Teks tular
Dalam sebuah riwayat disebutkan,
saat masih kanak-kanak, suatu hari Imam Hasan dan Imam Husain a.s. masuk ke
rumah Nabi saw. Beliau saw. menyambut kedatangan kedua cucunya dengan mencium
mulut suci Imam Hasan a.s. dan mencium leher Imam Husain a.s.
Merasa dibezakan oleh datuknya,
Imam Husain a.s. menghampiri ibundanya Fatimah Zahra, lalu bertanya, “Wahai
Ibu, ciumlah mulutku ini, apakah mulut ini beraroma tidak sedap sehingga,
Rasulullah saw. tidak mahu menciumnya?”
Sayyidah Fatimah a.s. pun
menuruti permintaan putera tercintanya. Beliau a.s. mencium mulut mungilnya.
Ternyata aroma yang tercium dari mulut Imam Husain lebih wangi daripada misik.
Lantas Sayyidah Fatimah a.s. mengajak Imam Husain menghadap Rasulullah saw.
Sayyidah Fatimah a.s. bertanya
kepada ayahnya, “Wahai ayah, mengapa ayah membuat sedih puteraku, Al-Husain?”
“Tentang apakah itu, apa yang
terjadi?” sahut Rasulullah saw. dengan kehairanan.
Sayyidah Fatimah a.s. menjawab,
“Mengapa tadi ayah mencium Al-Hasan di mulutnya, sedangkan mencium Al-Husain di
lehernya?”
Mendengar pertanyaan sang puteri,
Rasulullah saw. menangis. Lalu beliau saw. berkata, “Wahai puteriku, Fatimah,
mengapa aku mencium Al-Hasan di mulutnya? Itu lantaran mulut tersebut akan
diracuni hingga Al-Hasan syahid kerananya. Sedangkan kenapa aku mencium
Al-Husain di lehernya? Hal itu kerana leher tersebut akan disembelih hingga
terpisah dari badannya.”
Mendengar ucapan sang ayah,
Sayyidah Fatimah a.s. menangis. Lalu
beliau bertanya, “Ayah, bilakah hal itu akan terjadi?”
Rasul menjawab, “Kelak di suatu
zaman ketika aku datuknya, engkau ibunya, Ali ayahnya dan Al-Hasan abangnya
telah tiada.”
Jawapan ini membuat tangisan
Sayyidah Fatimah a.s. semakin menjadi. Lalu beliau kembali bertanya kepada sang
ayah, “Wahai ayah, lantas siapakah yang akan menangisi puteraku, Al-Husain dan
siapakah yang akan menghidupkan acara duka untuknya?”
Rasulullah menjawab, “Puteriku Fatimah, kelak di
kemudian hari, para wanita umatku akan menangisi penderitaan wanita Ahlul Baitku
dan para lelaki dari umatku akan menangisi Al-Husain beserta keluarganya.
Mereka akan selalu menghidupkan acara-acara duka untuknya secara turun
menurun. Dan di hari kiamat kelak, engkaulah yang akan memberikan syafaat
kepada para wanita itu, dan aku sendiri yang akan mensyafaati kaum lelakinya
dan setiap orang yang menangis untuk putraku, Al-Husain ini, lalu kita akan
menuntun tangan-tangan mereka untuk memasuki syurga.
Takhrij
Teks hadith ini banyak ditemukan
dalam web syiah, antaranya :
https://safinah-online.com/mengapa-ayah-membuat-putraku-husain-bersedih/
https://www.shiachat.com/forum/topic/16617-what-did-hussain-ra-said/
Hadith ini palsu, palsu yang
terang lagi bersuluh rekaan syiah, kerana sinonim dengan acara duka mereka
mengingati hari Karbala setiap tahun.
Hadith peristiwa terbunuhnya
Husein telah diberitakan Nabi saw
1.
حدثنا شيبان حدثنا عمارة بن زاذان حدثنا ثابت البناني عن أنس بن مالك قال :
استأذن ملك القطر ربه أن يزور النبي صلى الله عليه و سلم فأذن له وكان في يوم أم
سلمه فقال النبي صلى الله عليه و سلم : ( يا أم سلمه احفظي علينا الباب لا يدخل
علينا أحد ) قال : فبينما هي على الباب إذ جاء الحسين بن علي فاقتحم ففتح الباب
فدخل فجعل النبي صلى الله عليه و سلم يلتزمه ويقبله فقال الملك : أتحبه ؟ قال (
نعم ) قال : إن أمتك ستقتله إن شئت أريتك المكان الذي تقتله فيه قال : ( نعم ) قال
: فقبض قبضة من المكان الذي قتل به فأراه فجاء سهلة أو تراب أحمر فأخذته أم سلمة
فجعلته في ثوبها
قال ثابت : فكنا نقول : إنها كربلاء
Dari Anas bin Malik, “Malaikat
hujan memohon izin dari Allah untuk mengunjungi nabi saw. lalu diizinkan.”
