Ibnul Atsir rahimahullah
mengatakan:
وَقِيْلَ سَلَفُ الإِنْسَانِ مَنْ تَقَدَّمَهُ بِالْمَوْتِ مِنْ آبَائِهِ
وَذَوِي قَرَابَتِهِ وَلِهَذَا سُمِّيَ الصَّدْرُ الأَوَّلُ مِنْ التَّابِعِينَ
السَّلَفَ الصَّالِحَ. {النهاية في غريب الأثر – (ج 2 / ص 981)}
Salaf
seseorang juga diertikan sebagai siapa saja yang mendahuluinya (meninggal lebih
dahulu), baik dari nenek moyang mahupun sanak kerabatnya. Kerananya, generasi
pertama dari kalangan tabi’in dinamakan As Salafus Shalih” [an-Nihayah fi
Gharibil Hadith wal Atsar 2/981, Lisanul Arab 9/158, Tajul Arus bab Fa dan سلف]
Perhatikanlah firman-firman Allah
berikut:
وَلَا تَنْكِحُوْا مَا نَكَحَ اٰبَاۤؤُكُمْ مِّنَ النِّسَاۤءِ اِلَّا مَا
قَدْ سَلَفَ
“Dan janganlah kamu kahwini
wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayahmu, terkecuali pada masa yang
telah lampau…” (Q.S. An Nisa’:22).
قُلْ لِّلَّذِيْنَ كَفَرُوْٓا اِنْ يَّنْتَهُوْا يُغْفَرْ لَهُمْ مَّا قَدْ
سَلَفَۚ وَاِنْ يَّعُوْدُوْا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْاَوَّلِيْنَ
Katakanlah kepada orang-orang
yang kafir itu :”Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), nescaya Allah akan
mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; dan
jika mereka kembali lagi sesungguhnya akan berlaku (kepada mereka) sunnah
(Allah terhadap) orang-orang dahulu” (Q.S. Al Anfal:38).
Jadi, ‘Salaf ’ ertinya mereka
yang telah berlalu. Sedangkan kata ‘shalih’ ertinya baik. Maka ‘As Salafus
Shalih’ maknanya secara bahasa ialah setiap orang baik yang telah mendahului
kita. Sedangkan secara istilah, maknanya ialah tiga generasi
pertama dari umat ini, yang meliputi para sahabat, tabi’in, dan tabi’ut tabi’in.
Dalam kitab Al Wajiz fi ‘Aqidatis
Salafis Shalih Ahlissunnah wal Jama’ah, Syaikh Abdullah bin Abdul Hamid Al
Atsary mengatakan sebagai berikut:
وَفِي الاِصْطِلاَحِ : إِذَا أُطْلِقَ (( السَّلَفُ )) عِنْدَ عُلَمَاءِ
الاِعْتِقَادِ فَإِنَّمَا تَدُورُ كُلُّ تَعْرِيْفَاتِهِمْ حَوْلَ الصَّحَابَةِ،
أَوِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ ، أََوِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ
وَتَابِعِيْهِمْ مِنَ الْقُرُوْنِ الْمُفَضَّلَةِ ؛ ِمنَ الأَئِمَّةِ الأَعْلاَمِ
الْمَشْهُودِ لَهُمْ بِالإِمَامَةِ وَالفَضْلِ وَاتِّبَاعِ السُّنَّةِ
وَالإِمَامَةِ فِيهَا ، وَاجْتِنَابِ الْبِدْعَةِ وَالْحَذَرِ مِنْهَا، وَمِمَّنْ
اتَّفَقَتِ الأُمَّةُ عَلىَ إِمَامَتِهِمْ وَعَظِيْمِ شَأْنِهِمْ فِي الدِّيْنِ ،
وَلِهَذَا سُمِّيَ الصَّدْرُ الأَوَّلُ بِالسَّلَفِ الصَّالِحِ. (الوجيز 1/15)
Secara istilah; kata ‘salaf’ jika
disebutkan secara mutlak oleh ulama aqidah, maka definisi mereka semuanya
berkisar pada para sahabat; atau sahabat dan tabi’in; atau sahabat, tabi’in dan
orang-orang yang mengikuti mereka dari generasi-generasi terbaik. Termasuk di antaranya
para Imam yang terkenal dan diakui keimaman dan keutamaannya serta keteguhan
mereka dalam mengikuti sunnah, menjauhi bidaah, dan memperingatkan orang dari
padanya. Demikian pula orang-orang (lainnya) yang telah disepakati akan
keimaman dan jasa besar mereka dalam agama. Kerananya, generasi pertama dari
umat ini dinamakan As Salafus Shalih (Al Wajiz hal. 15).
Demikian pula yang dinyatakan
oleh Ibnu Abil ‘Izz Al Hanafi dalam kitabnya Syarah Aqidah At Thahawiyah hal.
146 tahqiq Ahmad Syakir:
…هَذَا قَوْلُ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ ، وَهُمُ
السَّلَفُ الصَّالِحُ…
…Ini adalah pendapat para sahabat
dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik. Dan mereka lah As Salafus
Shalih…”.
