Pahala setahun itu hadithnya
sahih.
Tapi pemahaman hadith bawa sampai
ke jimak itu tidak tepat, malah menurut Imam Nawawi itu adalah pendapat yang
lemah dan batil, yang tepat dirajihkan
ramai ulama dan merupakan pendapat majoriti, maksud mandi itu adalah mandi sunat jumaat (Fathul
Bari 2/366):
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda,
مَنْ غَسَّلَ وَاغْتَسَلَ وَغَدَا وَابْتَكَرَ وَدَنَا مِنْ
الْإِمَامِ وَلَمْ يَلْغُ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ عَمَلُ سَنَةٍ صِيَامُهَا وَقِيَامُهَا
“Barang siapa membersihkan
dirinya dan mandi , lalu ia segera berangkat (ke masjid) seawal mungkin serta
mendekat (duduk saf paling dekat) kepada imam, dan ia tidak melakukan hal yang
sia-sia, setiap langkahnya laksana amalan satu tahun disertai puasa dan solat
malamnya.” (HR. An-Nasaie no. 1364; HR. At-Tirmidzi no. 456; HR. Ad-Darimi no.
1503; HR. Ahmad no. 16348, sahih)
Keutamaan menggauli isteri di
malam Jumaat pun tidak luput dari serbuan hadith-hadith dhaif. Misalnnya
hadith,
أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ يُجَامِعَ أَهْلَهُ فِي كُلِّ
جُمُعَةٍ؛ فَإِنَّ لَهُ أَجْرَيْنِ: أَجْرُ غَسْلِهِ، وَأَجْرُ غَسْلِ اْمرَأَتِهِ؟
“Apakah seorang di antara kalian
lemah untuk menggauli isterinya di setiap Jumaat padahal itu mempunyai dua
pahala; pahala mandi junub dan pahala memandikan isterinya (menggauli
isterinya)?”
Hadith yang diriwayatkan dari
Baqiyah bin al-Walid, dari Yazid bin Sinan, dari Bakir bin Fairuz, dari Abu
Hurairah radhiyallahu ‘anhu ini ternyata dinilai sebagai hadith yang munkar .
Pernyataan ini disampaikan oleh
Syeikh al-Albani dalam kitabnya Silsilah al-Ahadits adh-Dha’ifah no. 6194
(13/424) versi al-Maktabah asy-Syamilah.
Hadith tersebut dikeluarkan oleh
abu Na’im dalam kitab Ath-Thibb 2/79, Al-Baihaqi dalam kitab Syu’abul Iman no.
2991 (3/98), ad-Dailami dalam kitab Musnad al-Firdaus no. 1 (1/180).
Terdapat riwayat lain yang
dibawakan oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin 2/51 yang dijadikan hujah
fadhilat jimak secara umum.
إن الرجل ليجامع أهله فيكتب له بجماعه أجر ولد ذكر قاتل في
سبيل الله فقتل
Sesungguhnya seseorang lelaki
akan menggauli isterinya lalu ditulis untuk jimaknya itu pahala seorang anak
lelaki yang berjihad di jalan Allah lalu terbunuh.
Al-Hafiz Al-Iraqi dalam semakan
kepada Ihya' Ulumuddin menyatakan hadith ini tiada asalnya (palsu ) (Takhrij
Ahadits Ihya’ Ulumiddin, Muhammad al-Haddad, 2/994)
Rujukan
https://islam.nu.or.id/syariah/awal-mula-keutamaan-sunnah-rasul-malam-jumat-PnUc9
https://muslim.or.id/68525-benarkah-sunnah-berhubungan-intim-di-malam-jumat.html
No comments:
Post a Comment