Monday, 18 March 2024

Imam az-Zahabi membolehkan tawasul dan tabaruk di kuburan?

 

 

Memang riwayat ini ada disebutkan dalam Siyar A'alam an-Nubala

 

كَانَتْ مِنَ الصَّالِحَاتِ العَوَابِدِ، وَالدُّعَاءُ مُسْتَجَابٌ عِنْدَ قَبْرِهَا، بَلْ وَعِنْدَ قُبُوْرِ الأَنْبِيَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ

 

“Sayyidah Nafisah adalah seorang wanita salehah ahli ibadah. Berdoa di samping kuburan beliau adalah mustajab, demikian juga dengan berdoa di samping kuburan para nabi dan orang-orang soleh (semuanya tempat-tempat mustajab)” (Siyar A'alam an-Nubala 10/107)

 

 

Tapi kita baca tak alur cerita sebelum cerita di atas yang dibawa oleh az-Zahabi?  Al-Imam az-Zahabi rahimahullah menceritakan sikap orang-orang awam yang melampaui batas dalam mengagungkan kuburan Sayyidah Nafisah rahimahallah di Mesir. Beliau berkata:

 

ولجهلة المصريين فيها اعتقاد يتجاوز الوصف، ولا يجوز مما فيه من الشرك، ويسجدون لها، ويلتمسون منها المغفرة وكان ذلك من دسائس دعاة العبيدية

 

“Orang-orang bodoh Mesir mempunyai keyakinan yang melampaui batas terhadap masyhad (bangunan di atas kuburan) Sayyidah Nafisah. Mereka melakukan perbuatan syirik yang terlarang. Mereka juga melakukan sujud kepadanya serta meminta ampunan kepadanya. Ini adalah penyusupan keyakinan dari para juru dakwah Bani Ubaid (Fathimiyah).” (Siyar A’lam an-Nubala 10/106).

 

Dan sebelum itu, kalau kita teliti dalam hal 107 semula, perenggang itu bukanlah satu pembenaran oleh Az-Zahabi sendiri kerana, telah jelas pada teks tersebut beliau menulis perkataan : وقيل (dikatakan), ini menunjukkan beliau hanya menukilkan riwayat-riwayat yang berbahas mengenai hal tersebut, kita perhatikan semula:

 

وقيل: كانت من الصالحات العوابد، والدعاء مستجاب عند قبرها، بل وعند قبور الأنبياء والصالحين

 

Telah dikatakan, beliau adalah seorang wanita salehah ahli ibadah. Berdoa di samping kuburan beliau adalah mustajab, demikian juga dengan berdoa di samping kuburan para nabi dan orang-orang soleh

 

Sekali pun sahih itu adalah pendapat beliau, beliau hanya menyatakan dibolehkan berdoa di kuburan tapi bukan berdoa pada orang mati untuk disampaikan hajat etc seperti yang kebiasaannya berlaku di alam Nusantara ini. Kerana banyakdi tempat lain dalam Siyar dan kitab beliau yang lain,  beliau banyak membantah tawasul tabbaruuk orang mati dikuburan. Bahkan, banyak Riwayat-riwayat berkaitan bab tersebut didhaifkan beliau.

 

 

 

في هذا الباب عدد من المشايخ منهم الشيخ صالح آل الشيخ حيث قال في شريطه ( جلسة خاصة ) عند (25:432) : أما الذهبي - رحمه الله تعالى - فهو في توحيد العبادة جيد ، على طريقة شيخ الإسلام ابن تيمية ، وفي الأسماء والصفات ، وعقائد السلف في الإيمان ، والقدر ، وغيره ؛ فهو كذلك على عقيدة السلف الصالح ، وله في ذلك مؤلفات كثيرة : كالعلو ، والأربعين ، وما أشبه ذلك.

وأما في وسائل الشرك ؛ فإنه حصل له عدم تحرير فيها - رحمه الله – خاصة في كتابه هذا الأخير ( السير ) الذي ألفه بعد وفاة شيخ الإسلام ابن تيمية – بعد وفاة شيخ الإسلام بعشر سنين ؛ فعنده كثير من العبارات التي فيها تساهل بوسائل الشرك : كالدعاء عند القبور، والصلاة عندها ، والتبرك برؤية الصالحين ، أو التبرك بالدعاء عند القبور ، أو في الأماكن .. – في المشاهد ، أو أشباه ذلك ؛ فعنده تساهل في هذا = راجع إلى عدم تحريره مسألة الوسائل ؛ وسائل الشرك .انتهى .

