Telah tular:
Rasulullah saw memuji penganut
tauhid sifat 20
Tauhid sifat dua puluh adalah
tauhid asyairah maturidi yg dianuti oleh Sultan Muhammad Al Fateh seorang
sultan yg telah dipuji oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dalam sebuah hadith:
Rasulullah Shallallahu’alaihi
Wasallam bersabda:
لَتُفتَحنَّ القُسطنطينيةُ ولنِعمَ الأميرُ أميرُها ولنعم
الجيشُ ذلك الجيشُ
“Sesungguhnya akan dibuka kota
Konstantinopel, sebaik-baik pemimpin adalah yang memimpin saat itu, dan
sebaik-baik pasukan adalah pasukan perang saat itu“.
Imam Al Hakim berkata: “sanadnya
sahih dan disepakati oleh Az-Zahabi”
Tidak mungkin beliau dipuji oleh
Rasulullah jika akidahnya sesat.
Itu menunjukkan benarnya Tauhid
Asyairah maturidiyah.
Kalau tauhid tiga benar dan baik
pasti ada hadithnya sebaik baik lelaki adalah ibnu Taimiyah dan sebaik baik
nejed itu adalah Muhammad bin Abdul Wahhab.Ini nabi kata Nejed tanduk setan....🙆praapp🙆praaapp🙆praaapp
Nak cakap apa lagi ?Itulah
hakikatnya...#ikut_wahhabi_dosa_mati_siksa tapi berapa ramai yang ambil masa
sikit utk membuat renungan?
Takhrij dan penjelasan
Rasulullah Shallallahu’alaihi
Wasallam bersabda:
لَتُفتَحنَّ القُسطنطينيةُ ولنِعمَ الأميرُ أميرُها ولنعم
الجيشُ ذلك الجيشُ
“Sesungguhnya akan dibuka kota
Konstantinopel, sebaik-baik pemimpin adalah yang memimpin saat itu, dan
sebaik-baik pasukan adalah pasukan perang saat itu“.
HR. Ahmad no. 18957, Bukhari dalam Tarikh
al-Kabir 2/81, at-Thabrani dalam Mu'jam al-Kabir no. 1216, al-Hakim 4/4/422,
Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 16/223
dan Abu Nu`aim di dalam Ma'rifat al-Sahabah no. 1101.
Hadith ini lebih jelasnya lemah
menurut Syeikh al-Albani dan Mulataqa Ahlil Hadith
Sisi cacatnya, Abdullah bin Bisyr
al-Ghanawi dia seorang perawi yang majhul dan hanya ditsiqahkan oleh Ibnu
Hibban, padahal beliau masyhur dengan tasahulnya (sikap bermudahan). Meskipun
demikian Imam Al Hakim berkata: “sanadnya sahih dan disepakati oleh az-Zahabi”
(Silsilah Hadith Dhaif no. 878).
Pembukaan kota Konstantinopel
adalah sebuah fakta yang diceritakan dalam banyak hadith yang shahih. Hanya
saja hadith di atas meskipun sangat masyhur adalah sebuah hadith yang lemah,
sebagaimana dikatakan oleh Syeikh al-Albani.
Dan di antara hadith sahih yang
berhubungan dengan jihad Konstantinopel adalah hadith dari Abu Qabil, ia
berkata:
كنا عند عبدِ اللهِ بنِ عمرو بنِ العاصِ ، و سُئِلَ أيُّ
المدينتيْنِ تُفتحُ أولًاالقسطنطينيةُ أو روميَّةُ ؟ فدعا عبدُ اللهِ بصندوقٍ له حِلَقٌ
، قال : فأخرج منه كتابًا قال : فقال عبدُ اللهِ : بينما نحنُ حولَ رسولِ اللهِ نكتبُ
، إذ سُئِلَ رسولُ اللهِ : أىُّ المدينتيْنِ تُفتحُ أولًا القسطنطينيةُ أو روميَّةُ
؟ فقال رسولُ اللهِ : مدينةُ هرقلَ تُفتحُ أولًا : يعني قسطنطينيةَ
“Kami berada di sisi Abdullah bin
Amr bin Ash dan beliau ditanya tentang mana kota yang dibuka terlebih dahulu,
apakah Konstantinopel ataukah Romawi? Maka beliau meminta untuk diambilkan
sebuah kotak, lalu beliau mengeluarkan sebuah kitab lalu berkata: ‘Berkata
Abdullah bin Mas’ud: Tatkala kami bersama Rasulullah Shallallahu’alaihi
Wasallam untuk menulis, tiba-tiba beliau ditanya: Manakah kota yang terlebih
dahulu dibuka, apakah Konstantinopel ataukah Romawi?’. Maka beliau menjawab:
‘Yang dibuka terlebih dahulu adalah kota Heraklius’. Iaitu
Konstantinopel“(Silsilah Hadith Sahih no. 4)
Sekiranya sahih hadith ini
Ya, tak ada msalah pun Sultan
Muhammad al-Fatih ini walaupun dia atas akidah yang tidak sahih yakni akidah
Asayirah Matrudiyah, tetapi berjaya mengembangkan Islam. Kebanyakan sultan dan
ulama turki terpengaruh dengan akidah tidak sahih tercemar dengan ajaran
tarekat berpaksikan kesyirikan, khurafat dan lebih teruk lagi kesesatan.
