Friday, 21 October 2022

Najd dalam hadith akhir zaman merujuk kepada Saudi?

 Yang mendekati dalil dan pembuktian lain, Nejd bukanlah di Najd Saudi, tetapi ia di Iraq

 

Ya itulah tuduhan-tuduhan para pembenci dakwah tauhid dan Sunnah, mereka mengatakan segala fitnah dan erti tanduk syaitan itu adalah Najd di timur Madinah kerana ingin mencocoki tempat berlakunya kebangkitan semula dan pemurnian dakwah yang menyeru tauhid yang dipelopori oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab.

 

Mereka berpandukan satu dua hadith saja tanpa menggunakan disipin mengumpulkan semua hadith setema sepertimana yang digunapakai para ulama hadith bila berinteraksi dengan hadith

 

Hadith yang dibawakan cukup sedikit, antaranya:

 

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا وفِي يَمَنِنَا . قَالُوا : وَفِي نَجْدِنَا ؟ قَالَ : اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا وفِي يَمَنِنَا . قَالُوا : وَفِي نَجْدِنَا ؟ قَالَ : هُنَاكَ الزَّلاَزِلُ وَالْفِتَنُ ، وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

 

“Ya Allah, berkahilah kami pada penduduk Syam kami dan pada penduduk Yaman kami.” Para sahabat bertanya, “Bagaimana dengan Najd, wahai Rasulullah?” Nabi bersabda, “Ya Allah, berkahilah kami pada penduduk Syam kami dan pada penduduk Yaman kami.” Para sahabat bertanya, “Bagaimana dengan Najd, wahai Rasulullah?” Nabi bersabda, “Di sana akan muncul banyak kegoncangan dan fitnah. Di sana pula akan muncul tanduk syaitan.” [HR. Bukhari no. 2905, Muslim no. 1037]

 

Kenapa rujuk satu hadith ni saja?

 

kenapa tak rujuk semua hadith setema?

 

dah bandingkan ke maksud Najd tu dengan riwayat-riwayat semakna yang lain?

 

Hadith di atas perlu difahami dengan pemahaman salaf. Kerana para salaf tentu lebih memahami apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.

 

Dan kita hendaklah meneliti tentang maksud/fiqh hadith tersebut mengikut ulama pensyarah hadith yang telah jelaskan jauh dahulu lagi, sebelum munculnya kelompok Salafi Wahhabi, sehingga ia lebih objektif dengan melihat pemahaman yang benar dari penjelasan imam pensyarah hadith yang muktabar beserta kitabnya yang muktabar dan muktamad.

 

Cuba baca hadith Muslim yang ini, kenapa hadith ini tidak dicantumkan sekali?, sebab ada sebut Iraq?

 

Imam Muslim dalam Sahihnya no. 2905, meriwayatkan dari Ibnu Fudhail dari ayahnya, dia berkata, saya mendengar ayahku Salim bin Abdullah bin Umar berkata:

 

يا أهل العراق ! ما أسألكم عن الصغيرة وأركبكم للكبيرة ! سمعت أبي عبدالله بن عمر يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : إن الفتنة تجيء من ههنا ، وأومأ بيده نحو المشرق ، من حيث يطلع قرنا الشيطان

 

“wahai penduduk Iraq! Alangkah seringnya kalian bertanya tentang masalah-masalah remeh dan alangkah beraninya kalian menerjang dosa besar! Saya mendengar ayahku, Abdullah bin Umar mengatakan: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda: sesungguhnya fitnah datangnya dari arah sini, beliau sambil mengarahkan tangannya ke arah timur. Dari situlah muncul tanduk syaitan”

 

 

Perhatikan, Salim bin Abdullah bin Umar rahimahullah memahami bahawa yang dimaksudkan dengan Nejed dan negeri timur adalah Irak.

 

Ini juga sesuai dengan apa yang terdapat dalam riwayat lain dari hadith di atas. Dari Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhuma, bahawa Nabi shallallahu ‘alahi wasallam bersabda,

 

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا , اللَّهُمَّ بَارِكْ فِي يَمَنِنَا , فَقَالَهَا مِرَارًا , فَلَمَّا كَانَ فِي الثَّالِثَةِ أَوِ الرَّابِعَةِ , قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي عِرَاقِنَا , قَالَ :  إِنَّ بِهَا الزَّلازِلَ , وَالْفِتَنَ , وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

 

“Ya Allah, berkatilah kami pada penduduk Syam kami. Ya Allah, berkatilah kami pada penduduk Yaman kami.” Beliau mengulanginya beberapa kali. Pada kali ketiga atau keempatnya, para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana dengan Irak?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya di sana terdapat kegoncangan dan fitnah. Dan di sana pula muncul tanduk syaitanan.” [HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 13422, dengan sanad yang hasan]

 

 

yang ni pula dah cek?