 

Syeikh Saleh Alu Syaikh, di mana beliau mengatakan dalam rakamannya (peribadi) pada minit (25:432) menyatakan uzur buat az-Zahabi akan keberadaan riwayat-riwayat aneh berkenaan kuburan dan semacamnya:

 

“Adapun Az-Zahabi -semoga Allah merahmatinya-, dia meliki tauhid kehambaan yang benar, sesuai dengan ajaran gurunya Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, dalam masalah nama dan sifat Allah, dan manhaj ulama salaf dalam masalah iman, takdir, dan lain-lain, dia juga mengikuti manhaj ulama salafusoleh, dan dia memiliki banyak kitab dalam masalah ini, seperti Al-`Aluw, Al-`Arba`in, dan yang semisal dengannya. Adapun mengenai sarana-sarana kemusyrikan: Beliau tidak menapis/memilah-milah -semoga Allah merahmati beliau- terutama dalam kitab terakhirnya (Al-Siyar), yang beliau tulis setelah wafatnya Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah, sepuluh tahun setelah wafatnya Syeikhul Islam. *Beliau memiliki banyak ungkapan yang menunjukkan kelonggaran dalam sarana-sarana kemusyrikan: seperti berdoa di kuburan, solat di sana, mencari berkah dengan melihat orang-orang soleh, atau mencari berkah dengan berdoa di kuburan, atau di tempat-tempat (di tempat-tempat yang keramat), atau yang semisalnya. Maka beliau bersikap lunak dalam hal ini = kerana beliau tidak menapis dalam masalah ini. Selesai.

 

*Contoh nukilan yang tampak az-Zahabi longgar:

 

قال ابن خلكان: وكان بكار بن قتيبة تاليا للقرآن، بكاء صالحا دينا، وقبره مشهور قد عرف باستجابة الدعاء عنده

 

Ibnu Khalkan berkata, “ Bakar bin Qutaibah suka membaca al-Quran, banyak menangis, soleh dan agamis,  Makamnya sudah masyhur. Dan dikenal dengan terkabulnya doa di dekat makamnya [Siyar A’alam an-Nubala 12/603]

 

Az-Zahabi juga mengatakan :

 

ابن زيرك العلامة، شيخ همذان وقبره يزار، ويتبرك به

 

Ibnu Zairak, orang yang sangat alim, Syaikh di Hamdzan. Makamnya diziarahi dan dicari berkahnya [Siyar A’alam an-Nubala 18/433]

 

Az-Zahabi juga mengatakan :

 

أبو الفرج الحنبلي الامام القدوة شيخ الاسلام، أبو الفرج عبد الواحد بن محمد قلت: توفي في ذي الحجة سنة ست وثمانين وأربع مئة، ودفن بمقبرة باب الصغير، وقبره مشهور يزار، ويدعى عنده

 

 Abu al-Faraj Abdul Wahid bin Muhammad, al-Hanbali yang menjadi imam, tokoh ikutan dan guru umat Islam. Saya berkata: Ia meninggal pada tahun 486 H, dimakamkan di ‘Pintu Kecil’. Makamnya diziarahi dan dijadikan tempat berdoa di dekatnya”[Siyar A’alam an-Nubala 19/51]

 

Az-Zahabi juga mengatakan :

 

وابن لآل الإمام أبو بكر أحمد بن علي بن أحمد الهمذاني . قال شيرويه : كان ثقة أوحد زمانه مفتي همذان له مصنفات في علوم الحديث غير انه كان مشهورا بالفقه. عاش تسعين سنة والدعاء عند قبره مستجاب

 

“Ibnu La’al, seorang imam. Abu Bakar Ahmad bin Ali bi Ahmad al-Hamdzani. Syairawaih berkata: Ia terpercaya, orang alim tunggal di masanya. Mufti Hamdzan. Ia memiliki banyak karya di bidang hadith. Ia juga masyhur dengan ilmu fiqh. Ia hidup 90 tahun. Berdoa di kuburnya adalah mustajab”[al-Ibar hal. 175]

 

Az-Zahabi juga mengatakan :

 

صالح بن احمد ابن محمد الحافظ الكثير الصدق المعمر أبو الفضل التميمي الهمذانى ذكره شيرويه في تاريخه فقال: كان ركنا من اركان الحديث ثقة حافظا دينا لا يخاف في الله لومة لائم، وله مصنفات غزيرة، توفى في شعبان سنة اربع وثمانين وثلاث مائة. والدعاء عند قبره مستجاب