Kalau saudara bertanya: Mana
dalilnya yang mengharuskan kita mengikuti pemahaman mereka? Maka ini jawapan
dan dalilnya;
Dari Al Quranul Karim
Ayat Pertama
وَمَنْ يُّشَاقِقِ الرَّسُوْلَ مِنْۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدٰى
وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيْلِ الْمُؤْمِنِيْنَ نُوَلِّهٖ مَا تَوَلّٰى وَنُصْلِهٖ
جَهَنَّمَۗ وَسَاۤءَتْ مَصِيْرًا
Dan barangsiapa yang menentang
Rasul sesudah jelas kebenaran baginya dan mengikuti jalan yang bukan
jalannya orang-orang mukmin, Kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan
yang telah dikuasainya itu, dan Kami masukkan ia kedalam Jahannam, dan Jahannam
itu sebidaah-bidaah tempat kembali (QS. 4:115).
Penjelasannya:
Cubalah anda renungkan kalimah
yang bercetak tebal di atas. Bukankah Allah telah menyatakan bahawa di antara
sebab tersesatnya seseorang ialah kerana ia mengikuti jalan yang lain dari
jalan orang-orang beriman (ghaira sabilil mukminin)? Pertanyaannya; siapakah
orang-orang beriman yang dimaksud oleh ayat ini? Jelas bahawa orang-orang
yang pertama kali masuk dalam kategori ayat ini ialah mereka yang telah beriman
saat ayat ini diturunkan… merekalah para sahabat Rasulullah saw.
Kerananya Imam Syafi’i berdalil
dengan ayat ini bahawa ijma’nya para sahabat adalah hujjah (dalil), dan
barangsiapa menyelisihi ijma’ mereka bererti termasuk orang-orang yang terancam
oleh ayat di atas [al-Hikam fi Usuli Ahkam 1/200, al-Mankhul min Ta’liqatil
Usul 1/401 imam Ghazali].
Ayat Kedua
وَالسّٰبِقُوْنَ الْاَوَّلُوْنَ مِنَ الْمُهٰجِرِيْنَ وَالْاَنْصَارِ
وَالَّذِيْنَ اتَّبَعُوْهُمْ بِاِحْسَانٍۙ رَّضِيَ اللّٰهُ عَنْهُمْ وَرَضُوْا
عَنْهُ وَاَعَدَّ لَهُمْ جَنّٰتٍ تَجْرِيْ تَحْتَهَا الْاَنْهٰرُ خٰلِدِيْنَ
فِيْهَآ اَبَدًا ۗذٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيْمُ
Orang-orang yang terdahulu lagi
yang pertama-tama (masuk Islam) dari kalangan muhajirin dan ansar dan
orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah telah redha kepada mereka
dan mereka pun redha kepada-Nya; dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga
yang mengalir sungai-sungai di dalamnya; mereka kekal di dalamnya
selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar (QS. 9:100).
Penjelasannya:
Dalam ayat ini sangat jelas bahawa
Allah telah meredhai para sahabat dari kalangan muhajirin dan ansar serta
orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik. Mereka semua (muhajirin & ansar)
telah dijamin syurga oleh-Nya. Lantas mengapa kita mencari teladan selain
mereka yang belum tentu masuk syurga dan selamat dari neraka?? Padahal di hadapan kita telah terbentang
jalan yang terang benderang menuju Syurga dan keredhaan Allah… Jalan manakah
yang lebih baik dari jalan mereka…?!
Masihkah kita meyakini bahawa ada
golongan lain yang lebih rajin beribadah, dan lebih bertakwa dari mereka?
Mungkinkah kita akan mendapati sebuah amal shalih yang belum mereka ketahui?
Patutkah kita mencurigai atau menyangsikan keseriusan mereka dalam mengamalkan
setiap yang baik…? Ataukah semestinya kita mencurigai siapa pun yang datang
setelah mereka, bila ia mengada-adakan suatu praktik ibadah yang belum pernah
mereka lakukan… Bagaimana menurut pembaca?
Ayat Ketiga:
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَكُوْنُوْا مَعَ
الصّٰدِقِيْنَ
Hai orang-orang yang beriman,
bertaqwalah kepada Allah, dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar
(QS. 9:119)
Ayat Keempat:
لِلْفُقَرَاۤءِ الْمُهٰجِرِيْنَ الَّذِيْنَ اُخْرِجُوْا مِنْ دِيَارِهِمْ
وَاَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُوْنَ فَضْلًا مِّنَ اللّٰهِ وَرِضْوَانًا وَّيَنْصُرُوْنَ
اللّٰهَ وَرَسُوْلَهٗ ۗ اُولٰۤىِٕكَ هُمُ الصّٰدِقُوْنَۚ
وَالَّذِيْنَ تَبَوَّءُو الدَّارَ وَالْاِيْمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ
يُحِبُّوْنَ مَنْ هَاجَرَ اِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُوْنَ فِيْ صُدُوْرِهِمْ حَاجَةً
مِّمَّآ اُوْتُوْا وَيُؤْثِرُوْنَ عَلٰٓى اَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ
خَصَاصَةٌ ۗوَمَنْ يُّوْقَ شُحَّ نَفْسِهٖ فَاُولٰۤىِٕكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَۚ
Bagi para fakir yang berhijrah
yang diusir dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (kerana) mencari kurnia
dari Allah dan keredhaan-(Nya) dan mereka menolong Allah dan Rasul-Nya. Mereka itulah
orang-orang yang benar. Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan
telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka mencintai
orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam
hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin);
dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri.
Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan siapa yang
dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung
(QS. 59: 8-9).
