Ya memang terdapat beberapa
riwayat menceritakan akan hal tersebut, akan tetapi ia tidaklah secara jelas
menunjukkan ianya adalah malaikat, melainkan lelaki, yang walhasil malaikat
diketahui umum tidaklah berjantina. Lelaki yang dimaksudkan tidaklah
diperincikan oleh ulama apakah ianya makhluk Allah yang khusus menyerupai
manusia (itu amal) atau malaikat yang menyerupai seorang lelaki (itu manusia).
Wallahu ta’ala ‘alam.
At-Tadzkirah fi Ahwal Al-Mauta wa
Al-Umur Al-Akhirah hal. 362-363:-
قَالَ عَمْرٌو فِي حَدِيثِهِ: عَنْ مِنْهَالٍ، عَنْ
زَاذَانَ، عَنِ الْبَرَاءِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«فَيُقَيَّضُ لَهُ أَصَمُّ أَبْكَمُ مَعَهُ مِرْزَبَّةٌ لَوْ ضُرِبَ بِهَا فِيلٌ
صَارَ تُرَابًا، أَوْ قَالَ رَمِيمًا، فَيَضْرِبُهُ ضَرْبَةً تَسْمَعُهَا
الْخَلَائِقُ إِلَّا الثَّقَلَيْنِ، ثُمَّ تُعَادُ فِيهِ الرُّوحُ فَيَضْرِبُهُ
ضَرْبَةً أُخْرَى
…لفظ أبي داود الطيالسي و خرجه علي بن معبد الجهني من عدة طرق
بمعناه
Berkata Amru bin Thabit daripada
Al Minhal , daripada Zaazan daripada Al Barra’ daripada Nabi ﷺ bersabda,” Didatangkan dua lelaki yang pekak dan bisu
kepadanya, di tangannya ada tukul daripada besi, jika dipalu kepada gunung,
nescaya akan menjadi debu. Maka mayat orang kafir dipukul dengan tukul besi itu
di mana bunyinya terdengar oleh semua makhluk kecuali Jin dan Manusia. Kemudian
roh dikembalikan lagi kepadanya dan dipukul lagi.”
Takhrij
HR. Abu Daud no. 4753, al-Baihaqi dalam Ithbat Azab Al
Qubur no. 20, disahihkan oleh
al-Baihaqi, al-Qurthubi dan al-Haithami dalam Majma’ Zawaid 3/49.
At-Tadzkirah fi Ahwal Al-Mauta wa
Al-Umur Al-Akhirah hal. 353
ثم يقيض له أعمى أبكم معه مرزبة من حديد لو ضرب بها جبل لصار تراباً قال:
فيضربه بها ضربة يسمعها ما بين المشرق والمغرب إلا الثقلين فيصير تراباً، ثم تعاد
فيه الروح
Tambahan dalam hadith Jarir,
beliau berkata:
"Kemudian muncul seorang lelaki
buta dan bisu yang memegang sebuah tongkat kecil dari besi. Jika dipukulkan
pada gunung, maka gunung itu akan hancur lebur menjadi debu." Lalu beliau
berkata, "Tongkat itu lalu dipukulkan kepadanya, yang suaranya terdengar
dari timur sampai ke barat kecuali oleh manusia dan jin, kemudian dikembalikan
rohnya."
Takhrij
HR. Abu Daud no. 4753, an-Nasaie
no. 2001, Ibnu Majah no. 1549, Ahmad no. 18557, disahihkan oleh Syeikh
al-Albani dan al-Arnauth.
No comments:
Post a Comment