Matan hadith
قال النبي صلى الله عليه وسلم لابن مسعود رضي الله عنه:
{يَا ابْنَ مَسْعُوْدٍ، جُلُوْسُكَ سَاعَةً فِيْ مَجْلِسِ العِلْمِ، لاَ تَمَسُ قَلَماً،
وَلاَ تَكْتُبُ حَرْفًا خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ، وَنَظَرُكَ إِلىَ
وَجْهِ العَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَلْفِ فَرَسٍ تَصَدَّقْتَ بِهَا فِيْ سَبِيْلِ
اللهِ، وَسَلاَمُكَ عَلىَ العَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ}.
Terjemahan
Nabi Muhammad saw bersabda kepada
Ibnu Mas'ud ra. "Wahai Ibnu Mas'ud, dudukmu selama satu jam dalam majlis
ilmu, tanpa memegang pena, dan tanpa menulis satu huruf pun, adalah lebih baik
bagimu daripada membebaskan seribu orang hamba, dan melihat wajah seorang alim
adalah lebih baik bagimu daripada seribu kuda yang kamu sedekahkan di jalan
Allah, dan memberi salam kepada seorang alim adalah lebih baik bagimu daripada
beribadah seribu tahun."
Takhrij
HN. as-Suyuthi dalam Lubabul
Hadith hal. 5
Hadith palsu tiada asal.
Berkata Syeikh Abdurrahman bin
Qasim dalam Durar Saniniyah al-Ajwibah al-Najdiyyah 12/255:
فهذه الآثار ونحوها ليست بشيء عند أهل العلم بالحديث، ولا
يحتج بها ويعول عليها من له أدنى تمييز وممارسة; وإنما يلتفت إليها، ويحكيها أهل الجهالة
والسفاهة، من القصاصين والكذابين; وأما أهل العلم والدين، فبمجرد النظر إليها، والوقوف
عليها، يعرفون أنها من الأخبار الموضوعة المكذوبة، التي لا تروج إلا على سفهاء الأحلام،
وأشباه الأنعام
Riwayat-riwayat ini dan yang
sejenisnya tidak bererti apa-apa menurut ahli hadith, dan tidak dijadikan hujah
dan sandaran oleh sesiapa yang mempunyai sedikit pengetahuan dan
pengalaman. Namun hal ini diperhatikan
dan diceritakan oleh orang-orang dungu dan bodoh, tukang karut serta
pendusta. Adapun orang-orang yang
berilmu dan beragama, hanya dengan melihatnya dan memerhatikan saja, mereka
sudah mengetahui bahawa itu adalah berita yang direka-reka dan palsu yang hanya
beredar di kalangan manusia lemah akal dan seumpama binatang ternak.
Malah kitab Lubabul Hadith ini
juga turut diragui kesahihannya oleh para pengkaji hadith, akan penisbatannya
kepada penulisan dari Imam as-Suyuthi (https://www.youtube.com/shorts/drFQOD2vbio; Jawah hadith scholarship in the
nineteenth century: a comparative study of the adaptions of Lubab al-Hadith
composed by Nawawi of Banten (d.1314/1897) and Wan Ali of Kelantan (d.
1331/1913) hal. 17-20) .
Dan penisbatan secara tidak sahih
ini juga turut diakui oleh Dr Khafidz Soroni dalam Bicara Hadith beliau.
Di sini jelas berlaku penisbatan
tidak sahih berganda, dari hadithnya yang palsu dalam kitab dan keaslian kitab
itu sendiri juga dipertikaikan.
Rujukan
https://ketabonline.com/ar/books/92826/read?part=1&page=5&index=4219773
https://shamela.ws/book/3055/5523
https://ketabonline.com/ar/books/92826/read?part=1&page=5&index=4219773
https://era.ed.ac.uk/handle/1842/3448
No comments:
Post a Comment