Penjelasan ayat ketiga dan
keempat:
Dalam dua ayat ini Allah
memerintahkan semua orang yang beriman agar bersama dengan orang-orang yang
benar (ash shaadiquun), kemudian Dia menjelaskan bahawa orang-orang yang benar
tersebut ialah para sahabat dari kalangan Muhajirin dan Ansar. Sedang dalam
kaedah usul fiqh, setiap perintah itu hukumnya wajib hingga ada dalil lain yang
menunjukkan menjadi mustahab (sunnah) atau mubah, dan dalil tersebut tidak ada.
Kesimpulannya, kita wajib mengikuti jalan mereka.
Ayat Kelima:
فَاِنْ اٰمَنُوْا بِمِثْلِ مَآ اٰمَنْتُمْ بِهٖ فَقَدِ اهْتَدَوْا
Jika mereka beriman dengan apa
yang kalian beriman dengannya, bererti mereka telah mendapat petunjuk… (QS.
2:137).
Penjelasan ayat kelima:
Konteks ayat ini selengkapnya
merupakan bantahan terhadap anggapan orang-orang Yahudi dan Nasrani yang
mengatakan bahawa barangsiapa mengikuti mereka nescaya akan mendapat petunjuk
(ayat 135). Maka Allah membantah anggapan mereka tersebut, kemudian
memerintahkan mereka untuk mengatakan: kami beriman kepada Allah, beriman
kepada apa yang diturunkan kepada kami,…. dan seterusnya (ayat 136). Kemudian
Allah menentukan hakikat keimanan tadi; Jika mereka beriman dengan apa yang
kalian beriman dengannya[5], maka mereka telah mendapat petunjuk. Yang dimaksud
dengan kata ‘kalian’ di sini ialah para sahabat.
Jadi, jelas sekali bahawa jalan
satu-satunya untuk mendapatkan petunjuk ialah dengan mengikuti manhaj para
salaf, terutama generasi sahabat radhiyallahu ‘anhum.
Ayat Keenam:
اِذْ جَعَلَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا فِيْ قُلُوْبِهِمُ الْحَمِيَّةَ
حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَاَنْزَلَ اللّٰهُ سَكِيْنَتَهٗ عَلٰى رَسُوْلِهٖ
وَعَلَى الْمُؤْمِنِيْنَ وَاَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوٰى وَكَانُوْٓا اَحَقَّ
بِهَا وَاَهْلَهَا ۗوَكَانَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيْمًا ࣖ
Ketika orang-orang kafir
menanamkan dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliyah, lalu
Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mukmin dan
Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa dan adalah mereka lebih berhak
dengan kalimat taqwa itu dan merekalah ahlinya. Dan adalah Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu (QS. 48:26).
Penjelasan ayat keenam:
Ayat ini menyingkap bagi kita
akan erti takwa yang sesungguhnya, sekaligus menjelaskan bahawa para sahabatlah
yang paling bertaqwa. Perhatikanlah ayat di atas bahawa yang memberi “cop ahli
taqwa” bukanlah manusia, jin, ataupun makhluk lainnya… tetapi Pencipta alam
semesta; Allah Ta’ala.
Namun sayangnya, masih banyak
orang yang berat menerima pengertian ini. Mereka merasa ada banyak cara untuk
bertakwa kepada Allah yang terluputkan oleh para sahabat.
Dalil dari As Sunnah
Berikut ini beberapa hadith yang
menjadi landasan dalam bermanhaj salafus shalih;
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ قَالَ خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ
يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ…
أخرجه البخاري ( 2652, 3651, 6429) و مسلم ( 2533 )
Dari Abdullah (ibnu Mas’ud)
radhiyallahu ‘anhu, katanya: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Sebaik-baik manusia ialah mereka yang hidup di zamanku, kemudian yang datang
setelah mereka, kemudian yang datang setelahnya lagi…” (H.R. Bukhari no.
2652,3651,6429; dan Muslim no. 2533).
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ رَبِّ الْكَعْبَةِ قَالَ دَخَلْتُ
الْمَسْجِدَ فَإِذَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ جَالِسٌ فِي ظِلِّ
الْكَعْبَةِ وَالنَّاسُ مُجْتَمِعُونَ عَلَيْهِ فَأَتَيْتُهُمْ فَجَلَسْتُ
إِلَيْهِ فَقَالَ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ
في سَفَرٍ فَنَزَلْنَا مَنْزِلًا فَمِنَّا مَنْ يُصْلِحُ خِبَاءَهُ
وَمِنَّا مَنْ يَنْتَضِلُ وَمِنَّا مَنْ هُوَ فِي جَشَرِهِ إِذْ نَادَى مُنَادِي
رَسُولِ اللَّهِ الصَّلَاةَ جَامِعَةً
فَاجْتَمَعْنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ
فَقَالَ إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ نَبِيٌّ قَبْلِي إِلَّا كَانَ حَقًّا عَلَيْهِ
أَنْ يَدُلَّ أُمَّتَهُ عَلَى خَيْرِ مَا يَعْلَمُهُ لَهُمْ وَيُنْذِرَهُمْ شَرَّ
مَا يَعْلَمُهُ لَهُمْ وَإِنَّ أُمَّتَكُمْ هَذِهِ جُعِلَ عَافِيَتُهَا فِي
أَوَّلِهَا وَسَيُصِيبُ آخِرَهَا بَلَاءٌ وَأُمُورٌ تُنْكِرُونَهَا … الحديث
Dari Abdurrahman bin Abdi Rabbil
Ka’bah katanya: Sewaktu aku masuk ke masjidil haram, ku dapati Abdullah bin
Amru bin Ash sedang duduk berteduh di
bawah kaabah, sedangkan di sekelilingnya ada orang-orang yang berkumpul
mendengarkan ceritanya. Lalu aku ikut duduk di majlis itu dan ku dengar ia
mengatakan: “Pernah suatu ketika kami bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam dalam suatu safar. Ketika kami singgah di sebuah tempat, di antara kami
ada yang sibuk menguruskan khemahnya, ada pula yang bermain panah, dan ada yang
sibuk mengurus haiwan gembalaannya. Tiba-tiba penyeru Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam berseru lantang: “Ayuh… mari solat berjamaah!!” maka
segeralah kami berkumpul di tempat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
lalu beliau bersabda: “Sesungguhnya tak ada seorang Nabi pun sebelumku, melainkan wajib baginya untuk
menunjukkan umatnya akan setiap kebaikan yang ia ketahui; dan memperingatkan
mereka dari setiap kejahatan yang ia ketahui. Sesungguhnya umat kalian ini
ialah umat yang keselamatannya ada pada generasi awalnya; sedangkan generasi
akhirnya akan mengalami bala’ dan berbagai hal yang kalian ingkari… al hadith”
(HR. Muslim no 1844).
