Matan hadith
«سَتَكُونُ فِتْنَةٌ
يُحَصَّلُ النَّاسُ مِنْهَا كَمَا يُحَصَّلُ الذَّهَبُ فِي الْمَعْدِنِ، فَلَا تَسُبُّوا
أَهْلَ الشَّامِ، وَسَبُّوا ظَلَمَتَهُمْ، فَإِنَّ فِيهِمُ الْأَبْدَالُ، وَسَيُرْسِلُ
اللَّهُ إِلَيْهِمْ سَيْبًا مِنَ السَّمَاءِ فَيُغْرِقُهُمْ حَتَّى لَوْ قَاتَلَتْهُمُ
الثَّعَالِبُ غَلَبَتْهُمْ، ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ عِنْدَ ذَلِكَ رَجُلًا مِنْ عِتْرَةِ
الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفًا إِنْ قَلُّوا،
وَخَمْسَةَ عَشْرَ أَلْفًا إِنْ كَثُرُوا، أَمَارَتُهُمْ أَوْ عَلَامَتُهُمْ أَمِتْ
أَمِتْ عَلَى ثَلَاثِ رَايَاتٍ يُقَاتِلُهُمْ أَهْلُ سَبْعِ رَايَاتٍ لَيْسَ مِنْ صَاحِبِ
رَايَةٍ إِلَّا وَهُوَ يَطْمَعُ بِالْمُلْكِ، فَيَقْتَتِلُونَ وَيُهْزَمُونَ، ثُمَّ
يَظْهَرُ الْهَاشِمِيُّ فَيَرُدُّ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ إِلْفَتَهُمْ وَنِعْمَتَهُمْ،
فَيَكُونُونَ عَلَى ذَلِكَ حَتَّى يَخْرُجَ الدَّجَّالُ
Terjemahan
Diriwayatkan daripada Ali R.A
beliau berkata,
"Akan berlaku fitnah di mana
manusia akan memperolehi hasil daripadanya sepertimana ia memperolehi emas yang
ada di lombongnya, maka janganlah kamu mencerca penduduk Syam tetapi cercalah
kezaliman mereka, kerana sesungguhnya pada mereka itu terdapat Abdal, dan Allah
akan mengutus ke atas mereka hujan dari langit lalu menenggelamkan mereka
sehiggakan sekiranya mereka memerangi serigala serigala, mereka akan
menewaskannya. Kemudian Allah akan mengutus di waktu itu seorang lelaki dari
keturunan Rasulullah SAW bersama 12,000 orang jika sedikit, dan 15,000 orang
jika banyak, tanda tanda mereka “amt amt” (maut bagi penentangnya) di bawah
tiga bandera, lalu mereka itu memerangi pasukan tujuh bandera, tidak seorang
pun di kalangan mereka yang memimpin (7)bandera itu melainkan kesemuanya
tamakkan kerajaan (kuasa), mereka pun berjuang dan tewas (atau menang),
kemudian zahirlah Al Hasyimi (Pemuda Bani Hasyim) lalu Allah mengembalikan
kepada manusia kesenangan hidup mereka sehinggalah Allah mengeluarkan
Dajjal."
Takhrij
HR. Nua'im bin Hammad dalam
al-Fitan 1/57, al-Hakim dalam Mustadraknya no. 8883, at-Thabarani dalam
al-Awsath no. 3905, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq1/334, daripada Abdullah
al-Zurair al-Ghafiqi dan Ayyash bin Abbas Al-Qatbani
أَخْبَرَنِي أَحْمَدُ
بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَلَمَةَ الْعَنَزِيُّ، ثَنَا عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ الدَّارِمِيُّ،
ثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، أَنْبَأَ نَافِعُ بْنُ يَزِيدَ، حَدَّثَنِي عَيَّاشُ
بْنُ عَبَّاسٍ، أَنَّ الْحَارِثَ بْنَ يَزِيدَ حَدَّثَهُ، أَنَّهُ سَمِعَ عَبْدَ اللَّهِ
بْنَ زُرَيْرٍ الْغَافِقِيَّ، يَقُولُ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ، يَقُولُ
al-Hakim mensahihkan sanad hadith
ini dan disetujui oleh az-Zahabi
Akan tetapi ia satu kecelaruan
bahkan sanad hadith ini munkar kerana terkandung beberapa kecacatan, Antaranya
di dalam sanadnya terdapat perawi yang lemah dan ingatannya bercampur bernama
Abi Lahiyah. dan sanad ini juga terputus.
Sanad ini tidak mampu dinilai
sahih dalam keadaan terputus, dan tidak juga mampu dinilai sahih dalam keadaan
bersambung, dan sanad ini (sanad Al-Hakim) adalah salah satu sanad yang paling
sahih dalam masalah al-Abdāl, mengingat bahawa lafaz al-Abdāl adalah lafaz yang
benar, yang diucapkan oleh para imam, seperti Imam Ahmad, Imam Al-Bukhari, Imam
Muslim, dan Imam Ibnu Taimiyah dalam kitab Al-Wasithah dan yang lainnya. Para
imam ini tidak mengatakan terma al-Abdal itu dengan makna sufi yang menyimpang,
akan tetapi mereka menegaskan al-Abdāl dengan makna yang benar yang sesuai
dengan nas-nas dan kaedah-kaedah syariat (Mathalib Aliyah 13/364; Multaqa Ahlil
Hadith no. 20829)
Rujukan
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=20829
No comments:
Post a Comment