Matan hadith
ما من مسلمٍ يموتُ فَيَشْهَدُ لهُ أربعَةٌ أهلُ أَبْياتٍ من جِيرانِهِ
الأَدْنَيْنَ أنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ إلّا خيرًا؛ إلّا قال اللهُ: قد قَبِلْتُ
عِلْمَكُمْ فيهِ، وغَفَرْتُ لهُ ما لا تعلمُونَ
Terjemahan
Tidaklah seorang muslim meninggal
kemudian empat orang tetangganya yang paling dekat memberikan kesaksian
kepadanya bahawa mereka tidak mengetahui dari orang tersebut kecuali kebaikan,
kecuali Allah berkata, “Aku terima ucapan kalian dan aku ampuni apa-apa yang
tidak kalian ketahui
Takhrij
HR. Ahmad no. 13541, Abu Ya'la
dalam Musnadnya no. 3481, Ibnu Hibban no. 3026, daripada Anas bin Malik ra.
Sanadnya sahih menurut
al-Mundziri dalam al-Targhib wa al-Tarhib 4/265.
Hasan gharib menurut Ibnu Hajar
dalam Futuhat Rabbaniyah 4/208.
Sanadnya sahih menurut al-Aini
dalam Umdatul Qari 8/285.
Hasan lighairih menurut syeikh
al-Albani dalam Sahih Targhib no. 3515.
Manakala sanadnya dhaif menurut
syeikh al-Arnauth dalam takhrij Musnad Ahmad.
Terdapat hadith sahih lain dari
sahabat yang sama, dengan matan sedikit berbeza:-
Daripada Anas bin Malik Ra
menuturkan:
مَرُّوا بِجَنَازَةٍ، فَأَثْنَوْا عَلَيْهَا خَيْرًا، فَقَالَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «وَجَبَتْ» ثُمَّ مَرُّوا بِأُخْرَى فَأَثْنَوْا
عَلَيْهَا شَرًّا، فَقَالَ: «وَجَبَتْ» فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ: مَا وَجَبَتْ؟ قَالَ: «هَذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ خَيْرًا،
فَوَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ، وَهَذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ شَرًّا، فَوَجَبَتْ
لَهُ النَّارُ، أَنْتُمْ شُهَدَاءُ اللَّهِ فِي الأَرْضِ
Anas bin Malik berkata,
orang-orang lalu membawa satu jenazah, mereka memujinya dengan kebaikan. Maka
Rasulullah bersabda, “Wajabat.” Kemudian lalu lagi orang-orang membawa satu
jenazah, mereka mencelanya dengan keburukan. Maka Rasulullah bersabda,
“Wajabat.” Sahabat Umar bin al-Khattab berkata, “Apa yang wajib, ya Rasul?”
Rasulullah bersabda, “Jenazah ini yang kalian puji dengan kebaikan wajib
baginya syurga. Dan orang ini yang kalian cela dengan keburukan wajib baginya
neraka. Kalian adalah para saksinya Allah di muka bumi.” (HR. Bukhari no.
1367).
No comments:
Post a Comment