Thursday 20 June 2024

Hadith peristiwa penting dan keutamaan berpuasa pada 10 hari awal Zulhijah

 

Matan hadith

 

اليوم الذي غفر الله فيه لآدم عليه السلام أول يوم من ذي الحجة ، من صام ذلك اليوم غفر الله له كل ذنب، واليوم الثاني استجاب الله فيه دعاء يونس عليه السلام فأخرجه من بطن الحوت، من صام ذلك اليوم كمن عبد الله تعالى سنة لم يعص الله في عبادته طرفة عين، واليوم الثالث اليوم الذي استجاب الله فيه دعاء زكريا عليه السلام، من صام ذلك اليوم استجاب الله دعاءه، واليوم الرابع اليوم الذي ولد فيه عيسى عليه السلام، من صام ذلك اليوم نفى الله عنه البأس والفقر، فكان يوم القيامة مع السفرة البررة الكرام، واليوم الخامس اليوم الذي وُلد فيه موسى عليه السلام، من صام ذلك اليوم برئ من النفاق وأمن من عذاب القبر، واليوم السادس اليوم الذي فتح الله تعالى لنبيه فيه الخير، من صامه ينظر الله إليه برحمته فلا يُعذَّب بعده أبدًا، واليوم السابع اليوم الذي تُغلق فيه أبواب جهنم ولا تفتح حتى تمضي أيام العشر، من صام فيه أغلق الله عليه ثلاثين بابًا من العسر، وفتح له ثلاثين بابًا من اليسر، واليوم الثامن اليوم الذي يسمى يوم التروية من صامه أُعطي من الأجر ما لا يعلمه إلا الله تعالى، واليوم التاسع اليوم الذي هو يوم عرفة، من صامه كان كفارة لسنة ماضية وسنة مستقبلة، وهو اليوم الذي أُنزل فيه: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِينًا ، واليوم العاشر هو اليوم الأضحى من قرّب قربانًا فيه فبأول قطرة قطرت من دمه غفر الله له ذنوبه وذنوب عياله، ومن أطعم فيه مؤمنًا أو تصدق فيه بصدقة بعثه الله تعالى يوم القيامة آمنًا، ويكون ميزانه أثقل من جبل أحد.

Terjemahan

 

Dari Ibnu Abbas, Nabi Saw. bersabda, Allah mengampuni Nabi Adam pada hari pertama Zulhijjah. Siapa yang berpuasa pada hari itu, maka Allah akan mengampuni dosanya. Pada hari kedua Allah mengabulkan doa Nabi Yunus dan mengeluarkannya dari perut ikan hut. Siapa yang berpuasa pada hari itu, sama seperti beribadah setahun tanpa maksiat. Pada hari ketiga Allah mengabulkan doa Nabi Zakariya. Siapa yang berpuasa pada hari itu, maka Allah kabulkan doanya. Pada hari keempat Nabi Isa lahir. Siapa yang berpuasa pada hari itu, maka akan hilang dari kesusahan dan kefakiran, dan nanti di hari kiamat akan kumpul bersama orang-orang mulia. Pada hari kelima Nabi Musa lahir. Siapa yang berpuasa pada hari itu, dia akan terlepas dari kemunafikan atau siksa kubur. Pada hari keenam Allah membuka pintu kebaikan kepada para nabi. Siapa yang berpuasa pada hari itu, Allah akan memandangnya dengan penuh rahmat. Pada hari ketujuh pintu neraka jahanam tertutup dan tidak akan terbuka hingga selesai 10 Zulhijjah. Siapa yang berpuasa pada hari itu, Allah akan menghindarkannya dari 30 kemalaratan dan membuka 30 kemudahan. Hari kelapan bernama hari Tarwiyah. Siapa yang berpuasa pada hari itu, Allah akan memberinya pahala yang tidak tahu hitungannya kecuali Allah. Hari kesembilan bernama hari Arafah. Siapa yang berpuasa pada hari itu, maka dosanya dihapus selama setahun yang telah lalu dan akan datang. Pada hari itu turun ayat berikut ‘الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ.’ Hari kesepuluh disebut hari kurban, siapa yang berkurban pada hari itu, maka setiap titisan darah pertama haiwan korban tersebut Allah akan mengampuni dosanya dan dosa keluarganya. Siapa yang memberi makan orang beriman atau bersedekah, maka nanti di hari kiamat Allah akan membangkitkannya dalam keadan beriman dan timbangan amalnya lebih berat dibanding gunung Uhud.

 

Takhrij

 

 

HN. Syeikh Utsman Syakir al-Khubawi dalam kitab Durratun Nashihin hal. 316 cet. Dar al-Arqam.

 

Menurut pentahqiq kitab Durratun Nashihin di atas, beliau menilai hadith ini tidak ditemui asal dalam kitab hadith muktabar sunnah dan juga dihukumi palsu oleh Dr. KH. Ahmad Lutfi Fatullah rah dalam Takhrij Hadis Durratun Nasihin no. 784.





Rujukan

 

https://bincangsyariah.com/hukum-islam/ubudiyah/keutamaan-puasa-9-hari-bulan-dzulhijjah/

 

https://islamic-center.or.id/takhrij-hadis-durratun-nasihin/

 

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...