Sanad dan matan hadith
وأخبرنا أبو الحسين بن بشران، أنبأ أبو جعفر الرزاز، ثنا
أحمد بن عبد الجبار العطاردي، ثنا أبي، عن أبي بكر النهشلي، عن أبي إسحاق، عن أبي عبد
الله اليحصبي، عن وائل بن حجر، أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم حين قال: غير
المغضوب عليهم ولا الضالين قال: رب اغفر لي آمين.
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami
Abu al-Husain bin Bisyran, Abu Ja‘far al-Razzaz bercerita, telah menceritakan
kepada kami Ahmad bin “Abd al-Jabbar al-‘Atharidiy, ayahku telah menceritakan
kepadaku dari Abu Bakr al-Nahsyiliy, dari Abu Ishaq, dari Abu “Abdullah
al-Yahshubiy, dari Wa’il bin Hujr, ia mendengar dari Rasulullah ketika membaca
ayat ke-7 dari surah al-fatihah, beliau berdoa: rabbighfirli amin.
Takhrij
HR. al-Baihaqi dalam Sunan Kubra
no. 2551, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 107, Ibnu Bakhtari no. 379
Para ulama hadith cenderung
berselisih antara mengkategorikan hadith ini sebagai hadith hasan atau dhaif,
mengingat salah satu perawi hadith yang menjelaskan mengenai hal ini cenderung
didhaifkan (dianggap lemah) oleh para ulama ahli jarh wa ta’dil. Dua rawi yang
dianggap bermasalah adalah Ahmad bin ‘Abdul Jabbar al-‘Utharidi dan Abu Bakar
an-Nahsyali.
Mengenai rawi yang disebutkan
pertama, al-Haithami menjelaskan:
وَفِيهِ أَحْمَدُ
بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ الْعُطَارِدِيُّ، وَثَّقَهُ الدَّارَقُطْنِيُّ وَغَيْرُهُ،
وَقَالَ ابْنُ عَدِيٍّ: رَأَيْتُ أَهْلَ الْعِرَاقِ مُجْمِعِينَ عَلَى ضَعْفِهِ
Di dalam perawi hadith terdapat
Ahmad bin ‘Abdul Jabbar al-‘Utharidi, Imam ad-Daruquthni dan Imam lainnya
menganggap perawi tersebut tsiqqah (Dapat dipercaya). Imam Ibnu ‘Adi berkata:
“Aku melihat para ulama iraq bersepakat mendhaifkannya” (Majma’ Zawaid 2/ 293).
Abdul Jabbar bin Umar
al-‘Utharidi ialah rawi yang statusnya majhul hal. Ia rawi tingkatan (thabaqah)
ke-9. Imam al-‘Uqaili mengatakan bahwa pada hadithnya terdapat banyak
kesalahan. Imam Musalamah bin al-Qasim menilainya sebagai rawi yang dhaif.
Meski demikian, Ibnu Hibban mengkatagorikannya sebagai rawi yang tsiqah.
Sedangkan Ahmad bin Abdil Jabbar
al-‘Uthairidi, rawi thabaqah ke-11, dinilai kazzab (pendusta) oleh Muhtin
al-Hadrami. Abu Hatim menilai hadithnya tidak kuat. Rawi asal Kuffah ini bahkan
didhaifkan oleh ulama yang sedaerah dengannya, iaitu Abdul Abbas bin Aqdah.
Demikian dengan Ibn Hajar
al-Asqalani, ia menyimpulkan bahawa Ahmad bin Abdil Jabbar adalah rawi yang
dhaif (Taqribut Tahdzib no. 81). Akan tetapi terkait hadith-hadith sirah yang
ia riwayatkan maka dipandang sahih. (Tahdzibul-Kamal bab Ahmad bin ‘Abdil
Jabbar al-‘Utharidi)
Al-Iraqi dan Ibnu Hajar menilai
hadith ini dhaif kerana sanadnya terdapat perawi Abu Bakar an-Nahsyali, dianya
dhaif (Tharihul Tastrib 2/269, Irsyadus Sari 2/100)
Dari pemaparan di atas, maka
sampai pada kesimpulan bahawa hadith ini tafarrud-munkar. Bahkan tidak
ada satupun ulama ahli nuqqad (pengkritik hadith) yang menjadikan hadith ini
sebagai hujjah (Fathul Bari Ibni Rejab 7/97-99).
