam Tadhkirah al-Mawḍū‘āt (Himpunan hadith
palsu):
حب الوطن من الإيمان لم أقف عليه ومعناه صحيح
“Hadith: Cinta tanah air adalah
bahagian daripada iman, aku tidak menjumpainya, namun maknanya sahih.”
5. Ucapan seperti ini
juga banyak dijumpai dalam al-Asrār al-Marfū‘ah fi al-Akhbār al-Mawḍū‘ah
(himpunan hadith palsu) karya Mullā ‘Ali al-Qārī (m. 1014 H). Salah satunya
ucapan beliau:
حديث لولاك لما خلقت الأفلاك قال الصغاني إنه موضوع كذا في الخلاصة لكن
معناه صحيح فقد روى الديلمي عن ابن عباس رضي الله عنهما مرفوعا : أتاني جبريل فقال
يا محمد لولاك ما خلقت الجنة ولولاك ما خلقت النار وفي رواية ابن عساكر لولاك ما
خلقت الدنيا .
“Hadith: jika bukan keranamu, aku
tidak akan menciptakan alam semesta. Al-Ṣaghānī berkata: palsu. Demikian dalam
al-Khulāṣah. Akan tetapi maknanya sahih. Al-Daylamī meriwayatkan daripada Ibn
Abbas secara marfu‘: Jibril datang kepadaku dan berkata: Wahai Muhammad,
sekiranya bukan keranamu, tidak diciptakan syurga. Sekiranya bukan keranamu,
tidak diciptakan neraka. Dalam riwayat Ibn ‘Asākir: Sekiranya bukan keranamu,
tidak diciptakan dunia.”
6. Abu al-Mahasin Muhammad bin
Khalil al-Qawuqji (m. 1305 H) dalam al-Lu’lu’ al-Marṣū’ fi mā Lā Aṣla lahu Aw
bi Aṣlih Mawḍu‘ (Himpunan hadith tiada asal dan palsu) berkata:
حديث : الثقة بكل أحد عجز ، لم يرد بهذا اللفظ ، ومعناه صحيح ظاهر.
“Hadith: percaya kepada setiap
orang adalah satu kebodohan. Tiada hadith yang diriwayatkan dengan lafaz
seperti ini, namun maknanya sahih secara jelas.”
Perkataan “maknanya sahih” dalam
semua nukilan di atas bukan bermakna bahwa hadith itu benar daripada Nabi. Akan
tetapi, maknanya ialah mesej yang terkandung dalam hadith-hadith tersebut tidak
menyalahi syariat kerana disokong oleh dalil lain atau selari dengan kaedah
umum. Justeru, kita tetap haram meriwayatkan hadith-hadith tersebut dengan
menisbahkannya kepada Nabi.
Berdasarkan semua nukilan di
atas, saya serahkan kepada penilaian pembaca sama ada menerima atau menolak
ucapan “hadith palsu tidak bererti amalannya palsu”.
Wallahu a’lam.
Sumber
https://www.facebook.com/1155172230/posts/10217055777404007/
No comments:
Post a Comment