Monday 18 March 2024

Hadith berlindung dari Jubb al-Hazan

 

Matan hadith

 

تعوذوا بالله من جبّ الحزن! قالوا: يا رسول الله! وما جبّ الحزن؟ قال: واد في جهنم، إن جهنم تتعوذ بالله من شر ذلك الوادي في كل يوم أربع مئة مرة، يلقى فيه الغرارون. قيل: وما الغرارون؟ قال: المراؤون بأعمالهم في الدنيا.

 

 

Terjemahan

 

Berlindunglah dengan Allah daripada Jubb al-Hazan (telaga kesedihan). Mereka bertanya: "Wahai Rasulullah! Apa itu Jubb al-Hazan?" Baginda menjawab: "Sebuah lembah dalam neraka jahanam. Sesungguhnya neraka jahanam itu berlindung dengan Allah daripada kejahatan lembah itu setiap hari sebanyak empat ratus kali. Dilemparkan ke dalamnya golongan penipu". Kemudian (baginda) ditanya: "Siapakah golongan penipu itu?" Baginda menjawab: "Mereka yang riyak dengan amalan mereka di dunia"..

 

Takhrij

 

HR. Tirmidzi no. 2383,  Ibnu Majah no. 256, at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 6189, daripada Abu Hurairah ra.

 

Sangat dhaif menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 5152 dan disetujui oleh oleh Syeikh Masyhur bin Hasan al-Salman dalam Silsilah al-Ahadith Dhaifah wal Maudhuah Mujarradah an al-Takhrij no. 6243.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...