Matan hadith 1
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: « سُورَةٌ مِنَ الْقُرْآنِ ثَلاَثُونَ آيَةً تَشْفَعُ
لِصَاحِبِهَا حَتَّى يُغْفَرَ لَهُ {تَبَارَكَ الَّذِى بِيَدِهِ الْمُلْكُ}. وفي
رواية: فأخرجته من النار و أدخلته الجنة » حسن رواه أحمد وأصحاب السنن.
Terjemahan
“Satu surat dalam Alquran (yang terdiri dari) tiga puluh ayat (pada hari
kiamat) akan memberi syafaat (dengan izin Allah Subhanahu wa Ta’ala) bagi orang
yang selalu membacanya (dengan merenungkan ertinya) sehingga Allah mengampuni
(dosa-dosa) nya, (iaitu surat Al-Mulk): “Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah
segala kerajaan/kekuasaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu”. Dalam
riwayat lain: “…sehingga dia dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam
Syurga.”
Takhrij
HR. Abu Daud no. 1400, At-Tirmidzi no. 2891, Ibnu Majah no. 3786, Ahmad
2/299, dan Al-Hakim no. 2075 dan 3838, dinyatakan sahih oleh Imam Al-Hakim dan
disepakati oleh Imam Az-Zahabi, serta dinyatakan hasan oleh imam At-Tirmidzi
dan Syeikh Al-Albani.
Hadis ini semakna dengan hadith lain dari Anas bin Malik radhiallahu
‘anhu bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Satu surat
dalam Al-Quran yang hanya (terdiri dari) tiga puluh ayat akan membela orang
yang selalu membacanya (di hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala) sehingga dia
dimasukkan ke dalam syurga, iaitu surat: “Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah
segala kerajaan/kekuasaan.”
(HR. Ath-Thabarani dalam Al-Mu’jamul Ausath no. 3654 dan Al-Mu’jamush Saghir
no. 490, dinyatakan sahih oleh Al-Haitsami dan Ibnu Hajar dinukil dalam kitab
Faidhul Qadir 4/115 dan dinyatakan hasan oleh Syeikh Al-Albani dalam Shahihul
Jaamius Saghir no. 3644).
Matan hadith 2
( يؤتى الرجل في قبره فتؤتى رجلاه فتقول رجلاه : ليس لكم على ما قبلي سبيل
كان يقرأ بي سورة الملك ، ثم يؤتى من قبل صدره أو قال بطنه فيقول : ليس لكم على ما
قبلي سبيل كان يقرأ بي سورة الملك ، ثم يؤتى رأسه فيقول ليس لكم على ما قبلي سبيل
كان يقرأ بي سورة الملك . قال : فهي المانعة تمنع من عذاب القبر ، وهي في التوراة
سورة الملك ، من قرأها في ليلة فقد أكثر وأطنب )
.
Terjemahan
Ketika seseorang di dalam kuburnya didatangkan azab, maka kedua kakinya
berkata: kalian tidak boleh mendatanginya; kerana ia dahulu membaca surah al-Mulk,
lalu didatangkan dadanya atau perutnya berkata:
kalian tidak boleh menjangkauinya; kerana ia dahulu membaca surah al-Mulk,
lalu didatangkan kepalanya, dan berkata: kalian tidak boleh menjangkauinya;
kerana ia dahulu membaca surah al-Mulk. Ia berkata: Maka, ia (surah al Mulk)
adalah pelindung/penjaga, dan di dalam Taurat juga surah al-Mulk, barang siapa
yang membacanya pada malam hari, maka ia telah melakukan banyak hal dan
panjang.
