Matan hadith
سيِّدُ ريحانِ الجنَّةِ الحنّاءُ
Terjemahan
Penghulu raihan (sejenis bauan)
bagi syurga ialah inai
Dalam sebahagian riwayat ada
tambahan kalimah ‘ahli’:
سيدُ رَيحانِ أهلِ الجنةِ الحنّاءُ
Penghulu raihan (sejenis bauan)
bagi ahli syurga ialah inai
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam
al-Kabir no. 14527, al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 5/55, ad-Daulabi dalam al-Kuna,
Ibnul Mubarak dalam al-Zuhd no. 1842, Ibnu Abi Syaibah dalam Musannafnya no.
35123, Abu Syaikh dalam Tabaqat Muhaddhitsin al-Asbahan no. 239 daripada Abdullah bin Amru ra.
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi
dalam al-Maudhuat 3/231.
Hadith munkar/batil menurut Ahmad
Siddiq al-Ghumari dalam al-Mughir no. 233, 245.
Hadith dhaif menurut Muhammad
Jarullah as-Sa'di dalam al-Nawafih al-'Ithrah no. 166
As-Syaukani berkata dalam
al-Fawaid Majmu’ah no. 195 dalam sanadnya terdapat perawi yang tidak boleh
dijadikan hujjah.
Manakala Syeikh al-Albani
mensahihkannya dalam Sahih Jami’ no. 3677 dan Silsilah Haidth Sahih no. 1420.
Selain itu hadith ini juga
diriwayatkan melalui sahabat Anas bin Malik ra, seperti disebutkan dalam Tarikh
Dimaysq 7/18:
عن أنس بن مالك – رضي الله عنه – مرفوعا: شوبوا شيبكم بالحناء؛ فإنه أسرى
لوجوهكم، وأطيب لأفواهكم، وأكثر لجماعكم، الحناء سيد ريحان أهل الجنة، الحناء يفصل
ما بين الكفر والإيمان
Daripada Anas bin Malik RA secara
marfu’ (disandarkan kepada Nabi SAW), telah berkata: Hendaklah kalian melumur
rambut kalian yang beruban itu dengan inai, sesungguhnya akan mencantikkan
wajah kalian, dan wangilah mulut kalian, dan perbanyakkanlah jimak kalian, inai
itu adalah tuan kepada ahli syurga, dan inai itu memisahkan antara orang yang
kafir dan orang yang beriman
Hadith ini juga dhaif. Didhaifkan
oleh as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no.
4892, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 3745.
Juga melalui sahabat al-Watsilah
bin al-Asqa’ seperti diriwayatkan oleh Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 5/397,
dan hadith ini dihukum munkar oleh beliau sendiri.
Serta Salman al-Farisi, dan
hadith ni juga dilemahkan oleh Ibn Al-Qaisarani dalam Dzakiratul Huffaz 3/1481.
Syeikh Abdullah Fahd al-Kulaify
dalam website beliau menyimpulkan bahawa hadith tersebut tidak sahih (https://alkulify.blogspot.com/2013/10/blog-post_2348.html).
No comments:
Post a Comment