 

Dalam riwayat Yakub Al Fasawi dalam Al Ma’rifah (2/746-748), Al Mukhallis dalam Al Fawa’id Al Muntaqah (7/2-3), Al Jurjani dalam Al Fawaid (2/164), Abu Nu’aim dalam Al Hilyah (6/133), Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq (1/120 ) dari jalur Taubah Al Anbari dari Salim bin Abdullah bin Umar dari ayahnya dengan lafaz:

 

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي مَكَّتِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي مَدِينَتِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا ، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي صَاعِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي مُدِّنَا ” . فَقَالَ رَجُلٌ : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِي عِرَاقِنَا فَأَعْرَضَ عَنْهُ ، فَرَدَّدَهَا ثَلاثًا ، كُلُّ ذَلِكَ يَقُولُ الرَّجُلُ وَفِي عِرَاقِنَا فَيُعْرِضُ عَنْهُ . فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” بِهَا الزَّلازِلُ وَالْفِتَنُ ، وَمِنْهُا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

 

“Ya Allah berkahilah kami dalam Makkah kami. Ya Allah berkahilah kami dalam Madinah kami. Ya Allah berkahilah kami dalam Syam kami. Ya Allah berkahilah kami dalam sha’ dan berkahilah kami dalam mudd kami”. Seorang berkata: “wahai Rasulullah, dalam Iraq kami?”. Lalu nabi berpaling darinya dan mengulangi tiga kali. Orang tersebut tetap saja mengatakan dalam: “dalam Iraq kami?”. Nabi pun berpaling darinya seraya bersabda: “di sanalah kegoncangan dan fitnah dan disana pula muncul tanduk setan”. (sanad hadith ini sahih, sesuai syarat Bukhari-Muslim)

 

Syarah ulama terhadap hadith tersebut

 

Ibnu Hajar Al-‘Asqalani rahimahullah menjelaskan,

 

 

كان أهل المشرق يومئذ أهل كفر ، فأخبر صلى الله عليه وسلم أن الفتنة تكون من تلك الناحية ، فكان كما أخبر ، وأول الفتن كان من قبل المشرق ، فكان ذلك سببا للفرقة بين المسلمين ، وذلك مما يحبه الشيطان ويفرح به ، وكذلك البدع نشأت من تلك الجهة .

 

“Penduduk negeri timur ketika itu adalah orang-orang kafir. Maka, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengabarkan bahawa fitnah (kesesatan) datang dari arah tersebut. Dan memang realitinya sebagaimana yang beliau khabarkan. Fitnah yang terjadi pertama kali datang dari arah timur. Dan itulah yang menjadi sebab pertikaian di tengah kaum muslimin dan dicintai oleh syaitan dan ia bergembira dengannya. Demikian juga kebidaahan muncul dari arah tersebut.”(Fathul bari 13/61).

 

وقال الخطابي : ( نجد ) من جهة المشرق ، ومَن كان بالمدينة كان نَجدُهُ باديةَ العراق ونواحيها ، وهي مشرق أهل المدينة ، وأصل النجد ما ارتفع من الأرض ، وهو خلاف الغور فإنه ما انخفض منها ، وتهامة كلها من الغور ومكة من تهامة . انتهى كلام الخطابي .

 

Al-Khathabi rahimahullah mengatakan, “Najd adalah semua yang ada di arah timur. Dan Najdnya penduduk Madinah adalah Irak dan yang searah dengannya. Kerana ia ada di arah timur Madinah. Dan makna “Nejd” adalah semua dataran yang tinggi. Dan Nejd adalah lawan kata ghaur (lembah) yang artinya sesuatu yang rendah. Sehingga Tihamah semuanya adalah lembah dan Makkah termasuk dalam Tihamah.” Sampai sini perkataan Al-Khathabi rahimahullah. (Fathul bari 13/47).

