Dari sahabat Anas bin Malik
Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
الأنبياء أحياء في قبورهم يصلون
“Para Nabi itu tetap hidup di
kubur-kubur mereka, mereka solat di dalamnya” (HR. Abu Ya’ala dalam Musnadnya
no. 3425 al-Bazzar dalam Musnadnya no. 6888, al-Baihaqi dalam Hayatul Anbiya
no. 27, Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 2/327).
Hadith ini terdapat perbezaan
pendapat. Sebahagian ulama mendhaifkannya seperti al-Bazzar dalam
Musnadnya, al-Baihaqi dalam Hayatul
Anbiya, az-Zahabi yang mengatakan hadith ini munkar dalam Mizanul I’tidal
1/460, Ibnu Mulaqqin dalam al-Badarul Munir 5/284 kerana kelemahan al-Hasan bin
Qutaibah. Al-Shan’ani dalam al-Insaf fi Haqiqat al-Awliya’ no. 79 berkata
sanadnya kelam.
Manakala sebahagiannya mengatakan
hadith ini kuat dan mempunyai penyokong seperti Syeikh al-Albani dalam Silsilah
Hadith Sahih no. 621, al-Qasthalani dalam al-Mawahib al-Laduniyah 3/600, dan
syawahidnya ada di Sahih Muslim:
Dari sahabat Anas bin Malik
Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَرَرْتُ عَلَى مُوسَى لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عِنْدَ الْكَثِيبِ
الْأَحْمَرِ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي قَبْرِهِ
“Aku melewati Musa pada malam aku
di israkkan, iaitu di samping bukit merah, beliau sedang solat di dalam kuburnya” (HR. Muslim
no. 2375).
Pemahaman yang benar tentang
hadith ini
Jika telah diketahui bahawa para
nabi itu tetap hidup dalam kubur mereka berdasarkan dalil wahyu (dalil naqli),
hal itu pun boleh dikuatkan dari sisi logik akal. Hal ini kerana para syuhada
juga hidup (di dalam kuburnya) berdasarkan dalil dari Al Quran. Sedangkan
kedudukan para nabi itu lebih tinggi daripada kedudukan para syuhada (Fathul
Bari 6/488).
Meskipun demikian, tidak boleh
bagi kita untuk meminta sesuatu dari mereka, meskipun mereka tetap hidup di
kubur mereka. Kerana hal ini tidak pernah dilakukan sama sekali oleh para
salaf. Perbuatan itu termasuk sarana menuju kemusyrikan dan juga menujukan
ibadah kepada mereka, selain kepada Allah Ta’ala. Berbeda halnya meminta kepada para Nabi
ketika mereka masih hidup di dunia, hal ini bukanlah sarana menuju kemusyrikan
(Qa’idah Jalilah fi At-Tawassul wal Wasilah, hal. 289).
Kehidupan para nabi di alam kubur
adalah kehidupan di alam barzakh, yang kita tidak mengetahui bagaimanakah
hakikatnya. Hal itu termasuk perkara ghaib yang tidak Allah Ta’ala khabarkan
kepada kita. Sehingga, kehidupan mereka di alam kubur itu berbeda dengan kehidupan
mereka di alam dunia.
Dalam masalah ini, terdapat
sekelompok orang yang terkeliru, kerana mereka menyangka bahawa kehidupan para
nabi di alam kubur itu sebagaimana kehidupan mereka di alam dunia. Hal ini boleh
dibantah dari beberapa aspek:
Pertama, seandainya para nabi itu hidup
di alam kubur sebagaimana hidupnya mereka di alam dunia, maka seharusnya mereka
berada di atas bumi (di atas tanah), bukan di bawahnya. Ini adalah sunnatullah
yang berlaku atas makhluknya, bahawa orang hidup di dunia itu berada di atas
bumi, sedangkan orang yang sudah meninggal di bawah bumi.
Kedua, terjadi perselisihan pendapat
di kalangan sahabat dalam beberapa masalah, demikian pula umat Islam setelah
generasi sahabat. Demikian pula, berbagai bidah muncul sepeninggal beliau
Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Seandainya nabi itu hidup sebagaimana hidupnya
di dunia, akan mudah bagi Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk berfatwa,
menjelaskan kepada umat manakah yang sunah, dan manakah yang bidaah,
menjelaskan pekara manakah yang halal dan manakah yang haram.
Atau jika tidak demikian, maka
ada kemungkinan yang lain, iaitu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak mampu
untuk berbicara atau tidak mampu menjawab pertanyaan. Atau Nabi Shallallahu
‘alaihi wa sallam tidak mampu bangkit dari kuburnya. Kita berlindung kepada
Allah Ta’ala dari kesesatan semacam ini.
Ketiga, Allah Ta’ala mengabarkan bahawa
para rasul itu manusia biasa, mereka mati sebagaimana manusia juga mati. Allah
Ta’ala berfirman,
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ
“Sesungguhnya kamu akan mati dan
sesungguhnya mereka akan mati (pula)” (QS. Az-Zumar [39]: 30).
Allah Ta’ala berfirman,
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن
مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
“Kami tidak menjadikan hidup
abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad). Maka jikalau kamu mati,
apakah mereka akan kekal?” (QS. Al-Anbiya’ [21]: 34).
Dan tidak terdapat dalil dari Al-Quran
dan As Sunnah bahawa mereka akan diutus kembali setelah meninggal dunia.
No comments:
Post a Comment