Hadith di maksudkan:
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
Siapa yang mengadakan perkara
baru dalam agama kami yang bukan dari agama ini, maka perkara itu ditolak
Hadith yang dibawakan oleh Ummul
Mukminin Aisyah radhiallahu anha ini, diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari
rahimahullah dalam Sahihnya Kitab ash-Shulh, Bab Idzashthalahu ‘ala Shulhi Jaurin
fash Shulhu Mardud, no. 2697 dan Imam Muslim rahimahullah dalam Sahihnya Kitab
al-Aqdhiyah, no. 1718.
An-Nawawi rahimahullah selaku
pensyarah (yang memberi penjelasan) terhadap hadith-hadith dalam Sahih Muslim
memberinya judul “Bab Naqdhul Ahkam al-Bathilah wa Raddu Muhdatsatil Umur”.
Imam Muslim rahimahullah juga
membawakan hadith di atas dengan lafaz yang lain,
مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
“Barang siapa mengamalkan suatu
amalan yang tidak di atas perintah kami, amalannya tertolak.”
Hadith ini juga diriwayatkan
beberapa imam ahli hadith dalam kitab-kitab mereka.
An-Nawawi rahimahullah berkata,
“Hadith ini merupakan salah satu kaedah Islam yang agung.”
Beliau menambahkan lagi, “Hadith
ini termasuk hadith yang sepatutnya dihafalkan dan digunakan dalam membatilkan
seluruh kemungkaran. Seharusnya hadith ini juga disebarluaskan untuk diambil
sebagai dalil.” (Syarah Sahih Muslim)
Kata an-Nawawi rahimahullah, “Hadith
ini jelas sekali membantah setiap bidaah dan perkara yang diadakan dalam
agama.” (Syarah Sahih Muslim, 12/16)
Setelah membawakan hadith ini
dalam syarahnya terhadap kitab Sahih al-Bukhari, al-Hafiz Ibnu Hajar
al-Asqalani rahimahullah berkomentar, “Hadith ini terhitung sebagai salah satu
pokok Islam dan salah satu kaedah agama.” (Fathul Bari)
Imam Ibnu Rajab al-Hanbali
rahimahullah juga memuji kedudukan hadith ini. Beliau berkata,
“Hadith ini merupakan salah satu
pokok Islam yang agung. Ia seperti timbangan bagi amalan-amalan secara
lahiriah. Adapun hadith,
الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
“Amal-amal itu tergantung pada
niatnya,” merupakan timbangan bagi amalan-amalan secara batiniah.
Maka dari itu, setiap amalan yang
tidak diniatkan untuk mendapatkan wajah Allah subhanahu wa ta’ala, pelakunya
tidaklah mendapatkan pahala atas amalannya itu. Demikian pula setiap amalan
yang tidak diperintahkan oleh Allah subhanahu wa ta’ala dan RasulNya, amalan
itu tidak diterima dari pelakunya
(Jami‘ul ‘Ulum wal Hikam, 1/176)
Imam Ibnu Rajab al-Hanbali
rahimahullah berkata,
Dalam sabda Nabi,
لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
ada isyarat bahawasanya
amalan-amalan yang dilakukan seharusnya sesuai dengan hukum syariat. Syariat menjadi pemutus baginya apakah
amalan tersebut diperintahkan atau dilarang. Jadi, siapa yang amalannya cocok
dan sesuai dengan hukum syariat, amalan itu diterima. Sebaliknya, apabila
amalan itu keluar dari hukum syariat, amalan itu tertolak (Jami‘ul ‘Ulum wal
Hikam, 1/177).
Imam as-Syatibi ketika
menjelaskan definisi bidaah berkata:-
Ungkapan: “Cara baru dalam
agama,” maksudnya bahawa cara yang dibuat itu disandarkan oleh pembuatnya
kepada agama. Tetapi sesungguhnya cara baru yang dibuat itu tidak ada dasar
pedomannya dalam syari’at. Sebab dalam agama terdapat banyak cara, di antaranya
ada cara yang berdasarkan pedoman dalam syari’at, tetapi juga ada cara yang
tidak mempunyai pedoman dalam syari’at. Maka, cara dalam agama yang termasuk
dalam kategori bidaah adalah apabila cara itu baru dan tidak ada dasar-nya
dalam syari’at. Ertinya, bidaah adalah cara baru yang dibuat tanpa ada contoh
dari syari’at. Sebab bidaah adalah sesuatu yang ke luar dari apa yang telah
ditetapkan dalam syari’at. (al-I'tisham hal. 50).
No comments:
Post a Comment