Ibnu Rejab mendaatangkan satu
riwayat dari al-'Ala daripada bapanya daripada Abu Hurairah yang berkata:
"Apabila imam membaca ummu
al-Quran, maka (kamu) bacalah ummu al-Quran dan mendahului imam. Apabila imam
membaca ولا الضالين, para malaikat akan berkata: آمين, maka sesiapa yang
bertepatan aminnya maka akan dimustajabkan untuknya. Tidak dianjurkan
menyambung sebutan amin dengan zikir lain seperti menyebut: "Amin Rabb
al'Alamin" kerana tiada anjuran dr Sunnah. Inilah pandangan para
Sahabat kami (mazhab al-Hambali). Kata al-Syafi'ie: ia suatu yang baik. Tidak
dianjurkan juga didahulukan sebelum sebutan amin sebarang doa. Ini kerana amin
tersebut adalah untuk doa yang ada dalam al-Fatihah iaitulah doa minta hidayah
ke jalan yang lurus. Ia juga merupakan doa yang paling penting dan paling
mulia." (Fathul Bari Ibni Rejab 7/97-99).
Az-Zahabi dalam al-Muhazzab
(ringkasan Sunan Kubra al-Baihaqi) menyatakan hadith ini munkar, kerana
al-Utharidi dan bapanya tidak terlepas dari kritikan dan al-Yahshubi pula
terdapat ketidakjelasan (al-Muhazzab 1/508).
Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij
Musnad 31/137 menilai sanad hadith ini dhaif.
Walaupun demikian terdapat juga
sebahagian ulama seperti Mulla Ali al-Qari menilai sadah itu tidak bermasalah
(la ba’sa bih) dalam Mirqatul Mafatih 2/686).
Selain itu, hadith ini juga
bertentangan dengan hadith sahih yang hanya menyebutkan “amin” dengan tanpa
tambahan “rabighfirli”:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ” إِذَا قَالَ الإِمَامُ: {غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
وَلاَ الضَّالِّينَ} [الفاتحة: 7] فَقُولُوا: آمِينَ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ
قَوْلَ المَلاَئِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ “
Dari Abu Hurairah bahawa
Rasulullah saw bersabda, “Apabila imam membaca ghairil-maghdubi ‘alaihim wa
laddhalin, maka katakanlah “amin”. Barangsiapa bacaan aminnya itu bersamaan
dengan bacaan para malaikat, nescaya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu. (HR.
Bukhari no. 782)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا يَقُولُ: ” لَا تُبَادِرُوا الْإِمَامَ إِذَا
كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا قَالَ: وَلَا الضَّالِّينَ فَقُولُوا: آمِينَ، وَإِذَا
رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا قَالَ: سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا: اللهُمَّ
رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ “
Dari Abu Hurairah ia berkata,
“Adalah Rasulullah shalla-‘Llahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kepada kami.”
Nabi bersabda, “Janganlah kalian mendahului imam. Apabila imam takbir, maka
bertakbirlah kalian. Apabila imam membaca “wa ladhdhalin”, maka katakana
“amin”. Apabila imam rukuk, maka rukuklah kalian. Apabila imam berkata
“sami’a-Llahu liman hamidah”, maka katakanlah “allahumma rabbana lakalhamdu”. (HR.
Muslim no. 959)
Tidak menambah kalimah doa itu
lebih afdhal dan sahih
Maka dari itu, tidak boleh ingkari
lagi bahawa hadith yang menjadi landasan anjuran membaca “amin” cenderung lebih
kuat dan sahih dibandingkan dengan hadith yang menjadi pijakan membaca kata
“rabbighfir li amin”. Kesimpulan inilah yang dijadikan pedoman oleh salah satu
ulama hadith kenamaan Mesir, Syeikh Abdullah bin Muhammad al-Ghumari dalam
himpunan fatwanya:
والحاصل: أن الحديث
بدون زيادة: «رب اغفر لي» حسن صحيح كما قال ابن حجر وغيره، وهو بها ضعيف كما قال الحافظ
العراقي، فظهر أن لا تناقض بين القولين لاختلاف موردهما وإن كان أصل الحديث واحد، وبالله
التوفيق.