Sejarawan terkemuka Turki,
Muhammad Fuad Karbelli, dalam bukunya “Qiyam Daulah Utsmaniyyah” mengingatkan
perkara ini, dengan mengatakan:
“Islam mereka ini, yakni Turki
Utsmani di masa awal, bukan Sunni, tetapi terpengaruh oleh penyembah berhala
yang terdahulu, kemudian membungkusnya dengan ajaran Sufi.”
Ada satu pelajaran dari hadith
muttafaqun ‘alaih yang menerangkan bahawa seharusnya kita janganlah mudah
tertipu dengan orang yang semata-mata berniat menjadi pembela Islam, ingin
menghancurkan bukan muslim, namun ia jauh dari syariat malah bermaksiat.
Berikut pelajaran dari hadith tersebut.
Dari Abu Hurairah radhiyallahu
ta’ala anhu berkata bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
memerintahkan Bilal pada saat perang Khaibar untuk menyeru manusia dengan
mengatakan,
إِنَّهُ لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلاَّ نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ
، وَإِنَّ اللَّهَ لَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِالرَّجُلِ الْفَاجِرِ
Tidak akan masuk surga kecuali
jiwa seorang muslim. Mungkin saja Allah menolong agama ini lewat seorang lelaki
fajir (yang bermaksiat) (HR. Bukhari no. 3062 dan Muslim no. 111)
Kisah Tentang Hadith di atas
Abu Hurairah menceritakan tentang
sebab munculnya sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di atas. Abu Hurairah
berkata bahawa beliau mengikuti perang Khaibar. Lantas Rasul shallallahu
‘alaihi wa sallam berkata pada orang yang mengaku membela Islam, “Ia nantinya
penghuni neraka.” Tatkala orang tadi mengikuti peperangan, ia sangat
bersemangat sekali dalam berjihad sampai banyak luka di sekujur tubuhnya.
Melihat pemuda tersebut, sebahagian orang menjadi ragu dengan sabda Rasul
shallallahu ‘alaihi wa sallam. Namun ternyata luka yang parah tadi membuatnya
mengambil pedang dan membunuh dirinya sendiri. Akhirnya orang-orang pun
berkata, “Wahai Rasulullah, Allah membenarkan apa yang engkau katakan.” Pemuda
tadi ternyata membunuh dirinya sendiri. Rasul pun bersabda, “Berdirilah wahai
fulan (yakni Bilal), serukanlah: Tidak akan masuk syurga melainkan seorang
mukmin. Allah mungkin saja menolong agama ini melalui lelaki fajir (ahli
maksiat).” (HR. Bukhari dan Muslim).
Ibrah dari Hadith
1. Setiap muslim janganlah mudah
tertipu dengan setiap orang yang terang-terangan mengatakan dirinya membela
Islam, baik mereka mengatakan bahawa dirinya berjihad, berdakwah ilallah,
beramar ma’ruf nahi mungkar atau merekalah satu-satunya yang semangat dalam
membela panji-panji Islam. Maka janganlah cepat-cepat menghukumi atau
merekomendasi atau menerima klaim mereka dan memotivasi untuk duduk di majlis
mereka sampai diketahui bahawa mereka benar-benar mengikuti ajaran Rasul.
Kerana kebanyakan orang hanya asal klaim bahawa ia benar, ia di atas jihad, ia
membela Islam, namun ternyata jauh dari tuntunan Islam. Islam tidak pernah
mengajarkan bom bunuh diri, walaupun itu demi menghancurkan gereja. Islam tidak
pernah mengajarkan meletakkan bom di tempat maksiat, walaupun diletakkan di
bar-bar tempat maksiat. Kerana segala sesuatu ada aturannya, tidak asal-asal
kita melakukan nahi mungkar. Tidak asal-asalan kita menghancurkan tempat
maksiat. Ada penguasa atau yang diperintah oleh penguasa yang punya tugas dalam
hal ini. Jika kita tidak punya kekuasaan kita boleh peringatkan perbuatan
mungkar dengan lisan atau tulisan. Dan minimal kita ingkari dalam hati jika
kita tidak mampu dengan hal tadi. Itulah selemah-lemahnya iman.
2. Tidak diingkari bahawa
sebahagian ahli bidaah ada yang membela kebenaran atau mengklaim dirinya di
atas kebenaran atau barangkali awal-awalnya saja membela, namun kemudian
menyimpang dari jalan yang benar sebagaimana kisah dalam hadith di atas. Akan tetapi
sekali lagi, tidak setiap yang mereka lakukan atau yang mereka namakan jihad,
kita langsung membenarkannya. Tetap harus dinilai dan ditimbang dengan ajaran
Islam.
Rujukan
https://saudinesia.id/review/akidah-daulah-ustmaniyah-sejak-awal-berdirinya/
https://muftiwp.gov.my/images/pdf/penerbitan/ebook/manhajakidahaswj/Manhaj_Ahli_Sunnah_Wal_Jamaah_Dalam_Akidah.pdf
https://insantama.sch.id/syeikh-muhammad-bin-ismail-al-kurani/
https://rumaysho.com/1977-jangan-tertipu-dengan-pembela-islam.html
No comments:
Post a Comment