Aisyah berkata:
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُبِضَ وَهُوَ فِي
حِجْرِي، ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ عَلَى وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مَعَ
النِّسَاءِ وَأَضْرِبُ وَجْهِي
“Rasulullah saw telah wafat dan
beliau berada dikamarku, kemudian aku letakan kepala sucinya diatas bantal,
lalu aku bersama dengan para wanita memukul dada dan wajahku.”
Takhrij
HR. Musnad Abu Ya’la no. 4586,
Ibnu Hisham dalam Sirahnya no. 26391, Ibnu Ishak dalam Sirahnya 2/713, Ahmad
no. 26348.
Hadith tersebut sanadnya hasan
menurut Syeikh al-Arnauth dan Syeikh al-Albani dalam Irwa 7/86.
Ia cuma atsar sahabat, bukan
hadith Nabi saw. Perbuatan sahabat tidak boleh dijadikan hujah bila
bertentangan dengan hadith sahih yang lain (Irsyad al-Salik 1/227, Jami Bayan
al-Ilm 2/91]
Sabda Nabi SAW;
ليس مِنَّا من ضَرَبَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَةِ
الْجَاهِلِيَّةِ
Bukan daripada kalangan kami,
mereka yang memukul muka, mengoyakkan baju dan menyeru dengan seruan jahiliyyah
(HR. Bukhari no. 1232, Muslim no. 103)
Dan sabda beliau.
أَنَا بَرِيْءٌ مِنَ الصَّالِقَةِ وَاْلحَالِقَةِ وَالشَّاقَّةِ
“Aku berlepas diri dari wanita
yang berteriak-teriak, mencukur rambut dan merobek-robek pakaian”. [HR. Bukhari
no. 1296, Muslim no.104]
Maksudnya adalah saat tertimpa
musibah. Juga berdasarkan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
أَرْبَعٌ فِيْ أُمَّتِيْ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ
لاَ يَتْرُكُوْنَهُنَّ: الْفَخْرُ فِي اْلأَحْسَابِ وَالطَّعْنُ فِي اْلأَنْسَابِ
وَاْلاِسْتِسْقَاءُ بِالنُّجُوْمِ وَالنِّيَاحَةُ
“Empat hal pada umatku yang
termasuk kebiasaan jahiliyah yang belum mereka tinggalkan ; membanggakan
kekayaan, menghinakan keturunan, meminta hujan kepada bintang-bintang dan
meratapi musibah [HR. Muslim no. 934]
Dalam sabda beliau lainnya
disebutkan.
النَّائِحَةُ إِذَا لَمْ تَتُبْ قَبْلَ مَوْتِهَا تُقَامُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ وَعَلَيْهَا سِرْبَالٌ مِنْ قَطِرَاٍن وَدِرْعٌ مِنْ جَرَبٍ
“Wanita yang meratapi kematian, jika ia tidak
bertaubat sebelum kematiannya, maka pada Hari Kiamat nanti ia akan diberdirikan
sementara diatasnya besi panas dan baju koreng
[HR. Muslim no. 934]
Kalau lihat di awal matan:
عن عائشة أم المؤمنين ماتَ رسولُ اللهِ ﷺ بَينَ سَحْري ونَحْري وفي
دَوْلَتي، لم أظْلِمْ فيه أحَدًا، فمِن سَفَهي وحَداثةِ سِنِّي أنَّ رسولَ اللهِ
قُبِضَ وهو في حِجْري، ثم وضَعتُ رَأْسَه على وِسادةٍ، وقُمتُ ألْتَدِمُ مع
النِّساءِ، وأضْرِبُ وَجْهي
pada ayat "dan kerana
kejahilanku dan keremajaan umurku"
Ia menunjukkan bahawa Aisyah ra
mengakui ia adalah satu kesilapan dan para ulama berpendapat Aisyah ra telah bertaubat daripada kesilapan
tersebut.
dan berkata Ibnu Katsir:
Hadith yang sanadnya sahih atau
hasan belum tentu menjanjikan matan hadithnya juga sahih/ hasan. Kerana
berkemungkinan juga matannya syadz dan terdapat kecacatan yang lain pada hadith
(Ikhtisar Ulum al-Hadith hal. 43).
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
62097
No comments:
Post a Comment