Jadi, jelaslah bahawa generasi
awal (As Salafus Shalih) dari umat ini, ialah generasi terbaik yang terpelihara
dari fitnah-fitnah besar yang menimpa umat ini di kemudian hari. Maka wajar
jika manhaj mereka yang paling dekat kepada kebenaran, dan paling terjaga dari
penyimpangan. Kemudian disusuli oleh generasi kedua dan ketiga.
Berangkat dari sini, maka setiap
praktis ibadah yang muncul sepeninggalan mereka harus kita waspadai. Janganlah terpengaruh
dengan banyaknya pengikut, kerana jumlah yang banyak bukanlah jaminan sebuah
kebenaran.
Mutiara Hikmah As Salafus Shalih
Sebagai pelengkap, berikut ini adalah
wasiat-wasiat berharga dari para salaf yang lebih memperjelas akan pentingnya
ittiba’ (mengikuti sunnah) dan bahayanya ibtida’ (membuat bidaah). Sebagian
besar mutiara hikmah ini kami nukil dari kitab Al Wajiz fi Aqidatis Salafis Shalih
Ahlissunnah wal Jama’ah, oleh syaikh Abdullah bin Abdil Hamid Al Atsary hafidhahullah
1/ 153-160.
1. Hudzaifah ibnul Yaman :
كُلُّ عِبَادَةٍ لَمْ يَتَعَبَّدْ بِهَا أََصْحَابُ رَسُولِ اللهِ فلاَ تَتَعَبَّدُوْا بِهَا ؛ فإَِنَّ الأَوَّلَ
لَمْ يَدَعْ لِلآخِرِ مَقَالاً ؛ فَاتَّقُوا اللهَ يَا مَعْشَرَ القُرَّاءِ ،
خُذُوْا طَرِيْقَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ
Setiap ibadah yang tidak pernah
diamalkan oleh para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, janganlah
kalian beribadah dengannya. Kerana generasi pertama tak menyisakan komentar
bagi yang belakangan. Maka takutlah kepada Allah wahai orang yang gemar
beribadah, dan ikutilah jalan orang-orang sebelummu (Diriwayatkan oleh Ibnu
Baththah dalam Al Ibanah, Islah al-Masajid no. 12).
2. Abdullah bin Mas’ud:
مَنْ كان مُسْتنَاًّ فَلْيَسْتَنِّ بِمَنْ قَدْ مَاتَ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ
مُحَمَّدٍ كَانُوا خَيْرَ هَذِهِ
الأُمَّةِ ، وَأَبَرَّهَا قُلُوباً ، وَأََعْمَقَها عِلْماً ، وَأَقَلَّهَا
تَكَلُّفًا ، قَوْمٌ اِخْتَارَهُمُ اللهُ لِصُحْبَة نَبِيِّهِ وَنَقْلِ دِيْنِهِ فَتَشَبَّهُوْا
بِأََخْلاَقِهِمْ وَطَرَائِقِهِمْ ؛ فَهُمْ كَانُوا عَلَى الهَدْيِ
المُسْتَقِيمِ
Siapa yang ingin mengikuti ajaran
tertentu, hendaklah ia mengikuti ajaran orang yang telah wafat, iaitu para
sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Mereka ialah sebaik-baik umat
ini. Hati mereka paling baik, ilmu mereka paling dalam, dan mereka paling tidak
suka berlebihan (takalluf) dalam beragama. Merekalah kaum yang dipilih Allah
untuk menjadi pendamping Nabi-Nya shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan menyampaikan
dien-Nya. Maka tirulah akhlak dan tingkah laku mereka, kerana mereka selalu
berada di atas petunjuk yang lurus” (Diriwayatkan oleh Al Baghawi dalam Syarhus
Sunnah, Munqathi’ menurut al-Arnauth).