 

“Shaleh bin Ahmad bin Muhammad, al-Hafidz, yang banyak jujurnya, Abu al-Fadlal at-Tamimi al-Hamdzani. Syairawaih menyebutkan dalam Tarikhnya bahawa Ia termasuk ahli hadith, terpercaya, hafiz, dan agamis. Ia tidak takut celaan orang lain dalam agama Allah. Ia punya banyak karya kitab. Meninggal pada 384 H. Berdoa di kuburnya adalah mustajab” [Tadzkirah al-Huffadz 3/985]

 

Az-Zahabi juga mengatakan :

 

علي بن حُميد بن علي بن محمد بن حُميد بن خالد. أبو الحسن الذُّهلي، إمام جامع همذان ورُكن السنة بها. وتوفي في ثاني عشر جمادى الأولى، وقبره يزار ويُتبرك به

 

“Ali bin Humaid bin Ali bin Muhammad bin Humaid bin Khalid, Abu Hasan ad-Dahli, Imam di masjid Jami’ Hamdzan dan penopang sunah disana. Wafat pada 12 Jumada al-Ula. Makamnya diziarahi dan dicari berkahnya”[Tarikh al-Islam 7/182]

 

Walaupun begitu Az-Zahabi di tempat lain tetap tidak mengatakan perbuatan doa di kuburan itu yang utama kerana ada tempat yang lebih utama lagi seperti masjid:

 

 والدعاء مستجاب عند قبور الانبياء والاولياء، وفي سائر البقاع، لكن سبب الاجابة حضور الداعي، وخشوعه وابتهاله، وبلا ريب في البقعة المباركة، وفي المسجد، وفي السحر، ونحو ذلك، يتحصل ذلك للداعي كثيرا، وكل مضطر فدعاؤه مجاب.

 

Doa itu MUSTAJAB (BILA DIBACA) DI SISI MAKAM PARA NABI DAN WALI, juga di beberapa tempat yang lain. Namun penyebab terkabulnya doa adalah hadirnya hati orang yang berdoa, kekhusyukannya, dan TIDAK DIRAGUKAN LAGI DI TEMPAT-TEMPAT YANG DIBERKATI, di masjid, saat sahur dan sebagainya dimana doa akan lebih banyak didapat oleh pelakunya. Dan setiap orang yang sangat memerlukan maka doanya akan diijabahi  (Siyar A’alam an-Nubala 17/77).

 

Adapun tentang nukilan Imam Az-Zahabi yang janggal tersebut, itu memang benar terdapat pada kitab-kitabnya, dan ini memang menghairankan. Kerana beliau, seorang ulama besar, sungguh telah mengingkari perbuatan semacam ini. Andai beliau tidak menukil riwayat semacam itu, itulah yang lebih baik.

 

Sebagai peringatan yang perlu digaris bawahi, hendaknya janganlah terpedaya dengan nukilan-nukilan janggal yang berasal dari az-Zahabi ataupun ulama Islam yang lain. Apa yang menjadi dalil adalah apa-apa yang ditetapkan oleh nas-nas syariat, baik Al Quran atapun Sunnah Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam, kemudian pemahaman yang benar terhadap nas-nas tersebut, iaitu pemahaman para sahabat dan yang mengikuti mereka. Kerana merekalah tiga generasi yang terbaik dalam Islam. Sedangkan perkataan ulama itu memerlukan dalil dan bukan dijadikan dalil.

 

 

Syaikh Sulaiman Al ‘Ulwan dalam kitab beliau yang berjudul Ithaf Ahlil Fadhl Wal Inshaf Bi Naqdhi Kitab Ibnil Jauzi, kitab ini adalah sebuah bantahan terhadap syubhat dari komentar-komentar As Saqqaf terhadap kitab Ibnul Jauzi. Syaikh Sulaiman berkata:

 

والذهبي ـ عفا الله عنه ـ عنده تساهل في نقل مثل هذه الحكاية وأشباهها دون تعقب لها، وقد قرأت كتابه: السير ـ فرأيت فيه أشياء يتعجب منها، كيف يذكرها ولا يتعقبها؟ مع أن بعضها مما يناقض ما بعث الله به محمدا صلى الله عليه وسلم، فكان الأولى بالذهبي ـ رحمه الله ـ ردها وإبطالها، أو عدم ذكرها، لأنها تخالف مذهب السلف، وهو واحد من علماء السلف الذين خدموا هذا الدين بالمصنفات الكثيرة، وقد رأيت بالاستقراء أهل السير والتواريخ يتساهلون في النقل، والله المستعان

