Petikan yang tular
وقبل قبل لقاء الإخوان لقاح
ولا شك أن البواطن تتلقح ويتقوى البعض بالبعض بل بمجرد النظر
إلى أهل الصلاح يؤثر صلاحا، والنظر فى الصور يؤثر اخلاقا مناسبة لخلق
المنظور إليه، كدوام النظر إلى المخزون يحزن، ودوام النظر
إلى المسرور يسر.
Asy-syaikh Al-Imam As-Sahruwardi
di dalam kitabnya 'Awariful Ma'aarif 1/394:
Memandang kepada orang soleh
(dengan disertai kehadiran hati) maka akan membekas kesolehan orang soleh
tersebut terhadap yang memandang. Dan memandang gambar-gambar atau foto-foto
itu akan membekaskan akhlak dari akhlaknya sosok yang ia pandang dalam gambar/foto
tersebut.
(Maka jika sering memandang
kepada foto-foto awliya Allah ta'ala, foto para wali quthub, maka cahaya mereka
akan membekas terhadap orang yang memandangnya, meskipun hanya foto kuburnya, kerana
tanah kuburnya terhubung dengan jasadnya, dan jasadnya terhubung dengan ruhnya,
dan ruhnya berada dihadapan Allah ta'ala). (Dan sebaliknya, memandang kepada gambar/foto
orang-orang yang dibenci oleh Allah ta'ala, maka akan membekas api keburukannya
terhadap yang memandangnya).
(Kesimpulannya, bahawa foto atau apapun atsar mereka para awliya Allah
ta'ala adalah termasuk hidayah Allah ta'ala)
Penjelasan
Mana dalilnya? Ini adalah
kenyataan yang terlalu memaksakan sehingga mengatakan memandang wajah auliya
termasuk HIDAYAH ALLAH...
hidayah Allah adalah bab perkara
ghaib, kesepakatan ahli sunnah wal jamaah, hal ghaib perlu dalil yang sahih.
Satu lagi disiplin perlu ditanam
dalam jiwa orang awam dan santri mahupun asatizah:
ucapan semua orang boleh jadi
benar dan boleh jadi salah, KECUALI ucapan Nabi saw.
Maka, mana-mana ucapan yang
bertentangan dengan kalam Allah dan RasulNya maka hendaklah ditolak.
Sangat besar dakwaan melihat foto
wali ailiya ini membekaskan akhlak dan hidayah..cuba perhatikan?
Bagaimanapula kalau kita
memandang mereka yang didakwa "wali' itu merokok, apakah kita perlu
mencontohi mereka dan merokok, sedangkan merokok itu hukumnya haram* secara
amnya berdasarkan bukti empiris terkni akan kemudharatannya lebih besar
ketimbang kebaikannya.
Bagaimana pula kalau kita
memandang mereka yang didakwa 'wali' yang betelanjang, kalau kita lihat dia
maka kita harus berpakaian seperti dia? bukankah aurat di sisi mazhab syafi'i
itu antara pusat dan lutut bagi lelaki dan seluruh tubuh kecuali muka dan tapak
tangan bagi wanita?
Bagaimanapula kalau kita
memandang mereka yang didakwa 'wali' yang telah hilang akalnya, apakah kita
harus menjadi gila juga?
Bagaimanapula kalau kita
memandang mereka yang didakwa ‘wali’ itu terkenal dengan pelanggarannya
terhadap sunnah dan menghidupkan bidaah? Apakah kita juga harus meninggalkan
sunnah dan menghidupkan bidaah?
Panutan kita yang sebenarnya
adalah kebenaran, yang apa adanya pada alquran dan sunnah yg dipahami sesuai
dengan paham para sahabat
BUKAN pada individu tertentu
secara ta'shub sehingga kesalahan mereka pun kita contohi
*Majelis Ulama Indonesia (MUI)
telah mengeluarkan fatwa tentang rokok dalam sidang pleno Ijtima Ulama Komisi
Fatwa MUI se-Indonesia III di aula Perguruan Diniyyah Puteri, Kota Padang
Panjang, Sumatra Barat, pada Ahad (25/1/2009) silam. Ijtima tersebut dihadiri
sedikitnya sekitar 700 ulama se-Indonesia.
Terdapat beberapa hadith juga
yang digunakan mereka untuk berhujah akan perkara di atas, antaranya:
من نظر إلى وجه العالم نظرة ففرح بها خلق الله تعالى من تلك
النظرة ملكا يستغفر له إلى يوم القيامة
Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa
memandang wajah orang ‘alim dengan pandangan yang menyenangkan maka Allah akan
menciptakan malaikat dari pandangan tersebut yang akan memohonkan ampunan
kepada orang tersebut di hari kiamat (HR. Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq
49/366, daripada Abu Said al-Khudri ra)
Hadith ini dhaif kerana
terdapat perawi-perawi di dalam sanad tersebut majhul (Fatwa Soaljawab Islam
no. 246216).
Dalam hadith lain yang
diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, bahawasanya seseorang telah bertanya kepada
Rasulullah saw:
قال رجلٌ يا رسولَ اللهِ مَن أولياءُ اللهِ قال الذين إذا
رُؤُوا ذُكِرَ اللهُ
Wahai Rasulullah, siapakah mereka
para wali Allah? Maka beliau saw bersabda: mereka adalah kaum yang ketika
dipandang wajah mereka, maka akan langsung mengingatkan kepada Allah swt
(dengan pandangan tersebut)(HR. Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya’ 2/271 daripada
Said bin Jubair ra, juga dari Ibnu Abbas ra)
Hadith ini dhaif. Abu
Nua’im menilai hadith ini gharib dalam Hilyatul Auliya’. Manakala sanad Ibnu
Abbas mursal, dan terdapat perawi yang tidak dikenali iaitu Ali bin Harb
al-Razi menurut al-Haithami dalam Majma Zawaid 10/81 (Silsilah Hadith Dhaif no.
1733).
Dan
Daripada Ibnu Mas'ud R.A, Rasulullah saw bersabda :
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، نا هَارُونُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ،
نا زَيْدُ بْنُ الْحُبَابِ، أنا سُفْيَانُ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ
أَبِي وَائِلٍ، عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: «§إِنَّ مِنَ النَّاسِ مَفَاتِيحَ ذِكْرِ
اللَّهِ، إِذَا رُؤُوا ذُكِرَ اللَّهُ
Sesungguhnya ada daripada
golongan manusia yang dijadikan oleh Allah swt sebagai kunci (pembuka) untuk
berzikir kepada Allah swt (dengan zikir yang penuh khusyuk dan rasa takut pada
Allah swt), jika wajah mereka di pandang maka akan mengingatkan kepada Allah
swt (HR. Ibnu Abi Duniya dalam al-Auliya’ no. 26,at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Kabir no. 10476, daripada Ibnu Mas’ud ra)
Hadith ini dhaif jiddan
menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 2409
Rujukan
https://hadithanswers.com/who-are-the-friends-of-allah/
http://alkulify.blogspot.com/2013/10/blog-post_6621.htmla
No comments:
Post a Comment