Beliau juga mengatakan:
اِتَّبِعُوا وَلاَ تَبْتَدِعُوا فَقَدْ كُفِيْتُمْ ؛ عَلَيْكُمْ
بِالأََمْرِ العَتِيْقِ
“Ikutilah dan jangan berbuat bidaah,
kerana kalian telah dicukupi. Hendaklah kalian berpegang teguh dengan perkara
yang terdahulu” (Diriwayatkan oleh Ad Darimi dalam Sunannya, sahih).
3. Umar Ibnul Khatthab:
وَعَنْ عَابِسٍ بْنِ رَبِيْعَةَ ، قاَلَ : رَأََيْتُ عُمَرَ بْنَ
الخْطَاَّبِ يُقبِّلُ الحَجَرَ- يَعْنِي
الأَسْوَدَ- وَيَقُوْلُ : إِنِّي لأَعْلَمُ أََنَّكَ حَجَرٌ لاَ تَضُرُّ وُلاَ
تَنْفَعُ ، وَلَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ الله ِ يُقَبِّلُكَ مَا قَبَّلتُكَ
Dari ‘Aabis bin Rabi’ah, katanya:
Aku melihat ‘Umar ibnul Khatthab shallallahu ‘alaihi wa sallam mencium Hajar
Aswad seraya berkata: “Aku tahu pasti, bahawa engkau hanyalah sebuah batu yang
tak dapat memberi madharat mahupun manfaat. Kalaulah bukan kerana aku melihat
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menciummu, kau tak akan kucium!”
(Muttafaq ‘Alaih)[HR. Bukhari no. 1597, Muslim no. 1270]
عَنْ أَبِي الْعَلاَءِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ شِخِّيْرٍ قَالَ : عَطَسَ
رَجُلٌ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَقَالَ : اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ ، فَقَالَ
عُمَرُ : وَعَلَيْكَ وَعَلىَ أٌمِّكَ ، أَمَا يَعْلَمُ أَحَدُكُمْ مَا يَقُوْلُ
إِذَا عَطَسَ ؟ إِذَا عَطَسَ أَحَدَكُمْ فَلْيَقُلْ : اَلْحَمْدُ ِللهِ ،
وَلْيَقُلِ الْقَوْمُ : يَرْحَمُكَ اللهُ ، وَلْيَقُلْ هُوَ : يَغْفِرُ اللهُ
لَكُمْ
Dari Abul ‘Ala’ bin Abdillah bin
Syikhkhir, katanya: “Ada seseorang bersin di samping Umar bin Khatthab , lalu
mengucapkan: “Assalaamu ‘alaika…”, maka sahut ‘Umar: “Alaika wa ‘ala ummik…!
Apa kalian tidak tahu apa yang musti diucapkan ketika bersin? Kalau kalian
bersin hendaknya mengucapkan: “Alhamdulillah”, sedang yang mendengar
mengucapkan: “Yarhamukallaah” lalu yang
bersin membalas: “Yaghfirullaahu lakum” (H.R. Abdurrazzaq dalam Mushannafnya
no. 19677, Al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 9030, hasan).
Hadith yang senada juga
diriwayatkan dari sahabat Salim bin ‘Ubeid:
أَنَّهُ كَانَ مَعَ الْقَوْمِ فِي سَفَرٍ فَعَطَسَ رَجُلٌ مِنْ الْقَوْمِ
فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمِّكَ- وَعِنْدَ
الطَّحَاوِي فِي مُشْكِلِ الآثَارِ: مَا شَأْنُ السَّلاَمِ وَشَأْنُ مَا هَاهُنَا
؟- ، ثُمَّ قَالَ بَعْدُ : لَعَلَّكَ وَجَدْتَ مِمَّا قُلْتُ لَكَ ؟ قَالَ: لَوَدِدْتُ أَنَّكَ لَمْ
تَذْكُرْ أُمِّي بِخَيْرٍ وَلَا بِشَرٍّ قَالَ : إنَّمَا قُلْتُ لَكَ كَمَا قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ إنَّا بَيْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إذَا عَطَسَ رَجُلٌ مِنْ الْقَوْمِ فَقَالَ : السَّلَامُ
عَلَيْكُمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ
وَعَلَيْكَ وَعَلَى أُمِّكَ ثُمَّ قَالَ : إذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ
الْحَدِيث } وَرَوَاهُ أَحْمَدُ وَفِي لَفْظٍ { فَلْيَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ
عَلَى كُلِّ حَالٍ ، أَوْ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ }.
Bahawa ketika beliau bersama
rombongannya dalam sebuah safar, ada seseorang yang bersin lantas mengucap:
“Assalaamu ‘alaikum!”, maka sahut Salim: “Alaika wa ‘ala ummik” –dalam riwayat
Ath Thahawy ditambahkan: “Apa hubungannya antara salam dengan orang bersin?”–
Kemudian Salim berkata lagi: “Nampaknya kau tersinggung dengan ucapanku sebentar
tadi…?” jawabnya: “Ya… andai saja kau tak menyebut-nyebut ibuku tadi…” lalu
kata Salim: “Aku tak mengucapkan lebih dari yang diucapkan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam … suatu ketika kami sedang bersama beliau
shallallahu ‘alaihi wa sallam tatkala ada orang yang bersin dan mengucapkan:
“Assalaamu ‘alaikum..” maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab:
“Alaika wa ‘ala ummik…” lalu lanjutnya: “Kalau kalian bersin hendaklah
mengucapkan: “Alhamdulillah” atau “Alhamdulillahi ‘ala kulli haal” atau: “Alhamdulillahi
rabbil ‘alamien” (HR. Ibnu Hibban no. 599, sanadnya dhaif tetapi matannya
mempunyai syahid).
