Sanad dan matan hadith
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُسْتَمِرِّ الْعُرُوقِيُّ،
ثنا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَبَّبٍ أَبُو هَمَّامٍ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ طَهْمَانَ، عَنْ
مَنْصُورٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: فِي مَسْجِدِ الْخَيْفِ قُبِرَ
سَبْعُونَ نَبِيًّا
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami
Ibrahim bin Al-Mustamir Al-‘Uruqi : Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin
Muhabbab Abu Hammam : Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Thahman, dari
Manshur, dari Mujahid, dari Ibnu ‘Umar : Bahawasannya Nabi shallallaahu ‘alaihi
wa sallam bersabda : “Di masjid Khaif, telah dikubur tujuhpuluh orang Nabi”
Takhrij
HR. al-Bazzar sepertimana
disebutkan al-Haithami dalam dalam Kasyful Astar no. 1177, at-Thabarani dalam
Mu’jam al-Kabir no. 13525, ad-Daraquthni dalam al-Afrad sepertimana disebutkan
oleh Ibnu Thahir al-Maqdisi dalam
al-Atraf al-Gharaib wal Afrad 3/416.
Dhaif menurut ad-Daraquthni
Ibnu Hajar al-Asqalani Mukhtasar
Zawaid al-Bazzar 1/476 menilai sanad hadith ini sahih.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini dhaif dalam Dhaif Jami’ no. 4020.
Pertama, hadith tersebut infarada
bihi Ibrahim bin Thahman (hanya diriwayatkan dari jalurnya saja, bersendiri).
Sedangkan ia adalah perawi yang walaupun dianggap tsiqah oleh majoriti ahli
hadith, akan tetapi ada sebahagian ahli hadith yang mempermasalahkan sebagian
riwayatnya. Oleh itu, Ibnu Hajar menyatakannya sebagai perawi tsiqah yang suka
meriwayatkan hadith-hadith gharib, sedangkan Ibnu Hibban mengatakan sebagai
berikut:
أمره مشتبه, له مدخل
في الثقات ومدخل في الضعفاء, وقد روى أحاديث مستقيمة تشبه أحاديث الأثبات, وقد تفرد
عن الثقات بأشياء معضلات
“(Ibrahim bin Thahman ini)
perkaranya tidak jelas. Dia berpotensi untuk digolongkan sebagai perawi tsiqah,
namun juga berpotensi untuk digolongkan dalam perawi dhaif. Ia meriwayatkan
sejumlah hadith yang mustaqim (benar), yang mirip dengan hadithnya orang-orang
tsiqah; namun terkadang meriwayatkan beberapa hal yang kacau dari perawi-perawi
yang tsiqah, tanpa ada yang menyertainya dalam periwayatan hal-hal tersebut“
(at-Tsiqat 6/27)
Ini menunjukkan bahawa hadith
Ibrahim bin Thahman ini tidak boleh diterima begitu saja, apalagi bila matannya
terkesan ‘aneh’ seperti ini. Ala kulli haal, kalaupun kita anggap hadith ini
sahih sanadnya, maka matannya munkar, sebab:
1. Bercanggah dengan larangan nabi
yang melarang kita memijak, duduk di atas kuburan. Kerana bila orang solat dan
beraktiviti dalam masjid tersebut pastilah mereka sudah melakukan hal yang
terlarang di atas kerana kedudukan 70 kubur itu pun pastilah tersebar di
seluruh masjid yang tidak diketahui kedudukannya.
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن
يجصص القبر وأن يقعد عليه وأن يبنى عليه
“Nabi shallallaahu
alaihi wa sallam melarang untuk menggamping kuburan, duduk di atasnya, atau
mendirikan bangunan di atasnya.” (HR. Muslim no. 970).
2. Istilah ‘masjid’ dalam bahasa
Arab tidak harus berlaku pada bangunan masjid, namun semua tempat sujud sah-sah
saja dinamakan ‘masjid’. Bukankah dalam hadith shahih Nabi bersabda:
جعلت لي الأرض مسجدا وطهورا
“Bumi (tanah)
dijadikan sebagai masjid (tempat sujud/shalat) bagiku, sekaligus sebagai media
bersuci (tayammum).” (HR. Bukhari no. 438 dan Muslim no. 521)
Demikian pula bila Nabi
mengatakan bahawa ada 70 kuburan Nabi di Masjid Khaif, maka jangan dibayangkan
bahawa sejak dahulu di tempat itu sudah terdapat bangunan masjid yang berstruktur
berkubah seperti sekarang… sebab boleh jadi yang dimaksud masjid sekadar tempat
solat/lapangan tanpa memiliki bangunan.
Rujukan
No comments:
Post a Comment