 

“Az-Zahabi, semoga Allah mengampuni beliau, ia telah bermudah-mudah dan membuat syubhat dalam menukil kisah seperti ini, tanpa memberikan tanggapan terhadapnya. Saya telah membaca kitabnya, iaitu As-Siyar, dan saya dapati banyak hal yang menghairankan. Mengapa beliau menyebutkannya dan tidak menanggapinya? Padahal sebahagiannya termasuk hal-hal yang bertentangan dengan ajaran Nabi Muhammad Shallallahu’alaihi Wasallam yang diutus oleh Allah. Semestinya Az-Zahabi rahimahullah membantah dan mengingkarinya, atau minimal tidak menyebutkan riwayat-riwayat tersebut. Kerana hal tersebut bertentangan dengan mazhab salaf. Beliau sendiri adalah salah satu ulama salaf yang melayani agama ini dengan tulisan-tulisan beliau yang banyak. Namun saya memang telah meneliti bahawa ternyata penulis kitab-kitab sejarah sering bermudah-mudah dalam menukil riwayat. Wallahul musta’an”. [sampai di sini perkataan Syaikh Sulaiman]

 

Pandangan yang sama juga disebutkan oleh Syeikh Fahd bin Abdurrahman al-Utsman dalam kitabnya al-Fawaid Zahabiyyah min Siyar A’alam an-Nubala 2/23 ketika membahasakan kisah orang berdoa di kubur Sayyidah Nafisah:

 

لم يثبت عنه - صلى الله عليه وسلم - شيء في كون الدعاء مستجابًا عند قبور الأنبياء والصالحين والسلف الصالح لا يعرف عنهم أنهم كانوا يقصدون قبور الأنبياء والصالحين للدعاء عندهم

 

Tidak ada satu riwayat pun yang tsabit dari Nabi saw tentang fakta bahawa doa dikabulkan di kuburan para nabi dan orang-orang soleh serta para salafussoleh. Tidak diketahui dari mereka bahawa mereka biasa pergi ke kuburan para nabi dan orang-orang soleh untuk berdoa bersama mereka.

 

 

Selain kelonggaran az-Zahabi tersebut, di tempat lain az-Zahabi banyak membantah, meragui/ mendhaifkan/ menerangkan maksud riwayat-riwayat dalam bab kuburan ini seperti:

 

Ketika Az-Zahabi membawakan perkataan dari Ibrahim Al Harbi yang berbunyi:

 

قبر معروف الترياق المجرب

 

“Kuburan Ma’ruf Al Kharki adalah ubat yang mujarab”

 

Az-zahabi rahimahullah mengomentari:

 

يريد إجابة دعاء المضطر عنده، لأن البقاع المباركة يستجاب عندها الدعاء، كما أن الدعاء في السحر مرجو، ودبر المكتوبات، وفي المساجد بل دعاء المضطر مجاب في أي مكان اتفق

 

“Yang dimaksudkan, adalah terkabulnya doa di samping kuburnya. Kerana sebidang tanah yang diberkati membuat doa dikabulkan di sana. Sebagaimana doa di waktu sahur dikabulkan, juga doa di hujung solat, doa di masjid bahkan doa dalam keadaan terdesak akan dikabulkan dimanapun tempat yang disepakati” (Siyar A’alam an-Nubala 9/343-344).

 

Ini menunjukkan tempat berdoa itu menjadi sebab doanya terkabul, bukan kerana perantara dengan si mati kepada Allah swt. Ditempat lain dia sempat meragukan perkataan ulama yang sampai kepaa beliau yang mengatakan doa dikuburan dibolehkan. Beliau menegaskan berdoa di kuburan orang soleh tidak diperbolehkan:

 

 

فهذا ما وحدت من أخبار هذا الشَّيْخ ، وفي النّفس شيءٌ من ثُبُوت هذه الحكايات.

والدّعاء عند القبور جائزٌ لكنْ فِي المسجد أفضل ، وفي السَّحَر أفضل ، ودُبُر الصّلاة أفضل ، والصّلاة لا تجوز عند القبور الفاضلة.