 

وعُرف بهذا وهاء ما قاله الداودي : أن ( نجدا ) من ناحية العراق ، فإنه توهم أن نجدا موضع مخصوص ، وليس كذلك ، بل كل شيء ارتفع بالنسبة إلى ما يليه يسمى المرتفع نجدا ، والمنخفض غورا

 

“Dari sini diketahui kekeliruan pendapat dari Ad-Dawudi yang mengatakan bahawa Nejd adalah nama suatu daerah tertentu. Ini tidak benar. Bahkan semua dataran yang tinggi disebut Nejd. Sedangkan yang melandai disebut ghaur.” (Fathul bari 13/47).

 

Dan pendapat yang mengatakan Iraq itu bukan dari al-Khattabi dan Ibnu Hajar saja, malah disebut oleh para pensyarah-pensyarah Sahih Bukhari yang lain sepperti Ibnu Batthal dalam Syarah Sahih Bukharinya 10/44, al-Aini dalam Umdatul Qari 24/200, al-Kirmani dalam Syarah Sahih Bukhari beliau 24/168, dan al-Qasthalani dalam Irsyadul Sari 10/181.

 

ومن كان بالمدينة الطيبة صلى االله على ساكنها كان نجده بادية العراق ونواحيها، وهي مشرق

أهلها

 

“Dan bagi Al-Madinah Ath-Thayyibah semoga Allah melimpahkan barakah kepada penduduknya maka najd-nya adalah sahara/gurun ‘Iraq dan sekelilingnya. Ia adalah arah timur bagi penduduk Madinah (Syarah Sahih Bukhari al-Kirmani 24/168)

 

Al-Khattabi adalah bukanlah calang-calang ulama hadith, dia adalah pengarang pertama syarah Sahih Bukhari (Siyar A’lam a-Nubala 17/23-28).

 

Itu belum lagi pensyarah hadith yang sama seperti Sofiurrahman al-Mubarakfuri dalam Minhah al-Mun’im fi Syarah Sahih Muslim 4/357, yang menerangkan fitnah besar dan kemunculan ideologi sesat seperti Syiah Ghulats, Murjiah, Muktazilah, Qadariyah, Jabbariyah, Bahaiyyah yang kesemuanya menunjukkan terjadi di Kufah Iraq.

 

Juga Abdus Sanad Hasan Yamamah dalam Masu’ah Syuruh al-Muwattha’ hal. 229 yang menyatakan fitnah dan kekufuran pada ketika itu adalah di Iraq.

 

Hisym Bin Ahmad Al-Wuqqasyi Al-Andalusi dalam kitab  At-Ta’liq ‘Ala Al-Muwattha’ hal. 377, menjelaskan mengenai hadith di atas bahawa:

 

 

هَا إِنَّ الْفِتـْنَةَ هَاهُنَا

 

bermakna sesungguhnya telah banyak muncul praktis bidaah  dari arah Masyriq seperti datangnya berita tentang seorang laki-laki yang mengaku sebagai Nabi yang menyerukan untuk menyembah matahari, juga menyeru kepada penyembahan terhadap bintang sebagaimana terjadi di daerah Babilonia (kini Iraq).

 

Pendapat menyatakan Iraq adalah maksud Najd ini juga disebutkan oleh al-Baghawi dalam Syarahus Sunnah hal. 206-207.

 

 

Najd dari sudut Bahasa

 

Sumber rujukan bahasa yang utama seperti Lisan Al-’Arab [Lisan Al-’Arab 3/413-419], Mu’jam Maqayis Al-Lughah [Mu’jam Maqayis Al-Lughah 5/392] dan Al-Qamus Al-Muhit [Al-Qamus Al-Muhit hal. 410] telah mengesahkan bahawa makna asal perkataan najd ialah kawasan tanah tinggi, sama seperti yang telah dinyatakan oleh Al-Khattabi dan Al-Hafiz Ibn Hajar. Justeru gelaran Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam kepada negeri Iraq dengan nama najd mesti dilihat sebagai penjelasan bagi bentuk muka bumi negeri berkenaan yang berada di kawasan tanah tinggi dan bukannya panggilan bagi suatu tempat yang khusus.

 

 

 

Bukti sejarah

 

Sejak zaman sahabat, berbagai keburukan dan petaka muncul dari Iraq. Pembunuhan Khalifah Utsman bin Affan radhiyallahu anhu melalui demonstrasi besar dilakukan oleh orang-orang Iraq dan penduduk Mesir yang mendukung mereka.

