Matan hadith
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ كُنْتُ أَلْعَبُ مَعَ الصِّبْيَانِ
فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَتَوَارَيْتُ خَلْفَ بَابٍ - قَالَ -
فَجَاءَ فَحَطَأَنِي حَطْأَةً وَقَالَ " اذْهَبْ وَادْعُ لِي مُعَاوِيَةَ
" . قَالَ فَجِئْتُ فَقُلْتُ هُوَ يَأْكُلُ - قَالَ - ثُمَّ قَالَ لِيَ
" اذْهَبْ وَادْعُ لِي مُعَاوِيَةَ " . قَالَ فَجِئْتُ فَقُلْتُ هُوَ
يَأْكُلُ فَقَالَ " لاَ أَشْبَعَ اللَّهُ بَطْنَهُ "
Terjemahan
Pada suatu ketika, saya sedang
bermain bersama anak-anak. Tiba-tiba Rasulullah ﷺ datang dan saya langsung
bersembunyi di balik pintu. Kemudian beliau mendekat seraya menepuk pundak saya
dari belakang dan berkata, 'Hai Abdullah, pergi dan panggil Mu'awiyah kemari!'
lbnu Abbas berkata, 'Tak lama kemudian saya datang untuk menemui beliau sambil
berkata, 'Ya Rasulullah, Mu'awiyah sedang makan.' Setelah itu, Rasulullah
menyuruh saya kembali sambil berkata, 'Pergi dan panggil Mu'awiyah untuk datang
kemari!' Ibnu Abbas berkata, 'Kemudian saya datang menemui Rasulullah dan berkata,
'Ya Rasulullah, Mua'wiyah sedang makan.' Lalu Rasulullah berkata, 'Semoga Allah
tidak mengenyangkan perutnya.
Takhrij
HR. Muslim no. 2604
Syarah
Imam Muslim meletakkan hadith ini
dalam kumpulan hadith dalam tema orang yang dicela Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam namun didoakan kebaikan untuknya.
Dalam Shahih Muslim, hadith ini
masuk dalam bab:
بَابُ مَنْ لَعَنَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
أَوْ سَبَّهُ، أَوْ دَعَا عَلَيْهِ، وَلَيْسَ هُوَ أَهْلًا لِذَلِكَ، كَانَ لَهُ زَكَاةً
وَأَجْرًا وَرَحْمَةً
Orang muslim yang dicela Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam atau yang didoakan keburukan, sementara dia tidak
berhak untuk itu, maka celaan dan doa buruk itu menjadi penyuci, sumber pahala,
dan rahmat baginya
Dalam banyak riwayat, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam sering berdoa kepada Allah, yang itu menjadi
syarat beliau di hadapan Allah,
اللهُمَّ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ، فَأَيُّمَا رَجُلٍ مِنَ
الْمُسْلِمِينَ سَبَبْتُهُ، أَوْ لَعَنْتُهُ، أَوْ جَلَدْتُهُ، فَاجْعَلْهَا لَهُ زَكَاةً
وَرَحْمَةً
Ya Allah, saya hanyalah manusia.
Maka siapa pun kaum muslimin yang aku cela, yang ku laknat, atau yang ku sebat,
jadikanlah itu penyuci dan rahmat baginya (HR. Muslim no. 2601).
Dalam riwayat lain,
فَاجْعَلْهُ لَهُ زَكَاةً وَأَجْرًا
Jadikanlah itu penyuci dan sumber
pahala baginya (HR. Muslim no. 2600)
Imam Nawawi dalam Syarah Sahih
Muslim mengatakan,
قد فهم مسلم رحمه الله من هذا الحديث أن معاوية لم يكن مستحقاً
للدعاء عليه، فلهذا أدخله في هذا الباب، وجعله من مناقب معاوية لأنه في الحقيقة يصير
دعاءً له
Imam Muslim memahami dari hadith
ini bahawa Muawiyah tergolong orang yang tidak berhak untuk mendapatkan doa
keburukan. Kerana itulah, beliau masukkan dalam bab ‘Orang muslim yang didoakan
keburukan, sementara dia tidak berhak’. Bahkan beliau jadikan hadith ini
sebagai keutamaan Muawiyah, kerana doa buruk itu menjadi doa kebaikan baginya
(Syarah Sahih Muslim 16/156).
Hal yang sama juga disampaikan
oleh Al-Hafiz Az-Zahabi ketika menjelaskan hadith di atas,
لعل هذه منقبة لمعاوية لقول النبي صلى الله عليه وسلم:اللهم
من لعنته أو شتمته فاجعل ذلك له زكاة ورحمة
Barangkali ini keutamaan
Muawiyah, berdasar doa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ‘Ya Allah, siapa
saja yang aku laknat atau aku cela maka jadikanlah hal itu sebagai penyuci dan
rahmat baginya' (At-Tadzkirah, 2/699).
No comments:
Post a Comment