4. Abdullah bin Umar:
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ ؛ وَإِنْ رَآهاَ النَّاسُ حَسَنَةً
Semua bidaah adalah kesesatan,
meski orang-orang menilainya baik (bidaah hasanah) (Diriwayatkan oleh Al
Laalakai dalam Syarah Ushulil I’tiqad, sahih al-Albani dalam Ahkam Janaiz no.
258).
وقال عبد الله بن عمر لمن سأله عنها وقال إن أباك نهى عنها: أمر رسول الله
صلى الله عليه وآله وسلم أحق أن يتبع أو أبي؟
Ketika ada seseorang yang
mengatakan kepada Abdullah bin ‘Umar : “Sesungguhnya ayahmu (Umar bin Khatthab)
melarang hal itu”. Ibnu Umar balik bertanya: “Perintah siapakah yang lebih
berhak untuk ditaati, perintah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam atau
perintah ayahku??” (Zadul Ma’aad 2/178).
Ibnu Umar memang terkenal sebagai
sahabat yang paling ittiba’ kepada sunnah dan
anti bidaah. Imam At Tirmidzi meriwayatkan dalam Sunannya:
Dari Nafi’ katanya; ada seseorang
yang bersin di samping Ibnu Umar lantas mengatakan: Alhamdulillah was salaamu
‘ala Rasuulillaah! Maka Ibnu ‘Umar mengatakan: “Aku pun mengatakan:
Alhamdulillah was salaamu ‘ala Rasuulillaah, tapi bukan begitu yang Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam ajarkan kepada kami (ketika bersin). Beliau
mengajarkan kami agar mengucapkan Alhamdulillaahi ‘ala kulli haal” HR. Tirmidzi
dan al-Hakim 18/56, sahih al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 891, jayyid
menurut Ibnu Muflih).
5. Abdullah bin ‘Abbas :
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ – رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا- لِمَنْ عَارَضَ
السُّنَّةَ ؛ بِقَوْلِ أََبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا : يُوشكُ
أَنْ تَنـْزِلَ عَلَيْكُمْ حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ ؛ أََقُوْلُ لَكُمْ : قَالَ
رَسُولُ اللهِ- صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلََى آلِهِ وَسَلَّمَ- وَتَقُوْلُوْنَ :
قاَلَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ
Beliau mengatakan kepada orang
yang menolak Sunnah Nabi dengan perkataan Abu Bakar dan Umar: “Hampir saja
hujan batu menimpa kalian…!! Ku katakan bahawa: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wa sallam bersabda begini dan begitu…” namun kalian malah mengatakan: “Abu
Bakar dan Umar mengatakan begini dan begitu…!!” (Diriwayatkan oleh Abdurrazzaq
Ash Shan’ani dalam Mushannafnya dengan sanad sahih).
Mengomentari jawapan Ibnu ‘Abbas
dan Ibnu ‘Umar di atas, Ibnul Qayyim berkata: “Begitulah cara ulama menjawab.
Tidak seperti jawapan orang yang mengatakan bahawa ‘Utsman dan Abu Dzar (umpamanya)
lebih tahu mengenai Rasulullah dari pada kita… Mengapa Ibnu ‘Abbas dan Ibnu
‘Umar tidak mengatakan: “Abu Bakar dan Umar lebih tahu mengenai Rasulullah dari
pada kami”…? Demikian pula tak seorang pun dari sahabat atau tabi’in yang rela
dengan jawaban seperti ini sebagai alasan untuk menolak sebuah nas dari
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Itu kerana mereka lebih tahu
mengenai Allah dan RasulNya shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan lebih takut
kepada-Nya kalau mereka sampai berani mendahulukan pendapat seseorang yang
tidak maksum di atas pendapat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang
maksum” (lZaadul Ma’aad, 2/178)
6. Mu’adz bin Jabal
Dirwayatkan dari Yazid bin
‘Umairah (salah seorang sahabat Mu’adz) bahawa Mu’adz bin Jabal dalam setiap majlisnya selalu mengatakan:
“Allah itu Bijaksana dan Maha Adil. Celakalah orang-orang yang ragu…”. Kemudian
pada suatu hari Mu’adz mengatakan: “Sesungguhnya di belakang kalian akan ada fitnah
yang banyak…. Saat itu harta melimpah ruah, Al Quran dibaca beramai-ramai oleh
orang mukmin mahupun munafik, wanita mahupun anak-anak, dan hamba sahaya mahupun
orang merdeka… sehingga ada yang mengatakan: “Mengapa orang-orang tak mahu
mengikutiku, padahal aku telah membaca Al Quran? Sungguh, mereka memang tidak mahu
mengikutiku sampai aku membuat bidaah yang lain bagi mereka…”. Maka waspadalah
kalian dari bidaah yang diperbuatnya, kerana setiap bidaah itu sesat. Dan
waspadalah kalian dari kesesatan orang bijak… kerana Syaithan kadang
menyampaikan kesesatan melalui lisan si Bijak; dan kadang si Munafik mengatakan
yang haq”. Maka tanyaku: “Semoga Allah merahmatimu… lantas bagaimana aku tahu bahawa
si Bijak menyampaikan kesesatan, dan si Munafik berkata benar?” “Boleh saja…”
jawab Mu’adz. “Iaitu ketika si Bijak mengatakan sesuatu yang jelas-jelas batil;
hingga kamu mengatakan: “Ucapan apakah ini !?” Namun jangan sampai hal itu
menjauhkanmu darinya; kerana boleh jadi ia segera bertaubat dan kembali kepada
kebenaran… Maka terimalah al haq begitu kamu mendengarnya, kerana dalam al haq
itu terdapat cahaya” [HR. Abu Daud no. 4611, sahih al-Alawi dalam MUkhtasar
al-‘Itisham hal 25].
