Matan hadith
عنْ عبدِ اللهِ بنِ مسعودٍ قال كان الرجالُ والنساءُ من بني إسرائيلَ
يصلُّونَ جميعًا فكانتِ المرأةُ إذا كان لها خليلٌ تَلْبَسُ القالِبَيْنِ
تَطَوَّلُ بهما لخلِيلِها فألْقى اللهُ عزَّ وجلَّ عليهِنَّ الحيضَ
Terjemahan
Dahulu para lelaki dan wanita di
kalangan Bani Israil solat secara bersama-sama. Seorang wanita memiliki kekasih
. Wanita tersebut memakai dua sandal kayu yang dengannya ia menjadi tampak
tinggi. Lalu ditimpakanlah haid (yang sangat lama) atas mereka
Takhrij
HR. Abdur Razzaq dalam
Al-Mushannaf no.5115, at-Thabarani dalam Mu’jamul Kabir no. 9484-9485, Sahih
Ibn Khuzaymah no. 1700, sanadnya sahih menurut Ibnu Hajar
Sebagaimana riwayat yang
dibawakan Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari 1/519 yang
dikeluarkan oleh Al-Hakim dan Ibnul Mundzir dengan sanad yang sahih dari Ibnu
Abbas ra, ia berkata:
“Sesungguhnya permulaan haid
dialami oleh Hawa setelah ia turun dari syurga.”
Adapun riwayat yang disandarkan
oleh Al-Hafiz kepada Abdurrazzaq
Ash-Shan‘ani dan Al-Hafiz mensahihkan sanadnya sampai kepada Ibnu Mas‘ud ra:
“Dahulu para lelaki dan wanita
dari kalangan Bani Israil melakukan solat bersama-sama. Maka ada seorang wanita
mengintip seorang lelaki, Allah pun menimpakan haid kepada mereka (para wanita
Bani Israil) dan melarang mereka dari mendatangi masjid-masjid.”
Kata Ad-Dawudi:
“Tidak ada pertentangan di antara kedua
riwayat ini kerana wanita-wanita Bani Israil termasuk anak-anak perempuan
Adam.”
Al-Hafiz berkata: “Memungkinkan
untuk menjamak (mengumpul-kan kedua riwayat) dengan menyatakan bahawa haid
tersebut umum menimpa seluruh anak perempuan Adam (termasuk wanita-wanita Bani
Israil) hanya saja Allah menimpakan haid kepada wanita-wanita Bani Israil
dengan waktu yang panjang (lagi sangat deras, –pent) sebagai hukuman bagi
mereka. Dengan demikian riwayat Ibnu Mas`ud ra ini tidaklah menunjukkan wanita
Bani Israil yang pertama kali mengalami haid.” (Fathul Bari 1/519)
No comments:
Post a Comment