Pada hari tersebut beliau bersama
Ummu Salamah. Nabi berkata, “Wahai Ummu Salamah, jagalah pintu dan jangan
biarkan seorangpun masuk.” Ketika dia (Ummu Salamah) dekat pintu, Husain bin
Ali membuka pintu dan masuk ke ruangan. Kemudian nabi saw. mulai memeluk dan
menciumnya. Malaikat bertanya “Apakah engkau mencintainya?” Dijawab, “Ya”
Malaikat berkata: “Sesungguhnya umatmu akan membunuhnya. Jika engkau berkenan,
aku akan menunjukkan tempat di mana mereka membunuhnya.” Nabi menjawab, “Ya.” Maka ia
mengambil segenggam tanah dari tempat dia terbunuh dan menunjukkannya dalam
bentuk sahlah atau tanah merah. Maka Ummu Salamah mengambil dan menyimpan di
bajunya. Tsabit berkata, “Kami
mengatakan ia berasal dari Karbala.”
Takhrij
HR. Abu Ya’la dalam Musnadnya
6/129 no. 3402, Ahmad no. 13563, Ibnu Hibban no. 6742, al-Baghawi dalam Mu’jam
Sahabah no. 411, daripada Anas ra.
Hussain Salim Asad menilai hadith
ini hasan.
Syeikh al-Arnauth menilai hadith
ini hasan dalam Takhrij Sahih Ibnu Hibban.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini sahih dengan pengumpulan semua jalan riwayatnya dalam Silsilah Hadith Sahih
no. 1171.
2.
أنَّها دخلَتْ على رَسولِ اللهِ ﷺ فقالَتْ: يا رَسولَ اللهِ، إنِّي رأيْتُ
حُلمًا مُنكَرًا اللَّيلةَ، قالَ: «وما هو؟» قالَتْ: إنَّه شَديدٌ، قالَ: «وما
هو؟» قالَتْ: رأيْتُ كأنَّ قِطْعةً من جسَدِكَ قُطِعَتْ ووُضِعَتْ في حِجْري،
فقالَ رَسولُ اللهِ ﷺ: «رأيْتِ خَيرًا، تلِدُ فاطِمةُ إنْ شاءَ اللهُ غُلامًا،
فيَكونُ في حِجرِكِ»، فولَدَتْ فاطِمةُ الحُسينَ، فكانَ في حِجْري كما قالَ رَسولُ
اللهِ ﷺ، فدخَلْتُ يومًا إلى رَسولِ اللهِ ﷺ فوضَعْتُه في حِجْرِه، ثمَّ حانَتْ
منِّي الْتِفاتةٌ، فإذا عَيْنا رَسولِ اللهِ ﷺ تُهْريقانِ الدُّموعَ، قالَتْ:
فقلْتُ: يا نَبيَّ اللهِ، بأبي أنتَ وأمِّي ما لكَ؟ قالَ: «أتاني جِبْريلُ عليه
السَّلامُ، فأخْبَرَني أنَّ أُمَّتي ستَقتُلُ ابْني هذا»، فقلْتُ: هذا؟ فقالَ:
«نعمْ، وأتاني بتُربةٍ من تُربتِه حَمْراءَ
Dari Ummul Fadhl binti Al-Harits
Dia menemui Rasullah saw. dan berkata, “Wahai rasulullah, tadi malam saya
mendapat mimpi yang kurang jelas.” Nabi berkata, “Apa itu?” Dia berkata,
“Sangat sedih”. Nabi berkata “Apa itu?” Dia berkata: “Saya melihat seolah-olah
bahagian dari tubuhmu terpotong dan diletakkan didadaku.” Nabi berkata “Engkau
melihat hal baik. Insya Allah Fatimah akan melahirkan bayi laki-laki dan
diletakkan di dadamu.” Maka Fatimah melahirkan Husain dan dia ada di dadaku
seperti yang pernah Rasulullah katakan kepadaku. Maka suatu hari aku menemui
Rasulullah dan meletakkan Husain di dadanya. Kemudian nabi memalingkan wajahnya
ke samping dan saya melihat air mata nabi berlinang. Saya bertanya, “Wahai nabi
Allah, demi ayah dan ibuku, apa yang terjadi?” Beliau saw. berkata, “Jibril mendatangiku dan
mengabarkan bahawa umatku akan membunuh puteraku ini—yakni Husain—dan
membawakanku sedikit tanah merah.”