 

Inilah apa yang saya dengar dari Syeikh ini, dan saya meragukan sahihannya. Doa di kuburan diperbolehkan, tetapi lebih baik berdoa di masjid, dan lebih baik di bahagian akhir malam, lebih baik (berdoa) setelah solat dan doa tidak diperbolehkan di kuburan orang-orang saleh. (Tarikh al Islam 47/77).

 

Dan banyak lagi seperti:

a)       Mendhaifkan kisah Bilal bin Rabah ra ziarah,tawasul, tabarruk ke kubur nabi saw ( Siyar A’lam an-Nubala 1/357-358)

b)      Mendhaifkan kisah Fatimah ra menabur tanah kubur Nabi saw sambil bersyair (Siyar A’alam an-Nubala 3/113).

c)       Mendhaifkan kisah Ibnu Munkadir meletakkan dagunya ke makam dan beristi’anah kepada  Nabi saw (Tarikh al-Islam 2/456, mendhaifkan perawi Ismail bin Yaakub at-Taimi)

 

 

 

Terkait dengan bahasan ini, Ibnul-Qayyim rahimahullah memberikan penjelasan yang cukup bagus :

 

فلو كان الدعاء عند القبور، والصلاة عندها، والتبرك بها فضيلة أو سنة أو مباحا، لفعل ذلك المهاجرين والأصار، وسنّوا ذلك لمن بعدهم، ولكن كانوا أعلم بالله ورسوله ودينه من الخلوف التي خلفت بعدهم، وكذلك التابعون لهم بإحسان راحوا على هذه السبيل، وقد كان عندهم من قبور أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بالأمصار عدد كثير، وهم متوافرون، فما منهم من استغاث عند قبر صاحب، ولا دعاه، ولا دعا به، ولا دعا عنده، ولا استشقى به، ولا استسقى به، ولا استنصر به، ومن المعلوم أن مثل هذا مما تتوفّر الهمم على نقله، بل على نقل ما دونه.

 

“Seandainya berdoa di sisi kuburan, solat di sisinya, dan mencari berkah dengannya adalah suatu keutamaan atau sesuatu yang disunnahkan atau diperbolehkan; tentunya hal itu pernah dilakukan oleh kaum Muhajirin dan Ansar, dan mencontohkannya kepada generasi setelah mereka. Akan tetapi mereka adalah orang yang lebih mengetahui tentang Allah, Rasul-Nya, dan agama-Nya daripada orang-orang yang datang belakangan setelah mereka. Seperti itulah, orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik (tabi’in) menempuh jalan ini, padahal di sekitar mereka banyak terdapat makam para sahabat Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam yang berada di berbagai negeri dan jumlah mereka (tabi’in) pun cukup banyak. Namun, tidak ada seorang pun yang meminta pertolongan (istighatsah) di sisi makam seorang sahabat, tidak juga berdoa kepadanya, berdoa dengan perantaraannya, berdoa di sisinya, meminta kesembuhan, meminta hujan, dan meminta pertolongan dengannya. Sebagaimana diketahui bahawa hal seperti ini termasuk sesuatu yang memiliki perhatian penuh untuk diriwayatkan, bahkan meriwayatkan hal yang lebih rendah daripada itu” [Ighaatsatul-Lahfaan, 1/204 dengan sedikit perubahan – dinukil melalui perantaraan At-Tabarruk, Anwaa’uhu wa Ahkaamuhu oleh Dr. Naashir Al-Judai’, hal. 405].

 

Syeikh al-Arnauth berkomentar pada nota kaki Siyar A’alam an-Nubala 9/343 pada riwayat “ Kuburan Ma’ruf Al Kharki adalah ubat yang mujarab” :

 

هذا الكلام لا يسلم لقائله، إذ كيف يكون قبر أحد من الاموات الصالحين ترياقا ودواءا للاحياء، وليس ثمة نص من كتاب الله يدل على خصوصية الدعاء عند قبر ما من القبور، ولم يأمر به النبي صلى الله عليه وسلم، ولا سنه لامته، ولا فعله أحد من الصحابة والتابعين لهم بإحسان، ولا استحسنه أحد من أئمة المسلمين الذين يقتدى بقولهم، بل ثبت النهي عن قصد قبور الأنبياء والصالحين لاجل الصلاة والدعاء عندها، فعن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب زين العابدين الثقة الثبت، الفقيه أنه رأى رجلا يجئ إلى فرجة كانت عند قبر النبي صلى الله عليه وسلم، فيدخل فيها فيدعو، فدعاه، فقال: ألا أحدثك بحديث سمعته من أبي عن جدي رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قال: ” لا تتخذوا قبري عيدا، ولا بيوتكم قبورا، وصلوا علي، فإن صلاتكم وتسليمكم تبلغني حيثما كنتم ” أخرجه ابن أبي شيبة 2 / 375

