Matan hadith
وعَنِ أَبِى قَتَادَةَ بْنِ رِبْعِىٍّ الأَنْصَارِىِّ أَنَّهُ
كَانَ يُحَدِّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُرَّ عَلَيْهِ
بِجِنَازَةٍ فَقَالَ : مُسْتَرِيحٌ ، وَمُسْتَرَاحٌ مِنْهُ . قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ
مَا الْمُسْتَرِيحُ وَالْمُسْتَرَاحُ مِنْهُ قَالَ: الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ يَسْتَرِيحُ
مِنْ نَصَبِ الدُّنْيَا وَأَذَاهَا إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ ، وَالْعَبْدُ الْفَاجِرُ
يَسْتَرِيحُ مِنْهُ الْعِبَادُ وَالْبِلاَدُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ
Terjemahan
Dari Abu Qatadah bin Rib’i
al-Anshari, dia menceritakan bahawa ada jenazah yang (dipikul) melewati
Rasulullah saw , maka beliau bersabda, “Orang yang beristirehat, dan orang yang
diistirehatkan darinya”. Mereka (para sahabat) bertanya, “Wahai Rasulullah,
apakah (maksud) orang yang beristirehat, dan orang yang diistirehatkan
darinya?” Beliau menjawab, “Seorang hamba yang Mukmin beristirehat dari
kepayahan dan gangguan dunia menuju rahmat Allah. Sedangkan hamba yang fajir
(jahat), maka banyak manusia, bumi, pepohonan, dan binatang, beristirehat
darinya”. [HR. Bukhari no. 6512]
Syarah
Ibnut Tien rahimahullah berkata,
“(Yang dimaksudkan seorang Mukmin dalam hadith di atas) kemungkinan adalah
khusus orang yang bertaqwa, atau semua orang Mukmin. Adapun yang dimaksudkan
seorang fajir (jahat) di dalam hadith di atas kemungkinan adalah orang yang
kafir, atau termasuk orang yang bermaksiat.”
ad-Dawudi rahimahullah berkata,
“Adapun istirehatnya manusia adalah kerana kemungkaran yang dilakukan oleh
orang fajir itu (telah berhenti juga-red). Jika manusia mengingkarinya, dia
mengganggu mereka; namun jika mereka membiarkannya, maka mereka berdosa. Adapun
istirehatnya kota (bilad) kerana kemaksiatan-kemaksiatan yang dilakukan oleh
orang fajir itu (telah sirna juga-red). Kerana hal itu menyebabkan tidak turun
hujan, yang berakibat kebinasaan pertanian dan peternakan”.
Tetapi al-Baji rahimahullah
mengkritik bahagian awal dari perkataan ad-Dawudi, iaitu bahawa orang yang
mendapatkan gangguannya, maka dia tidak berdosa dengan tidak mengingkarinya,
jika dia telah mengingkari dengan hatinya. Atau dia mengingkari kemungkarannya
dengan cara yang boleh menghindarkan dirinya dari gangguan si pelaku kejahatan.
Dan kemungkinan yang dimaksudkan dengan istirehatnya manusia darinya adalah kerana
kezalimannya yang menimpa manusia (telah terhenti). Sedangkan istirehatnya bumi
darinya kerana perbuatannya yang merampas bumi, menghalanginya dari hak bumi,
dan dia mempergunakan bumi untuk perkara yang tidak selayaknya. Sedangkan istirehatnya
binatang kerana perkara yang seharusnya tidak boleh dilakukan, iaitu
melelahkannya. Wallahu a’lam.” [Fathul Bari 18/354]
Rujukan
https://almanhaj.or.id/4050-kematian-lebih-baik-bagi-orang-mukmin.html
No comments:
Post a Comment