Wednesday 19 June 2024

Hadith siksaan terhadap isteri yang derhaka kepada suaminya

 

 

Hadith Sa'ad bin Abi Waqs ra (palsu)

 

 

وَقَالَ سَعْدُ ابْنُ اَبِى وَقَّاصٍ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ

اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ، يَقُوْلُ : اَيُّمَا امْرَأَةِ كَلَّفَتْ زَوْجَهَا فَوْقَ طَاقَتِهِ اِلاَّ عَذَّبَهَا اللّٰهُ مَعَ الْيَهُوْدِ وَالنَّصَارَى

 

Dan Sa'id bin Abu Waqqash ra berkata : aku mendengar Rasulullah saw bersabda, mana mana isteripun yang membebani suami diluar kemampuannya, kecuali Allah akan mengazabnya bersama kaum yahudi dan nasrani."

 

Takhrij

 

HN. Syeikh Idris al-Kasani dalam Qurratul Uyun hal. 55.

 

Tidak tidak ditemukan dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah (palsu)

 

 

 

Athar Sa'id bin al Musayyab (mursal, palsu)

 

وَقَالَ سَعِيْدُ بْنُ الْمُسَيِّبِ : قَالَ رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ : اَيُّمَا امْرَأَةِ طَلَبَتْ مِنْ زَوْجِهَا شَيْئًا وَهِيَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لاَيَقْدِرُ عَلَيْهِ اِلاَّ طَلَبَهَا اللّٰهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِامْتِدَادِ الْعَذَابِ

 

Dan berkata Sa'id bin Al-Musayyib (tabi'in Madinah, w.94H) berkata, Rasulullah saw bersabda," mana mana isteri yang meminta sesuatu dari suaminya dan isteri tahu bahawa suaminya tidak mampu atasnya, maka pada hari Kiamat dipanjangkan siksa ke atasnya."

 

Takhrij

 

HN. Syeikh Idris al-Kasani dalam Qurratul Uyun hal. 54.

 

Hadith mursal palsu, kerana Said bin Musayyib, adalah tabi'in dan sanadnya tidak bersambung kepada Rasulullah saw. Serta tidak ditemukan dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah.

 

Kalau tak jumpa juga dalam kitab- kitab tersebut, berhenti dulu untuk beramal sehingga datang bukti yang dapat mensahihkan hadith tersebut.

 

Panduan ini telah disebutkan Imam Baihaqi dan as-Suyuthi:-

 

Setiap hadith yang tidak ditemukan dalam kitab-kitab ulama terdahulu, maka pastilah hadith itu tidak sahih (Manaqib as-Syafi'ie 2/321; al-Matsuni wa al-Battar 2/29).

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...