Kesimpulannya bahawa hadith yang
menjelaskan bahawa Rasulullah tidak menambahkan kata rabbighfir li dianggap
hasan dan sahih, seperti yang dijelaskan Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani dan Imam
lainnya, sedangkan dengan menambahkan kata tersebut dihukumi dhaif, seperti
yang diungkapkan al-Hafiz al-‘Iraqi, maka dapat disimpulkan bahawa tidak ada
pertentangan diantara dua pendapat kerana berbeza-bezanya dasar (hadith) dari
keduanya, meskipun asal dari (dua) hadith tersebut tetaplah satu (Mausu’ah
Abdullah al-Ghumari Fatawa wa Ajwibah 16/181).
Praktis pembacaan doa yang
dilakukan setelah membaca surah al-fatihah dan sebelum melafazkan amin sering
kita dengarkan oleh beberapa qari ketika mengimamkan solat. Doa tersebut
memiliki redaksi rabbighfirli. Sebagian muslim ada yang menambahkan dengan wa
li walidayya dan atau wa li al-muslimin wa al-muslimat, yang pada prinsipnya
merupakan tambahan objek permintaan ampunan (maghfirah). Kebelakangan, praktis
ini mendapatkan “tentangan” dari beberapa kalangan terkait keabsahan dan
landasan yang digunakan. Hal ini berlandaskan apa yang disebutkan ulama dalam
beberapa kitab fiqh mazhab Syafie seperti:
a)Tuhfatul Muhtaj Ibnu Hajar
al-Haitami 2/50
b) Hasyiah as-Syabramallisi 1/489
c) Hasyiah al-Jamal 1/354
d) Hasyiah al-Bujairimi ala
al-Khatib 2/29
e) Hasyiah al-Bujairimi ala
al-Minjaj 1/199
f) Busyra al-Karim hal. 220
g) al-Umm 1/131
h) al-Majmu 3/373
i) Raudhatut Thalibin 1/247
ـ (تَنْبِيهٌ) أَفْهَمَ قَوْلُهُ عَقِبَ فَوْتَ التَّأْمِينِ
بِالتَّلَفُّظِ بِغَيْرِهِ وَلَوْ سَهْوًا كَمَا فِي الْمَجْمُوعِ عَنْ الْأَصْحَابِ
وَإِنْ قَلَّ، نَعَمْ يَنْبَغِي اسْتِثْنَاءُ نَحْوِ رَبِّ اغْفِرْ لِي لِلْخَبَرِ
الْحَسَنِ «أَنَّهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَالَ عَقِبَ الضَّالِّينَ
رَبِّ اغْفِرْ لِي آمِينَ»
Penjelasan penting. Ucapan
penulis “Hilangnya kesunnahan membaca amin dengan mengucapkan kalimat yang
lain, walaupun dalam keadaan lupa, seperti dijelaskan dalam kitab al-Majmu’
dari para pengikut Imam as-Syafie, meskipun hanya kalimat yang sedikit”
hendaknya dikecualikan penambahan kalimat rabbighfir lî berdasarkan hadith
hasan bahawa “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda setelah melafalkan
ad-dhallin adalah doa “rabbighfir li amin” (Ibnu Hajar al-Haitami, Tuhfah
al-Muhtaj 2/49)
Syekh Ali Syibramalisi
menambahkan tambahan kata “Wa li walidayya wa li jami’il muslimin” agar doa
semakin bertambah lengkap. Dalam kitab hasyiyahnya, beliau menjelaskan:
وَيَنْبَغِي أَنَّهُ
لَوْ زَادَ عَلَى ذَلِكَ وَلِوَالِدَيَّ وَلِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ لَمْ يَضُرَّ أَيْضًا
Hendaknya jika menambahkan
kalimat Wa li walidayya wa li jamî’il muslimin juga tidak masalah (Hasyiyah
as-Syibramalisi ‘ala Nihayah al-Muhtaj 1/489).
Ironinya, terkait pandangan
penambahan doa dalam al-Fatihah ini hanya ditemukan dalam mazhab Syafie dan
tidak ditemuan dalam mazhab lainnya (Mausuah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 1/114)
Rujukan
https://tafaqquh.net/2020/10/09/status-hadits-rabighfirli-amin/
https://www.kanglatif.com/2019/04/penambahan-doa-rabbighfirli-ketika.html
https://islam.nu.or.id/shalat/penambahan-doa-rabbighfir-li-ketika-selesai-membaca-al-fatihah-WoDyu
No comments:
Post a Comment