Takhrij
HR. al-Hakim no. 4886, daripada Ummu
Fadhl binti Harits ra.
Al-Hakim menilai hadith ini sahih
berdasarkan syarat sahihain, tetapi az-Zahabi mengatakan hadith ini dhaif.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini sahih dengan syawahid dalam Silsilah Hadith Sahih no. 821.
3.
حدَّثني عبدُ اللهِ بنُ سعيدٍ، عن أبيهِ، عن عائشةَ، أو أمِّ سلَمةَ -قال وَكيعٌ:
شكَّ هو؛ يَعني عبدَ اللهِ بنَ سعيدٍ- أنَّ النَّبيَّ ﷺ قالَ لإحداهُما: لقد
دَخَلَ علَيَّ البيتَ ملَكٌ لم يَدخُلْ علَيَّ قبْلَها، فقال لي: إنَّ ابنَكَ هذا
حُسيْنٌ مقتولٌ، وإن شِئتَ أَريتُكَ مِن تُربةِ الأرضِ التي يُقتَلُ بها. قال:
فأَخرَجَ تُربةً حَمراءَ
Waki' menceritakan kepada kami,
dia berkata: Abdullah bin Sa'id menceritakan kepadaku dari ayahnya, dari Aisyah
atau Ummu Salamah -Waki' berkata: Dia ragu-ragu (yakni Abdullah bin Sa'id), bahawa
Nabi SAW bersabda kepada salah seorang dari keduanya, "Tadi seorang
malaikat masuk rumah untuk
menemuiku, padahal sebelumnya dia tidak pernah masuk lalu dia berkata kepadaku,
'Sesungguhnya cucumu (Husain) akan
terbunuh, lalu engkau mahu akan ku perlihatkan kepadamu tanah tempat dia
dibunuh' Perawi berkata, “Lalu malaikat tersebut mengeluarkan tanah berwarna
merah”.
Takhrij
HR. Ahmad no. 26524, Fadhail
as-Sahabah no. 1357, At-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir 3/106, 108, daripada
Ummu Salamah ra.
Syeikh al-Arnauth menilai hadith
ini hasan dengan pengumpulan semua jalan riwayat.
4.
عن عبد الله بن نجي عن أبيه أنه سار مع علي وكان صاحب مطهرته فلما حاذى
نينوى وهو منطلق إلى صفين فنادى علي : إصبر أبا عبد الله إصبر أبا عبد الله بشط
الفرات قلت : وماذا يا أبا عبد الله ؟ قال : دخلت على النبي صلى الله عليه و سلم
ذات يوم وعيناه تفيضان قال : قلت : يا نبي الله : أغضبك أحد ؟ ما شأن عينيك تفيضان
؟ قال : بل قام جبريل قبل فحدثني أن الحسين يقتل بشط الفرات فقال : هل لك أن أشمك من تربته ؟ قال قلت : نعم
قال : فمد يده فقبض قبضة من تراب فأعطانيها فلم أملك عيني أن فاضتا
Dari Abdullah bin Naji dari
ayahnya, dia bepergian bersama Ali. Mereka tiba di Nainawa, dan dia hendak
menuju Shiffin [untuk perang melawan Muawiyah]. Maka Ali berseru: “Bersabarlah,
wahai Abu Abdillah! Bersabarlah Abu Abdillah di tepi sungai Eufrat!” Saya
berkata, “Apa maksud ‘Wahai Abu Abdillah’?” Dia (Ali) berkata, “Suatu hari saya
menemui nabi dan matanya tak henti-henti menangis (tafîdhân).” Dia (Ali) berkata, “Wahai nabi
Allah, apakah seseorang membuatmu marah? Apa yang membuat matamu terus-menerus
menangis?” Jawabnya, “Tidak. Jibril baru saja pergi. Dia memberitahuku bahawa
Husain akan dibunuh di tepi sungai Eufrat.” Jibril berkata, “Maukah engkau mencium bagian dari tanah tersebut?”
Nabi Menjawab: “Ya.” Maka ia
melebarkan tangannya yang penuh dengan tanah dan aku mengambilnya. Kemudian aku
tidak mampu menahan mata ini untuk menangis.
Takhrij
HR. Ahmad no. 648, al-Bazzar
dalam Musnadnya no. 884 dan Abu Ya’la dalam Musnadnya no. 363 daripada Ali ra.
Sanadnya sahih menurut pentahqiq
Musnad Abu Ya’la Husain Salim Asad 1/298 no. 363.
Sanadnya dhaif menurut Syeikh
al-Arnauth.
Sanadnya dhaif, tetapi mempunyai
syawahid menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadiith Sahih 3/159
No comments:
Post a Comment