Riwayat Kematian Nabi Zakaria as
Ibnu Katsir berkata:-
وقد اختلفت الرواية عن وهب بن منبه: هل مات زكريا عليه السلام موتا أو قتل
قتلا؟ علي روايتين فروى عبد المنعم بن إدريس بن سنان، عن أبيه، عن وهب بن منبه،
أنه قال: هرب من قومه فدخل شجرة فجاءوا فوضعوا المنشار عليهما، فلما وصل المنشار
إلى أضلاعه أن فأوحى الله إليه: لئن لم يسكن أنينك لأقلبن الأرض ومن عليها. فكن
أنينه حتى قطع باثنتين.
وقد روى هذا في حديث مرفوع سنورده
بعد إن شاء الله.
وروى إسحق بن بشر، عن إدريس بن سنان، عن وهب أنه قال: الذي انصدعت له
الشجرة هو شعيا، فأما زكريا فمات موتا فالله أعلم.
Sedangkan tentang kematian
ayahnya, Nabi Zakaria, maka terjadi perbezaan riwayat dari Wahab bin Munnabih :
Apakah Nabi Zakaria mati secara wajar ataukah ia dibunuh? , terdapat dua
riwayat.
Abdul Mun’im meriwayatkan dari
Idris bin Sinan dari ayahnya dari Wahab bin Munnabih mengatakan bahawa Zakaria
lari dari kaumnya lalu masuk ke sebuah pohon, lalu mereka pun mendatanginya dan
menggergaji pohon itu. Tatkala gergaji itu mengenai otot-ototnya dan ia pun
merintih lalu Allah mewahyukan kepadanya, “Jika rintihanmu tidak mereda pasti
aku akan membalikkan bumi dan apa-apa yang ada di atasnya maka Zakaria pun
menghentikan rintihannya sehingga dirinya terpotong dua”, ini diriwayatkan di
dalam hadith yang marfu’.
Namun terdapat riwayat Ishaq bin
Basyar dari Idris bin Sinan dari Wahab bahawa dia mengatakan bahawa orang yang
terbelah di dalam pohon itu adalah Sya’ya, adapun Zakaria meninggal secara
wajar (Qasas al-Anbiya 2/358)
Sanad riwayat ini bermasalah:-
Imam Ibn Hajar al-Haithami
mengatakan Abd al-Mun’im bin Idris adalah seorang pendusta dan pemalsu hadith.
[Majma’ al-Zawaid 9/31].
Imam Ibn Iraq al-Kinani
menyatakan salah seorang perawi di dalam hadith tersebut dinilai sebagai
pendusta iaitu Abd al-Mun’im bin Idris. [Tanzih al-Syari’ah 1/331].
Imam al-Syaukani di dalam
kitabnya menyatakan hadith ini telah dirosakkan oleh Abd al-Mun’im bin Idris
bin Sinan. [al-Fawaid al-Majmu’ah hal. 324].
Riwayat Kematian Nabi Yahya as
عن عروة بن الزبير قال: ما قتل يحيى بن زكريا إلا في امرأة بغي قالت
لصاحبها لا أرضى عنك حتى تأتيني برأسه، فذهب فأتاها برأسه في طست
Diriwayatkan daripada ‘Urwah ibn
Az-Zubair, beliau berkata, "Yahya ibn Zakariyya dibunuh kerana puteri raja
yang jatuh cinta kepada Yahya tapi Yahya menolaknya. Setelah puteri raja putus
asa cintanya tidak diterima oleh Yahya, maka dia merayu bapanya untuk membunuh
Yahya. Lalu terjadilah peristiwa itu. Raja memerintahkan perajuritnya memenggal
kepala Yahya dan menampung darahnya dalam bejana lalu dipersembahkan kepada
puterinya (AR. Ibnu Abi Syaibah dalam Musannafnya, gharib jiddan menurut Ibnu
Katsir dalam Bidayah Wan Nihayah 2/49).
Kesimpulan
1. Hal ini mengundang perbezaan
pendapat dikalangan ulama kepada:-
a) mereka mati dibunuh
b) mereka mati bukan dibunuh
2. Tidak ada riwayat yang sahih
menyebutkan mereka mati dibunuh. Yang ada cuma riwayat Israiliyat yang tidak
dapat dipastikan kebenaranya.
3. Akan tetapi al-Quran ada
menyatakan sifat keji Bani Israil yang suka membunuh Nabi.
a. ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ
اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا
وَكَانُوا يَعْتَدُونَ
Yang demikian itu kerana mereka
kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar.
Yang demikian itu disebabkan mereka derhaka dan melampaui batas (QS. ali-Imran:
112)
b.أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ
اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ
Apakah setiap datang kepadamu
seorang rasul membawa sesuatu (pelajaran) yang tidak sesuai dengan keinginanmu
lalu kamu menyombong; maka beberapa orang (diantara mereka) kamu dustakan dan
beberapa orang (yang lain) kamu bunuh? (QS. al-Baqarah: 87
c. قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ
مُؤْمِنِينَ
Katakanlah: "Mengapa kamu
dahulu membunuh nabi-nabi Allah jika benar kamu orang-orang yang beriman?"
(QS. al-Baqarah: 91).
4. dan cerita ini masyhur disebut
para mufassir. Ibnu Katsir juga menyebutkan riwayat Bani Israil suka membunuh
para nabi-nabi dan menyenaraikan Nabi Zakaria dan Nabi Yahya antara mereka
tersebut, dan beliau juga mengklasifikasikan riwayat pembunuhan tersebut dhaif
dan munkar.
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
34961, 100489.
No comments:
Post a Comment