 

Dari Iraq pula, muncul sekte Khawarij, Rafidhah, Bathiniyah, Qadariyah, Jahmiyah, dan Mu’tazilah.

 

عَنْ يُسَيْرِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ، فَقُلْتُ: حَدِّثْنِي مَا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ فِي الْحَرُورِيَّةِ. قَالَ: أُحَدِّثُكَ مَا سَمِعْتُ، لَا أَزِيدُكَ عَلَيْهِ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَذْكُرُ قَوْمًا يَخْرُجُونَ مِنْ هَاهُنَا-وَأَشَارَ بِيَدِهِ نَحْوَ الْعِرَاقِ-يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ، لَا يُجَاوِزُ حَنَاجِرَهُمْ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ. قُلْتُ: هَلْ ذَكَرَ لَهُمْ عَلَامَةً؟ قَالَ: هَذَا مَا سَمِعْتُ لَا أَزِيدُكَ عَلَيْهِ

 

Dari Yusair bin ‘Amr berkata, “Aku menemui Sahl bin Hunaif, lalu aku berkata, ‘Sampaikanlah kepadaku hadith yang engkau dengar dari Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam tentang Haruriyah (yakni Khawarij).’ Sahl berkata, ‘Aku akan menyampaikan kepadamu hadith yang aku dengar dan aku tidak akan menambah-nambahi. Aku mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam menyebut suatu kaum yang keluar dari arah sini (Nabi mengisyaratkan tangannya ke arah Iraq) mereka membaca al-Qur’an tetapi tidak melewati tenggorokan mereka. Mereka keluar dari agama sebagaimana keluarnya anak panah tembus keluar dari badan haiwan buruannya.’ Aku (iaitu Yusair bin ‘Amr) berkata, “Apakah Nabi menyebutkan suatu tanda tentang mereka?” Sahl berkata, ‘Ini yang aku dengar, aku tidak menambah-nambahinya’.” (HR. Nukhari no. 6934, HR. Ahmad no. 15977, sanadnya sahih)

 

Ibnu Taimiyyah mengatakan di dalam Fatawaanya:

 

وَمَعْلُومٌ أَنَّهُ كَانَ بِالْكُوفَةِ مِنْ الْفِتـْنَةِ وَالتـَّفَرُّقِ مَا دَلَّ عَلَيْهِ النَّصُّ وَالإِْجْمَاعُ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ

عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( الْفِتـْنَةُ مِنْ هَاهُنَا ؛ الْفِتـْنَةُ مِنْ هَاهُنَا ؛ الْفِتـْنَةُ مِنْ هَاهُنَا ؛ مِنْ حَيْثُ يَطْلُعُ قـَرْنُ

الشَّيْطَانِ )

 

Diketahui bahawa di Kufah (Iraq) terjadi fitnah dan perpecahan yang telah ditunjukkan oleh Nas dan Ijmak kerana ada Sabda Nabi ShallAllâhu ‘Alaihi Wasallam: fitnah dari arah sini, fitnah dari arah sini, fitnah dari arah sini, iaitu dari tempat munculnya tanduk syaitan (Majmu Fatawa 20/316).

 

Dalam kitab al-Istidzkar 27/248, karya Ibn ‘Abdil Bar didalamnya dijelaskan bahawa hadith ini merupakan pengetahuan Nabi tentang berita ghaib mengenai masa depan. Sebagai tambahan Ibn ‘Abdil Bar menyebutkan contoh fitnah-fitnah tersebut seperti Perang Shiffin, Perang Jamal, dan tragedi pembunuhan Husein yang mana semuanya terjadi di Iraq. Ibnu Abdil Barr adalah ulama hadith dan juga pakar sejarah. Amat mustahil beliau tidak mahir dalam memadukan makna hadith Nejd dengan peristiwa-peristiwa fitnah yang berlaku di Iraq.

 

Syaikh Abdur Rahman bin Hasan berkata dalam Majmu’atur Rasa’il wal Masa’il 4/264-265, ”Telah terjadi di Iraq beberapa fitnah dan tragedi mengerikan yang tidak pernah terjadi di Najd Hijaz. Hal itu diketahui oleh seorang yang menelaah sejarah, seperti keluarnya Khawarij, pembunuhan al-Husain, fitnah Ibnu Asy’ats, fitnah Mukhtar yang mengaku sebagi nabi … dan apa yang terjadi pada masa pemerintahan Hajjaj berupa pertumpahan darah, sangat panjang kalau mahu dihuraikan.”