Makna kesesatan orang bijak (زيغة الحكيم), sebagaimana yang dijelaskan dalam kitab ‘Aunul Ma’bud ialah:
أَيْ اِنْحِرَاف الْعَالِم عَنْ الْحَقّ. وَالْمَعْنَى أُحَذِّركُمْ مِمَّا
صَدَرَ مِنْ لِسَان الْعُلَمَاء مِنْ الزَّيْغَة وَالزَّلَّة وَخِلَاف الْحَقّ
فَلَا تَتَّبِعُوهُ (عون المعبود شرح سنن
أبي داود, كتاب السنة, باب: لزوم السنة)
(Iaitu) menyimpangnya seorang
‘alim dari al-haq. Jadi maksud ucapan Mu’adz ialah: “Kuperingatkan kalian akan
penyimpangan, kekeliruan dan pernyataan yang tidak benar, yang muncul dari
lisan para ‘ulama; jangan sampai kalian mengikutinya” (‘Aunul Ma’bud).
7. Abdullah bin Mas’ud
وَإِيَّاكُمْ وَالْمُحْدَثَاتِ؛ فَإِنَّ شَرَّ الأُمُوْرِ مُحْدَثَاتُهَا،
وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ (إعلام الموقعين 2/428)
Waspadailah setiap yang baru
(dalam agama), kerana seburuk-buruk perkara ialah perkara yang diada-adakan
dalam agama, dan setiap bidaah itu sesat (I’laamul Muwaqqi’in 2/428).
8. Sufyan Ats Tsaury
-rahimahullah-
البِدْعَةُ أَحَبُّ إِلَى إِبْلِيْسَ مِنَ المَعْصِيَةِ ، المَعْصِيَةُ
يُتَابُ مِنْهَا ، وَالبِدْعَةُ لاَ يتُاَبُ مِنْهَا
(أخرجه البغوي في شرح السنة)
Bidaah itu lebih disukai oleh
Iblis dari pada kemaksiatan. Dosa maksiat masih ada harapan taubat, tapi dosa bidaah
tidak ada harapan taubat (Diriwayatkan oleh Al Baghawi dalam Syarhus Sunnah 1/216).
9. Abdullah Ibnul Mubarak
–rahimahullah–
وروى ابن وضاح عن عبد الله بن المبارك، قال: "اعلم أي أخي، أن الموت
اليوم كرامة لكل مسلم لقي الله على السنة" فإنا لله وإنا إليه راجعون، فإلى
الله نشكو وحشتنا، وذهاب الإخوان وقلة الأعوان، وظهور البدع، وإلى الله نشكوا عظيم
ما حل بهذه الأمة من ذهاب العلماء وأهل السنة، وظهور البدع
Saudaraku, ketahuilah bahawa
kematian hari ini adalah karamah (kemuliaan) bagi setiap muslim yang menghadap
Allah di atas Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kita semua
adalah milik Allah, dan kita semua akan kembali kepada-Nya. Kepada Allah lah
kita mengadukan kesendirian kita, mangkatnya saudara kita, sedikitnya penolong
kita, dan kemunculan bidaah di
mana-mana. Kepada-Nya jua kita mengeluh akan besarnya musibah yang menimpa umat
ini, kerana mangkatnya para ulama dan pengikut sunnah, serta munculnya berbagai
bidaah (Al Bida’u wan Nahyu ‘Anha oleh Ibnu Wadhdhah no. 95).
10. Al Fudail bin ‘Iyadh
–rahimahullah–
اِتَّبِعْ طُرُقَ الهُدَى وَلاَ يَضُرُّكَ قلَِّةُ السَّالِكِينَ ،
وَإِياَّكَ وَطُرُقَ الضَّلاَلَةِ ، وَلاَ تَغْتَرُّ بِكَثْرَةِ الْهَالِكِينَ (الاعتصام)
Ikutilah jalan-jalan petunjuk,
dan janganlah risau dengan sedikitnya pengikut. Tapi waspadailah jalan-jalan
kesesatan, dan janganlah terpedaya dengan banyaknya orang celaka (Al I’tisham
1/65).
