اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ،
وَبَارِكْ (وَبَلِّغْنَا) لَنَا فِي رَمَضَانَ
Maksudnya: “Ya Allah,
Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau berkatikanlah
(pertemukan kami dengan bulan Ramadhan) kepada kami pada bulan Ramadhan”.
Antara kitab-kitab
yang menyebut lafaz doa seperti di atas adalah:
Di dalam Musnad Imam
Ahmad: Diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW apabila masuknya
bulan Rejab, Baginda SAW bersabda:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ، قَالَ: “اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي
رَجَبٍ وَشَعْبَانَ، وَبَارِكْ لَنَا فِي رَمَضَانَ”. وَكَانَ يَقُولُ: ” لَيْلَةُ
الْجُمُعَةِ غَرَّاءُ، وَيَوْمُهَا أَزْهَرُ”.
Maksudnya: “Ya Allah,
Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau berkatikanlah
kepada kami pada bulan Ramadhan”. Baginda SAW bersabda lagi: “Malam Jumaat
adalah mulia dan harinya terang benderang”. [Musnad Imam Ahmad, no. Hadith
2228]
Imam Ibn Sunni, Imam
al-Baihaqi, Imam al-Bazzar dan Abu Nu’aim juga menyebut hadith ini di dalam
kitab mereka: Diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW apabila
masuknya bulan Rejab, Baginda SAW bersabda:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ قَالَ: “اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا
فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ”. قَالَ: وَكَانَ يَقُولُ:
“إِنَّ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ لَيْلَةٌ غَرَّاءُ، وَيَوْمَهَا يَوْمٌ أَزْهَرُ”.
Maksudnya: “Ya Allah,
Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau pertemukan kami
dengan bulan Ramadhan”. Baginda SAW bersabda lagi: “Malam Jumaat adalah mulia
dan harinya terang benderang”. [Ibn Sunni, Amal al-Yaum wa al-Lailah, 1:610,
al-Baihaqi, Syu’ab al-Iman, 5:348, no. Hadith 3534, al-Bazzar, Musnad
al-Bazzar, 13:117, no. Hadith 6496 dan Abu Nu’aim, Hilyah al-Awliya’, 6:269]
Hukum Hadith
Hadith ini dihukum
dhaif pada sanadnya oleh para ulama’ hadith. Antaranya ialah:
Imam al-Nawawi.
[Al-Azkar, 1:189]
Imam Ibn Rejab.
[Lathaif al-Ma’arif, 1:121]
Syeikh Syu’aib
al-Arnaout. [Sunan Abu Daud, 4: 180]
Di dalam sanad hadith
ini terdapat dua kecacatan sebagaimana yang dinyatakan oleh ahli hadith:
Pertama: Pada Zaidah
bin Abi al-Ruqqad (زائدة بن أبي الرقاد)
Imam al-Bukhari,
al-Nasa’ie dan al-Hafiz Ibn Hajar menghukumnya sebagai "mungkar
al-Hadith”.
Abu Hatim mengatakan
bahawa “riwayat Zaidah daripada Ziyad adalah riwayat yang marfu’ tetapi mungkar
dan kita tidak mengetahui adakah ia (hadith) daripadanya atau daripada Ziyad”.
Kedua: Pada Ziyad
al-Numairiy (زياد النميري)
Ibn Ma’in dan Abu
Daud "mengdhaifkannya”.
Abu Hatim mengatakaan
“ditulis hadithnya tetapi tidak boleh berhujah dengannya”.
Ibn Hibban menyatakan
di dalam “al-Thiqat bahawa dia (Ziyad) tersalah dan di dalam al-Majruhin
sebagai mungkar al-Hadith. Dia meriwayatkan daripada Anas perkara-perkara yang
tidak menyamai hadith daripada orang yang thiqat dan tidak boleh mengambilnya
sebagai hujjah”.
Al-Hafiz Ibn Hajar
mengatakan dia (Ziyad) adalah “dhaif”.
Tarjih
Setelah kami melihat
dan menekuni pendapat para ulama’ berkaitan kesahihan hadith ini, maka
cenderung untuk mengatakan bahawa hadith ini sanadnya teramat lemah kerana
padanya terdapat dua orang perawi yang bermasalah serta dalam masa yang sama
kita tidak boleh menyandarkannya kepada Rasulullah SAW.
Walaubagaimanapun,
matan atau teks hadith tersebut tidak mempunyai masalah jika kita ingin berdoa
dengannya. Ini kerana di dalam berdoa, kita dituntut untuk berdoa dan meminta
apa sahaja kepada Allah SWT selagimana perkara yang diminta itu tidak
bertentangan dengan syariat Islam.
Sumber
Irsyad al-Hadith Siri
ke-41: Status doa berkenaan Rejab, Syaaban dan Ramadan
No comments:
Post a Comment