 

 

Ucapan ini tidak benar bagi orang yang mengucapkannya. Bagaimana mungkin kuburan salah seorang dari orang-orang soleh yang telah wafat dapat menjadi ubat bagi orang yang masih hidup, sedangkan tidak ada dalil dari kitab Allah yang menunjukkan keistimewaan berdoa di dekat kuburan, tidak ada pula dari Nabi shallallahu alaihi wasallam yang memerintahkannya dan tidak ada seorang imam pun dari kalangan sahabat dan tabi'in yang menganjurkannya kepada umatnya; Tidak ada seorang pun dari para sahabat, tidak ada seorang pun dari tabi'in yang mengikuti jejak mereka dalam kebaikan, tidak ada seorang pun imam dari A'immah kaum muslimin yang ucapannya diikuti, yang merestuinya. Sebaliknya, larangan mengambil kuburan Anbiya dan orang-orang soleh untuk tujuan berdoa dan memanjatkan doa di dalamnya telah terbukti. Oleh keraa itu, Ali bin Al-Husain bin Ali bin Abi Thalib Zainul Abidin, seorang yang sangat terpercaya, mapan, dan faqih, pernah melihat seorang lelaki mendatangi salah satu sudut kuburan Nabi shallallahu alaihi wasallam, lalu ia memasukinya dan berdoa di dalamnya. Maka ia pun memanggilnya dan berkata: "Belumkah sampai kepadamu hadith yang aku dengar dari ayahku, dari datukku, dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda, "Janganlah kalian menjadikan kuburanku sebagai tempat perayaan, dan janganlah kalian jadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan, dan berselawatlah untukku, kerana sesungguhnya selawat dan salam kalian akan sampai kepadaku di mana saja kalian berada." (HR. Ibnu Abi Syaibah)".

 

Al-Allamah Taqiyuddin Ahmad bin Ali al-Maqrizi asy-Syafi’i (wafat tahun 845 H) rahimahullah berkata:

 

والناس في هذا الباب ( أعني زيارة القبور ) ، على ثلاثة أقسام :

 

– قوم يزورون الموتى فيدعون لهم وهذه الزيارة الشرعية .

 

– وقوم يزورونهم يدعون بهم ، فهؤلاء هم المشركون في الألوهية والمحبة .

 

– وقوم يزورونهم فيدعونهم أنفسهم ، وقد قال النبي ( (( اللهم لا تجعل قبري وثنا يعبد )) وهؤلاء هم المشركون في الربوبية ،..الخ

 

“Manusia dalam bab ini (yaitu ziarah kubur) ada tiga macam:

 

Pertama: kaum yang berziarah kepada orang-orang mati, kemudian mendoakan untuk kebaikan orang mati tersebut. Ini adalah ziarah syar’iyah.

 

Kedua: kaum yang berziarah kepada orang mati dan berdoa (kepada Allah) dengan perantaraan orang mati tersebut. Mereka adalah orang-orang musyrik dalam hal uluhiyah dan cinta.

 

Ketiga: kaum yang berziarah kepada orang mati, kemudian berdo’a dan memohon kepada orang mati tersebut. Padahal Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan kuburanku sebagai berhala yang diibadahi!” Mereka ini adalah orang-orang musyrik dalam hal rububiyah…dst.” (Tajridut Tauhid lil Maqrizi: 8).

 

 

Rujukan

 

Fatwa Syabakah Islamiyah no. 131790, 137854

 

https://www.kulalsalafiyeen.com/vb/showthread.php?t=43958

 

https://www.ansarsunna.com/vb/showthread.php?t=37670

 

https://thecuriousbystander.wordpress.com/2014/02/22/tabarruk-dan-tawwasul/

 

https://systemoflife.com/ibn-jawzi-versus-the-creed-of-asking-help-from-dead/

 

https://ebnhussein.com/2022/06/22/tomb-tourism-in-the-name-of-ahlul-bayt-in-egypt/

 

https://tulisansulaifi.wordpress.com/2016/08/12/tauhid-dan-syirik-dalam-kacamata-ulama-syafiiyah/#_Toc458796172

 

https://anyflip.com/mxcfl/wqbw/basic/51-66

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...