Thursday 20 June 2024

Hadith berfikir sejenak lebih baik daripada ibadah setahun

 Matan hadith

 

تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ 

 

Terjemahan

 

Berfikir sesaat itu lebih baik daripada ibadah setahun

 

Takhrij

 

HR. al-Qurthubi dalam Tafsirnya 4/314, as-Samarqandi dalam Tanbihul Ghafilin hal. 22. Kedua-duanya tidak membawa sanad.

 

Mulla Ali al-Qari menyatakan dalam al-Asrar al-Marfuah no. 175,  hadith ini tiada asal dan direka-reka.

 

Yang benarnya, ia bukanlah hadith Nabi saw, akan tetapi kalam ulama salaf (al-Lu' lu'al Marsu' no. 66)

 

Mulla Ali al-Qari dan al-Ajluni menyatakan bahawa perkataan tersebut adalah merupakan perkataan al-Sari ibn al-Mughallis al-Saqati (al-Masnu' fi Ma'rifatul Haditsil Maudhu' hal. 82, Kasyaful Khafa' 2/369)

 

 

Ada juga riwayat yang menyebut 60 tahun, akan tetapi hadith tersebut juga tidak sahih:

 

 

فِكْرَةُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سِتِّينَ سَنَةً

 

Berfikir sesaat lebih baik dari pada beribadah 60 tahun (HR. Abu Syaikh dalam al-Adzamah no. 43, daripada Abu Hurairah ra, hadith ini tidak sahih menurut Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 3/144*, palsu menurut Mulla Ali al-Qari dalam al-Masnu'  hal. 82).

 

*tidak sahih/ (لا يصح) menunjukkan predikat hadith palsu, hal ini telah diterangkan oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah dalam Mukaddimahnya kepada kitab al-Masnu' fi Ma'rifatul Haditsil Maudhu' oleh Mulla Ali al-Qari hal. 27). 

 

 

Ada juga riwayat-riwayat yang hampiir serupa diriwayatkan dari Hasan al-Basri, Ibnu Abbas, Abu Musa al-Asya'ari, Abu al-Darda' dan Abu Hurairah ra:

 

Hasan al-Basri,

 

لأن أتعلم باباً من العلم فأعلمه مسلماً أحب إلي من أن تكون لي الدنيا كلها أجعلها في سبيل الله عز وجل

 

Aku memahami satu masalah ilmu syariah, kemudian aku ajarkan ke muslim yang lain, lebih aku sukai dari pada aku memiliki dunia seisinya yan aku jadikan untuk infak fi sabilillah (AR. al-Khatib dalam al-Faqih wal Mutafaqqih 1/102)

 

 

Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma,

 

تفكر ساعة خير من قيام ليلة

 

Berfikir sesaat lebih baik dari pada qiyamullail (Abu Syaikh dalam al-Adzamah 1/298).

 

Ibnu Abbas juga mengatakan,

 

تذاكر العلم بعض ليلة أحب إلي من إحيائها

 

Belajar beberapa saat di malam hari, lebih aku sukai dari pada menghabiskan seluruh malam untuk solat (AR. Abdurrazaq dalam Musannafnya 11/253).

 

Abu Musa al-Asy’ari,

 

لمجلس أجلسه مع عبد الله بن مسعود أوثق في نفسي من عمل سنة

 

Aku duduk belajar bersama Ibnu Mas’ud, itu lebih menenangkan hatiku dari pada beramal satu tahun (AR. Ibnu Abi Syaibah dalam Musannafnya 7/521)

 

Abu Darda radhiyallahu ‘anhu,

 

مذاكرة العلم ساعة خير من قيام ليلة

 

Mengkaji ilmu syariat sesaat lebih baik dari pada solat malam (AR. Ibnu Sa'ad dalam Thabaqal al-Kubra 6/208)

 

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu,

 

لأن أفقه ساعة أحب إلي من أن أحيي ليلة أصليها حتى أصبح

 

Saya belajar sesaat lebih saya cintai dari pada saya habiskan waktu malam untuk solat sampai subuh (AR. al-Khatib dalam Jamiul Akhlak wal Rawi no. 1340)

 

Abu Hurairah juga mengatakan,

 

لأن أعلم باباً من العلم في أمر أو نهي أحب إلي من سبعين غزوة في سبيل الله عز وجل

 

Saya memahami satu masalah ilmu, baik terkait perintah, ataupun larangan, lebih aku cintai dari pada 70 kali perang di jalan Allah (AR. al-Khatib dalam al-Faqih wal Mutafaqqih 1/102)

 

 

Rujukan

 

https://hadithnotes.org/the-hadith-to-ponder-for-a-moment-is-greater-than-sixty-years-of-worship/

 

https://konsultasisyariah.com/26102-berfikir-sesaat-lebih-baik-dari-beribadah-60-tahun.html

 

https://www.almosleh.com/ar/29020

No comments:

Post a Comment

Hadith pahala seperti 50 orang sahabat

  Matan hadith   عن أبي أميَّةَ الشَّعبانيِّ سألتُ أبا ثعلبةَ الخشني فقلت يا أبا ثعلبة كيفَ تقولُ في هذِهِ الآيةِ عليْكم أنفسَكم قالَ أم...