11. Amirul Mukminin Umar bin
‘Abdul ‘Aziz rahimahullah
قِفْ حَيْثُ وَقَفَ القَوْمُ ، فَإِنَّهُمْ عَنْ عِلْمٍ وَقَفُوا ،
وَبِبَصَرٍ ناَفِذٍ كَفُّوْا ، وَهُمْ عَلَى كَشْفِهَا كَانُوا أَقْوَى ،
وَبِالْفَضْلِ لَوْ كَانَ فِيْهَا أََحْرَى ، فَلَئِنْ قُلْتُمْ : حَدَثَ
بَعدَهُمْ ؛ فَمَا أََحْدَثهُ إِلاَّ مَنْ خَالَفَ هَدْيَهُمْ ، وَرَغِبَ عَنْ
سُنَّتِهِمْ ، وَلَقَدْ وَصَفُوا مِنْهُ مَا يُشْفِي ، وَتَكَلَّمُوا مِنْهُ بِمَا
يَكْفِي ، فَمَا فَوْقَهُمْ مُحَسِّرٌ وَمَا دُوْنَهُمْ مُقَصِّرٌ ، لَقَدْ قَصَرَ
عَنْهُمْ قَومٌ فَجَفَوْا وَتجَاوَزَهُم آخَرُوْنَ فَغَلَوْا ، وَإِنَّهُمْ
فِيْماَ بَيْنَ ذَلِكَ لَعَلىَ هُدًى مُسْتَقَيْمٍ (أورده ابن قدامة في لمعة
الاعتقاد)
Berhentilah saat mereka (para
salaf) berhenti. Kerana mereka berhenti berdasarkan ilmu. Mereka menahan diri
setelah berfikir dengan cermat. Padahal merekalah yang lebih mampu untuk
menyingkap setiap masalah, dan lebih pantas/cepat untuk mengejar setiap
fadhilat. Kalau kalian berkata: “Banyak hal baru (dalam agama) yang muncul
setelah mereka…” ingatlah, bahawa hal tersebut tidak dimunculkan kecuali oleh
mereka yang menyelisihi pentunjuk salaf, dan menolak ajaran mereka. Para salaf
telah menjelaskan agama semudah untuk difahami, dan menerangkannya sejelas
mungkin. Siapa yang mendahului mereka akan menyesal, dan siapa yang berada di
bawah mereka bererti pemalas. Sungguh, orang-orang yang berada di bawah mereka
akhirnya gagal, namun yang ingin mengungguli mereka justru melampaui batas,
sedangkan mereka (para salaf) tetap berada di antara keduanya, di atas jalan
yang lurus (Lum'atul I'tiqad Ibnu Qudamah 1/55, Manaqib Umar bin Abdul Aziz,
Ibni Jauzi hal 83-84).
12. Imam Ahmad bin Hambal
rahimahullah
سمعت أبا عبد الله أحمد بن حنبل رضي الله عنه يقول: أصول السنة عندنا
التمسك بما كان عليه أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم والاقتداء بهم، وترك البدع-
وكلُّ بدعة فهي ضلالة-
Imam Ahmad, Imam Ahlussunnah wal
jama’ah mengatakan: Pokok-pokok aqidah menurut kami ialah berpegang teguh
dengan apa yang dipraktikkan oleh sahabat-sahabat Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam, meneladani mereka, dan meninggalkan bidaah. Kerana setiap
yang bidaah bererti kesesatan” (Syarh Ushul I’tiqad Ahlissunnah wal Jama’ah,
oleh Imam Al Laalakai, Adabul Syariah li Ibnu Muflih no. 4990).
13. Imam Malik bin Anas rahimahullah
مَن ابْتَدَعَ فِي الإِسْلاِمِ بِدْعَةً يَرَاهاَ حَسَنَةً ؛ فَقَدْ زَعَمَ
أَن مُحَمَّداً – صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَعَلىَ آلِهِ وَسَلَّمَ- خَانَ
الرِّّسَالَةَ ؛ ِلأََنَّ اللهَ يَقُولُ : { الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ
دِينَكُمْ } فَمَا لَمْ يَكُنْ يَوْمَئِذٍ دِيْناً فَلاَ يَكُونُ اليَوْمَ دِيْناً
))
Barangsiapa melakukan bidaah
dalam Islam yang ia pandang sebagai bidaah hasanah, bererti ia mengatakan bahawa
Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam telah mengkhianati kerasulan beliau.
Sebab Allah Ta’ala berfirman: “Pada hari ini telah kusempurnakan bagi kalian
agama kalian…” (Al Ma’idah: 3). Kerananya, apa pun yang hari itu tidak dianggap
sebagai ajaran agama, maka hari ini pun bukan termasuk ajaran agama. (Al
I’tisham bil Kitab was Sunnah, oleh Imam Asy Syathiby 1/64).
Kemudian Imam Malik meletakkan
sebuah kaedah agung, yang merupakan intisari dari perkataan para ulama yang
tadi kita sebutkan:
لَنْ يَصْلُحَ آخِرُ هَذِهِ الأُمَّةِ إِلاَّ بِمَا صَلُحَ بِهِ أَوَّلُهَا
؛ فَمَا لَمْ يَكُنْ يَوْمَئِذٍ دِيْناً لاَ يَكُونُ اليَوْمُ دِيْناً (الشفا في
حقوق المصطفي, للقاضي عياض 2/88)
Generasi terakhir umat ini tak
akan menjadi baik (shalih), kecuali dengan apa-apa yang menjadikan generasi
pertamanya baik. Kerananya, apa pun yang pada hari itu –saat turunnya surat Al
Ma’idah ayat 3– tidak dianggap sebagai agama, maka hari ini pun juga bukan bahagian
dari agama” (Asy Syifa fi Huquuqil Musthafa 2/88 oleh Al Qadhi ‘Iyadh).
Rujukan
https://www.ibn-jebreen.com/books/3-57--2984-.html
https://muslim.or.id/7259-ini-dalilnya-2-jadikan-manhaj-salaf-sebagai-rujukan.html
No comments:
Post a Comment