 

Syaikh Mahmud Syukri al-Alusi al-Iraqi berkata dalam Ghayatul Amani 2/180, ”Tidak aneh, Iraq memang pusat fitnah dan musibah. Penduduk Islam di sana selalu dihentam fitnah satu demi satu. Tidak samar lagi bagi kita, fitnah ahli Harura’ (kelompok Khawarij) yang mencemarkan Islam. Fitnah Jahmiyah yang banyak dikafirkan oleh majoriti ulama salaf juga muncul dan berkembang di Iraq. Fitnah Mu’tazilah dan ucapan mereka terhadap Hasan al-Basri serta lima pokok ajaran mereka yang berseberangan dengan paham Ahli Sunnah begitu masyhur. Fitnah ahli bidaah kaum sufi yang menggugurkan beban perintah dan larangan yang berkembang di Basrah. Dan fitnah kaum Rafidhah dan Syiah serta perbuatan ghuluw (berlebihan) mereka terhadap ahli bait, ucapan kotor terhadap Ali bin Abu Thalib-radhiyallahu a’nhu- serta celaan terhadap pembesar para sahabat, merupakan hal yang sangat masyhur juga”.

 

Syeikh al-Albani menjelaskan ketika mentakhrij hadith ini lalu berkata, ”Jalur-jalur hadith ini menguatkan bahawa arah yang diisyaratkan oleh Nabi adalah arah timur, yang tepatnya adalah Iraq, sebagaimana anda lihat secara jelas dalam sebagian riwayat. Hadith ini merupakan tanda diantara tanda-tanda kenabian, sebab awal fitnah adalah dari arah timur, yang merupakan penyebab perpecahan di tengah kaum muslimin, demikian pula bidaah-bidaah muncul dari arah yang sama, seperti bidaah Syiah, Khawarij, dan sebagainya. Imam Bukhari 7/77 dan Ahmad 2/85, 153 meriwayatkan dari Ibnu Abi Nu’min, bahawasanya dia menyaksikan Ibnu Umar -radhiyallahu a’nhu- ketika ditanya oleh seorang dari Iraq tentang hukum membunuh lalat bagi muhrim (orang yang sedang ihram). Maka berkata Ibnu Umar, “Wahai penduduk Iraq! Kalian bertanya kepadaku tentang orang muhrim membunuh lalat, padahal kalian telah membunuh anak puteri Rasulullah, sedangkan beliau (Nabi) sendiri bersabda: Keduanya (al-Hasan dan al-Husain) adalah kesayanganku di dunia.’” (Silsilah Hadith Sahih 5/655-656).

 

 

Sokongan kajian ilmiah

 

Dalam sebuah kajian yang terperinci membandingkan pendapat dua kelompok yang memaknai Nejd apakah dari Hijaz atau Iraq, penyelik telah menyimpulkan hasil kajiannya bahaya maksud Nejd itu lebih menepati Iraq berdasarkan nas hadith, pendapat ulama hadith, dan sarjana Bahasa Arab (Ikhsanul Hadi Al Harzi, 2013).

 

Oleh itu suka untuk diperingatkan semula, fahami hadith dengan disiplinnya. Bila baca hadith kalau tak faham,  rujuklah kitab syarahnya pula, bukan kitab yang bukan-bukan, yang menceritakan perihal fitnah celaan kepada individu atau kitab tarikh.

 

Alangkah indahnya ucapan Sufyan bin ‘Uyainah:

 

يَا أَصْحَابَ الْحَدِيْثِ تـَعَلَّمُوْا مَعَانِيَ الْحَدِيْثِ فَإِنِّيْ تـَعَلَّمْتُ مَعَانِيَ الْحَدِيْثِ ثَلاَثِيْنَ سَنَةً

 

Wahai penuntut ilmu hadith! Pelajarilah makna hadith, sesungguhnya saya mempelajari makna hadith selama tiga puluh tahun (Durus Syeikh Shalih al-Munajjid 22/202.

 

Rujukan

 

https://abuzahrahanifa.wordpress.com/2015/01/21/muhammad-bin-abdul-wahhab-fitnah-nejed/

 

https://muslim.or.id/22859-syaikh-muhammad-bin-abdul-wahab-dan-fitnah-nejed.html

 

Ikhsanul Hadi Al Harzi (2013) Kajian Fiqhul Hadîts Tentang “Fitnah Tanduk Setan Dari Negeri Masyriq (Nejed)”. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...