Takhrij
HR. al-Hakim no. 3839 dan at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 8651
dari Ibnu Mas’ud ra. Sanadnya disahihkan al-Hakim. Syeikh al-Albani
menghasankan hadith ini dalam Sahih Targhib no. 1475
Matan hadith 3
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي الشَّوَارِبِ
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَمْرِو بْنِ مَالِكٍ النُّكْرِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ
أَبِي الْجَوْزَاءِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ ضَرَبَ بَعْضُ أَصْحَابِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِبَاءَهُ عَلَى قَبْرٍ وَهُوَ لَا يَحْسِبُ
أَنَّهُ قَبْرٌ فَإِذَا فِيهِ إِنْسَانٌ يَقْرَأُ سُورَةَ تَبَارَكَ الَّذِي
بِيَدِهِ الْمُلْكُ حَتَّى خَتَمَهَا فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي ضَرَبْتُ خِبَائِي عَلَى قَبْرٍ
وَأَنَا لَا أَحْسِبُ أَنَّهُ قَبْرٌ فَإِذَا فِيهِ إِنْسَانٌ يَقْرَأُ سُورَةَ تَبَارَكَ
الْمُلْكِ حَتَّى خَتَمَهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ هِيَ الْمَانِعَةُ هِيَ الْمُنْجِيَةُ تُنْجِيهِ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdul Malik bin Abu Asy
Syawarib telah menceritakan kepada kami Yahya bin 'Amru bin Malik An Nukri dari
Ayahnya dari Abul Jauza` dari Ibnu Abbas ia berkata: "Sebagian sahabat
Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam membuat kemah di atas kuburan, ternyata ia
tidak mengira jika berada di kuburan, tiba-tiba ada seseorang membaca surat
TABAARAKAL LADZII BIYADIHIL MULKU (Maha Suci Allah yang di tangan-Nyalah segala
kerajaan) sampai selesai, kemudian dia datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi
wa sallam dan berkata: "Wahai Rasulullah sesungguhnya, aku membuat kemahku
di atas kuburan dan saya tidak mengira jika tempat tersebut adalah kuburan,
kemudian ada seseorang membaca surat TABARAK (surat) Al Mulk sampai selesai,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Dia adalah penghalang,
dia adalah penyelamat yang menyelamatkannya dari siksa kubur."
Takhrij
HR. Tirmidzi no. 2890 dari Ibnu Abbas ra. Imam
Tirmidzi berkata, dari jalur ini, hadith ini hasan gharib, dan dalam bab ini,
ada hadith dari Abu Hurairah.
Al-Baihaqi berkata Yahya bin ‘Amru tidak kuat
(Tahzibut Tahzib 8/96).
Yahya bin ‘Amru juga didhaifkan oleh Ibnu
Main, Abu Zur’ah, Abu Daud, an-Nasaie dan ad-Dulabi. Al-Uqaili berkata
hadithnya tidak boleh diikuti. As-Saaji berkata hadithnya adalah tertolak
(Tahzibut Tahzib 11/260).
Hadith ini didhaifkan oleh Syeikh al-Albani.
Al-Mubarakfuri juga mendhaifkan sanad hadith ini (Tuhfat al-Ahwadzi 8/161).
Matan hadith 4
عن أنس بن مالك قال : قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم : «سُوْرَةٌ
فِى الْقُرْآنِ خَاصَمَتْ عَنْ صَاحِبِهَا حَتَّى أَدْخَلَتْهُ الْجَنَّةَ :
تَبارَكَ الَّذِيْ بِيَدِهِ الْمُلْكُ»..
Terjemahan
Dari Anas bin Malik, ia berkata, Rasulullah
saw. bersabda, “Surah yang di dalam Al-Quran yang dapat membela pembacanya
sampai ia dimasukkan ke dalam syurga, yakni surah Tabarakalladzi biyadihil
mulku.”
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no.
3654. Dihasankan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami' no. 3644.
Ibnu Syihab berkata “membela” itu maksudnya
akan menjadi pembela kepada soaljawab malaikat Munkar dan Nakir. (Tafsir Al-Khateeb Al-Sharabini 3/367).
Rujukan
https://konsultasisyariah.com/11344-keutamaan-surat-al-mulk.html
Fatwa Soaljawab Islam no. 191947, 200103
https://quranicsupplicationspdf.blogspot.com/p/surah-al-mulk.html
No comments:
Post a Comment